beantwoord

Naar Belgie met een OV-begeleiderskaart

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 703 reacties
Beste NS,

Deze zomer ga ik waarschijnlijk naar Belgie met de trein. Ik heb daar een aantal vragen over:
1. Als ik met de reguliere IC ga, hoe regel ik een kaartje icm een begeleiderskaart? Moet dit telefonisch via Hispeed/NS Internationaal, of kan dat gewoon aan het loket?
2. In hoeverre is de begeleiderskaart in Belgie zelf nog geldig, dus in Belgische trams/metro's/bussen?
icon

Beste antwoord door Femke NS 10 juni 2014, 14:49

Beste VIRM,

Wanneer je in het bezit bent van een OV-Begeleiderskaart, dan reist je begeleider binnen de Benelux gratis mee. Je begeleider moet wel voorzien zijn van kosteloos biljet. Dit biljet is verkrijgbaar bij een Internationaal verkooppunt.In de Thalys, Eurostar en andere hogesnelheidstreinen in Europa gelden speciale tarieven. Voor deze treinen betaal je meestal een toeslag, ook voor je begeleider.
Bekijk origineel

11 reacties

Beste VIRM,

Wanneer je in het bezit bent van een OV-Begeleiderskaart, dan reist je begeleider binnen de Benelux gratis mee. Je begeleider moet wel voorzien zijn van kosteloos biljet. Dit biljet is verkrijgbaar bij een Internationaal verkooppunt.In de Thalys, Eurostar en andere hogesnelheidstreinen in Europa gelden speciale tarieven. Voor deze treinen betaal je meestal een toeslag, ook voor je begeleider.
hallo, ik ga volgende week als begeleider mee naar
Brussel airport. Hoe kan ik het kosteloze biljet krijgen? Ik probeer met jullie te bellen maar sta al 18 minuten in de wacht.
Reputatie 7
Badge +4
Die kaart moet niet aangevraagd worden door de begeleider maar door degene die een begeleider nodig heeft. Diegene maakt ook uit wie de begeleider is, vandaar. Het loopt ook via een ander nummer: 030- 2354661

Klik hier voor extra informatie.
Hallo. In Julie 2019 wilde ik samen met mijn vrouw van Welkenraedt (B) naar Brussel (B) reizen met de trein. Ik ben in het bezit van een in NL afgegeven OV-Begeleiderskaart. Nu wilde ik graag weten of deze ook uitsluitend voor binnenlandse reizen in Belgie geldig is. Na enig uitzoeken en bellen met NS International en Argonaut ben ik het volgende te weten gekomen: De Nederlandse OV-Begeleiderskaart is niet geldig in Belgie als je een binnenlandse reis in Belgie maakt. Dat geld overigens ook voor de duitse Schwerbehindertenausweis met het Merkzeichen "B". De medewerker aan het loket van de NMBS zei nog niet! Als men vanuit Nederland naar Belgie reist dan is de OV-Begeleiderskaar wel geldig. De begeleider dient dan wel in het bezit te zijn van een "0 Euro ticket". Dit kan men telefonisch aanvragen bij NS International. (Telefoon: 030 - 23 000 23) Ik vind het heel triest dat ieder land binnen de EU nog zo nationaal bezig is. Bovendien vind ik het heel jammer dat hier weing over te vinden is. Ook is het zo dat zowel bij NS International en bij Argonaut niemand zulke vragen direkt kan beantwoorden. Ik belde met NS International. Die sturen me door naar Argonaut. Argonaut zegt bel met NS International. De medewerker van NS International wilde mij toen een "0 Euro ticket" van Welkenraedt naar Brussel maken. Dat lukte echter niet. Toen wist hij dat de OV-Begeleiderskaart niet geldig was voor binnenlandese reizen in Belgie.
Reputatie 6
Dat er geen 0-euro biljet kon worden gemaakt, is logisch. Dat is voor internationale treinen.

Bij nationale reizen heeft je begeleider geen ticket nodig. Waarom zou die ook ? Die reist immers gratis mee.

De vraag is dus niet of je een 0-euro biljet kan maken.

De vraag is dus of de SNCB jouw invalidekaart accepteert. Die vraag dien je aan de SNCB te stellen.
Hier staat alvast hoe dat in Belgiƫ werkt. Onderaan staan er contactgegevens om de vraag nog eens specifiek te stellen.
Bij nationale reizen binnen belgie heeft mijn begeleider een ticket nodig. Want de nederlandse OV-Begeleiderskaart is in Belgie voor nationale reizen binnen Belgie niet geldig. In de bovenstaande Link gaat het om een in Belgie afgegeven Kaart! Ik heb dat idd aan de SNCB International gevraagd. Die zeiden dat de in Nederland afgegeven Begeleiderskaart in Belgie voor nationale reizen niet geldig is. Ik stel mij de vraag waarom men het in Europa niet voor elkaar krijgt een europese Begeleiderskaart te maken die in alle europese landen geldig is. Men schrijft dat men binnen de BeNeLux gratis een begeleider kan meenemen maar in de praktijk ziet het er wel anders uit. Het word iemand met een handicap toch moeilijk gemaakt. Bovendien is er weing informatie over te vinden!
Reputatie 6
Dus je hebt je antwoord al gekregen van de SNCB. Je kaart is dus niet geldig. Daarom moet de begeleider zijn reis betalen.

Tsja... zo is het leven.

Mijn zwangere vrouw mocht eersteklas reizen.
Mijn kindjes - resultaat van die zwangerschap - mogen gratis in de trein tot de leeftijd van 12 jaar, zonder daarvoor bewijs te tonen.
Mijn fiets mag mee in de spits.
Toen ik werkeloos was en ging solliciteren kocht ik een kaartje voor EUR 2,50.

... maar als ik om al die zaken bij de Nederlandse Spoorwegen kom, dan kan dat ineens niet.
Ander land, andere regels.

Overigens is de SNCB hier heel fair mee. Het staat je vrij om Nederlandse gelijkwaardige documenten in te sturen ter beoordeling. Als die de invaliditeit bewijzen, dan krijg je ook zo'n kaart. Dat staat op die link die ik gaf.
Nou dat bedoel ik dus. Ieder land heeft zijn eigen nationale regels. Maar ik vind dat in sommige gevallen een regelgeving op europees gebied zou moeten komen. Hier bedoel ik ook uiteraard Nederland mee!
Reputatie 7
Badge +3
@Pascal Janssen
Ik denk dat je niet alles op europees niveau moet regelen, dat geeft heel veel bureaucratie en dat geeft weer ergernis bij de bevolking. Landen moeten zelf hun eigen beleid kunnen voeren. Niet iedereen in Europa is het bijv. ook eens met allerlei Nederlandse regels.
In Julie 2019 wilde ik samen met mijn vrouw van Welkenraedt (B) naar Brussel (B) reizen met de trein. Ik ben in het bezit van een in NL afgegeven OV-Begeleiderskaart.
Was er geen optie om een ticket (eventueel via de website) van Aken naar Brussel te kopen? Dit is enkele euro's duurder voor een retour, maar dan heb je wel je internationale ticket. Of moest je vertrekstation dan ook een Nederlands station zijn?

Met sommige B-dagtrips ben je vanuit Welkenraedt voor een retour + ingang net iets meer dan een enkele rit kwijt. Je kan dan creatief zijn, maar geen regeltjes overtreden.
Of dat in combinatie met de Nederlandse OV-Begeleiderskaart kan weet ik niet. Het was wel mogelijk om dat in combinatie met de duitse Schwerbehindertenausweis te doen. Dat was idd duurder als van Welkenraedt naar Brussel. We hebben een Rail Pass gekocht. Nogmaals het gaat zich mij om het principe. Je kan overal lezen dat een begeider gratis mag mee reizen binnen de BeNeLux, maar als je dan een reis maakt dan moet je goed opletten en je goed informeren voor dat je aan de reis begint. Dit zou eenvoudiger kunnen denk ik.

Reageer