Mobiel ticket werkt niet als NFC-chip op telefoon aan staat

• 30 maart 2017
  • 7 reacties
  • 739 Bekeken

Reputatie 4
Met enige regelmaat help ik een klant die de poortjes niet kan passeren met zijn of haar mobiele ticket. Vaak is de reden dat de NFC-chip op de mobiele telefoon ingeschakeld staat, waardoor het poortje probeert die chip te lezen, in plaats van de barcode op het mobiele ticket. Aangezien op de NFC-chip van de telefoon geen OVC-product staat geeft het poortje de melding "Bied een OV-chipkaart aan." Deze melding is voor de klant zeer verwarrend: hij of zij heeft immers een mobiel ticket gekocht!

Is het niet een idee om de klanten in de app zelf op het feit te wijzen dat ze de NFC-chip uit moeten zetten om de barcode correct te kunnen scannen? Het lijkt me zelfs technisch niet onmogelijk om de app zelf te laten verifiëren of de NFC-chip is uitgeschakeld op de betreffende mobiele telefoon. Als dat niet het geval is kan de app een melding geven met de optie om de chip uit te schakelen...

Het is wellicht ook handig om de noodzaak van het uitschakelen van de NFC-chip te vermelden op de website: http://www.ns.nl/reisinformatie/ns-op-uw-mobiel/mobiele-tickets.html

7 reacties

Reputatie 7
Hallo Maarten86, goed dat je dit even aangeeft.

Ik ga dit doorspelen naar de App-developer, om te kijken of hij dit eventueel kan realiseren binnen de app-omgeving, en op de website. Heb je zelf nog suggesties wat zo'n omschrijving zou moeten omvatten?
Reputatie 4
Ik zie zelf twee mogelijke oplossingen voor de app. De eerste is wat mij betreft de beste, maar dat is technisch wellicht ook het moeilijkst te realiseren:

1. Bij het laden van een mobiel ticket in de NS Reisplanner Xtra app dient de app te verifiëren of de NFC-chip in de telefoon staat ingeschakeld;
2. Indien de NFC-chip inderdaad staat ingeschakeld dient de app een melding te geven dat een ingeschakelde NFC-chip het inchecken met een barcode onmogelijk maakt;
(3. Indien technisch mogelijk dient die melding de mogelijkheid te geven de NFC-chip direct uit te schakelen, zonder dat de klant zelf naar de instellingen van zijn telefoon hoeft te gaan).

Als dit technisch onmogelijk blijkt:
1. De app dient bij het laden een melding te geven dat een eventueel ingeschakelde NFC-chip uitgeschakeld dient te worden om het scannen van de barcode mogelijk te maken. Deze melding kan dan gepaard gaan met de optie "Deze melding niet opnieuw weergeven" zodat klanten niet onnodig vaak hierop worden gewezen.
Reputatie 7
Ik zal de app-maker even op de hoogte brengen van jouw inbreng. Wellicht kan ik je voorzien van terugkoppeling in dit topic, maar dat moet ik nog even afwachten.

Ik wil je wel bedanken voor jouw inbreng en jouw bijdrage in het verbeteren van de app. Dit is ontzettend nuttige informatie waar we zonder jou misschien niet aan hadden gedacht.
Reputatie 4
Graag gedaan! Mijn dank aan jullie voor de mogelijkheid om feedback te geven op dit forum en voor de manier waarop jullie dit soort dingen meteen oppakken. Dat doen weinig bedrijven jullie na.
Waarom moet dit in de app opgelost worden en vraagt dit weer een extra handeling van de gebruiker? Het lijkt mij echt een fout in de software van de poortjes. Als er geen bruikbare OV Chipkaart wordt aangeboden (kan elke NFC chip zijn). Dan kan deze toch kijken of er een barcode wordt aangeboden.

Zo heeft de gebruiker er geen last van, automatisering zou het voor de gebruiker juist makkelijker moeten maken, niet moeilijker.
We kijken uiteraard naar zowel de poortjes als telefoon voor dit probleem.
@ Maarten86 - naar aanleiding van je melding hebben we dit nogmaals getest, maar konden het niet reproduceren, het kaartje lijkt te werken. Het gaat neem ik aan over Android telefoons. Klopt dat? Zo ja, weet je toevallig welk merk en/of type?
Reputatie 4
Als het bij de poortjes opgelost kan worden is dat uiteraard een betere oplossing. Dan zouden soortgelijke problemen met een DB Handy-Ticket en Thalysbarcodes ook opgelost zijn (en problemen bij het passeren met een barcode in een PDF-document, hoewel een PDF-document uiteraard uitgeprint dient te worden).

Het is misschien niet overbodig te vermelden dat ik als uitzendkracht werkzaam ben bij het BTS-project van NS en in die hoedanigheid klanten help bij het passeren van de poortjes. Met enige regelmaat kom ik een klant tegen die bij het scannen van de barcode op zijn telefoon de melding "Bied een OV-chipkaart aan" krijgt. Routinematig geef ik dan aan de klant aan dat hij of zij de NFC-chip eerst dient uit te schakelen; zodra dit gedaan is kan de klant inderdaad passeren met de barcode. Met iPhones werkt dit inderdaad niet, want voor zover ik weet hebben die telefoons geen mogelijkheid de NFC-chip handmatig uit te schakelen.

Ik zie zoveel barcodes op een dag passeren dat ik me niet goed voor de geest kan halen wanneer het een ticket uit de NS Reisplanner Xtra app was en op wat voor telefoon dat ticket was geladen. Ik zal dat in de toekomst in de gaten gaan houden.

Wellicht is het probleem niet reproduceerbaar omdat er op de ingeschakelde NFC-chip nog geen betalingssysteem actief was? Dus misschien wordt de melding "Bied een OV-chipkaart aan" wel gegeven als Android Pay of Samsung Pay o.i.d. actief is?

Reageer