beantwoord

Meereizen met korting

• 17 april 2018
  • 11 reacties
  • 2091 Bekeken

• Intercity
  • 14 reacties
Laatst een dagje Amsterdam met een vriend gedaan, naar een Autobeurs. Omdat ik een trein vrij abonnement heb op mijn business card, kan de vriend fijn meereizen met korting. Hij heeft een eigen OV chip kaart. Op de automaat is meereizen met korting al niet meer zichtbaar, kan alleen nog maar met eigen OV chip kaart. En daar moet je het op laden voor die dag. Dus dat gedaan.

Alleen toen we in Amsterdam even wilden checken stond er doodleuk dat het meereizen met korting voor die dag was verbruikt. Het was ook niet opnieuw op te laden voor de terugreis. Want het kan maar 1x per dag. Met als gevolg dat die vriend de volle mep moest betalen op de terugweg.

Na HEEL VEEL en HEEL LANG zoeken hebben we gevonden hoe het werkt: je moet 's ochtends meereizen met korting 2x laden om ook op de terugreis met korting mee te reizen. Waarom maakt de NS het de reiziger zo lastig van een voordeeltje te genieten? Waarom wordt dit ook zo verdraaid slecht weergegeven op de site en al helemaal NIET op de automaat? Een waarschuwing als popup of zo is genoeg.

Nee, je kunt het gebruiken, als je dan maar precies weet hoe het moet, en het exact zo doet zodat het voor de NS zo makkelijk en efficiƫnt mogelijk is. Gemak voor reiziger wordt vergeten. Precies dezelfde benadering wordt ook gevolgd voor andere processen binnen NS. Iedereen MOET in- en uitchecken. Ook als je een abo hebt dat je altijd en overal gratis mag reizen. Waarom dan?
icon

Beste antwoord door Iris NS 17 april 2018, 09:35

Goedemorgen RTM,

Vervelend dat het Samenreiskorting laden de tweede keer niet lukte. Wat Slidestops zegt klopt. Een tweede keer Samenreiskorting zou op de OV-chipkaart geladen moeten kunnen worden, al kan je dit inderdaad ook van tevoren voor 2 keer aangeven. Je vriend zou voor de misgelopen korting contact op kunnen nemen met onze klantenservice om te vragen of het uit coulance naar hem overgemaakt kan worden. We zijn telefonisch (030 751 51 55) en via Twitter en Facebook 24/7 bereikbaar.

Iedereen dient inderdaad in- en uit te checken om aan te tonen dat je een geldig vervoerbewijs hebt. Daarnaast is het ook handig omdat je zo de tijdstippen na kunt gaan wanneer je bijv. vergeet uit te checken of Geld Terug Bij Vertraging wil aanvragen en je hier een claim voor wilt indienen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Samenreiskorting staat links in beeld als je de kaart op de automaat houdt. Je kunt alleen samenreiskorting laden als je nog niet bent ingecheckt en niet op de automaat binnen de poortjes. Verder kun je samenreiskorting meerdere keren per dag laden, het klopt niet dat dit maar een keer per dag kan.
Sorry Slidestops, maar no way dat het meerdere keren per dag kan. We stonden met twee personen bij de kaartautomaat, het was toch echt uitgegrijsd. En NS personeel wist ons te vertellen wat de reden was. Namelijk dat het maar 1 keer per dag kan. Please check your facts!!
Reputatie 7
Dat is onzin, Heb het er gisteren nog voor een aantal mensen een keer extra opgezet.

De combinatie met ICD toeslag geeft wel eens problemen
Goedemorgen RTM,

Vervelend dat het Samenreiskorting laden de tweede keer niet lukte. Wat Slidestops zegt klopt. Een tweede keer Samenreiskorting zou op de OV-chipkaart geladen moeten kunnen worden, al kan je dit inderdaad ook van tevoren voor 2 keer aangeven. Je vriend zou voor de misgelopen korting contact op kunnen nemen met onze klantenservice om te vragen of het uit coulance naar hem overgemaakt kan worden. We zijn telefonisch (030 751 51 55) en via Twitter en Facebook 24/7 bereikbaar.

Iedereen dient inderdaad in- en uit te checken om aan te tonen dat je een geldig vervoerbewijs hebt. Daarnaast is het ook handig omdat je zo de tijdstippen na kunt gaan wanneer je bijv. vergeet uit te checken of Geld Terug Bij Vertraging wil aanvragen en je hier een claim voor wilt indienen.
Vreemd dat er dan verschillende geluiden vanuit NS komen. Medewerkers vertelden me dit verhaal, dat werd beaamd door praktijkervaringen van andere reizigers. En jullie blijven zeggen dat het wel kan. Het zal wel.

Maar waarom alleen bij de automaat buiten de poortjes, en waarom alleen voordat je incheckt? Een systeemtechnisch tekortkoming, waar de klant last van heeft? Wordt hier nog iets aan gedaan??

Ik moet inchecken om aan te tonen dat ik een geldig vervoersbewijs heb? Dat is onzin. Ik heb een abonnement, dat staat op mijn kaart, kan de conducteur uitlezen en er staat ook een foto op mijn kaart. Ik moet inchecken omdat de NS de data kan gebruiken. Dat is prima, maar ben daar gewoon eerlijk in. Ook de reden dat ik nooit meer meewerk aan het reizigersonderzoek in de trein.
Reputatie 4
Je kunt de Samenreiskorting er inderdaad zo vaak op zetten als je wilt. Dit kom ik nogal eens tegen in de middagspits, omdat nog steeds niet iedereen op de hoogte is van het feit dat je tussen 16:05-18:25 niet met Samenreiskorting kunt reizen. Voordat reizigers naar mij toe komen hebben ze dan al een keer of zes Samenreiskorting op de kaart geladen, die ik er dan vaak een voor een af moet halen om het ontbrekende product Reizen op Saldo op de kaart te zetten (dit kan niet met Samenreiskorting geactiveerd).
Reputatie 7
Badge +4
Uw AltijdVrij abonnement is pas geldig als u bent ingecheckt. Dan pas heeft u recht op vrij reizen, het enkele feit dat u het bezit, is niet genoeg. U bent overigens zelf met die voorwaarde akkoord gegaan. Als u dat niet wilt, neemt u gewoon geen abonnement. Het is kiezen of delen. Het heeft voor u verder een voordeel met vertragingen, die u met in- en uitchecken kunt aantonen. U krijgt dan mogelijk geld terug.
Samenreiskorting kan zo vaak geladen worden als u wilt. Het verwarrende is wel dat veel mensen denken dat samenreiskorting per dag geldt. Het geldt echter per rit en niet in de spits. Samenreiskorting kan ook per 2 x geladen worden en dat is voor veel mensen handig. Veelal rijdt men een retour.
Reputatie 4
Maar waarom alleen bij de automaat buiten de poortjes, en waarom alleen voordat je incheckt? Een systeemtechnisch tekortkoming, waar de klant last van heeft? Wordt hier nog iets aan gedaan??

Als u door de poortjes bent gegaan bent u ingecheckt. Het heeft geen zin om dan nog Samenreiskorting te laden op de kaart, want u bent immers ingecheckt voor reizen op vol tarief. Om Samenreiskorting te kunnen laden dient u dus eerst uw check-in te annuleren door uit te checken. Na de Samenreiskorting te hebben geladen kunt u gewoon inchecken met korting.
Uw AltijdVrij abonnement is pas geldig als u bent ingecheckt. Dan pas heeft u recht op vrij reizen, het enkele feit dat u het bezit, is niet genoeg. U bent overigens zelf met die voorwaarde akkoord gegaan. Als u dat niet wilt, neemt u gewoon geen abonnement.

Het feit dat het niet genoeg is, is door NS ingegeven. Is niet uit te leggen. Ik betaal om altijd vrij met trein te kunnen reizen, maar moet dit telkens activeren en de-activeren. Dat is natuurlijk onzin. En ja ben er mee akkoord gegaan, er is immers weinig keuze. Wil niet zeggen dat ik er blij mee moet zijn. Goh dat er zulke mensen nog bestaan, die zoveel waarde hechten aan regels. Werk je bij de NS of bij de politie Thom? Wat een achtervolgingsdrang om overal op mijn posts te reageren.
Reputatie 4
Dit is een openbaar forum en het staat iedereen vrij in dit topic op uw vraag te reageren. Dat had u kunnen bedenken toen u hier uw vraag plaatste. Thom achtervolgt u niet, maar is gewoon een actieve gebruiker op dit forum.
En jij kent Thom, Maarten? Tuurlijk is dit een open forum. Maar dat betekent dat ik ook op Thom kan reageren zoals Thom op mij reageert. Vreemd dat er dan weer vreemden tussen komen om hier weer op te reageren. Maar dat zal wel aan mij liggen, en dat is prima.

Reageer