beantwoord

Nieuwe mogelijkheid van 1e klas toeslag voor een bepaald traject?

Reputatie 6
Badge +2
Van https://forum.ns.nl/abonnementen-2/jaartrajectkaart-stoppen-de-papieren-kaartjes-2027:

hoe kan ik met mijn OV-jaarkaart 2e klas (bijkaart) een aanvulling voor de eerste klas kopen voor een traject? Dus niet voor de hele dag. (..) ik heb de klantenservice gebeld. Ze zeggen dat vanaf 9 [juli] je een 1e klas toeslag voor een bepaald traject kan opladen, je hoeft dan niet in- of uit te checken met de OV jaarkaart.

Is hier al meer over bekend?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 6 juni 2014, 15:29

Dag allemaal,

Vanaf 9 juli 2014 is het papieren treinkaartje niet meer te koop. Er leeft op dit forum onduidelijkheid over wat dit betekent voor een klassewissel van 2 naar 1. Die onduidelijkheid hebben wij helaas zelf gevoed, doordat we hierover onjuiste informatie hebben gecommuniceerd. Onze welgemeende excuses hiervoor.

Voor zowel onze "nieuwe" abonnementen Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij als voor het NS/OV Jaar(traject)abonnementen (ook bijabonnementen) en het Studentenreisproduct geldt dat er vanaf 9 juli alleen nog een Toeslag 2-1 op de OV-chipkaart geladen kan worden.
Bekijk origineel

43 reacties

Intressante redenering (koop maar een 1e klas abonnement) en die wordt inderdaad door de NS toegepast: Stephan NS heeft tegen mij gezegd:

Mocht je echt vaker 1e klas reizen, dan is het wellicht een idee om je abonnement standaard naar 1e klas om te zetten.
Mijn reactie:
Pas als ik >176 dagen in het jaar 1e klas reis wordt het aantrekkelijk om voor de resterende 38 werkdagen een volledig 1e klas abonnement aan te schaffen. Deze kost €7061. Ik weet niet hoeveel salaris mensen bij de NS krijgen, maar dat vind ik buitensporig veel geld. In de 1e klas reizen is alleen aantrekkelijk als de 2e klas vol is.
Pas na 176 werkdagen 2-1 upgrade reizen wordt een 1e klas abonnement aantrekkelijk, dan resteren er nog maar 38 werkdagen om van dat abonnement "te genieten". Nee, dat is absoluut geen optie en is geen redelijk alternatief voor losse kaartjes wanneer de trein overvol is.
Serieus Hessel, is het echt zo moeilijk om mijn situatie te begrijpen? Echt? Zo moeilijk om mee te denken, naar een oplossing te zoeken?

De NS is degene die het moeilijk maakt, de traject 2-1 hoeft niet afgeschaft te worden: het kan op de chip gezet worden maar dit weigert de NS voor een deel van de klanten. Wij vragen om een serieuze heroverweging. Zoals ik eerder heb vermeld, er is geen reden om het niet te doen en het levert de NS 1) extra geld, 2) een rustigere spits in de 2e klasse, 3) tevreden klanten op.

Ik heb wel een vermoeden waarom NS houders van een dalvrij of altijd vrij 2e klas-abonnement niet gelegenheid wil geven om voor een bepaald traject een wissel naar eerste klas te bieden (behalve dan de toeslag voor de hele dag). Wellicht is de NS er in het verleden via haar reizigersonderzoeken achtergekomen dat er een vrij grote groep reizigers met "vrij"-abonnementen en jaarkaarten etc. nogal regelmatig gebruik maakte van de mogelijkheid tot het kopen van een papieren toeslagkaartje voor een bepaald traject. Ikzelf deed dat met enige regelmaat voor het traject A'dam Den Helder. Kostte iets als 5.80. Kan ik nu niet meer doen (ik had een ns-jaarkaart, heb inmiddels een dalvrij kaart), want ik ga natuurlijk geen 15 euro daarvoor betalen. Ik denk dat NS erop speculeert dat die gelegenheids-wisselaars de mogelijkheid van de wissel zo gaan missen dat ze hun hele abonnement naar eerste klas zullen gaan opwaarderen. Dus, voor wat betreft de opmerking dat het de NS extra geld oplevert als ze wel de gelegenheid geven om trajectgebonden toeslagen te kopen: daar ben ik nog niet zo zeker van, althans niet dat dat het idee is dat de NS daarover heeftt. Ik hoop dat niet veel mensen met een tweede klas "vrij" abonnement overstag zullen gaan, dan zal de NS wellicht op termijn de mogelijkheid van een trajectgebonden toeslag op een "vrij"-abonnement alsnog invoeren. En reizigersonderzoeken kunnen we maar beter boycotten, die hebben alleen als doel om te bezien hoe ze meer en effectiever geld uit ons kunnen kloppen.
Hoezo, de helft rijdt niet? Vanaf welk station?
Vanaf Nijmegen, het is de hele dag al een drama. Netjes op mijn computer in de gaten gehouden waneer de storing opgelost was, kom ik op het station: een nieuwe storing. Het advies is in Arnhem proberen in een bus terecht gekomen en daar dan 45 min in benauwde conditie in te gaan zitten om bij een ander station weer te hopen dat er een trein rijdt.

Daar heb ik voor bedankt, de laatste keer dat ik met de bus moest heb ik 3 uur moeten wachten. Ben in een Arriva trein gestapt in Elst en hoop zo via een aantal overstappen mijn eindbestemming te bereiken.
Reputatie 3
Badge
1) Internet werkt vaker niet dan wel op stations/ in de trein (zoals vanmorgen), de NS is dit nu aan het onderzoeken

In mijn ervaring werkt internet op de stations vaak heel behoorlijk; en ik ben een regelmatig gebruiker in Haarlem, Den Haag Centraal, Amsterdam Centraal en Tilburg.
In de treinen is het inderdaad vaak wel moeizamer.

2) Interessante link (beetje jammer dat de helft van de treinen niet rijden), is de informatie over het materieel up-to-date? Regelmatig is de trein gehalveerd, dan wordt er met een andere formatie dan de standaard dienstregeling gereden.
Hoe zie je in welke wagons nog zitplek is?

Hoezo, de helft rijdt niet? Vanaf welk station?
Ik zie op dit moment bijvoorbeeld dat vanaf Amsterdam Centraal alle treinen rijden, zij het dat er tussen Ede-W en Arnhem kennelijk een blikseminslag is geweest. Ik zie dat vanaf Den Haag Centraal alle treinen rijden, behalve de IC's naar Utrecht. Dus ik heb toch echt de indruk dat meer dan de helft wel rijdt.

Ik weet niet precies hoe dynamisch die info over de samenstelling van de treinen is. De keren dat ik het gecheckt heb, klopt het eigenlijk altijd wel. En je kunt hier dus nog niet zien hoe druk het is; daar is NS mee aan het experimenteren, voor zover ik weet. Voor mij zit het voordeel van deze applicatie erin dat ik altijd weet waar de trein gaat stoppen langs het perron, en aan de hand daarvan en van mijn ervaring wel weet waar je dan moet instappen om zoveel mogelijk kans op een zitplaats te hebben. In Haarlem wil het nog wel eens gebeuren dat mensen aan het eind van het perron staan te wachten in de verwachting dat er een VIRM-6 komt voorrijden, en dan blijkt het een VIRM-4 te zijn die een stuk eerder stopt. Rent iedereen over het perron naar de kop van de trein, waar het dan natuurlijk enorm dringen wordt. Dat overkomt mij niet meer 😉. Ik geef toe: het is een beetje een truc om mijn medereizigers te slim af te zijn, maar toch. . .
Hessel heeft het goede antwoord gegeven? Vandaag heb ik met NS zakelijk gebeld en die zeggen iets anders: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voordeelurenkorting-ov-jaarkaart-2393/index2.html#post14976

Wie geeft uit juiste antwoord? De NS of de NS? Lastig kiezen, want de antwoorden komen niet met elkaar overeen.
Hallo Niek,

Hessel heeft hierin het juiste antwoord gegeven. Dit wordt echter niet heroverwogen. Ik begrijp dat dit niet leuk is, maar vertrouw er wel op je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Vriendelijke groet,
Herman NS

1) Internet werkt vaker niet dan wel op stations/ in de trein (zoals vanmorgen), de NS is dit nu aan het onderzoeken
2) Interessante link (beetje jammer dat de helft van de treinen niet rijden), is de informatie over het materieel up-to-date? Regelmatig is de trein gehalveerd, dan wordt er met een andere formatie dan de standaard dienstregeling gereden.
Hoe zie je in welke wagons nog zitplek is?
Reputatie 3
Badge
Nu al check ik voor vertrek in welke samenstelling de trein rijdt om me enigszins strategisch te kunnen opstellen langs het perron. En om te zien of het een korte trein is; dan weet je al dat het dringen wordt. . . Hoe check je dat? En dan moet er wel internet beschikbaar zijn op het station..

Op http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl. En met mijn smartphone, dus in principe bijna altijd internet 😉.
Een aantal stations heeft trouwens tegenwoordig sowieso zo'n beetje overal wifi. Zie http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2013/09/ns-biedt-in-samenwerking-met-kpn-gratis-wifi-op-stations-aan.html

Nu al check ik voor vertrek in welke samenstelling de trein rijdt om me enigszins strategisch te kunnen opstellen langs het perron. En om te zien of het een korte trein is; dan weet je al dat het dringen wordt. . . Hoe check je dat? En dan moet er wel internet beschikbaar zijn op het station..
Reputatie 3
Badge
Overvolle treinen meld ik ook op die website en via Twitter rechtstreeks aan NS.

En ik dacht dat er een proef gaande was waarmee de drukte in de trein dynamisch via je smartphone kan worden doorgegeven. Inclusief de verdeling van de drukte over de trein, zodat je kunt zien of het zin heeft om achterin of juist voorin in te stappen, en zelfs of het in de eerste klas ook druk is. Als dat zou lukken, kun je zelfs zien of het zin heeft om een eersteklas-kaartje te kopen; ik maak het met enige regelmaat mee dat ik upgrade naar eerste klas, die vervolgens zo vol is dat ik daar ook moet staan. Tussen de tweedeklas-reizigers die zonder bijbetaling de wijk naar de eerste klas hebben genomen, vaak op aanraden van de HC 😉.

Nu al check ik voor vertrek in welke samenstelling de trein rijdt om me enigszins strategisch te kunnen opstellen langs het perron. En om te zien of het een korte trein is; dan weet je al dat het dringen wordt. . .
Hartelijk dank dat de signalen over de Toeslag 2-1 doorgezet worden.

De website van rover gebruik ik om overvolle treinen door te geven, jammer dat de NS zelf niet die functionaliteit heeft. Regelmatig worden er treinen met te weinig capaciteit ingezet. Ook wordt de reiziger niet geïnformeerd wanneer er te weinig capaciteit is. Zoals vanmorgen, anders had ik daarop kunnen anticiperen en een overgang 2-1 kunnen kopen.

Vandaag ook weer moeten staan in de ICs tussen Amsterdam-Utrecht en Den Bosch-Nijmegen, dat zijn flinke ritten. Daarbij kwam een flinke vertraging. Daarbij werkte in de treinen 1) het internet niet en 2) was er geen wifi netwerk beschikbaar.
Dag Niek,

Wij zijn online om vragen te beantwoorden, maar vooral ook om te horen wat onze klanten vinden van onze dienstverlening en daar waar mogelijk op in te spelen. Ik zal in elk geval zorgen dat jouw/jullie signalen over de Toeslag 2-1 op de juiste plek terecht komen.

Dat geldt overigens ook voor treinen met structureel te weinig capaciteit. Drukte in de spits is onvermijdelijk, maar we stemmen de lengte van de trein per tijdstip zo goed mogelijk af op het reizigersaanbod. In principe geldt bij de planning: een zitplaats voor iedereen in Intercity’s waar je langer dan 15 minuten in zit. Als het tekort schiet, dan lezen we het graag van je exact om welke trein het gaat.

Hoewel de nieuwsberichten hierover helaas soms anders deden vermoeden: er zijn geen plannen om reizen in de spits duurder te maken. Wel hebben we toestemming gekregen om mogelijke opties te onderzoeken om spreiding te bevorderen. Terwijl we tijdens de spits her en der al tegen de maximale capaciteit aanlopen, zitten gemiddeld over de dag onze treinen maar voor 30% vol. Daar zit dus nog ruimte.
Dan zit er in de toekomst niets anders op dan zonder geldig klassebewijs te reizen in het geval dat er geen plek in de 2e klas is. Afgelopen donderdag heb ik 1 uur 20 minuten moeten staan, omdat er geen zitplaats was behalve de vloer. Het is tegen het beleid van de NS om reizigers geen zitplek aan te bieden in intercity's, ze doen hier niks aan behalve reizigers de trein uit jagen (zoals de plannen reizen in de spits duurder te maken).
Reputatie 3
Badge
Het probleem met de Wifi verbinding werd op dit forum wel adequaat opgepakt en doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Deze mensen kunnen ook een signaal binnen hun organisatie geven dat er een probleem is met de 2-1 toeslag op het moment dat papieren kaartjes af worden geschaft. De oplossing is simpel en iedereen zal blij zijn, ook de NS.

Dat is toch een wat andere situatie. Of Wifi fatsoenlijk werkt is een kwestie van uitvoering van diensten door een andere afdeling binnen het vastgestelde beleid. Als ik directeur was van een bedrijf zou ik ook willen dat die afdelingen onderling proberen de dienstverlening aan de klant te optimaliseren.

Het afschaffen van Overgang 2-1 is een kwestie van beleidskeuzes. De 'verantwoordelijke afdeling' is dus de directie. En het is niet aan de afdeling communicatie om beleidskeuzes ter discussie te stellen of oplossingen te verzinnen voor de klanten die daardoor gedupeerd zijn. Je ziet dat ook aan Hessels reactie, die doet wat er van hem verwacht wordt: begrip tonen voor het ongemak, maar zeggen dat het wel het beleid is. Zoals een conducteur ook niets kan doen aan het beleid. En zoals het ook niet aan de voorlichtingsafdeling van een minister is om diens beleid te veranderen; daar zijn de politieke partijen voor. In het geval van NS is het aan de reizigersorganisaties en het LOCOV om die beleidskeuzes aan de orde te stellen. En in laatste instantie wellicht aan 'de politiek', als je ten minste vindt dat de overheid zich moet bemoeien met de bedrijfsvoering van een geprivatiseerd bedrijf.

Dat is dan ook de reden waarom ik het probleem bij Rover heb aangekaart. Die overigens al evenmin reageren 😞 .
Ik vrees dat het niet veel zin heeft om van Hessel of enige andere moderator hier een oplossing te vragen, dan wel mee te denken over een oplossing, voor een aanpassing in de voorwaarden waartoe door de NS-directie is besloten. Het probleem met de Wifi verbinding werd op dit forum wel adequaat opgepakt en doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Deze mensen kunnen ook een signaal binnen hun organisatie geven dat er een probleem is met de 2-1 toeslag op het moment dat papieren kaartjes af worden geschaft. De oplossing is simpel en iedereen zal blij zijn, ook de NS.
Reputatie 3
Badge
In wezen is voor jou het probleem dat er in de spits gewoon te weinig ruimte is in de trein. Dat zouden we niet normaal moeten vinden. Langere treinen en het opvoeren van de frequentie heeft ook een grens, maar toch.

Het is een kwestie van veel factoren.

1. De spitstijd. Als ik eens in de gelegenheid ben een half uur eerder of later te reizen, is het al een stuk rustiger. Alleen kan dat lang niet altijd. Maar het lijkt erop dat het probleem zich dus echt in een goed half uur concentreert.

2. Menselijk gedrag. Mijn trein gaat naar Den Haag Centraal. Dat is een kopstation. Dus waar wil iedereen instappen? Juist: aan de voorkant. Achterin is het vaak net wat minder druk dan voorin. Alleen ben je dan in Den Haag vijf minuten bezig om je door de massa's te wurmen en - indien nodig - uit te checken.

3. Inzet van materieel. Standaard VIRM-6, regelmatig zelfs VIRM-4. Echt veel te kort op dit stuk in de spits. In de avondspits rijden er vaak 2 gecombineerde VIRM-4's, of als ik me niet vergis zelfs een 4 en een 6 (ik weet het niet zeker), terwijl het dan veel rustiger is. Langere treinen kunnen dus wel langs de perrons, maar ze worden gewoon niet ingezet. Tweets daarover worden steevast beantwoord met "Is dit elke dag zo?" (Ja dus) en "We gaan het doorzetten" (overigens volgens mij voor een deel door dezelfde mensen die hier ook als moderator optreden en er natuurlijk ook niks aan kunnen doen). Het is ook een probleem dat veel erger is geworden met het ingaan van de zomerdienstregeling van 2013, en daarna nooit meer verholpen.

Door een beetje strategisch gedrag, vooral door achteraan in te stappen, kan ik regelmatig nog wel een zitplaats vinden, maar vaak is het echt zo barstens druk dat ook dat niet meer lukt.

Overigens is een neveneffect dat er zelden of nooit gecontroleerd wordt in die trein. Als ik eens in de twee weken een HC door de trein zie lopen, is het veel. Kan ze niet eens ongelijk geven, met al die chagrijnige reizigers. . .
Reputatie 7
Badge +4
In wezen is voor jou het probleem dat er in de spits gewoon te weinig ruimte is in de trein. Dat zouden we niet normaal moeten vinden. Langere treinen en het opvoeren van de frequentie heeft ook een grens, maar toch.
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat het niet veel zin heeft om van Hessel of enige andere moderator hier een oplossing te vragen, dan wel mee te denken over een oplossing, voor een aanpassing in de voorwaarden waartoe door de NS-directie is besloten.

Dat een Toeslag 2-1 meer mogelijkheden biedt dan een overgang 2-1 voor een specifiek traject is evident. Het punt is dat het voor heel veel reizigers onaantrekkelijk is.

Ik heb in dit topic naar de reden daarvan gevraagd, maar ik vermoed dat de moderators hier weinig anders kunnen doen dan het NS-beleid uitdragen; ze hoeven het niet uit te leggen. . .
Daarom heb ik deze vraag ook bij de reizigersorganisaties neergelegd. Misschien een idee als alle gedupeerden dit doen; wie weet levert het t.z.t. nog iets op.

Tot die tijd zit er weinig anders op dan dit besluit te accepteren en te proberen met een aantal halfslachtige workarounds de schade te beperken. .

Mij zien ze na het aflopen van mijn Jaartrajectkaart tijdens de spits niet meer in de eerste klas (waardoor de tweede klas met mij erbij nóg voller zal zijn), en ik zal overwegen of het aanhouden van Dal Voordeel naast Traject Vrij nog lonend is om in Daluren eerste klas te kunnen reizen.
Een Toeslag 2-1 is niet gebonden aan een bepaald traject en is in die zin niet te vergelijken met een overgangskaartje.
Dit heeft trouwens wel zin, want je moet het vergelijken met de situatie pre-chipkaart. Als u een alternatieve oplossing voor dezelfde prijs heeft, dan hoor ik het graag.

U logica is dezelfde als de logica van de NS dat een vertraagde uit de dienst gehaalde trein volgens de dienstregeling geen vertraging heeft (en soms zelfs het predicaat "extra trein" krijgt). Ondertussen staan de passagiers wel op het station te wachten.

U zegt dat de kaartjes niet duurder worden, omdat ze uit de dienst gehaald worden, ondertussen ben ik wel veel extra geld kwijt.

Hoe zit het met de voordeeluren korting, maak ik daar nog wel kans op of ook niet meer?
Uiteraard reis je tijdens de Daluren/Voordeeluren (afhankelijk van je abonnement) nog met korting. Een Toeslag 2-1 die alleen maar tijdens de Daluren geldig is, is voordeliger (€ 15,-) dan een Toeslag 2-1 voor een gehele dag (€ 25,-).

Kan je mijn probleem dan in behandeling nemen, zie laatste post: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/ov-jaarkaart-inchecken-2321/index1.html#post14137
Serieus Hessel, is het echt zo moeilijk om mijn situatie te begrijpen? Echt? Zo moeilijk om mee te denken, naar een oplossing te zoeken?

De NS is degene die het moeilijk maakt, de traject 2-1 hoeft niet afgeschaft te worden: het kan op de chip gezet worden maar dit weigert de NS voor een deel van de klanten. Wij vragen om een serieuze heroverweging. Zoals ik eerder heb vermeld, er is geen reden om het niet te doen en het levert de NS 1) extra geld, 2) een rustigere spits in de 2e klasse, 3) tevreden klanten op.
Reputatie 6
Badge +2
@niek:

Dit is inderdaad erg raar.

Wat ik bedoel is dat de bijlage niet gaat over wat er verandert. maar over het al dan niet bestaan van een prijsverschil in gevallen waarbij zowel een papieren kaartje als op saldo reizen mogelijk is.
Niet off-topic, een reis waar ik nu op papier 7,70 euro voor betaal wordt per 9 juli op chip 25,00 euro. Dit is een directe reactie op Hessel zijn informatie.

Ik realiseer me dat dit betekent dat een Toeslag 2-1 voor jou niet (meer) aantrekkelijk is. Erg spijtig, maar dat is wel wat er zal veranderen vanaf 9 juli.
Kunt u dan persoonlijk de informatie op de NS website ook even aanpassen (zie bijlage)? Met de OV-chipkaart betaal je duidelijk niet evenveel als een papieren kaartje.
Als je een toeslag 2-1 vergelijkt met papieren overgangskaartje voor een bepaald traject dan zal je voor enkele reizen en op kortere trajecten duurder en op langere trajecten voordeliger uit zijn. Voor een reguliere enkele reis of retour betaal je met de OV-chipkaart exact dezelfde prijs als nu met een papieren kaartje.

Vanaf 9 juli is er geen sprake meer van een duaal systeem (én papier én OV-chipkaart) en wordt het gelukkig ook iets eenvoudiger om dit soort informatie eenduidig aan te bieden. Omdat dan voor al onze reizigers hetzelfde geldt.

Kunt u ook nog antwoord geven op mijn vraag, die ik onderstreept had? "Als ik het goed begrijp is de enige optie dubbel betalen door opnieuw een kaartje te kopen voor een reis die al afgekocht is?" Hoe verantwoord de NS dat?
Een Toeslag 2-1 is niet gebonden aan een bepaald traject en is in die zin niet te vergelijken met een overgangskaartje.

Hoe zit het met de voordeeluren korting, maak ik daar nog wel kans op of ook niet meer?
Uiteraard reis je tijdens de Daluren/Voordeeluren (afhankelijk van je abonnement) nog met korting. Een Toeslag 2-1 die alleen maar tijdens de Daluren geldig is, is voordeliger (€ 15,-) dan een Toeslag 2-1 voor een gehele dag (€ 25,-).
Niet off-topic, een reis waar ik nu op papier 7,70 euro voor betaal wordt per 9 juli op chip 25,00 euro. Dit is een directe reactie op Hessel zijn informatie.

Reageer