beantwoord

Meereiskorting in juli en augustus?

• 17 July 2015
  • 4 reacties
  • 552 Bekeken

Binnenkort gaan mijn zoon (studentenweekkaart), mijn man (geen abonnement) en ik (trajectvrijkaart) in de spits naar Schiphol. Kunnen we gebruik maken van reizen met korting en/ of meereiskorting?
icon

Beste antwoord door Tochjo 17 July 2015, 22:02

Bekijk origineel

4 reacties

Uw zoon reist in de zomerperiode met 40 procent korting. Als uw man een ov-chipkaart heeft kan hij door middel van samenreiskorting eveneens met korting reizen. Voor samenreiskorting gelden de voordeeluren en daarvan is in juli en augustus de hele dag sprake.
U kunt geen samenreiskorting op uw Traject Vrij laden. Als de reis buiten uw afgekochte traject valt zult u dus moeten beschikken over een extra ov-chipkaart (wellicht een oude jaartrajectkaart?) om de samenreiskorting te kunnen gebruiken.
Badge +3
Uw zoon checkt in met zijn studentenreisproduct en reist dan met 40 procent korting. In de zomerperiode van 16 juli tot 16 augustus kan hij immers niet vrij reizen, maar reist hij met korting.

Uw man en u kunnen met samenreiskorting meereizen met uw zoon. Samenreiskorting geldt in de maanden juli en augustus namelijk de hele dag. Uw man moet hiervoor een eigen OV-chipkaart hebben (persoonlijk of anoniem maakt niet uit), daarop het product Samenreiskorting en voldoende saldo laden bij een kaartautomaat en dan in- en uitchecken. U doet hetzelfde, maar kunt Samenreiskorting niet laden op de kaart waar Traject Vrij op staat. U moet dus een andere kaart gebruiken. Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor alle informatie over samenreiskorting.

Merk op dat voor Traject Vrij in juli en augustus wel dezelfde spitsuren gelden als de rest van het jaar. Als u in de spits zou inchecken, reist u dus op vol tarief. Zou de reis naar Schiphol het eerste deel over uw vaste traject gaan, dan zou u met Traject Vrij kunnen inchecken voor het eerste deel, maar moet dan bij de overgang van uw vaste traject uitstappen, uitchecken, inchecken met uw andere kaart en weer instappen. Dat is een hoop gedoe en u zult vermoedelijk met een latere trein verder moeten reizen. Reist u wel in de spits, maar kunt u nog voor de spits inchecken, dan geeft Traject Vrij u ook 40 procent korting. Dat zou voor u dan het handigst zijn.

Ook nog van belang: als u per post een meereiskaartje hebt gekregen en in de middagspits reist, dan kan één van u ook met dat kaartje meereizen met uw zoon. De ander reist dan met samenreiskorting. Mocht het inderdaad om de middagspits gaan, dan kunt u wellicht ook nog een mooie aanbieding vinden op www.spoordeelwinkel.nl of in de lokale drogisterij. Momenteel heeft Etos nu een actie, geloof ik. Maar als u in de ochtendspits reist, dan hebt u aan dit alles niets.
Heen rijden we in de ochtendspits. Als ik het goed begrijp reist mijn zoon dan toch met korting en kan mijn man met korting met hem meereizen als hij meereiskorting op zijn eigen kaart laadt. Alleen ik betaal dan de volle mep
Badge +3
Als u op Traject Vrij reist, is dat zo, ja - uitgezonderd dan het deel van de reis dat over uw vaste traject zou gaan, mocht dat van toepassing zijn. Als u kans zou zien om in te checken voor 6:35, dan reist u wel met korting.

Als u nog een extra OV-chipkaart hebt liggen, zou u daarmee ook met samenreiskorting mee kunnen reizen. Maar als u die niet hebt, weegt het voordeel in ritprijs misschien niet op tegen de aanschafkosten en het benodigde saldo op de kaart.

Reageer