beantwoord

Nederlandse ICE-toeslag ook in Duitsland geldig?

• 11 August 2014
  • 12 reacties
  • 856 Bekeken

Hallo allen,

Wij maken binnenkort met vier personen een reis naar Duitsland. Wij hebben gratis kaartjes voor het 'Nahverkehr' in Duitsland (geldig in regionale treinen, maar niet voor de Duitse Intercity en ICE). We zijn van plan om voor het Nederlandse stuk een groepsretour te kopen.

We zouden graag met de ICE reizen, maar dit kan niet met de kaartjes die we hebben. Ik vroeg me daarom af of de Nederlandse ICE-toeslag die in de e-ticket shop gekocht kan worden ook in Duitsland geldig is?

Verder wilde ik ook graag weten wat ik als bestemming voor het groepsretour in moet vullen als we met onze Duitse kaartjes en met toeslag reizen. Emmerich is niet mogelijk (voor een enkele reis of retour ook niet). Zevenaar (het Nederlandse station dat ervoor zit) kan wel, maar dan hebben we geen kaartjes voor het stuk tussen Zevenaar en Emmerich (vanaf Emmerich zijn onze Duitse kaartjes geldig).

-mijnaccount
icon

Beste antwoord door Thom 11 August 2014, 12:45

Als u met een Quers durchs Land of Schoenes Wochenende reist, is reizen in Duitsland met de ICE niet toegestaan ook niet met toeslag voor het Nederlandse traject. U mag - met toeslagkaartje - in Nederland wel met de ICE tot Arnhem reizen maar niet verder dan Arnhem en u moet dus een toeslag betalen. Het tijdsvoordeel is niet zo groot binnen Nederland dus ik vraag me af of u niet beter met een binnenlandse trein in Nederland kunt reizen.

U kunt naar Doetinchem rijden , daar de bus pakken naar 's Heerenberg en daar de bus naar Emmerich Bahnhof. Er rijdt ook een bus van Nijmegen naar Emmerich. en door de week een busje van Zevenaar naar Elten, maar die aansluiting is niet goed.

Vaak is de verbinding met Duitsland in Venlo veel beter.
Bekijk origineel

12 reacties

De Nederlandse ICE-toeslag is in Duitsland in ieder geval niet geldig. Ik weet niet of iets soortgelijks bestaat in Duitsland.

Voor een groepsretour zal de bestemming het laatste station in Nederland moeten zijn waar uw trein stopt. Voor de overbrugging naar een station waar uw 'Nahverkehr'-tickets geldig zijn, zult u dan aanvullende vervoerbewijzen moeten kopen. Mogelijk zijn die 'Nahverkehr'-tickets wel geldig in de grensoverschrijdende stoptreinen vanaf bijvoorbeeld Enschede of Venlo.
Hmm, ik zal dan Deutsche Bahn bellen om te vragen hoe het met de toeslag in Duitsland zit.

Het probleem (zelfs als we een aparte Duitse toeslag kopen) is dat als we met de ICE reizen, Zevenaar het laatste Nederlandse station is waar deze langs rijdt, gevolgd door het Duitse station Emmerich. Tussen Zevenaar en Emmerich rijdt geen stoptrein, het is dan ook niet mogelijk om een ticket Zevenaar-Emmerich te kopen. Als we zonder ICE en alleen met 'Nahverkehr' reizen kunnen we inderdaad via Venlo reizen vanuit waar onze Duitse tickets geldig zijn (maar dan duurt de reis 2-3 keer zo lang).
U zou kunnen overwegen om een vervoerbewijs aan te schaffen voor de ICE van Arnhem tot waar u de ICE wilt verlaten. Voor een dubbeltje kunt u helaas niet op de eerste rang zitten.
Reputatie 7
Badge +4
Als u met een Quers durchs Land of Schoenes Wochenende reist, is reizen in Duitsland met de ICE niet toegestaan ook niet met toeslag voor het Nederlandse traject. U mag - met toeslagkaartje - in Nederland wel met de ICE tot Arnhem reizen maar niet verder dan Arnhem en u moet dus een toeslag betalen. Het tijdsvoordeel is niet zo groot binnen Nederland dus ik vraag me af of u niet beter met een binnenlandse trein in Nederland kunt reizen.
U kunt naar Doetinchem rijden , daar de bus pakken naar 's Heerenberg en daar de bus naar Emmerich Bahnhof. Er rijdt ook een bus van Nijmegen naar Emmerich. en door de week een busje van Zevenaar naar Elten, maar die aansluiting is niet goed.
Vaak is de verbinding met Duitsland in Venlo veel beter.
Beste Thom, het is geen Quers durchs Lnad of Schoenes Wochenende, het is een retourticket dat we gratis hebben gekregen toen we tickets voor de Keulse beurs kochten. Op de site van de beurs staat:

For the duration of the respective trade fair, all admission tickets and trade fair passes that display the symbol of the Verkehrsverbund Rhein-Sieg ( VRS) and Verkehrsverbund Rhein-Ruhr ( VRR) are valid for free travel on busses, S-Bahns (commuter trains), underground trains, and regional trains within the extended VRS network. They are only valid for travel to and from the Koelnmesse exhibition centre (only in conjunction with your personal ID). Not included are Deutsche Bahn trains that are subject to a supplementary charge as for instance IC/EC or ICE.

Uit de laatste zin haal ik dus in principe dat een toeslag wel mogelijk moet zijn, ze zeggen namelijk dat ICE-treinen die onderheving zijn aan een toeslag niet inbegrepen zijn in het ticket. Ik heb met Deutsche Bahn gebeld, zij zeggen dat ze me niet kunnen helpen omdat ik de tickets niet bij hun heb gekocht. Ik zal later eens proberen de VRS of VRR te bellen (de Duitse verbonden waarbinnen onze tickets geldig zijn).

Als we geen goedkope ICE-tickets kunnen krijgen gaan we inderdaad via Venlo reizen. Dat de reis binnen Nederland niet zoveel sneller is klopt normaal, maar op de dag dat we reizen zijn er werkzaamheden en bovendien scheelt het ons sowieso tijd omdat we dan niet in Duitsland met de regiotrein hoeven (die op veel plekken stopt) maar direct doorreizen. Door deze twee factoren samen besparen we ongeveer de helft aan reistijd met de ICE.

Pe_pe, dat over het dubbeltje en de eerste rang klopt, maar ik kan het altijd proberen 😛
Reputatie 7
Badge +4
Uw interpretatie is niet juist en met alle respect: het staat er ook niet. Not included are betekent gewoon dat u niet met die treinen van de DB waar een toeslag voor geldt, mag rijden. In Duitsland worden de treinen waarmee u wel mee mag doorgaans aangeduid als RE, RB of S-bahn. Het gaat ook niet over het hele Duitse traject maar over de aansluiting in en nabij de stad zelf. In dit geval is Keulen-Venlo zelfs de enige optie als u niet van bussen gebruik wilt gaan maken. Met het groepsretour is het vanaf Venlo even duur en ik denk dat het per saldo sneller is. Bedenk dat het Duitse traject Venlo-Keulen ook korter is. U kunt op geen enkele wijze met dit kaartje gebruik maken van de ICE in Duitsland.
Ik bedacht me net dat zelfs als we een Duitse toeslag kunnen kopen (wat dus waarschijnlijk niet kan), het alsnog nutteloos is, want het groepsretour kan nog altijd alleen maar naar Nederlandse stations (een enkeltje of retourtje trouwens ook). Op het 'grensstuk' Zevenaar NL-Emmerich DE hebben we dan dus geen geldig kaartje, en omdat daar geen trein rijdt (behalve de doorgaande ICE) is het ook onmogelijk om aan zo'n kaartje te komen. (Een 'grenskaartje' Arnhem-Oberhausen is het qua prijs niet waard, dan kunnen we even goed het groepsretour laten zitten en gewoon kaartjes naar Keulen kopen, maar dat vonden we juist te duur.)

Helaas voor ons dus, maar de vraag is opgelost: nee, het is niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u met een groepsretour aangevuld met uw Messekaartje goedkoper uit bent, mits u via Venlo reist. Via NSInternational zijn er wel vaak aanbiedingen naar Keulen. Naar Arnhem met het groepsretour plus toeslag zal, zeker als u op een dag heen en terug reist, meestal voordeliger zijn. U moet dan nog wel Arnhem-Keulen kopen. Het laatste stukje kunt u met het Messekaartje. Zelf zou ik via Venlo gaan.
We zullen inderdaad via Venlo met een groepsretour (en Messekaartje) reizen. Vanwege het tariefsysteem van Deutsche Bahn is Arnhem-Keulen helaas maar een paar euro goedkoper dan vanuit elders in Nederland, dus dat heeft niet zoveel zin.

Alsnog bedankt (zowel aan Thom als Pe_pe)!
Voor zover ik weet, reikt het VRS-netwerk ook niet helemaal tot de Nederlandse grens. Om van het beurskaartje gebruik te kunnen maken, zou je een ander ticket tot ongeveer Düsseldorf moeten aanschaffen.
Beste luchtmacht, dat klopt, maar het kaartje is ook geldig in de VRR. Hun netwerk komt wel tot aan Venlo.
Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt over je reis. Je kunt overigens ook terecht met vragen bij NS international, de tak van NS die zich bezighoudt met internationaal treinverkeer.

Reageer