beantwoord

meereizen met 1e klas

  • 24 October 2021
  • 9 reacties
  • 5421 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Kan mijn dochter (12 en eigen OV chipkaart) ook meereizen met mijn upgrade naar 1e klas? Ik heb een voordeelurenabonnement en af en toe doe ik een klassewissel naar 1e klas ivm drukte in de trein.

icon

Beste antwoord door Robert B 24 October 2021, 13:07

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Natuurlijk kan je dochter meereizen, maar daar moet ze wel wat voor doen.

Als je dochter geen abonnement heeft kan ze bij een kaartautomaat Samenreiskorting aan zetten en daarbij 1e klas kiezen. Samenreiskorting vervalt 35 minuten na uitchecken, dus voor de terugweg eventueel opnieuw laden (of kiezen voor twee keer bij het laden).

Als je dochter een 2e klas kortings- of vrij reizen abonnement op saldo heeft dan kan ze bij een kaartautomaat een Klassewissel uitvoeren.

Als je dochter een NS Flex abonnement heeft kan zij (of u, de contracthouder) 1e klas aan zetten in Mijn NS of de NS app.

Het is dus niet zoals bij Kids Vrij (of Railrunner) dat een kind automatisch mee mag reizen in de1e klas.

Reputatie 7
Badge +4

Misschien is een jongerenkaart een beter idee. Dan reist dochterlief voor € 7,50. Ze mag zich dan echter tijdens de spits niet in de trein bevinden. Het kan betekenen dat u met haar voor vier uur  uit moet stappen en na half zeven pas weer verder kan rijden. U kunt uw planning daarop aanpassen. Van het prijsverschil kunt u tijdens de spits wel naar McDonald of beter.

Bedenk wel dat ze met samenreiskorting even duur reist als u. 40 procent korting in de eerste klas levert vaak nog flinke reiskosten op. Voor zeven euro vijftig kan ik met korting in de eerste klas nog net van Gouda naar Utrecht Overvecht.

Het is dan wel tweede klas en dat is een keuze.

Badge +3

Helaas @Thom er is geen 1e klas mogelijk bij een Jongeren Dagkaart.

Reputatie 7
Badge +4

Ik schreef het er nog bij, Thom is dit wel bekend, mocht je daar aan twijfelen.:innocent:De kosten van samen eerste klas reizen liegen er niet om, zeker niet als je Kidsvrij in gedachten hebt.

Badge +3

Ik schreef het er nog bij, Thom is dit wel bekend, mocht je daar aan twijfelen.:innocent:De kosten van samen eerste klas reizen liegen er niet om, zeker niet als je Kidsvrij in gedachten hebt.

Dat klopt, er zijn zeker (hoge) kosten t.o.v. van de €5 upgrade voor een Keuzedag.

Reputatie 7
Badge +4

Wat actief lezend vraagt TS naar vergelijkbare mogelijkheden en die zijn er niet, zoals je aangaf. Dochterlief meenemen kost in verhouding veel geld in vergelijking met een verhoging of Kidsvrij. Het lijkt me correct daar op te wijzen ook al is het een ongevraagd advies. Wat correct sociaal denken kan geen kwaad. Veel mensen schrikken zich wezenloos van de eerste klas tarieven.

Een upgrade hoeft niet van een keuzedag te zijn. Dat is vanaf zestig jaar en dochterlief is twaalf. Het kan wel, maar is hoogst onzeker, zelfs bij de kleinst mogelijk marge. Een kind krijgen op je achtenveertigste is al heel bijzonder. De kans dat het niet om bijbetalen van de keuzedag gaat, is dus zeer groot. De kans op een normale upgrade is veel groter.

Badge +3

Oeps, ik had een ander topic in mijn hoofd (Keuzedag upgraden). Komt door ‘Voordeelurenabonnement’ dan denk ik al snel aan ‘antiek’ :kissing_closed_eyes:

Reputatie 7
Badge +4

Ik wou dat dit antieke abonnement er nog was, ;-)

 

Ik ben het zelf ook, natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Oeps, ik had een ander topic in mijn hoofd (Keuzedag upgraden). Komt door ‘Voordeelurenabonnement’ dan denk ik al snel aan ‘antiek’ :kissing_closed_eyes:

Mijn dochter is zeker niet antiek te noemen. Die had tot voor kort ook VDU.

Reageer