beantwoord

mag een kind van 11 alleen reizen in de teein?

  • 18 April 2022
  • 4 reacties
  • 919 Bekeken

Hallo, mijn vraag is of een kind van 11 jaar met een railrunner alleen mag reizen in de trein? Of moet dat onder begeleiding van een volwassene 

icon

Beste antwoord door Momo 18 April 2022, 22:50

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met een Railrunner mag een kind van 11 alleen reizen (in de 2e klas).

https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner

Dankjewel, Heb je dan een schriftelijke verklaring van de ouders/voogd nodig? Of hoeft het kind zich dan alleen maar te legitimeren?  

Reputatie 7
Badge +3

Uw kind heeft geen schriftelijke verklaring nodig, hoeft ook niet te legitimeren aangezien de legitimatieplicht in het OV vanaf 12 jaar is. U zou misschien wel een kopietje van een ID bewijs mee kunnen geven als uw kind ouder lijkt zodat de conducteur kan checken dat uw kind echt 11 is.

 

Er wordt best veel gefraudeerd met leeftijden, een foto lijkt de oplossing, helaas blijkt hier ook mee gerotzooid te worden. Een conducteur mag ongeacht de leeftijd altijd vragen naar een ID bewijs, alleen is men tot 12 niet strafrechtelijk vervolgbaar. Als ik twijfel aan de leeftijd, wil ik echt iets zien, denk bv aan een sportpasje waar een pasfoto en geboortedatum opstaat. Ik wil echt adviseren iets mee te geven, want ik ben klaar met de fraudegevallen en wil u als eerlijke ouder daarvoor waarschuwen dat er dus wel degelijk een leeftijdsvaststelling kan plaatsvinden.

 

Reageer