beantwoord

Mag ik met een internationaal fietsvervoerbewijs reizen zonder internationaal personenvervoerbewijs?

Ik wil graag mijn fiets meenemen in de trein, maar wordt tegengehouden door de opgelegde spitsbeperking van 06:30 tot 09:00. Ik neem vaak de trein van iets na 06:00 vanaf Groningen naar Amsterdam en die trein is altijd erg rustig, dus ik kan makkelijk een fiets meenemen. Maar om problemen met de conducteur te voorkomen wil ik het toch graag legaal doen, door een internationaal fietsvervoerbewijs te kopen. Voor dit ticket van €12 geldt géén spitsbeperking. Nou is mijn vraag of dit internationale fietsvervoerbewijs wel geldig is zonder internationaal personenvervoerbewijs?

Aanvulling: Bij het servicecentrum van station Groningen koop ik dan een fietsvervoerbewijs ticket naar (bijvoorbeeld) Brussel. Dat ligt namelijk in het verlengde van mijn route.
icon

Beste antwoord door bram 27 september 2015, 10:11

Je mag met een internationaal vervoerbewijs ook in de spits reizen met je fiets. Mits een fietsplek beschikbaar is. Deze uitzondering is bedoeld voor internationale reizigers en naast een internationaal fietskaartje dien je ook een internationaal vervoerbewijs te overleggen.
De conducteur van de betreffende trein kan je alsnog verzoeken om de trein met fiets te verlaten mocht er geen beschikbare plek zijn door bijvoorbeeld de drukte.

Bekijk origineel

8 reacties

Je zoekt wel de randjes op van de regels, op de site van ns-internationaal staat:

Wilt u binnen Europa een fiets meenemen in een internationale trein? En gaat het daarbij om een normale fiets, mountainbike, racefiets, ligfiets of tandem? Dan kan dat in treinen die voorzien zijn van een speciaal daarvoor bestemde ruimte.
Voor reizigers in bezit van een internationaal fietsvervoerbewijs geldt voor de aanreis van de internationale trein géén spitsbeperking in Nederland.

Dit lijkt te suggereren dat het wel mag, echter kan je online geen internationaal fietsvervoersbewijs kopen, maar moet je bellen met NS-internationaal. De vraag is daar dus vooral of ze het willen verkopen zonder dat je een persoons-ticket koopt. Ik verwacht van niet, want er wordt gesproken over een aanreisroute, dit houd in dat er ook een echte route moet zijn, zover mij bekend wordt het fietskaartje niet uitgegeven voor een specifieke route, dus zal er een los kaartje voor persoonsvervoer nodig zijn.

Daarnaast geldt er ook nog een 'reserveringskosten' van 7,50 bij NS-internationaal.

Mocht het je toch lukken een kaartje te kopen, hou er dan wel rekening mee dat je sowieso gedoe met de conducteur en andere reizigers zal krijgen. Ik verwacht niet dat een conducteur hiervan op de hoogte is en medereizigers al helemaal niet.

In de huisregels van de NS wordt deze uitzondering niet genoemd, maar wel dat de fiets alleen meegenomen mag worden indien er voldoende ruimte is. Mochten er dus toch meer mensen instappen dan verwacht, dan kan je er vanuit gaan dat jij met je fiets toch moet uitstappen en alle volgende treinen (die waarschijnlijk steeds drukker worden) moet laten gaan.
Als ik kijk naar de reisplanner bij vertrek om 6.00 uit groningen, dan kom je rond half 9 aan in Amsterdam. Zowel het traject Almere centrum-Amsterdam als Hilversum-Amsterdam zijn wel erg druk rond dat tijdstip. Zelf reis ik Hilversum - Amsterdam dagelijks en zeker op een ma/di of do moet je op dat moment echt niet proberen een fiets mee te nemen.

Als je het al wil doen, ga dan om 5.00 weg uit Groningen, je bent dan rond half 8 in Amsterdam. Dat is nog wel net voor de echte drukte.
Je mag met een internationaal vervoerbewijs ook in de spits reizen met je fiets. Mits een fietsplek beschikbaar is. Deze uitzondering is bedoeld voor internationale reizigers en naast een internationaal fietskaartje dien je ook een internationaal vervoerbewijs te overleggen.
De conducteur van de betreffende trein kan je alsnog verzoeken om de trein met fiets te verlaten mocht er geen beschikbare plek zijn door bijvoorbeeld de drukte.
bram schreef:

Oke duidelijk, zonder internationaal vervoerbewijs wordt het hem dus niet.

Maar ik wil toch nog even reageren op dit bericht, want ik vind het stuitend. Stel nou dat iemand een internationaal vervoerbewijs koopt naar Parijs vanuit Groningen en hij neemt ook zijn fiets mee. Dat kan, want jullie bieden een service om je fiets ook in de spits mee te nemen als internationale reiziger. In dat geval kan de NS het niet maken om die passagier te verzoeken de trein te verlaten omdat het te druk is. Daardoor mist die passagier de aansluiting met de trein naar Parijs. Dus de NS kan drie dingen doen:

* Het internationale fietsvervoerbewijs afschaffen, of;
* Dezelfde voorwaarden hanteren als met het gewone fietskaartje, of;
* Garanderen dat je met een internationaal fietsvervoerbewijs (in combinatie met een geldig internationaal vervoerbewijs) aan komt op je bestemming.

Nu moet een reiziger dus op de gok reizen dat het niet te druk zal worden in de trein, lekkere service bied je dan. Not.
Dat het heel onlogisch is om iets te verkopen wat je vervolgens niet kan garanderen klopt, helaas is dat vaak het beleid van de NS.
Ik heb zelf ook al eens buiten de trein gestaan met mijn fiets buiten de spitstijden omdat er geen plaats was, ook dan mis je je afspraak/ eigen planning. Voor mij was het minder vervelend dan het missen van je aansluitende trein, maar ook bij een gewoon fietskaartje heb je het risico niet mee te kunnen.

Maar het reizen met de trein brengt sowieso risico's met zich mee, iemand met een internationaal ticket in een trein die 30 minuten vertraging oploopt zal ook zijn aansluiting missen. Dus het niet mee kunnen vanwege een fiets is niet de enige mogelijke reden.
Indien dit optreed zal je contact moeten opnemen met NS-internationaal om te kijken naar een oplossing. Ik ga er vanuit dat dit ongeacht de reden (vertraing, trein uitval, niet mee kunnen met je fiets) hetzelfde geldt

Verder zijn bram en ik niet van de NS, maar proberen we je enkel hier op het forum te helpen om mee te denken en je een advies te geven.
@marv

Bram is wel een collega HC van mij.
Loes schreef:

@marv

Oh, dat wist ik niet. Dan zal ik helemaal niet aan zijn verhaal twijfelen 😉
marv87 schreef:

Loes schreef:

@marv

Oh, dat wist ik niet. Dan zal ik helemaal niet aan zijn verhaal twijfelen ;)

Maakt niet uit Marv, je kan hem moeilijk op zijn ogen geloven he 🙂.
Ik waardeer het antwoord van Bram ook zeer, duidelijk verhaal. Bedankt!

Maar het beleid van de NS vind ik hierin wel erg vreemd. Dus ik hoop dat conducteurs menselijk verstand boven de regeltjes verkiezen en in zo'n geval die internationale reiziger gewoon naar Parijs laat reizen. Ondanks de drukte.

Reageer