Let op: wijziging tarieven 2017

  • 3 oktober 2016
  • 46 reacties
  • 5055 Bekeken


Toon eerste bericht

46 reacties

Reputatie 1
Waar voordeelurenmensen met korting tijdens de middagspits reizen, reizen dalvoordeelmensen in de ochtendspits met korting door voor half 7 in te checken.
Dat het voor de ene groep wel reden is voor een tariefsverhoging en voor de andere niet lijkt me behoorlijk willekeurig.
Reputatie 2

  • Enkele reizen en dagretours gemaakt met OV Chipkaart, NS-Business Card, eenmalige chipkaart of E-ticket worden verhoogd met gemiddeld 0,39%
  • Traject Vrij, Altijd Vrij, Trein Vrij, het Voordeelurenabonnement en het Grensabonnement worden verhoogd met gemiddeld 0,49%


Waarom worden trouwe klanten beloond met een 0,10% hogere verhoging?
Waarom worden trouwe klanten beloond met een 0,10% hogere verhoging?


De verhoging is van toepassing op alle treinreizigers. Dit percentage is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2017 en een aanpassing in gebruiksvergoeding: NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor. Daarnaast wordt er bij enkele reizen en dagretours een kleine aanpassing toegepast in verband met het oplossen van het dubbele opstaptarief. Door afrondingen op € 0,10 kan het voorkomen dat bepaalde kaartjes minder of meer in prijs verschillen.
Reputatie 6
Dit is een antwoord op een niet gestelde vraag. De vraag was waarom vaste klanten een 0,10 % hogere verhoging krijgen.
Ik kan niet zoveel met het bericht dat de prijzen "gemiddeld" met 0,39% gaan stijgen.
Als ik nu op de Reisplanner een reis die ik vaak maak plan op 2 januari 2017 en ik vraag prijsinformatie, zie ik dezelfde prijs als die ik nu betaal. Maar komt dat doordat de prijzen - wellicht mede door de afronding op 10 cent - niet zijn verhoogd of staan de nieuwe prijzen er nog niet op?

Met andere woorden: toont de Reisplanner nu ook al de aangepaste prijzen als je een reis plant na 1-1 2017?
Dit is een antwoord op een niet gestelde vraag. De vraag was waarom vaste klanten een 0,10 % hogere verhoging krijgen.

Waar vind je deze info over de 0,10% verhoging voor vaste klanten? Ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat het sloeg op de algehele verhoging vanwege de inflatie en gebruiksvergoeding die NS aan ProRail betaalt.
Met andere woorden: toont de Reisplanner nu ook al de aangepaste prijzen als je een reis plant na 1-1 2017?

Ja, dit is al in het reisadvies verwerkt. Ik geef een voorbeeld om dit te laten zien. Als je een reis plant van Groningen naar Assen, zie je dat je nu nog €5,60 voor een enkele reis betaalt. Per 1 januari 2017 is het tarief voor een enkele reis veranderd naar €5,70.
Reputatie 6
Badge +2
De tarieven voor 2017 staan nu in http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480583202757/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf.
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me op dat sommige prijzen wel met €0.10 (enkele reis) worden verhoogd en veel andere niet terwijl 0.39% van de 2016 prijs maar 1 of 2 cent is, toch wordt dit op €0.10 afgerond.

Mijn Traject De Vink – Delft Zuid (22 TE) gaat bv van €4.60 naar €4.70, terwijl een reis tot Delft (21 TE) gewoon €4.50 blijft. En dit terwijl per 1-1-2016 een reis tot Delft Zuid al meer in prijs steeg dan een reis tot Delft vanwege het opheffen van de gemeenschappelijke tariefpunten. T/m 2015 was er geen verschil in prijs, nu in 2016 is het tot Delft Zuid €0.10 duurder, in 2017 wordt het verschil €0.20.

Voor TrajectVrij abonnementen maakt het niets uit, voor zowel tot Delft als Delft Zuid wordt het €1.00 per maand meer. En eigenlijk heb ik alleen maar voordeel van, krijg dan een ietsjepietje meer GTBV.
Yuppie... Gaat mijn abonnement blijkbaar dit jaar niet omhoog... (staat niet in de PDF...)🆒

Oeps... Ik zie dat grensabonnement wel omhoog zou moeten gaan, maar dat kan ik nergens in de PDF vinden waarnaar gelinkt/verwezen wordt.. Dus onder welk abonnement rekenen jullie dit dan?
Yuppie... Gaat mijn abonnement blijkbaar dit jaar niet omhoog... (staat niet in de PDF...)🆒

Oeps... Ik zie dat grensabonnement wel omhoog zou moeten gaan, maar dat kan ik nergens in de PDF vinden waarnaar gelinkt/verwezen wordt.. Dus onder welk abonnement rekenen jullie dit dan?


Goed punt, grensarbeider. Ik heb het voor je aangekaart en kom er z.s.m. op terug.
Reputatie 6
Badge +1
Yuppie... Gaat mijn abonnement blijkbaar dit jaar niet omhoog... (staat niet in de PDF...)🆒

Oeps... Ik zie dat grensabonnement wel omhoog zou moeten gaan, maar dat kan ik nergens in de PDF vinden waarnaar gelinkt/verwezen wordt.. Dus onder welk abonnement rekenen jullie dit dan?


Vermoedelijk onder Traject Vrij-achtigen, want een grensabonnement gaat ook over een traject.
grensarbeider, excuses voor de late reactie. Ik heb het nagevraagd en het staat er niet bij omdat weinig reizigers hier gebruik van maken. De prijzen zijn op de website te vinden.
Reputatie 6
Badge +2
In september, oktober en november 2017 extra voordeel met Altijd Voordeel. De maandversie is nu ook interessant voor wie niet in de spits reist maar wel vrij veel doordeweeks tussen 11.00 en 15.00 uur. Als je daarin voor meer dan € 63 per maand zou reizen met Dal Voordeel is Altijd Voordeel Maand voordeliger.

(http://nieuws.ns.nl/ns-test-extra-korting-tegen-drukke-hyperspits)bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad interessant om te lezen. Dennis.
Reputatie 6
Badge +2
In september, oktober en november 2017 extra voordeel met Altijd Voordeel.
(http://nieuws.ns.nl/ns-test-extra-korting-tegen-drukke-hyperspits)bijdragevandennis

Er staat hierover nog niets op http://www.ns.nl/abonnementen/altijd-voordeel.html en ook niet op http://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wanneer-reist-u-met-korting.html. Zelfs geen link als hierboven.

Iemand die bijvoorbeeld overweegt om voor de maand september een Altijd Voordeel Maand aan te schaffen krijgt zo een veel te negatief beeld van de voorwaarden. Het is minder erg dan een te positief beeld schetsen, maar ook niet bevorderlijk voor een goede keuze. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Alle Keuzedagen zijn het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Hier staat een verhoging van €0,50 per Keuzedag tegenover. Deze aanpassing en prijsverhoging zullen medio 2017 plaatsvinden.
Is dit inmiddels inderdaad ingegaan? bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Nog iets raars in http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480583202757/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf: een retour zou evenveel kosten als een enkele reis, want er wordt in de tabel met opschrift Enkele reizen & Dagretours geen onderscheid gemaakt! bijdragevandennis
Het is nog niet bekend wanneer wijziging in de gedigheid van de keuzedagen precies wordt doorgevoerd.
In het bestand dat je aangeeft klopt de weergave niet helemaal inderdaad. Er wordt nergens aangegeven dat de kosten gaan over een enkele reis. Ik zal dit aankaarten bij de betreffende afdeling. Het is echter wel zo dat je bij een retour geen korting krijgt op de ritprijs.
Reputatie 6
Badge +2
In september, oktober en november 2017 extra voordeel met Altijd Voordeel. (http://nieuws.ns.nl/ns-test-extra-korting-tegen-drukke-hyperspits)bijdragevandennis
Het gaat gelden van 17 september t/m 16 december 2017 (http://www.ns.nl/abonnementen/overig/proef-altijd-voordeel.html). Het staat nu ook op http://www.ns.nl/abonnementen/altijd-voordeel.html, maar niet op http://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wanneer-reist-u-met-korting.html.

Door het uitstel kunnen mensen benadeeld zijn, vooral mensen die voor de maand september de maandversie hebben genomen. Het was volgens mij een concrete aankondiging van een proef die in zou gaan op 1 september 2017. Is http://nieuws.ns.nl minder betrouwbaar dan andere info van NS? bijdragevandennis
NS past per 1 januari 2017 de tarieven aan van enkele reizen, dagretours, dagkaarten en abonnementen. De tarieven gaan omhoog vanwege de verwachte inflatie en de aangepaste gebruiksvergoeding die NS aan spoorbeheerder ProRail betaalt voor het gebruik van het spoor. Daarnaast wordt medio 2017 ook de geldigheid van de Keuzedagen aangepast.

wanneer wordt deze geldigheid aangepast ?? is hier als iets over bekend

De belangrijkste aanpassingen zijn:
  • Enkele reizen en dagretours gemaakt met OV Chipkaart, NS-Business Card, eenmalige chipkaart of E-ticket worden verhoogd met gemiddeld 0,39%
  • Traject Vrij, Altijd Vrij, Trein Vrij, het Voordeelurenabonnement en het Grensabonnement worden verhoogd met gemiddeld 0,49%
  • Alle Keuzedagen zijn het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Hier staat een verhoging van €0,50 per Keuzedag tegenover. Deze aanpassing en prijsverhoging zullen medio 2017 plaatsvinden.
  • Dagkaart Hond en dagkaart Fiets worden verhoogd met 0,39%, maar door afronding zullen de tarieven hiervan gelijk blijven aan de tarieven van 2016.

Wij proberen altijd onze klanten te verleiden (meer) te reizen in de rustigere daluren. NS heeft daarom besloten de volgende producten niet in prijs te verhogen:
  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Kids Vrij

Ook de volgende producten worden niet in prijs verhoogd:
  • Railrunner
  • Toeslag 2-1 Weekend/Daluren/Dag/Keuzedagen
  • Toeslag IC direct en ICE
  • Treingedeelte Holland Travel Ticket

Waarom verhoogt NS de tarieven van het treinvervoer met gemiddeld 0,39%?
Dit percentage is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2017 en een aanpassing in gebruiksvergoeding: NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor. Daarnaast wordt er bij enkele reizen en dagretours een kleine aanpassing toegepast in verband met het oplossen van het dubbele opstaptarief. Door afrondingen op € 0,10 kan het voorkomen dat bepaalde kaartjes minder of meer in prijs verschillen.

Geldt deze tariefsverhoging ook voor trajecten van andere treinvervoerders?
Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia volgen hun eigen prijsbeleid. Kijk voor de tarieven op de trajecten op de website van deze vervoerders.

Waarom is het Voordeelurenabonnement wel in prijs verhoogd en het Dal Voordeel niet?
NS wil klanten graag verleiden in de rustigere daluren te reizen. Met een Voordeelurenabonnement krijg je nog 40% korting in de middagspits.

Zie ook: http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/prijswijzigingen-2017.html. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust in dit topic.

Reageer