beantwoord

Meereizen met voordeelkaart (samenreiskorting)

• 27 januari 2015
  • 20 reacties
  • 1574 Bekeken

Ik heb een voordeelkaart en drie vriendinnen die nooit met de trein gaan. Ze gaan 1 keer met mij mee en dan moeten ze voor E 7,50 een card kopen waar ze daarna niets meer aan hebben. Dus kan ik mijn vriendinnen niet uitnodigen met mij voordelig mee te reizen.
De enige oplossing is een kaartje kopen dat is dan E 1 duurder dan het normale tarief.
Dus vind ik het onjuist om reclame te maken dat ik mijn vriendinnen voordelig met mij mee kan nemen.
icon

Beste antwoord door Thom 28 januari 2015, 00:29

Wilt u ze met voordeel mee laten reizen dan kan dat alleen met samenreiskorting op de eigen ov-chipkaart. Reizen met het OV in Nederland gaat met die kaart en uitzonderingen zijn er alleen tegen vol tarief.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Wilt u ze met voordeel mee laten reizen dan kan dat alleen met samenreiskorting op de eigen ov-chipkaart. Reizen met het OV in Nederland gaat met die kaart en uitzonderingen zijn er alleen tegen vol tarief.
Reputatie 1
Badge
ALS U gewoon de post van NS had gelezen-vorig jaar, vlak voor de zomer, toen dit nieuwe stelsel werd ingevoerd, was er voor vaste klanten van NS een aanbieding om 3 extra anon. sjipkaarten voor maar 2 eur/stuk te kopen. Mensen die ''nooit met de trein'' gaan gaan mogelijk wel eens met de bus-daar heb je meteen flink meer voordeel met die kaart. Het hele stelsel is in feite bedacht dat elke Nl wel zo'n afzetterskaart zou gaan aanschaffen.
Op marktplaats staan vaak hele rijen met sjipkaarten ter overname-soms met saldo, soms negatief.
Er is trouwens nog een hindernis: ook al was U slechts van plan maar een kort reisje naar de uitverkoop te maken; bij elke insjek moeten de vriendinnen dan niet vergeten die samenreiskorting op te laden EN minim. 10 eur saldo (zegt NS-het is 6-niet verder vertellen) te hebben-ook als dat ritje maar 2,40 kost, dus U zit dan met 3 kaarten waarop nog euro's saldo staan ook!
Wilt u ze met voordeel mee laten reizen dan kan dat alleen met samenreiskorting op de eigen ov-chipkaart. Reizen met het OV in Nederland gaat met die kaart en uitzonderingen zijn er alleen tegen vol tarief. Maar dan moeten de dames toch een anonieme OVchipcard kopen voor E 7,50.per stuk. Dan is toch de reclame niet terecht..
ALS U gewoon de post van NS had gelezen-vorig jaar, vlak voor de zomer, toen dit nieuwe stelsel werd ingevoerd, was er voor vaste klanten van NS een aanbieding om 3 extra anon. sjipkaarten voor maar 2 eur/stuk te kopen. Mensen die ''nooit met de trein'' gaan gaan mogelijk wel eens met de bus-daar heb je meteen flink meer voordeel met die kaart. Het hele stelsel is in feite bedacht dat elke Nl wel zo'n afzetterskaart zou gaan aanschaffen.
Op marktplaats staan vaak hele rijen met sjipkaarten ter overname-soms met saldo, soms negatief.
Er is trouwens nog een hindernis: ook al was U slechts van plan maar een kort reisje naar de uitverkoop te maken; bij elke insjek moeten de vriendinnen dan niet vergeten die samenreiskorting op te laden EN minim. 10 eur saldo (zegt NS-het is 6-niet verder vertellen) te hebben-ook als dat ritje maar 2,40 kost, dus U zit dan met 3 kaarten waarop nog euro's saldo staan ook!
Natuurlijk heb ik destijds die post wel gelezen, maar zag er toen het nut niet van in. Ik heb geen glazen bol.. Waar het om gaat, is dat ik de reclame niet terecht vind. Het is niet voordelig. Eerst betaal je E 7,50 en dan pas gaat het voordeel in.
[quote=srt]ALS U gewoon de post van NS had gelezen-vorig jaar, vlak voor de zomer, toen dit nieuwe stelsel werd ingevoerd, was er voor vaste klanten van NS een aanbieding om 3 extra anon. sjipkaarten voor maar 2 eur/stuk te kopen. Mensen die ''nooit met de trein'' gaan gaan mogelijk wel eens met de bus-daar heb je meteen flink meer voordeel met die kaart. Het hele stelsel is in feite bedacht dat elke Nl wel zo'n afzetterskaart zou gaan aanschaffen.
Er is trouwens nog een hindernis: ook al was U slechts van plan maar een kort reisje naar de uitverkoop te maken; bij elke insjek moeten de vriendinnen dan niet vergeten die samenreiskorting op te laden EN minim. 10 eur saldo (zegt NS-het is 6-niet verder vertellen) te hebben-ook als dat ritje m

Dat is niet helemaal waar, want voor de samenreiskorting moet er wel degelijk min 10 euro op staan om dat product op te laden.
Reputatie 1
Wilt u ze met voordeel mee laten reizen dan kan dat alleen met samenreiskorting op de eigen ov-chipkaart. Reizen met het OV in Nederland gaat met die kaart en uitzonderingen zijn er alleen tegen vol tarief. Maar dan moeten de dames toch een anonieme OVchipcard kopen voor E 7,50.per stuk. Dan is toch de reclame niet terecht..

Maar je hebt toch in heel Nederland voor elke vorm van openbaar vervoer een chipkaart nodig? Is er dan werkelijk geen enkele situatie in de toekomst denkbaar waarbij uw vriendinnen, of gezinsleden daarvan ooit nog eens een chipkaart nodig zullen hebben? Gaan ze nooit, maar dan ook nooit met bus of tram?

Dan kunnen ze alsnog een los kaartje tegen meereis-kortingstarief. Dus niet het normale tarief, maar het kortingstarief. Ja, met € 1 erbij voor de losse verkoop, maar dat is dan toch alsnog veel voordeliger dan als ze individueel zonder uw kortingskaart met de trein waren gegaan?

Ik begrijp uw probleem, maar ik vind het logisch dat NS zich meer richt op de mensen die dagelijks met de trein reizen in plaats van op mensen die beweren 1x in hun leven met de trein te gaan.
Reputatie 1
Overigens, ik bedenk me net; misschien is het mogelijk om online een e-ticket voor 3 personen met meereiskorting te kopen? Geen idee of dat kan hoor, maar dat zou je kunnen navragen.
Maar je hebt toch in heel Nederland voor elke vorm van openbaar vervoer een chipkaart nodig?

Nee, de meeste vormen van openbaar vervoer bieden ook nog andere vervoersbewijzen dan de ov-chipkaart.

Dan kunnen ze alsnog een los kaartje tegen meereis-kortingstarief.
Losse kaartjes worden alleen verkocht tegen het volle tarief (plus 1 euro boete), niet met korting.

Overigens, ik bedenk me net; misschien is het mogelijk om online een e-ticket voor 3 personen met meereiskorting te kopen?
E-tickets met korting worden alleen nog verkocht aan mensen met een jaartrajectkaart of grensabonnement.
Reputatie 1
Ja, maar in alle vormen van OV is het duurder om een los kaartje te kopen, dan om te chippen.

Dat het niet mogelijk is om losse kaartje tegen meereis-tarief te kopen wist ik niet. Dat is wel vreemd inderdaad.

Die €1 extra vind ik niet vreemd. Alles is nou eenmaal verhoudingsgewijs goedkoper als je er vaker gebruik van maakt.

Bedoel je dat E-tickets zonder korting worden ook niet meer verkocht als je geen jaarkaart hebt?
Reputatie 1
Overigens, ik bedenk me net; misschien is het mogelijk om online een e-ticket voor 3 personen met meereiskorting te kopen? Geen idee of dat kan hoor, maar dat zou je kunnen navragen.

Je kunt voor 55 Euro Online een groepsretour voor 4 personen kopen. Weet niet precies hoe dat werkt, je vult online het aankomststation in. Vertrekstation zal wel uitgelegd staan. Je kunt er alleen niet mee omreizen (dwz van de Optimale Reisroute afwijken). In dat geval kunnen 4 Blokker-kaartjes (voor 62 Euro) een uitkomst bieden (t/m 15 maart). Daarmee zit ook vervoer bij de HTM en RET inbegrepen.
Dat eerste is niet waar, diverse steden stimuleren het openbaar vervoer met goedkope losse kaartjes, zodat niet iedereen met de auto naar het centrum rijdt.
Die 1 euro extra vind ik wel vreemd, je mag nu kiezen tussen linksom betalen voor gebakken lucht (aanschafkosten ov-chipkaart) of rechtsom (toeslag voor los kaartje).
E-tickets met korting mogen uitsluitend worden gebruikt door mensen die in het bezit zijn van een jaartrajectkaart of grensabonnement, alle andere reizigers die hiermee reizen rijden zwart.
Reputatie 1

E-tickets met korting mogen uitsluitend worden gebruikt door mensen die in het bezit zijn van een jaartrajectkaart of grensabonnement, alle andere reizigers die hiermee reizen rijden zwart.

Nee hoor, ik heb net nog even gekeken. Je kunt gewoon een e-ticket kopen, ook als je geen abonnement oid hebt. Het is zelfs een aparte optie die je aan kunt vinken, maar meereiskorting is dan inderdaad niet mogelijk. Je moet wel alle namen van de reizigers invullen. Dus als je drie kaartjes koopt, moet je de drie personen invullen. Maar goed, qua meereis-korting heb je daar niets aan.

Ik bekijk het altijd zo; ik betaal me blauw aan een abonnement waar ik dagelijks mee reis. Ik vind het logischer dat geprobeerd wordt het voor mij enigszins betaalbaar te maken in plaats van voor die reiziger die er één keer mee naar Koningsdag naar Amsterdam gaat. Daar zul je toch nooit veel aan verdienen. Voordeeltjes zijn er voor vaste klanten. Dus als er ergens een euro te vergeven valt, haal dan maar van mijn abonnement af, haha!

En ik begrijp gewoon niet waarom iemand geen OV-chip zou aanschaffen. Dat komt toch altijd wel weer een keer van pas? Drie ritjes met de tram binnen 1 zone en je hebt het er al zo ongeveer uit.
Reputatie 1
E-tickets met korting mogen uitsluitend worden gebruikt door mensen die in het bezit zijn van een jaartrajectkaart of grensabonnement, alle andere reizigers die hiermee reizen rijden zwart. Oh sorry, dat zeg je net; dat e-tickets met korting alleen voor abonnementshouders zijn.
E-tickets met korting mogen uitsluitend worden gebruikt door mensen die in het bezit zijn van een jaartrajectkaart of grensabonnement, alle andere reizigers die hiermee reizen rijden zwart. Oh sorry, dat zeg je net; dat e-tickets met korting alleen voor abonnementshouders zijn.

Mijn fout, ik had je reactie erboven verkeerd gelezen waar je juist vroeg naar kaartjes zonder korting 🙂
@LizBo

Een heleboel mensen nemen geen OV chipkaart, simpelweg omdat ze alles met de auto doen.

En met die 3 ritjes binnen 1 zone betaal je alleen maar meer, want dan betaal je louter instaptatief van 0,90 cent en je reist misschien 30 cent. Losse kaartjes voor bus, tram en metro zijn bovendien vaak goedkoper voor langere afstanden.
Reputatie 1
@LizBo

Een heleboel mensen nemen geen OV chipkaart, simpelweg omdat ze alles met de auto doen.

En met die 3 ritjes binnen 1 zone betaal je alleen maar meer, want dan betaal je louter instaptatief van 0,90 cent en je reist misschien 30 cent. Losse kaartjes voor bus, tram en metro zijn bovendien vaak goedkoper voor langere afstanden.

Nou, een los 1-uurs kaartje bij het GVB kost al 2,80. En dat is dan de heenweg. Da's toch wel wat meer dan 1,20, maakt niet uit dat een deel daarvan instaptarief is. 4 à 5 keer en je hebt het eruit.

Maar maakt niet uit, iedereen heeft een ander bestedingspatroon natuurlijk. Ik denk dat er voor de meeste mensen in de rest van hun leven toch wel weer eens een keertje een situatie is waarvoor je met het OV reist. Lekker chippen, en anders leen een anonieme kaart van iemand ofzo. En als je dan zo graag met de auto gaat, ga dan lekker met de auto.

Maar goed, ik dwaal helemaal af. Antwoord is dus, helaas, je vriendinnen zijn duurder uit dan je dacht. Jammer.
Reputatie 1
Het wezenlijke probleem is dat NS zichzelf zo heeft laten "indoctrineren" door een min of meer klanthatend en verreweg van optimaal-werkend betaalsysteem als de OV-Chipkaart met voorwaarden die niet alleen ingewikkelder geworden zijn, maar met reisproducten die gewoon beperkt geworden, of zelfs afgeschaft zijn én bovendien met regelgevingen die op vele punten gewoon verslechterd zijn. Conducteurs, service-medewerkers aan het loket weten lang niet altijd welke regel op welk moment correct toe te passen en zelfs in Utrecht zitten sommigen met hun handen in het haar omdat ze zelf ook niet altijd weten hoe het ook alweer zat! Hoelang duurt het nog dat NS tot het besef komt, dat je er vele zwartrijders toch echt niet mee tegenhoudt, (als je op het leeuwendeel van de stations gewoon kunt in- en uitstappen) en dat de inkomsten toch zijn gaan kelderen, doordat (met name incidentele reizigers) de trein vaarwel zijn gaan zeggen, (en die laatste groep is toch degene die per persoon nog het allermeeste voor een rit betalen!)? Als productverbeteringen en techniekverbeteringen uitblijven, (omdat NS dat wel lekker makkelijk vindt, of ondat het daardoor lijkt dat er per rit minder inkomsten binnen komen (kosten gingen toch voor de baat?!)!), is het misschien gewoon toch nog het allerbeste om alsnog de stekker uit het hele Chipkaart-circus te trekken en gewoon maar ouderwets te controleren, in elke trein en meerdere malen per rit (zoals in de jaren 80 nog gewoonste zaak van de wereld was, waarbij de conducteur bijna feilloos wist wie waar was ingestapt en tot welk station zijn of haar kaartje geldig was). Geen wishful-thinking, maar met het nodige aan inzet beste te realiseren. Ik was afgelopen zomer in Letland, stapte in op een halte zonder loket, of automaat en kon daar een kaartje bij de conducteur zonder boete of toeslag kopen. Tijdens de rit van ruim 40 km werd ik onderweg 2x door twee verschillende controle-teams gecontroleerd, en dat waren beslist geen slungeltjes of slapjanusjes. Nee, dat waren echt van die stevige mannen en potige dames die je vriendelijk benaderden, maar tevens respect bij iedereen wisten af te dwingen!
Ik heb een voordeelkaart en drie vriendinnen die nooit met de trein gaan. Ze gaan 1 keer met mij mee en dan moeten ze voor E 7,50 een card kopen waar ze daarna niets meer aan hebben. Dus kan ik mijn vriendinnen niet uitnodigen met mij voordelig mee te reizen.
De enige oplossing is een kaartje kopen dat is dan E 1 duurder dan het normale tarief.
Dus vind ik het onjuist om reclame te maken dat ik mijn vriendinnen voordelig met mij mee kan nemen.

Allemaal waar wat u schrijft en bedankt voor iedere reactie. Ik vind echter de reclame niet terecht, bijna misleidend, daar gaat het mij om.
Reputatie 1
Allemaal waar wat u schrijft en bedankt voor iedere reactie. Ik vind echter de reclame niet terecht, bijna misleidend, daar gaat het mij om.

Ja, het is reclame in de categorie "actie niet geldig in combinatie met andere kortingen etc.". Dat is nou eenmaal reclame. Er stond waarschijnlijk ook niet bij dat je buiten de spits moet reizen met je vriendinnen. Maar mooi succes van het reclamebureau als u om die reden de kaart hebt aangeschaft...!

Ja, het is reclame in de categorie "actie niet geldig in combinatie met andere kortingen etc.". Dat is nou eenmaal reclame. Er stond waarschijnlijk ook niet bij dat je buiten de spits moet reizen met je vriendinnen. Maar mooi succes van het reclamebureau als u om die reden de kaart hebt aangeschaft...!
Nee hoor, ik heb de kaart al jaren en heb er veel plezier van. Dit is een eenmalige gebeurtenis en nu moeten we daar een oplossing voor vinden. Het zal wel een auto worden. Is toch goedkoper als je met 4 mensen deelt. Bewaar ik mijn vrije reis voor iets anders.

Reageer