beantwoord

Naar Aken met dagkaart

• 8 februari 2019
  • 22 reacties
  • 1006 Bekeken

Beste community,

Ik wil graag op 2 maart met een dagkaart gaan reizen. Daarmee wilde ik ook naar Aken. Ik heb gehoord dat Aken gewoon OV paaltjes heeft. Zou ik met een NS dagkaart naar Aken mogen reizen?

Met vriendelijke groet, Thomas
icon

Beste antwoord door Thom 8 februari 2019, 16:02

Dat mag gewoon. De paaltjes in Aken staan in de gang naar de treinen, naast het Reisezentrum.
In Heerlen of Maastricht even omchecken.

Met vriendelijke groet, Thomas.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat mag gewoon. De paaltjes in Aken staan in de gang naar de treinen, naast het Reisezentrum.
In Heerlen of Maastricht even omchecken.

Met vriendelijke groet, Thomas.

Ah. Heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet, Thomas 😉
Badge +3
Wanneer het een reis met een e-ticket is, hoef je helemaal niet in- of uit te checken in Aken. Het is voldoende om een geldig e-ticket en een geldig legitimatiebewijs bij je te hebben.

Wanneer er op een stations poortjes zijn dan kun je het e-ticket gebruiken om een poortje te openen. Dat is bij een poortje met een scanner met een glazen plaat. Op stations zonder poortje kun je zonder verdere formaliteiten gewoon instappen.
Wanneer het een reis met een e-ticket is, hoef je helemaal niet in- of uit te checken in Aken. Het is voldoende om een geldig e-ticket en een geldig legitimatiebewijs bij je te hebben.

Wanneer er op een stations poortjes zijn dan kun je het e-ticket gebruiken om een poortje te openen. Dat is bij een poortje met een scanner met een glazen plaat. Op stations zonder poortje kun je zonder verdere formaliteiten gewoon instappen.

Aha. Dankjewel! En mag je ook bijvoorbeeld van Heerlen naar Herzogenrath en daar overstappen op een Duitse trein met de dagkaart? Ik neem aan van niet.

Reputatie 7
Badge +4
U mag met deze kaart na Herzogenrath alleen met de treinen van Arriva reizen tot Aken. Behalve Herzogenrath- grens tot Aken vv heeft u geen reisrecht,
U mag met deze kaart na Herzogenrath alleen met de treinen van Arriva reizen tot Aken. Behalve Herzogenrath- grens tot Aken vv heeft u geen reisrecht.
Ah. Bedankt! Dan weet ik genoeg.

Toch een vraag hierover: ik ben ook van plan met een e-ticket (enkele reis via VakantieVeilingen) naar Heerlen en dan verder met de RE18 van Arriva naar Aken te reizen. Bij het bestellen van een e-ticket op de NS-website is "Aken" of "Aachen" echter geen optie voor het veld "Bestemming". Wat doen we hiermee? Het laatste station op Nederlands grondgebied kiezen, dus Eygelshoven Markt?
Nog even een aanvulling: Het gaat mij dus niet om een dagkaart, maar om een enkele reis, die een bestemming vermeldt. Bij andere topics zie ik dat de moderator steeds verwijst naar een dagkaart of naar NS International, maar het gaat mij uiteraard om de (veel goedkopere) enkele reis. Reizen op saldo is namelijk gewoon mogelijk tot Aken, dus waarom zou een enkele reis met een e-ticket dat niet zijn? Hoe kan ik dit oplossen?🤔
Reputatie 7
Badge +4
U komt met uw dagretour niet verder dan Eygelshoven. Verder kunt u niet opgeven en verder is uw kaart ook niet geldig. Met een dagkaart kan het wel. U moet formeel een internationaal kaartje kopen van Eygelshoven Markt naar Aachen.

Ik vind het een ongelukkige situatie maar het werkt zo. Per saldo is de combinatie actiekaartje en internationaal ticket in verhouding nog goedkoop, maar het voelt niet goed.

Het kromme is dat op deze lijn na Eygelshoven kaarten met een chip wel geldig zijn en actiekaatjes niet. Actiekaartjes zijn goedkoop, maar hebben beperkende voorwaarden, en dit is er een.

Het neemt niet weg dat ik van opvatting ben dat Aachen wel geselecteerd zou moeten kunnen worden bij een actiedagretour. Een dagkaart was voor u een betere aankoop geweest dan het dagretour. Voor dit doel, dus reizen naar Aachen, heeft u in wezen het verkeerde kaartje gekocht.

Het kan overigens wel met een e-ticket Nederlands station Aachen als enkele reis maar niet met een actieticket omdat dit een beperking is. Strikt genomen doet het er niet toe dat het met reizen op saldi wel kan, dat is een ander product, al kan ik me voorstellen dat u dat anders voelt en als onrechtvaardig ervaart.
Badge +3
De actiekaartjes van Vakantieveilingen en Actie van de Dag e.d. worden gewoon via NS verzilverd, net zoals bijv. een standaard e-ticket voor een enkele reis https://www.ns.nl/producten/s/enkele-reis

Ik neem zomaar aan dat je met een normaal enkeltje (voltarief) die reis gewoon mag maken?

Probleem is dat het systeem alleen stations binnen Nederland accepteert. Weener, Bad Bentheim e.d. worden ook niet herkend (staan niet in de lijst), maar volgens mij zou je zonder dit probleem gewoon naar Aken moeten mogen, net als met e-ticket dagkaartjes.

Ik zou mijn geld terug vragen (ticket niet te verzilveren) en een dagkaartje van het Kruidvat kopen (vanaf €14,50), of anders NS om een oplossing vragen in de vorm van een e-ticket dat wél goed ingevuld is.
Badge +3
De situatie met het kopen van kaartjes naar stations in Duitsland die je met de Nederlandse vervoerder Arriva kunt bereiken is inderdaad een beetje krom wanneer je het vergelijk met de Belgische en Duitse vervoerders die naar Nederlandse stations rijden.

Het zou logischer zijn om Weener, Leer, Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf als Nederlandse tariefpunten te zien. De NMBS beschouwt Roosendaal en Maastricht als binnenlandse tariefpunten. De verschillende Duitse vervoerders hanteren de regionale tarieven tot de Nederlandse eindpunten. DB Regio erkent het Westfalentarif tot Enschede. De Eurobahn erkent het Niedersachsentarif tot Hengelo en het VRR-tarief tot Venlo. Abellio NRW erkent het VRR-tarief tot Arnhem.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Ook bij NMBS is slechts een deel van het kaartjes assortiment geldig naar Roosendaal en Maastricht.
Badge +3
Arriva heeft op het traject naar Aachen ov-chippaaltjes geplaatst en verkoopt zelf ook gewoon e-tickets naar Aachen. Bovendien hebben ze bevestigd dat je met (alle) e-ticket (actie)dagkaartjes die binnen NL geldig zijn daar ook gewoon heen mag/kan.

Ik vraag me dus serieus af waarom het met een enkeltje (of retour) van Vakantieveilinigen ineens niet zou mogen, laat staan met een regulier voltarief e-ticket van NS.🤔

Dat het niet kán (het verzilversysteem kent Aachen niet) is een ander verhaal. Je zou dan inderdaad Eygelshoven Markt o.i.d. in kunnen vullen, en dan zelf er onder zetten "en door naar Aachen". Voor Arriva is de enige beperking dat het grensoverschrijdend vervoer is, en dat is hier het geval.

Voor die tickets van Vakantieveilingen blijft de prijs hetzelfde (€11 per enkele reis, ongeacht je vertrekstation in NL en bestemming), dus een paar stations verder reizen (op hetzelfde RE18 traject) lijkt mij het probleem niet echt, als je dat uitlegt bij controle.

De NS reisplanner kent de trein, Arriva zegt dat je die gewoon als Nederlandse trein kunt beschouwen en dat het hen niet uitmaakt welk soort ticket of ov-chipkaart je gebruikt, maar alleen omdat de reisplanner je steevast verwijst naar NS International kan je het niet bestellen of verzilveren via het Nederlandse e-ticket systeem van NS. Daar zal dus e.e.a. in gewijzigd moeten worden.

Ongelukkige samenloop van omstandigheden in deze specifieke situatie dus dat het niet lukt, maar het mág zeer zeker (volgens Arriva).

Daarom zei ik al "wellicht kan/wil de klantenservice iets voor je betekenen" maar ik geef toe dat dit stukje maatwerk lastig wordt, omdat het weliswaar gewoon een NS ticket is maar gekocht via een NS partner, en die kunnen in de regel niets voor je boeken.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een onnodige krankzinnige situatie en het mag wel wat meer proiriteit hebben het op te lossen. Formeel is een dagretour niet geldig maar zou het wel moeten zijn. Maar daarmee is het nog geen geldig vervoersbewijs in het Duitse deel
Badge +3
Ik zie toevallig net ergens deze reactie voorbij komen van een doorgewinterde reiziger. Dan maar zo inderdaad voorlopig (als Arriva het verder best vindt) 😂

Ik zou het verst mogelijke punt op de kaart zetten, en met pen erbij zetten dat de bestemming Aachen Hbf is (dat maakt qua kosten toch niks?). Dat heb ik met @MCulen ook moeten doen voor onze slag Couvin
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou het verst mogelijke punt op de kaart zetten, en met pen erbij zetten dat de bestemming Aachen Hbf is (dat maakt qua kosten toch niks?). Dat heb ik met @MCulen ook moeten doen voor onze slag Couvin
Dat maakt voor de vervoerder qua kosten natuurlijk wel uit.
Badge +3
Ik heb geen idee hoe die verdeling is bij enkele reizen of dagretours voor een vaste prijs vanaf een station naar keuze naar een bestemming naar keuze.

Met Eygelshoven Markt zit je in ieder geval al een deel met Arriva, dus die zullen dan ook wel 'hun deel' van die vaste prijs krijgen. Als je Vlissingen of Den Helder naar Heerlen in zou vullen (alleen met NS) dan zal Arriva er wel wat bij in schieten lijkt me... en zullen ze terecht klagen als ze je in de RE18 tegen komen.

Interessante materie, en bij dagkaartjes (vrije route- en vervoerderkeuze) natuurlijk helemaal, want dan weet niemand waar je heen reist die dag 🤔
Badge +3
Dus daarom zien we die types van Ipsos in de treinen. Doen die ook onderzoek bij de andere vervoerders zodat de opbrengstverdeling van de kaartjes die @Robert B noemt een beetje fatsoenlijk geregeld wordt?
Reputatie 7
Badge +2
Vandaag toevallig naar Aken geweest: Eerst mijn dagkaart van mijn gegevens voorzien, toen het spoordeel dagretour van mijn medereiziger proberen in te vullen. Aken kon niet ingevuld worden! Tweet naar NS klantenservice en gebeld. Beiden gaven aan dat een Spoordeelwinkel dagretour alleen geldig is voor Nederlandse stations. Dat staat ook in de voorwaarden! Heerlen ingevuld, want trein gaat maar 1x per uur en je moet maar net de tijd hebben om in Landgraaf of Eygelshoven naar het incheckpaaltje te lopen. Medereizigers reist van Heerlen naar Aken en weer terug op OV chipkaart. Stom dat ik mijn gegevens al had ingevuld op de dagkaart, want ik heb VDU dus ook middagspitskorting en medereiziger niet

Voor de meelezers:
Als je in je Spoordeelwinkel of andere actieretour/actieenkeltje Aken niet kunt invullen, dan is hij alleen in Nederland geldig. Check de voorwaarden van het kaartje.
Wij werden gecontroleerd in Duitsland en mijn ervaring is dat Ariva relatief vaak controleert.
Reputatie 5
En met pen Aken op je e-ticket schrijven gaat hem echt niet worden.
Reputatie 7
Badge +3
En met pen Aken op je e-ticket schrijven gaat hem echt niet worden.
Als je er Milaan op zet is dat vrees ik ook niet geldig.😏
Reputatie 7
Badge +4
Arriva schrijft wat we al lang wisten: Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, zijn kaartjes geldig. Natuurlijk is een dagretour tot Eygelshoven waar de naam met een pen is veranderd in Aachen geen grensoverschrijdend vervoer.

En al helemaal niet op basis van een redenering dat dit met andere kaartjes wel kan en dus met een dagretour tot voor de grens ook. Dat is puur wensdenken, in het eigen voordeel.

Reageer