meerdaags parkeren P+R en korting | NS Community
beantwoord

meerdaags parkeren P+R en korting


Ik wil graag meerdere dagen parkeren op een P+R waar betaald parkeren is (via Q-park). De laatste dag reis ik terug per trein naar dit station en kan dus korting krijgen bij het verlaten van de P+R. Op NS.nl lees ik: Meerdere dagen parkeren? Ook dan krijg je korting, mits je het P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein.

Hoe werkt deze korting? Betekent dit dat als ik 4 dagen parkeer alleen over de laatste dag het gereduceerde bedrag geldt? Of is de korting op alle 4 dagen van toepassing?

icon

Beste antwoord door Denice NS 21 July 2021, 10:20

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

Gerelateerd, 

Voor de laadpalen zal wellicht een kleef/plak uurtarief gelden… zie https://www.vattenfall.nl/extra/vattenfall-energie-app die is redelijk actueel.

Reputatie 7
Badge +3

@Roger1609

Dat hangt er vanaf waar je parkeert in Rotterdam en hoe lang je wegblijft.

Als tip het volgende. Bij bijvoorbeeld P+R Rotterdam Alexander  kun je tot 72 uur gratis parkeren als je met de trein naar Rotterdam Centraal reist en je je OV-chipkaart gebruikt. En natuurlijk weer terug met de trein.

We hebben dit vorig jaar gedaan toen we een weekend naar Londen zijn geweest.

 

Ik reis maandelijks met de eurostar naar London en vertrek vanuit Rotterdam. Aangezien deze rechtstreekse trein om 07.28 uur gaat vertrekken miv december ben ik genoodzaakt om de auto te pakken vanuit mijn woonplaats Houten. Kan ik dan korting krijgen via het P+R systeem?

Dankjewel Robert! Helemaal duidelijk!

Badge +3

Hallo, ik vertrek op vrijdag om 21.00 van Laan van Noi en wil daar parkeren op de P+R, en de trein nemen met mijn IV chipkaart. Ik kom maandagavond met de trein weer terug. Krijg ik dan gereduceerd dagtarief voor parkeren van euro 7 voor 4 dagen (vr, zat, zon, ma) of voor 3 x 24 uur, of moet ik zaterdag en zondag vol tarief betalen?

Welkom bij de NS Community @Eelcoqwerty 

Je krijgt de korting over alle dagen, alleen krijg je die niet bij een internationale terugreis (e-ticket).
Je zult dan dus (een stukje) met een ov-chipkaart moeten reizen of voor de datum van uitrijden een binnenlands e-ticket kopen (fictieve reis).

https://www.q-park.nl/nl-nl/parkeren/den-haag/p-r-laan-van-noi/ en specifiek https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r/ voor hoe je die korting krijgt.

Wat je kunt doen (als je uit het buitenland komt en nergens in NL met je ov-chipkaart incheckt) is een los e-ticket kopen voor Centraal naar Laan https://www.ns.nl/kaartje-kopen/gvc/laa/20230605 dat kost dan € 2,60 en daarmee krijg je gewoon de korting op de P+R.

Parkeren bij de P+R station Ypenburg, Mariahoeve of bij De Uithof is overigens gratis https://www.denhaag.nl/nl/parkeren/waar-parkeren-en-kosten/slim-parkeren-park-ride-pr.htm

Hallo, ik vertrek op vrijdag om 21.00 van Laan van Noi en wil daar parkeren op de P+R, en de trein nemen met mijn IV chipkaart. Ik kom maandagavond met de trein weer terug. Krijg ik dan gereduceerd dagtarief voor parkeren van euro 7 voor 4 dagen (vr, zat, zon, ma) of voor 3 x 24 uur, of moet ik zaterdag en zondag vol tarief betalen?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom wordt het gebruik maken van mogelijkheden misbruik genoemd? Het systeem van QPark is duidelijk ontworpen om meerdere dagen tegen gereduceerd tarief te parkeren. Dan moet er niet gezeurd worden over misbruik. Wees eerder transparant zoals de gemeentes Amsterdam en Rotterdam.

Badge +3

Tja, als de apparatuur niet naar behoren werkt kan een medewerker daar weinig aan doen natuurlijk.

Dat het niet zou gelden voor meerdere dagen is onjuist, gewoon claimen dus, via https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/restitutieformulier (niet verkregen korting), en dat is dus gelukt.

Dat daar 5 weken overheen gaat valt nog mee, bij NS kan de afhandeling van een simpele GTbV claim of onterechte reiskosten zomaar 2 maanden of langer duren.

Er zal vast ‘misbruik’ van gemaakt worden (een heel kort treinritje naar de P+R locatie, of in Rotterdam zelfs een RET bus/tram/metro ritje) maar dat doet niets af aan het concept dus is ook geen excuus.

Je treinreis hoeft volgens https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r niet eens met NS te zijn, een rit met Arriva vanaf Groningen Noord (€ 2,46 voltarief, korting van je abonnement gaat daar nog vanaf) telt ook gewoon.

Reputatie 6
Badge +2

mijn vragen: hoe zit het ècht, en: is de apparatuur bij Q-park er op ingesteld, om dit netjes af te handelen? Maar ook: waarom weet het dienstdoende personeel hier niet van? Ik kreeg ook nog toegevoegd, ‘dat er te vaak misbruik werd gemaakt’ van deze voorziening. 

Ik durf niet te zeggen hoe het apparatuur bij Q-park werkt. Ik raad je aan om dit bij Q-park zelf nog na te vragen. Daarbij kun je dan direct de restitutie aanvragen.

Reputatie 2

Maak regelmatig weekendreizen waarbij ik twee aaneengesloten dagen parkeer op Groningen Hoofdstation. 
Laatst maakte een medewerker van Q-park het wel heel bont, nadat de apparatuur mijn OV-chipkaart, mèt uiteraard een gemaakte NS-reis van die dag, niet herkende, door het volgende te stellen:

  • de NS-korting geldt niet voor meerdere dagen
  • ik moest twee dagen het volle tarief voldoen (€32) en dan maar restitutie aanvragen. Dat duurde 5 volle weken, voordat ik het verschil terughad.  

mijn vragen: hoe zit het ècht, en: is de apparatuur bij Q-park er op ingesteld, om dit netjes af te handelen? Maar ook: waarom weet het dienstdoende personeel hier niet van? Ik kreeg ook nog toegevoegd, ‘dat er te vaak misbruik werd gemaakt’ van deze voorziening. 

Reputatie 7
Badge +3

Als tip wil ik nog wel delen dat het bij de P+R-terreinen van de gemeente Rotterdam mogelijk is om tot 72 uur gratis te parkeren als je vanaf P+R met het OV reist en ook terugkomt met een geldige uitcheck van je OV-chipkaart.

Ik heb dat eerder dit jaar gedaan toen we een rondje naar Londen gemaakt hebben. Auto op vrijdagavond geparkeerd bij Rotterdam Alexander. Met de metro naar Hoek van Holland. ‘s-Nachts met Stena naar Harwich, op zaterdagochtend met de trein door naar Londen. Op zondagavond terug naar Rotterdam met de Eurostar. Toen nog met de trein van Centraal naar Alexander (gereisd met de OV-chipkaart.)

Bij het aanbieden van de parkeerkaart verscheen er eerst €48 op het scherm. Na het lezen van de OV-chipkaart veranderde dat naar €0!.

https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/p-r-terreinen/

Het is echt de moeite waard om per P+R na te gaan of het mogelijk is om meerdaags te parkeren en wat er gerekend wordt.

Ook in Amsterdam zijn er uitgebreide mogelijkheden om goedkoop meerdere dagen te parkeren bij P+R terreinen. Daar kun je wel tot 96 uur parkeren tegen P+R-tarief.
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/

In feite komt het erop neer dat zolang NS en/of QPark maar niet betrokken zijn bij P+R je waarschijnlijk meerdere dagen kunt parkeren tegen (zwaar) gereduceerd tarief.

Reputatie 6

Hey Jbakaa. Welkom bij de NS Community. Als het gaat om een Q-park locatie gaat dan kan je maximaal 28 dagen ononderbroken in/op de Parkeerfaciliteit geparkeerd zijn.

Is het mogelijk om mijn auto op een P en R terrein te parkeren voor 1 week zonder korting? Ik word nl opgehaald en teruggebracht met een busje.

Badge +3

Ja, de dag dat je vertrekt is bepalend, dus er wordt alleen gekeken of je dan met de trein hebt gereisd.

Op de dag dat je met de auto de P+R verlaat moet er een aantoonbare treinreis zijn naar het station (vanaf een ander station binnen Nederland).

Dat komt dus goed, bied eerst je ov-chipkaart aan en daarna afrekenen voor de hele periode met korting (€ 6,00 per dag voor Duivendrecht).

Ja, de dag dat je vertrekt (met de auto weer weggaat) is bepalend, dus er wordt alleen gekeken of je dan met de trein hebt gereisd.

Hallo, over een maand wil ik mijn auto bij p+r Duivendrecht parkeren. Omdat op het tijdstip van parkeren en geen trein rijdt word ik met de auto opgehaald. 3 dagen later pak ik wel gewoon de trein naar het station en vertrek daarna direct met de auto.

 

Ontvang ik wel de volledige NS korting voor deze periode?

 

Dank.

Reputatie 7
Badge +3

Hartelijk bedankt voor het meedenken.
Blijf het vreemd vinden dat de NS voor internationale reizen geen oplossing heeft in deze situatie.

Dan maar de optie van een e-ticket kopen ;)


Ik denk dat NS geen oplossing heeft voor parkeerders die internationaal reizen, omdat deze reizigers vaak langer parkeren en daarmee plekken bezet houden van betalende parkeerders.

Wanneer je op zeker wilt gaan dan kun je het beste een OV chipkaart gebruiken.

Hartelijk bedankt voor het meedenken.
Blijf het vreemd vinden dat de NS voor internationale reizen geen oplossing heeft in deze situatie.

Dan maar de optie van een e-ticket kopen ;)

Badge +3

Vreemd want zoals ik het lees is het vragen om misbruik (bijv. rond Schiphol) als je onbeperkt met korting zou mogen parkeren.

Voor Schiphol krijg ik op de site van Q-Park geen tarieven te zien, dus ook geen dagtarieven voor treinreizigers. ‘Misbruik’ is daar dus niet mogelijk.

Bij Kennedyplein Eindhoven (noordzijde station) ook niet, daarvoor moet je aan de Fuutlaan (centrumzijde) zijn.

Voor Amersfoort kan je terecht op Piet Mondriaanplein of Barchman Wuytierslaan (beide € 6,00 per dag voor treinreizigers).

Badge +3

Oeps, via https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/ (Parkeren):

Je zou voor de dag van de terugreis wel (het laatste stukje naar de P+R) op een ov-chipkaart kunnen reizen, of een binnenlands e-ticket kopen. Dit mag een enkeltje met 40% korting zijn vanaf een station in de buurt.

Badge +3

Als ik andere topics lees is er voor e-tickets wel degelijk vergoeding mogelijk, zie o.a. deze (oude) reactie van Erryt.

Via https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/restitutieformulier/ kan je kiezen voor ‘Restitutie niet verkregen P+R korting’ en vervolgens (een foto/scan van) je P+R betaalbewijs plus een kopie van je e-ticket (pdf) meesturen.

Je moet alleen zelf even uitrekenen wat het bedrag van de gemiste korting is, en wellicht zijn internationale tickets uitgesloten maar het is het proberen waard.

Reputatie 7
Badge +4

Het moet met een ov-chipkaart, of de  NS-Business Card. Met de QR, eigenlijk Aztec-code, is het niet vast te stellen of er een reis met in- of uitcheck is.

Goedemiddag,

Volgende maand wil ik de internationale trein pakken vanaf Amersfoort.

Kan ik dan ook parkeren met korting in de QPark garage?

De NS ticket is voorzien van een QR code maar kan nergens vinden of ik dan ook van korting gebruik kan maken.

Ook als je meerdere dagen parkeert krijg je korting, mits je het P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein. Er kan maximaal over 28 aaneengesloten dagen geparkeerd worden met korting.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt meerdere dagen gebruik maken van de korting als je elke dag dat je daar parkeert een uitcheck van een treinreis hebt. Dat is hoe ik dat lees.

Edit: alleen de laatste dag is een uitcheck van treinreis nodig voor korting.

Reageer