beantwoord

Mag ik met een 1e klas vervoersbewijs in de 2 klas zitten?

• 2 november 2019
  • 5 reacties
  • 197 Bekeken

Dit lijkt een vreemde vraag maar ik zal het uitleggen:

Ik heb een NS Flex kaart waarop ik regelmatig een maandje “Weekend Vrij + Standaard 1e klas reizen" neem (aangezien het prijsverschil met de 2e klas hiervoor heel klein is). In deze situatie kan ik voor zover ik het begrijp geen klassewissel doen, mijn Flex kaart is eigenlijk 2e klas en de "Standaard 1e klas” is een toegevoegde optie voor het "Weekend Vrij”.

Maar stel ik wil binnen zo'n maand in een weekend met iemand anders samen op reis, en die persoon heeft een 2e klas vervoersbewijs, mag ik dan bij die persoon in de 2e klas gaan zitten? Het gaat me er dus niet om dat ik dan weer geld terug zou willen of zo, ik vind het in die situatie geen enkel probleem dat ik eigenlijk voor de 1e klas betaald heb en 2e klas reis, ik wil alleen bij die andere persoon kunnen zitten. (En ik kan ook zo flexibel zijn om bij grote drukte alsnog in de 1e klas te gaan zitten.)

icon

Beste antwoord door Stijn NS 2 november 2019, 11:16

Goedemiddag sanderx! Ik zie dat Cacao je al voorzien heeft van een antwoord. Andersom is natuurlijk niet toegestaan, maar met een 1e klas vervoerbewijs mag je prima in de 2e klas reizen. Wellicht zal een conducteur je wel wat raar aankijken bij een controle. :grin:

Bekijk origineel

5 reacties

Ja in principe kun je met je 1e klasse vervoersbewijs wel in de 2e klasse gaan zitten

Goedemiddag sanderx! Ik zie dat Cacao je al voorzien heeft van een antwoord. Andersom is natuurlijk niet toegestaan, maar met een 1e klas vervoerbewijs mag je prima in de 2e klas reizen. Wellicht zal een conducteur je wel wat raar aankijken bij een controle. :grin:

Ok, dat is mooi. Ik bedenk me trouwens nog een situatie waarin dat handig is om te weten, heb ik al een keer meegemaakt: In het Arriva treintje van Arnhem richting Winterswijk bestaat het 1e klasgedeelte uit slechts 8 stoelen (per treinstel dan, maar soms bestaat de trein uit maar één treinstel en bovendien kun je terwijl de trein rijdt niet naar een ander treinstel lopen). En ooit zijn die alle 8 bezet. Veel mensen zien denk ik ook het verschil niet eens tussen 1e en 2e klas in die trein, want de stoelen zijn eigenlijk bijna hetzelfde alleen een andere bekleding en er zit ook geen deur, zelfs geen gedeeltelijke afscheidingswand of glas tussen de 2e en 1e klas. Maar dat is natuurlijk wel een andere situatie: als de 1e klas vol is en de 2e klas niet zou het wel vreemd zijn als je niet in de 2e klas mocht gaan zitten.

Dat zou best eens kunnen dat bij een ander vervoerder anders is, maar helaas weet ik hun voorwaarden niet altijd. Ik weet ook niet of het dan daar wordt gehandhaafd. Hiervoor kun je zelf contact gaan nemen met Arriva. Neem contact op via Twitter of Facebook Voeg ons WhatsApp nummer toe aan je contactenlijst van je telefoon. Ze zijn bereikbaar op het telefoonnummer +31 6 29575686 van maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur. In het weekend en op feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb met een 1e klas kaartje/abonnement bij Arriva, zowel in het Noorden als in Limburg, vaker in de 2e dan in de 1e klas gezeten. Is bij controle nooit wat over gezegd, dat mag daar (uiteraard) ook gewoon.

Reageer