beantwoord

Nieuwe mogelijkheid van 1e klas toeslag voor een bepaald traject?


Reputatie 6
Badge +2
Van https://forum.ns.nl/abonnementen-2/jaartrajectkaart-stoppen-de-papieren-kaartjes-2027:


hoe kan ik met mijn OV-jaarkaart 2e klas (bijkaart) een aanvulling voor de eerste klas kopen voor een traject? Dus niet voor de hele dag. (..) ik heb de klantenservice gebeld. Ze zeggen dat vanaf 9 [juli] je een 1e klas toeslag voor een bepaald traject kan opladen, je hoeft dan niet in- of uit te checken met de OV jaarkaart.


Is hier al meer over bekend?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 6 juni 2014, 15:29

Dag allemaal,

Vanaf 9 juli 2014 is het papieren treinkaartje niet meer te koop. Er leeft op dit forum onduidelijkheid over wat dit betekent voor een klassewissel van 2 naar 1. Die onduidelijkheid hebben wij helaas zelf gevoed, doordat we hierover onjuiste informatie hebben gecommuniceerd. Onze welgemeende excuses hiervoor.

Voor zowel onze "nieuwe" abonnementen Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij als voor het NS/OV Jaar(traject)abonnementen (ook bijabonnementen) en het Studentenreisproduct geldt dat er vanaf 9 juli alleen nog een Toeslag 2-1 op de OV-chipkaart geladen kan worden.
Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/jaartrajectabonnement-overgang-2-1-2117/index1.html#post13284.
Beste Dennis, ik ben dit aan het uitzoeken. Zodra er terugkoppeling is, hoor je meer van mij.
Ik wil hier ook over op de hoogte gesteld worden, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/ov-jaarkaart-inchecken-2321/index1.html#post14137
Beste Dennis & Niek, Je kan bij de Kaartautomaat een overgang 2-1 op je OV-chipkaart laden. Dit geldt dus alleen voor oude portfolio-producten zoals het Jaartrajectabonnement en OV-Jaarabonnement. Met een Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij abonnement en Studentenreisproduct laad je een toeslag 2-1 tegen een vaste prijs. Voor producten waarmee je op saldo reist, doe je een klassewissel en reis je op saldo.

Hier vind je alle informatie.
De link gaat naar deze pagina, dat kan niet kloppen?

Uw bericht lijkt ook geen antwoord op de vraag te zijn: wij vragen om een 1e klas toeslag voor een bepaald traject voor klanten met een OV-jaarkaart (zoals wij nu ook reizen).

Ik had gehoopt dat er aan een oplossing gewerkt werd.
Reputatie 3
Badge
De link klopt inderdaad niet.

Aan Susan of een andere NS-moderator de rechtstreekse vraag:

Je herhaalt de informatie die op dit moment overal te vinden is; die tekst kennen we. Maar betekent dit nu definitief de informatie die FransCorten van de klantenservice (volgens zijn weergave) heeft gekregen, namelijk dat er per 9 juli een 1eklas-toeslag voor een bepaald traject komt, NIET klopt, en dat zo'n toeslag voor een bepaald traject er dus NIET gaat komen?
Reputatie 6
Badge +2
Misschien bedoelde Susan deze link: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/universele-bruikbaarheid-overgang-2-1-vol-tarief-1847/index1.html#post14448. Hier staat het antwoord: 'Bij "oude" abo's met afgekocht reisrecht (zoals Jaartrajectabonnement en OV-Jaarabonnement) kan je als het papieren kaartje is verdwenen bij de Kaartautomaat een overgang 2-1 op je OV-chipkaart laden.' Uit de context blijkt dat hier niet bedoeld wordt een dagkaart Toeslag 2-1, en dat dus bedoeld wordt een overgang 2-1 voor een bepaald traject. Alleen is nog niet duidelijk of 40% korting mogelijk is in de voordeeluren, en zo ja, in welke gevallen.
Reputatie 3
Badge
Alleen is nog niet duidelijk of 40% korting mogelijk is in de voordeeluren, en zo ja, in welke gevallen.

Inmiddels is wel duidelijk dat overgang 2-1 voor een bepaald traject mogelijk blijft voor oude abonnement met afgekocht reisrecht, en dat dit er niet gaat komen voor de nieuwe Vrij-abonnementen.

Ik ga ervan uit dat dit onderscheid wordt gemaakt omdat NS niet nu de voorwaarden voor de oude abonnementen kan of wil veranderen, nu ze toch uitgefaseerd worden. Dan zou het in de lijn liggen dat ze ook niet het recht op korting in de voordeeluren (na 9 uur op werkdagen, hele dag in de weekends, op feestdagen en in juli en augustus) aantasten, dus dat je daar gewoon recht op houdt. Zoals ik er ook van uitga dat houders van Jaartraject hun recht op korting behouden voor reizen buiten hun vaste traject in de 'ruime' voordeeluren, ook in de eerste klas als ze een tweedeklas-abonnement hebben. Anders zouden de voorwaarden van het abonnement gewijzigd moeten zijn.

Maar die wijziging zou mij natuurlijk ontgaan kunnen zijn. . .
Reputatie 6
Badge +2
Zoals ik er ook van uitga dat houders van Jaartraject hun recht op korting behouden voor reizen buiten hun vaste traject in de 'ruime' voordeeluren, ook in de eerste klas als ze een tweedeklas-abonnement hebben.
Ik zie wel dat in http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/veelgestelde-vragen.html bij de instructies voor het laden van een enkele reis of retour niets staat over het kiezen van een klasse. Maar het lijkt erop dat je dit product 2e klas met korting volgens deze instructies kunt laden, en afzonderlijk een overgang 2-1. Het is dan alleen nog de vraag of die ook met korting is, maar dat ligt wel voor de hand.
Reputatie 3
Badge
Dat zou inderdaad de oplossing zijn. Al zou het ook een beetje vreemd zijn als je niet meteen de klasse kon kiezen. Maar goed: als die automaat ziet dat je een tweede klas abonnement hebt, zou het kunnen zijn dat hij ook alleen de 2e klas-kaartjes en een overgangsbewijs aanbiedt. Maakt in de praktijk wel iets uit.

Ik heb Jaartraject 2e klas Haarlem-Den Haag Centraal. Stel ik wil 1e klas van Haarlem naar Rotterdam Centraal. Dan zijn er twee opties:

Als ik bij aankoop wel 1e klas kan kiezen, zou ik kunnen nemen:
overgang 2-1 van Haarlem naar LNOI; prijs 5,60
eerste klas LNOI-Rdam Centraal; prijs 7,80
Totaalprijs 13,40

Als ik bij aankoop niet voor 1e klas kan kiezen, neem ik:
tweede klas LNOI-Rdam Centraal, prijs 4,60
overgang 2-1 Haarlem-Rdam Centraal, prijs 8,10
Totaalprijs 12,70

(Alle prijzen vol tarief)

De tweede optie is dus iets goedkoper. Als ik ten minste niets over het hoofd zie. . .
Reputatie 6
Badge +2
Dat klopt, door de LAK op de overgang 2-1.
Reputatie 3
Badge
Dat klopt, door de LAK op de overgang 2-1.

Kun je dan in het algemeen beter een aanvullend kaartje tweede klas kopen voor het deel buiten je traject, en overgang 2-1 over de hele reis, dan een aanvullend kaartje eerste klas voor het deel buiten je traject en overgang 2-1 over het deel binnen je traject? Of zit er ergens een omslagpunt waar de voordeligste optie verandert?

(Ik kan zo gauw niet uitvogelen of dit afhankelijk is van de verhouding tussen de afstanden binnen en buiten je traject; dat zou kunnen.)
Reputatie 6
Badge +2
Dit is altijd, er is geen omslagpunt.
Dag allemaal,

Vanaf 9 juli 2014 is het papieren treinkaartje niet meer te koop. Er leeft op dit forum onduidelijkheid over wat dit betekent voor een klassewissel van 2 naar 1. Die onduidelijkheid hebben wij helaas zelf gevoed, doordat we hierover onjuiste informatie hebben gecommuniceerd. Onze welgemeende excuses hiervoor.

Voor zowel onze "nieuwe" abonnementen Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij als voor het NS/OV Jaar(traject)abonnementen (ook bijabonnementen) en het Studentenreisproduct geldt dat er vanaf 9 juli alleen nog een Toeslag 2-1 op de OV-chipkaart geladen kan worden.
Ik weet niet hoor, maar ik snap er nog steeds helemaal niks van.

Een OV-jaarkaart houder, die kan straks alleen een 2-1 dag, daluren, of weekenddag op de OV chipkaart laden? Geen traject? Dat maak ik op uit de bijlage? Waarom geen uitleg?

"Er kan alleen nog een Toeslag 2-1 geladen worden", nogal onduidelijke bewoording in een al verwarrende discussie.

Als ik het goed begrijp is de enige optie dubbel betalen door opnieuw een kaartje te kopen voor een reis die al afgekocht is?
Ik weet niet hoor, maar ik snap er nog steeds helemaal niks van.

Een OV-jaarkaart houder, die kan straks alleen een 2-1 dag, daluren, of weekenddag op de OV chipkaart laden? Geen traject? Dat maak ik op uit de bijlage? Waarom geen uitleg?

"Er kan alleen nog een Toeslag 2-1 geladen worden", nogal onduidelijke bewoording in een al verwarrende discussie.


Hallo Niek. Ik begrijp de verwarring, heel vervelend. Het is vanaf 9 juli dus inderdaad niet meer mogelijk een klassewissel aan te schaffen voor een bepaald traject. Alleen een Toeslag 2-1 die een hele dag geldig is.

Reizigers die op saldo reizen (en dus geen abonnement met "afgekocht reisrecht" hebben) kunnen net als nu een klassewissel uitvoeren. Zij reizen dan voor het tarief van de klasse waarin ze hun reizen op saldo gewijzigd hebben.
Kunt u dan persoonlijk de informatie op de NS website ook even aanpassen (zie bijlage)? Met de OV-chipkaart betaal je duidelijk niet evenveel als een papieren kaartje.

Ik weet wel wat voor een cijfer ik de NS ga geven in toekomstige marketing onderzoeken. Dramatisch slecht.

Kunt u ook nog antwoord geven op mijn vraag, die ik onderstreept had? "Als ik het goed begrijp is de enige optie dubbel betalen door opnieuw een kaartje te kopen voor een reis die al afgekocht is?" Hoe verantwoord de NS dat?

Hoe zit het met de voordeeluren korting, maak ik daar nog wel kans op of ook niet meer?
Reputatie 6
Badge +2
De bijlage, uit http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart, geldt vanaf 9 juli nog maar beperkt. Een papieren kaartje vol tarief is dan € 1 duurder dan tegen vol tarief op saldo reizen. Dit is overigens een beetje off-topic hier.
Niet off-topic, een reis waar ik nu op papier 7,70 euro voor betaal wordt per 9 juli op chip 25,00 euro. Dit is een directe reactie op Hessel zijn informatie.
Kunt u dan persoonlijk de informatie op de NS website ook even aanpassen (zie bijlage)? Met de OV-chipkaart betaal je duidelijk niet evenveel als een papieren kaartje.
Als je een toeslag 2-1 vergelijkt met papieren overgangskaartje voor een bepaald traject dan zal je voor enkele reizen en op kortere trajecten duurder en op langere trajecten voordeliger uit zijn. Voor een reguliere enkele reis of retour betaal je met de OV-chipkaart exact dezelfde prijs als nu met een papieren kaartje.

Vanaf 9 juli is er geen sprake meer van een duaal systeem (én papier én OV-chipkaart) en wordt het gelukkig ook iets eenvoudiger om dit soort informatie eenduidig aan te bieden. Omdat dan voor al onze reizigers hetzelfde geldt.

Kunt u ook nog antwoord geven op mijn vraag, die ik onderstreept had? "Als ik het goed begrijp is de enige optie dubbel betalen door opnieuw een kaartje te kopen voor een reis die al afgekocht is?" Hoe verantwoord de NS dat?
Een Toeslag 2-1 is niet gebonden aan een bepaald traject en is in die zin niet te vergelijken met een overgangskaartje.

Hoe zit het met de voordeeluren korting, maak ik daar nog wel kans op of ook niet meer?
Uiteraard reis je tijdens de Daluren/Voordeeluren (afhankelijk van je abonnement) nog met korting. Een Toeslag 2-1 die alleen maar tijdens de Daluren geldig is, is voordeliger (€ 15,-) dan een Toeslag 2-1 voor een gehele dag (€ 25,-).
Niet off-topic, een reis waar ik nu op papier 7,70 euro voor betaal wordt per 9 juli op chip 25,00 euro. Dit is een directe reactie op Hessel zijn informatie.

Ik realiseer me dat dit betekent dat een Toeslag 2-1 voor jou niet (meer) aantrekkelijk is. Erg spijtig, maar dat is wel wat er zal veranderen vanaf 9 juli.
Reputatie 6
Badge +2
@niek:

Dit is inderdaad erg raar.

Wat ik bedoel is dat de bijlage niet gaat over wat er verandert. maar over het al dan niet bestaan van een prijsverschil in gevallen waarbij zowel een papieren kaartje als op saldo reizen mogelijk is.
Serieus Hessel, is het echt zo moeilijk om mijn situatie te begrijpen? Echt? Zo moeilijk om mee te denken, naar een oplossing te zoeken?

De NS is degene die het moeilijk maakt, de traject 2-1 hoeft niet afgeschaft te worden: het kan op de chip gezet worden maar dit weigert de NS voor een deel van de klanten. Wij vragen om een serieuze heroverweging. Zoals ik eerder heb vermeld, er is geen reden om het niet te doen en het levert de NS 1) extra geld, 2) een rustigere spits in de 2e klasse, 3) tevreden klanten op.

Hoe zit het met de voordeeluren korting, maak ik daar nog wel kans op of ook niet meer?
Uiteraard reis je tijdens de Daluren/Voordeeluren (afhankelijk van je abonnement) nog met korting. Een Toeslag 2-1 die alleen maar tijdens de Daluren geldig is, is voordeliger (€ 15,-) dan een Toeslag 2-1 voor een gehele dag (€ 25,-).

Kan je mijn probleem dan in behandeling nemen, zie laatste post: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/ov-jaarkaart-inchecken-2321/index1.html#post14137
Een Toeslag 2-1 is niet gebonden aan een bepaald traject en is in die zin niet te vergelijken met een overgangskaartje.
Dit heeft trouwens wel zin, want je moet het vergelijken met de situatie pre-chipkaart. Als u een alternatieve oplossing voor dezelfde prijs heeft, dan hoor ik het graag.

U logica is dezelfde als de logica van de NS dat een vertraagde uit de dienst gehaalde trein volgens de dienstregeling geen vertraging heeft (en soms zelfs het predicaat "extra trein" krijgt). Ondertussen staan de passagiers wel op het station te wachten.

U zegt dat de kaartjes niet duurder worden, omdat ze uit de dienst gehaald worden, ondertussen ben ik wel veel extra geld kwijt.

Reageer