Skip to main content

mijn betaalpas is geblokkeerd voor het ov. hoe kan ik dit weer veranderen?

Dat kan door contact op te nemen met je bank. Wanneer je pas geschikt is voor contactloos betalen dan is die ook geschikt voor OVpay.

Het kan zijn dat er iets anders aan de hand is:

Waarom wordt mijn betaalpas geweigerd?

Allereerst: vervelend dat dit gebeurt! Het kan zijn dat je: 

• een betaalpas van een andere bank hebt dan ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank of SNS  
  • niet genoeg geld op je rekening hebt staan  
  • betaalpas is geblokkeerd voor het OV.  

Als je betaalpas voor het OV is geblokkeerd, dan komt dat vaak doordat we na je laatste reis het bedrag niet konden afschrijven. We proberen altijd nog een paar keren om het bedrag van je rekening af te schrijven. Maar je kan het bedrag ook zelf betalen. Als je het bedrag hebt betaald. Of als we het hebben kunnen afschrijven, dan kun jij weer reizen in het OV met deze betaalpas.  

Bron: https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen#waarom-wordt-mijn-betaalpas-geweigerd

Ik wil juist mijn bankpassen blokkeren voor ov, omdat, als ik per ongeluk mn bankpas gebruik,  ik dan geen korting krijg

Het handigste is dan toch echt de bankpas niet voor reizen met korting te willen gebruiken. Korting krijgt u met een daarvoor geldig abonnement op een ov-chipkaart. Bij de bankpas betaalt u volledig tarief en diie is niet voor het reizen met korting bedoeld. Met de bankpas reizen is ontworpen  voor mensen die incidenteel reizen en dus het volle tarief betalen

Een bankpas is voor mensen met een abonnement hooguit te gebruiken om in. de spits in te checken, dan vol tarief betalen en dan zodra de daluren beginnen met korting in te checken met een kortingsabonnement. En dan is het domweg opletten welke kaart u gebruikt. U bent als volwassene verantwoordelijk voor uw gedrag.

Zo werkt het en het reizen met de betaalpas zal zich voorlopig niet echt aan uw wensen en opvattingen aanpassen.

Het beleid is scherp en direct. Als het bedrag de volgende dag niet afgeschreven kan. worden, wordt de bankpas voor het ov direct geblokkeerd. Zo lang die blokkade duurt, kunt u niet met de bankpas reizen, het is echt lik op stuk.

Uw bankpas wordt normaal gesproken geblokkeerd als er een probleem is bij de betalingen van uw reizen. Voor de overige oorzaken verwijs ik u naar de post van ​@iMark en naar de site van ov-pay voor wat u er aan moet doen.

Als u uw bankpas niet voor ov wilt gebruiken dan doet u dat toch gewoon  niet? Zelf blokkeren lijkt me een overbodige actie.

Als het bedrag de volgende dag niet afgeschreven kan. worden, wordt de bankpas voor het ov direct geblokkeerd. Zo lang die blokkade duurt, kunt u niet met de bankpas reizen, het is echt lik op stuk.

Bij OVpay staat het volgende… https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen#hoe-betaal-ik-mijn-openstaande-reiskosten

We proberen nog minimaal 4x om het bedrag af te schrijven. Dit proberen we verspreid over verschillende dagen. Is de afschrijving gelukt? Dan kun je direct weer inchecken met je betaalpas.

Maar je kunt het via de site van OVpay ook zelf overmaken (iDeal, Mastercard of Visa), en dan kan je binnen een kwartier weer reizen. Of:

Bij de kaartlezer of het poortje regel je zelf dat we het nog niet betaalde bedrag afschrijven. Dat doe je zo:
- Houd je betaalpas tegen de kaartlezer of het poortje (je checkt niet in of uit).
- Je ziet een rood kruis op het scherm. Dit geeft ons het signaal om het openstaande bedrag af te schrijven van je rekening.
- Na ongeveer 15 minuten kun je weer inchecken met deze betaalpas.

Dus ja, je kaart wordt direct geblokkeerd maar dat is dus vrij eenvoudig op te lossen (of lost zichzelf op zodra er voldoende saldo op je rekening staat). Incasso’s van OVpay weigeren kan niet.

Een kaart permanent blokkeren voor OVpay is blijkbaar ook niet mogelijk, zelfs niet als je contactloos betalen ‘uit hebt gezet’ (en dus gekozen hebt om altijd je pincode in te moeten toetsen). De enige manier is dan om de antennelus in je pas kapot te maken (een stukje inknippen met een schaar), je moet je pas dan altijd in een betaalterminal steken. Of bij je bank een pas aanvragen zonder NFC.

Ik lees er toch in dat de kaart bij de eerste keer geblokkeerd wordt. Het is dus kennelijk wel juist, alleen wordt die poging nog drie keer herhaald en als er dan betaald is, dan wordt de blokkade opgeheven. In dat geval en het lijkt me toch echt dat het zo is, is mijn opmerking wel degelijk correct.

De suggestie wat toch dat het niet klopte wat ik zei en dat is dus wel het geval.

Kennelijk is het ietwat verruimd. Is eigenlijk wel goed want roodstand is niet altijd meteen opgelost. Hoe dan ook, als het niet kunnen afschrijven aanhoudt, ook bij één reis, is er een blokkade. Dat is ook het enige dat werkt, vrees ik als het gaat om het omgaan gaat met mensen met betalingsmijdend gedrag.

Ik wil juist mijn bankpassen blokkeren voor ov, omdat, als ik per ongeluk mn bankpas gebruik,  ik dan geen korting krijg

Log in bij uw eigen bank en kijk of OVpay geblokkeerd kan worden.

Zo niet, kijk dan of u automatische incasso's kan blokkeren op basis van IBAN of Incassant ID en blokkeer die van OVpay.

Zo niet, dien een klacht in bij uw bank.

Juridisch veiliger: stuur een aangetekende brief naar OVpay dat uw bankpassen niet gebruikt mogen worden voor hun diensten.

Dit om te voorkomen dat OVpay na de serie mislukte automatische incasso's naar de rechter gaat om betaling af te dwingen.

Wie of wat is OVpay eigenlijk? En hoe zijn ze per post te bereiken?

Zelfs in de op ovpay.nl gepubliceerde algemene voorwaarden worden geen namen en vestigingsadressen genoemd.

Er wordt verwezen naar de website. De website is geen voldoende statisch document. De algemene voorwaarden van ovpay.nl zijn dus niet geldig.

Alle correspondentie over OVpay die Trans Link Systems B.V. ontvangt, kan beschouwd worden als ook ontvangen door iedere aan OVpay deelnemende vervoerder, lijkt mij.

Anders hadden de vervoerders hun eigen namen en adressen maar in de algemene voorwaarden over OVpay moeten zetten.

Een korte zoektocht dan maar (ik had het ook aan ChatGPT kunnen vragen 😅) met als conclusie:

OVpay pidentiteit van de ‘onderneming’] heeft geen vestiging maar is een samenwerkingsverband van vervoerders dat wordt uitgevoerd door TLS (oftewel OV-chipkaart). Die doen overigens ook de support voor DUO (studentenreisproduct) en naar verluidt ook de transactie-verwerking voor NS Flex.

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/contact (voor het postbus- en telefoonnummer), en daar staat ook de contactinformatie van de vervoerders.

Welke vervoerders dat zijn kan natuurlijk wisselen, dus hoeven volgens mij niet in de algemene voorwaarden genoemd te worden. ‘Deelnemende vervoerders’ lijkt me voldoende (en die lijst is er).

https://www.ov-chipkaart.nl/vervoerder

Mocht je een baksteen door een ruit willen gooien, Stationsplein 151-157, 3818 LE Amersfoort 😅 

Log in bij uw eigen bank en kijk of OVpay geblokkeerd kan worden.

Noem mij één bank die dat ondersteunt 😂

Incasso’s van OVpay blokkeren schijnt niet te kunnen, net zoals bij loterijen. Simpelweg storneren/terugboeken (meestal) ook niet. Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar blijkbaar geef je door je bankpas te gebruiken in het ov een stilzwijgende incassomachtiging (vergelijk gebruik van een toilet waar op een tegeltje staat ‘Gij die hier binnentreedt, laat alle hoop varen’ 🤣)

Maar serieus, wat info van ING:

Als u geen recht op terugboeking heeft of als de terugboekingstermijn verstreken is, kunt u een klacht indienen als u denkt dat het incasso onterecht was. Dit doet u bij het bedrijf of instelling dat bij u heeft geïncasseerd. Heeft dat geen succes, dan kunt u binnen dertien maanden na afschrijving van het geldbedrag naar uw eigen bank gaan. Is de klacht volgens uw bank gegrond (er is geen machtiging verstrekt of de verstrekte machtiging is ongeldig), dan start zij een procedure 'Melding onterechte incasso' met de bank van de incassant. Beide banken controleren vervolgens of u een machtiging heeft gegeven en of deze van toepassing is op uw situatie. Als een onterechte incasso is vastgesteld, dan krijgt u het geld teruggeboekt op uw rekening. De betrokken banken handelen de procedure in principe binnen twee weken af.

En verder (incasso loterijen blokkeren):

Na een schriftelijk verzoek van jou met ondertekening blokkeert de bank voor jou de incasso van de Staatsloterij. Dit doen ze niet telefonisch, omdat er mensen zijn die de bank aansprakelijk gaan stellen als blijkt dat ze een prijs hebben gewonnen op een lot dat niet betaald is.

Alhoewel men aRabobank] daar niet altijd aan meewerkt:

Normaal gesproken is de bank niet gerechtigd AI automatische incasso] voor kansspelen te storneren. De reden hiervoor is dat men kan betalen, vervolgens erachter komt dat men niks heeft gewonnen, en vervolgens het geld door de bank terug laat boeken. Loterijen kunnen op deze wijze niks verdienen. Echter, indien de overeenkomst telefonisch is gesloten heeft de consument -na het afboeken van het inleggeld door de incassant- vijf werkdagen de tijd het bedrag te laten storneren. Dit wordt ook wel de afkoelingsperiode genoemd. Indien het een schriftelijke overeenkomst betreft geldt deze afkoelingsperiode niet. Belangrijk is wel dat de bank aangeeft op het stornoformulier dat dit geschiedt op initiatief van de bank, en niet van de klant zelf.

In hoeverre dit alles zich verhoudt tot OVpay (een dienst afnemen maar betalen daarvoor betwisten omdat je het niet wilde) weet ik niet.

Samenvattend: houd gewoon je bankpas of telefoon met NFC ‘wallet’ ver bij ov-poortjes en paaltjes vandaan! 🙄 En mocht je toch per ongeluk inchecken met een bankpas of telefoon of smartwatch, corrigeer dat na 5 dagen via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht (maar gebruik dan wel een ander geldig vervoerbewijs, of claim eventueel gemiste korting bij de vervoerder, bij NS kan dat via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html)

Reageer