beantwoord

Meereizen met een houder van een Jaartrajectkaart

• 11 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 259 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Mijn vrouw heeft een jaartrajectkaart die nog tot einde september 2014 geldig is. Buiten haar traject reist zij met 40% korting. Ik reis met haar mee en heb voor het gehele traject ook recht op 40% korting. Zij zet dus bij de automaat 2 reizen met korting op haar kaart. Omdat mijn reis op haar kaart staat heb ik dus niks in handen. Omdat de hekjes naar de perrons hier altijd dicht staan, voorzie ik problemen om ordentelijk op de perrons te komen. Stelt de NScomputer op het moment dat zij incheckt, vast dat zij dat voor 2 personen doet en kan ik dus met haar in dezelfde gang mee door de poortjes? Of is er een andere oplossing?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 11 augustus 2014, 22:31

Het mag niet op de manier die u beschrijft. Uw vrouw moet geen twee reizen met korting op haar kaart zetten, maar alleen 1 voor zichzelf. U zet op uw eigen OV-chipkaart het product Samenreiskorting, zodat bij het in- en uitchecken automatisch voor u het kortingstarief wordt berekend. Hier leest u hoe dat moet.
Bekijk origineel

5 reacties

Het mag niet op de manier die u beschrijft. Uw vrouw moet geen twee reizen met korting op haar kaart zetten, maar alleen 1 voor zichzelf. U zet op uw eigen OV-chipkaart het product Samenreiskorting, zodat bij het in- en uitchecken automatisch voor u het kortingstarief wordt berekend. Hier leest u hoe dat moet.
Beste Pe_pe, U veronderstelt dat ik een OV chipkaart heb, maar dat is niet het geval. Ben ik dan verplicht om die te kopen, ook al zal ik daar naar verwachting geen gebruik van maken?
Om gebruik te kunnen maken van de Samenreiskorting bij het abonnement van uw vrouw, heeft u een eigen OV-chipkaart nodig. Dat mag een anonieme OV-chipkaart zijn of een persoonlijke, maar geen papieren eenmalige chipkaart. Een andere mogelijkheid is er niet. U kunt er momenteel een aanschaffen voor €2,=.
Als u bij controle zelf geen geldig vervoerbewijs kunt overhandigen reist u in feite zwart, waarvoor de conducteur ter plekke een vervoerbewijs voor u kan uitschrijven, verhoogd met de wettelijke verhoging van €35,00.
Dat alles op de kaart van uw vrouw staat doet daarbij niets ter zake. het gaat erom dat U een geldig vervoerbewijs kunt tonen.
En dan is een OV-chipkaart van €2,00 toch iets voordeliger dan een "boete" van €35,00.

Het is bij gesloten poortjes (wat nu nog nergens het geval is) de bedoeling dat er slechts één persoon incheckt, waarop de poortjes korte tijd open gaan en de ingecheckte persoon kan passeren.
Natuurlijk is het altijd te proberen oom in ganzenpas met iemand tegelijk door het poortje te gaan.
Wanneer u daarop betrapt wordt zal daar proces verbaal van opgemaakt worden wegen oneigenlijk gebruik, waarop (uit het hoofd gesproken) een "bonus" staat van €90.

Het komt er gewoonweg op neer dat elke reiziger een eigen vervoerbewijs moet hebben c.q. kunnen tonen.
Kortom, wilt u nog eens een keer samen met uw vrouw op stap, zal er niet veel anders op zitten dan voor uzelf een OV-chipkaart aan te schaffen, zodat het samenreisprodukt op UW kaart geladen kan worden en u dus geheel legaal een poortje kunt openen en ook geen risico loopt op het nodige papierwerk van de conducteur en/of het stationspersoneel.
Welkom op het forum JAAPH!

Het antwoord van Pe_pe is correct. Je vrouw kan voor de reizen buiten haar vaste traject inderdaad een enkele reis of retour met 40% korting op haar kaart laden. Als je van de 40% korting voor medereizigers wilt profiteren, dien je op een eigen persoonlijke of anonieme OV-chipkaart het product Samenreiskorting te laden. Jullie kunnen dan allebei met jullie eigen OV-chipkaart de poortjes passeren.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer