Mag je met een NS jongeren dagkaart gebruik maken van vervangend vervoer? | NS Community
beantwoord

Mag je met een NS jongeren dagkaart gebruik maken van vervangend vervoer?


Mijn dochter wil vrijdag met een vriendin naar Nijmegen, maar tussen den Bosch en Nijmegen rijden vanwege werkzaamheden geen treinen maar bussen. Kan ze met een jongeren dagkaart gebruik maken van dit vervangend vervoer?

icon

Beste antwoord door Thom 12 May 2021, 15:33

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dat mag, zonder meer. Dochterlief moet er wel aan denken echt de vervangende bussen te nemen en geen lijnbus die toevallig ook die kant op gaat. Het is altijd goed aangegeven op de vervangende bus zelf. Het gedeelte met de NS-bus geldt dus gewoon als een deel van de treinrit, die door de jongerenkaart is gedekt. 

@Thom

Er zijn geen reguliere bussen tussen Den Bosch en Nijmegen meer. 

Geld dit ook voor Arriva bussen die de NS treinen vervangen?

Reputatie 7
Badge +4

Er moet wel echt sprake zijn van een vervangende bus van NS. Als een Arrivabus een NS-lijn vervangt en daarvoor echt de vervangende bus is, mag het, maar als een Arrivabus een verstoring van Arriva vervangt, mag het niet met een jongerenkaart.

 

Het is niet gebruikelijk dat Arriva-bussen als treinvervangende bus voor NS worden ingezet, het zijn vrijwel altijd particuliere ondernemingen uit de buurt.

 

Een jongerenkaart is nooit geldig bij Arriva en dus ook niet in treinvervangend vervoer van Arriva, en in een lijnbus van Arriva die toevallig dezelfde kant opgaat zeker niet.

Het is niet gebruikelijk dat Arriva-bussen als treinvervangende bus voor NS worden ingezet, het zijn vrijwel altijd particuliere ondernemingen uit de buurt.

De bussen van Juijn die in Arriva Gelderland huisstijl rijden worden in het weekend regelmatig ingezet als treinvervangende bus voor NS. In Den Bosch zie je ze bij vrijwel iedere buitendienststelling.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me nog wel herinneren dat tijdens de buitendienststelling van station Leiden NS gebruik maakte van Arriva bussen als pendeldienst tussen station Leiden en Leiden Transferium (een parkeerterrein naast de A44). Het komt dus wel eens voor.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet gebruikelijk dat Arriva-bussen als treinvervangende bus voor NS worden ingezet, het zijn vrijwel altijd particuliere ondernemingen uit de buurt.

De bussen van Juijn die in Arriva Gelderland huisstijl rijden worden regelmatig ingezet als treinvervangende bus voor NS.

Als een Arrivabus een NS-lijn vervangt en daarvoor echt de vervangende bus is, schreef ik al, ik heb het bij Heerenveen ook wel eens meegemaakt. Het is ook niet verboden natuurlijk en eigenlijk collegiaal. Maar dit was de enige keer dat ik het zag. Arriva maakt bij hun verstoringen ook gebruik van particulieren, bijvoorbeeld als de brug bij Deinum er weer eens uitligt. ;-)

 

Het verandert echter niets aan mijn antwoord op de vraag.

@Thom

De reden dat Juijn In het weekend wel voor NS mag rijden is omdat hun chauffeurs niet onder de CAO Streekvervoer vallen maar onder de CAO Touringcarbedrijf en daardoor in het weekend geen enorme toeslagen betaald hoeven worden. Dat is ook de reden dat Arriva zelf ook liever touringcars inhuurt 

Reputatie 7
Badge +3

Laten we het erop houden dat het niet algemeen gebruikelijk is dat Arriva bussen als vervangend vervoer voor NS treinen rijden, maar dat het in bepaalde gevallen wel eens gebeurt. Het is dus afhankelijk van de situatie of je er met een Jongerenkaart gebruik van mag maken. 

Reputatie 7
Badge +4

Helemaal mee eens hoor, zeker omdat ik dat al schreef, lol. NS maakt ook gebruik van ervaringen. Toen tussen Meppel en Zwolle iemand voor de trein sprong en de treinen uit Groningen en Leeuwarden niet verder konden, waren er binnen twintig minuten al bussen. Dezelfde die de langdurige verstoringen eerder opvingen, neem ik aan. Geen Arriva, lol. Uiteindelijk een uur vertraging, ik vind dat eigenlijk heel netjes met zoveel mensen. Dan zie je pas hoeveel reizigers er in een paar treinen zitten.

Wel een pechrit die dag. Ik zat vast tussen Franeker en Leeuwarden maar ook tussen Meppel en Zwolle. Voer voor massapsychologen.

Reputatie 7
Badge +3

Een uur valt best nog wel mee inderdaad. Ik had bij iets dergelijks tussen Den Haag en Leiden (aanrijding bij Voorschoten) heel wat meer vertraging. Eerst tijdje op Den Haag Centraal gestaan, gingen toen sprinters pendelen tussen Den Haag Centraal en Mariahoeve, vanaf Mariahoeve zouden er bussen komen, alleen duurde dat wel even. Nog ruim 3 kwartier in de brandende zon gestaan daar tot de eerste bus verscheen. Dat bleek een snelbus naar Leiden Centraal, geen spoor van een stopbus die ook naar de tussengelegen station ging. Toch maar ingestapt in de hoop dat er vanaf Leiden Centraal een stopbus zou gaan, helaas alleen diezelfde snelbus die weer naar Mariahoeve terug ging. Dus dan maar een Arriva stadbus naar De Vink genomen. Was zo'n 2 uur later thuis dan normaal, voor een treinrit die normaal nog geen half uur zou duren. Eenmaal bij De Vink aangekomen reed er net een sprinter van spoor 1 weg richting Den Haag, ik hoorde later van Jeroen dat die trein daar zo'n 3 uur had gestaan, want kon niet verder door de aanrijding bij Voorschoten maar kon ook niet terug naar Leiden want daar was op hetzelfde moment een sein- en wisselstoring. Lijkt me ook top, 3 uur vast staan op een station waar niks is, niet eens een toilet (en in die SLT toen ook nog niet). 

Reageer