beantwoord

nieuwe ov begeleiderskaart met chip.

• 19 juli 2014
  • 2 reacties
  • 597 Bekeken

Ik heb de nieuwe ov begeleiderskaart (ov chipkaart) gekregen over de post. Dan zou ik ook een anonieme ov chipkaart moeten kopen zeker of niet?
Is dat ook mogelijk met bijvoorbeeld een dal voordeel abonnement en de ov begeleiderskaart in combinatie samen te gebruiken of moet je een anonieme ov chipkaart voor gebruiken? Kan iemand mij zeggen hoe dat gaat met in en uitchecken als ik samen met de ov begeleiderskaart kan reizen? Wat mij opviel dat bij de nieuwe ov chip begeleiderskaart dat er geen pasfoto op staat en hij alleen geldig is bij spoorvervoerders en het GVB (Amsterdam) RET (Rotjeknor), maar dus niet in de bussen van bijvoorbeeld Connexxion. En ook niet in de HTM (Den Haag) en ook niet bij het GVU (Utreg) Ik moet even wennen aan het nieuwe systeem hoe dat in zijn werk gaat.

Wat ik wel zeker weet is dat je in sommige treinen slechts 1 toeslagbewijs moet hebben. Welke treinen het zijn weet ik ook niet? Misschien in de Internationale treinen, en Intercity Direct, Fyra achtige treinen?? De nieuwe OV chip begeleiderskaart kan vooral fraude gevoelig zijn omdat er geen pasfoto vermeld staat, dus ik denk als hij wordt gestolen dat iemand anders net zo kan gebruiken. Het lijkt mij dat de nieuwe ov chip begeleiderskaart dat hij nu meer anoniem is. Dat kan nog eens misschien zorgelijk zijn. Mogelijk is deze kaart met kinderziektes. Ik heb ook de oude versie ov begeleiderskaart, die is nog tm 2017 nog geldig, maar daar zit wel nog een pasfoto op. Welke moet ik vooral gaan gebruiken? De oude met pasfoto of de nieuwe zonder pasfoto? Ik heb hem alleen nodig voor lange afstanden, maar af en toe is er een actie in bepaalde winkels dat je een dagkaart kan kopen. Voor lange afstanden voel ik me weleens onzeker en ik weet ook niet altijd welke juiste trein ik moet nemen. Voor korte afstanden van ongeveer globaal 15 - 35 km reis ik weleens alleen met de dal voordeel abonnement, omdat ik het meestal wel weet waar ik heen moet en die stations die bij mij in de buurt liggen is voor mij bekend terrein, maar ga ik bijvoorbeeld naar Groningen of Maastricht dan heb ik hem wel nodig, omdat ik me onzeker voel. Dan heb ik echt een begeleider en een ov begeleiderskaart nodig. Jammer dat hij niet bij alle vervoerders geldig zijn.
icon

Beste antwoord door Femke NS 21 juli 2014, 10:22

Beste navel, De reiziger met een functiebeperking koopt zelf een vervoerbewijs voor het OV, de begeleider reist gratis mee om de reis te begeleiden. Bij controle toont de reiziger met functiebeperking het vervoerbewijs en de begeleider de Begeleiderskaart. De Begeleiderkaart is een plastickaart zonder chip, het is dus niet mogelijk om hiermee in en uit te checken of om poortjes te openen. Begeleiderskaarthouders hebben met de post een sleutelkaart (A-kaart) ontvangen waarmee de poortjes geopend kunnen worden. Ik denk dat dit de kaart is die je laatst hebt ontvangen. Je zou zelf kunnen reizen op een OV-chipkaart met abonnement en je begeleider kan reizen op de Begeleiderskaart. Met de sleutelkaart kan je begeleider de poortjes openen. Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'overige producten'.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Wat mij opviel dat bij de nieuwe ov chip begeleiderskaart dat er geen pasfoto op staat en hij alleen geldig is bij spoorvervoerders en het GVB (Amsterdam) RET (Rotjeknor), maar dus niet in de bussen van bijvoorbeeld Connexxion. En ook niet in de HTM (Den Haag) en ook niet bij het GVU
In http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/reizen-met-een-functiebeperking/de-ov-begeleiderskaart.html staat dat je zowel een OV-Begeleiderskaart als een Toegangspas Begeleider nodig hebt: "Deze Toegangspas geeft de begeleider toegang tot de stations, daar waar u met een OV-chipkaart de poortjes bij GVB, de RET en NS moet openen. Let op: met deze pas kan de begeleider niet reizen, daarvoor is een geldige OV-Begeleiderskaart nodig." Je hebt het blijkbaar over de Toegangspas Begeleider. Die is alleen nodig bij vervoerders met poortjes; hiermee gaat de begeleider door het poortje. Bij de andere vervoerders mag de begeleider ook gratis mee; daar is de OV-Begeleiderskaart voldoende.

Je hebt dus voor jezelf Dal Voordeel of een actiekaartje, en voor de begeleider de OV-Begeleiderskaart en de Toegangspas Begeleider. Je hoeft dus niet een anonieme OV-chipkaart te kopen.
Beste navel, De reiziger met een functiebeperking koopt zelf een vervoerbewijs voor het OV, de begeleider reist gratis mee om de reis te begeleiden. Bij controle toont de reiziger met functiebeperking het vervoerbewijs en de begeleider de Begeleiderskaart. De Begeleiderkaart is een plastickaart zonder chip, het is dus niet mogelijk om hiermee in en uit te checken of om poortjes te openen. Begeleiderskaarthouders hebben met de post een sleutelkaart (A-kaart) ontvangen waarmee de poortjes geopend kunnen worden. Ik denk dat dit de kaart is die je laatst hebt ontvangen. Je zou zelf kunnen reizen op een OV-chipkaart met abonnement en je begeleider kan reizen op de Begeleiderskaart. Met de sleutelkaart kan je begeleider de poortjes openen. Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'overige producten'.

Reageer