beantwoord

Moet je in- en uitchecken met een los kaartje uit automaat?

  • 6 June 2017
  • 8 reacties
  • 24959 Bekeken

Als je een enkeltje koopt uit de automaat, moet je dan in- en uitchecken? Op het kaartje staan beginstation, eindstation en datum afgedrukt. Wat voegt in- en uitchecken daar nog aan toe?
icon

Beste antwoord door Denice NS 6 June 2017, 14:45

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge
Ja, je moet gewoon inchecken en uitchecken. Ondanks dat het om een eenmalige kaart gaat moet je daar gewoon nog steeds mee inchecken. Het staat trouwens ook op de kaart.

Gewoon doen dus!
Reputatie 5
In de eerste plaats is het consequent: er zijn ook wegwerpkaartjes zonder datum (van het Kruidvat o.a.) waarbij niet inchecken echt een probleem is, omdat het kaartje dan opnieuw kan worden gebruikt. Vanuit dit oogpunt is het begrijpelijk dat NS erop hamert dat alle wegwerp-OV-chipkaartjes moeten worden ingecheckt.

In de tweede plaats mag een medewerker van Tickets & Service uit coulance een niet-gebruikt wegwerpkaartje vergoeden aan de klant. Als klanten dan niet hoeven in en uit te checken werkt dat fraude in de hand.

Met het oog op het sluiten van de poortjes op grote stations is het ook handig dat klanten weten dat ze een kaartje uit de automaat gewoon kunnen inchecken.
Hi Martin7182.

Zoals Trein-NS en Maarten al aangeven: Ja, je dient met een papieren ticket uit de automaat gewoon in- en uit te checken. Maarten geeft daarbij een aantal goede punten waarom 🙂 Pas op het moment dat je ermee bent ingecheckt is je vervoerbewijs ook daadwerkelijk een geldig vervoerbewijs. Tevens is het in- en uitchecken ook belangrijk voor het aanvragen van eventuele Geld Terug bij Vertraging. Loop je meer dan 30 minuten vertraging op maar je bent niet in- en uitgecheckt kan je geen claim indienen en krijg je dus geen geld terug. Wanneer je niet bent ingecheckt met je eenmalige OV-chipkaart is je ticket dus, ondanks dat alle gegevens op het kaartje staan, niet geldig en kan je een boete krijgen bij controle.
Bedankt voor jullie antwoorden! Vooral het uitchecken en daarna weggooien van het kaartje is een vreemde gewaarwording. Wat betreft inchecken (het ging in dit geval om Schiphol, geen poortjes), denk ik dat je eerder vergeet in te checken dan dat je aanspraak zou willen maken op coulance o.i.d. Want het komt denk ik nauwelijks voor dat je je plannen wijzigt in de minuut van kaartautomaat naar incheckpaal.

Dus als je geen poortjes door hoeft dan zou ik het logischer vinden als de automaat een reeds ingecheckt kaartje uitprint.
Reputatie 6
Badge +1
Mogelijk wordt het tijdstip van in- en uitchecken gebruikt voor statistieken (gokken welke treinen en route jij nam), wat (hopelijk) uiteindelijk weer bijdraagt aan een beter passende materieelinzet.
Reputatie 7

Dus als je geen poortjes door hoeft dan zou ik het logischer vinden als de automaat een reeds ingecheckt kaartje uitprint.


Ook daarvoor valt de uitwerking tegen. Er zijn echt mensen die alvast een ticketje kopen, maar toch niet onmiddellijk op de trein stappen.
Alternatief zou dan zijn, dat op de automaat de optie aan te bieden.

Zelfs dat blijkt niet te werken. De Wiener U-bahn biedt de optie "Bereits entwertet" aan. Zo kan je toch een voorraadje kaartjes kopen - onder andere je eigen terugreis - maar dan moet je bij de perrons stempelen.
De ervaring leert, dat de buitenlanders ook dat niet begrijpen - in het bijzonder de twee die met mij meereisden. Ze stempelden niet af - net zoals ik - maar hadden de Fahrscheine ook niet bereits entwertet. Zwart rijden dus.
Bedankt Ferdinand. Ik snap het probleem wel want extra opties betekent extra verwarring. Maar het meest verwarrend vind ik toch wel het scenario van de argeloze eenmalige reiziger (waarom koop je anders bij de automaat een veel te duur kaartje?), die op zijn/haar kaartje duidelijk begin/eindstations en datum ziet afgedrukt en daarmee denkt een geldig vervoersbewijs te hebben. Ik zou verwachten dat met extra opties, de meest voor de hand liggende optie de default zou zijn. Ingecheckt dus. Iemand die een voorraadje kaartjes koopt, weet hoe het werkt.

Vroeger kon je ook kaartjes op voorraad kopen, maar daar stond dan nog geen datum op. Pas bij afstempelen werd zo'n kaartje geldig. Die tijd komt niet terug. Misschien is het een idee om gewoon overal poortjes te plaatsen? Dan verdwijnt alle verwarring als sneeuw voor de zon; alleen met een geldig vervoersbewijs kun je dan in de trein komen (bij normaal gebruik van het poortje) 🙂
Overal poortjes.....Ga jij dat betalen ?

En je zegt het zelf, de zwartrijder komt er toch wel door. Ga maar eens met de metro in Barcelona of Parijs.

Reageer