beantwoord

Nieuwe Toeslag 2-1 Daluren: voor wie beschikbaar?

Reputatie 3
Badge
Met heel veel gedoe zijn we er inmiddels achter dat de overgangsbewijzen 2-1 per 9 juli 2014 ten grave worden gedragen en vervangen door een Toeslag 2-1 in drie varianten: Dag, Daluren en Weekenddag.
Naar aanleiding daarvan drie vragen:

1. Begrijp ik het goed dat de Daluren-variant óók beschikbaar is voor reizigers die geen abonnement hebben dat in het algemeen recht geeft op korting in de daluren? Ik zie nergens dat je deze variant alleen zou kunnen aanschaffen als je bepaalde abonnementen hebt.

2.
Begrijp ik het ook goed dat de Daluren-variant NIET beschikbaar is voor houders van een OV-jaarabonnement? Zie bijvoorbeeld https://forum.ns.nl/abonnementen-2/ov-jaarkaart-inchecken-2321, reactie 13 en de daaropvolgende discussie, waarin een houder van een OV-jaarabonnement duidelijk aantoont deze optie niet te kunnen kiezen.

3.
En is de Daluren-variant beschikbaar voor houders van een NS-jaarabonnement of een Jaartrajectkaart Of zitten die in hetzelfde schuitje als houders van een OV-Jaarabonnement?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 10 juli 2014, 15:22

In andere topics is dit inmiddels aan bod gekomen, maar ik zal het voor de volledigheid ook nog aan deze toevoegen:

Alle klanten met een abonnement met een afgekocht reisrecht (dat zijn de “Vrij-abonnementen” en daarnaast uit het oude portfolio nog het OV Jaarabonnement en het Jaartrajectabonnement) kunnen sinds gisteren alleen nog een Toeslag 2-1 kopen. Daarvan bestaan https:// http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html.

Omdat geredeneerd is dat het begrip Daluren mogelijk voor verwarring zou kunnen zorgen bij (de nog relatief kleine groep) OV-Jaarabonnementhouders, is besloten de optie Toeslag 2-1 Daluren niet aan te zetten voor dit abonnement. Dit besluit is heroverwogen, en met de eerstvolgende update van de kaartautomaat wordt dit hersteld. Uiterlijk eind deze maand (juli 2014) wordt de optie alsnog aangezet en kunnen ook reizigers met een OV-Jaarabonnement de Toeslag 2-1 Daluren laden.

Mocht je met een OV-Jaarabonnement aantoonbaar extra kosten hebben gemaakt - namelijk Toeslag 2-1 geladen voor €25,- maar die dag alleen in de Daluren gereisd -, dan vergoeden wij uiteraard die € 10,-

Excuses voor de verwarring omtrent dit onderwerp.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +2
(..) NS-jaarabonnement (..)
Dat bestaat niet meer, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/verouderde-informatie-over-voormalige-ns-jaarabonnement-1855.
Reputatie 3
Badge
(..) NS-jaarabonnement (..)
Dat bestaat niet meer, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/verouderde-informatie-over-voormalige-ns-jaarabonnement-1855.

Dank voor de correctie. Correcte tekst van vraag 3 moet dus zijn:

3.
En is de Daluren-variant beschikbaar voor houders van een Jaartrajectkaart? Of zitten die in hetzelfde schuitje als houders van een OV-Jaarabonnement?

Reputatie 3
Badge
Is er nog een NS'er die hier een antwoord op kan geven?
Dus op de vragen 1, 2 en de verbeterde versie van vraag 3?
Beste IskOV, ik heb je vragen uitgezet. Wanneer ik hier een antwoord op heb dan laat ik dat hier weten. Ik heb je topic verplaatst naar 'overige producten'.

Reputatie 3
Badge
Beste IskOV, ik heb je vragen uitgezet. Wanneer ik hier een antwoord op heb dan laat ik dat hier weten. Ik heb je topic verplaatst naar 'overige producten'.

Dank je! Ik ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd.

Ik vraag mij aanvullend af waarom er geen variant Toeslag 2-1 voordeeluren (9:00-4:00) is. Voordeeluren staan in de voorwaarden van jaarabonnementen gespecificeerd, dus vreemd dat aan die voorwaarden per 9 juli niet meer voldaan wordt.
In andere topics is dit inmiddels aan bod gekomen, maar ik zal het voor de volledigheid ook nog aan deze toevoegen:

Alle klanten met een abonnement met een afgekocht reisrecht (dat zijn de “Vrij-abonnementen” en daarnaast uit het oude portfolio nog het OV Jaarabonnement en het Jaartrajectabonnement) kunnen sinds gisteren alleen nog een Toeslag 2-1 kopen. Daarvan bestaan https:// http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html.

Omdat geredeneerd is dat het begrip Daluren mogelijk voor verwarring zou kunnen zorgen bij (de nog relatief kleine groep) OV-Jaarabonnementhouders, is besloten de optie Toeslag 2-1 Daluren niet aan te zetten voor dit abonnement. Dit besluit is heroverwogen, en met de eerstvolgende update van de kaartautomaat wordt dit hersteld. Uiterlijk eind deze maand (juli 2014) wordt de optie alsnog aangezet en kunnen ook reizigers met een OV-Jaarabonnement de Toeslag 2-1 Daluren laden.

Mocht je met een OV-Jaarabonnement aantoonbaar extra kosten hebben gemaakt - namelijk Toeslag 2-1 geladen voor €25,- maar die dag alleen in de Daluren gereisd -, dan vergoeden wij uiteraard die € 10,-

Excuses voor de verwarring omtrent dit onderwerp.
Reputatie 3
Badge
Blij dat deze kwestie nu (hopelijk) uit de wereld is.
Omdat geredeneerd is dat het begrip Daluren mogelijk voor verwarring zou kunnen zorgen bij (de nog relatief kleine groep) OV-Jaarabonnementhouders, is besloten de optie Toeslag 2-1 Daluren niet aan te zetten voor dit abonnement. Dit besluit is heroverwogen, en met de eerstvolgende update van de kaartautomaat wordt dit hersteld.
De logica achter de redenering ontgaat mij volledig ("we zetten de korting uit"), maar goed.

Ten eerste: jaarabonnement houders hebben voordeeluren, geen daluren. Staat in de voorwaarden.

Ten tweede: hoe kan men aantonen dat er alleen in de voordeeluren 1e klas is gereisd? Dit is zover ik weet niet mogelijk.
Ten derde: hoe toon ik aan dat ik Toeslag 2-1 gekocht heb? Bankafschrift?
Er zijn geen papieren kaartjes meer die ik op kan sturen :8
Ten eerste: jaarabonnement houders hebben voordeeluren, geen daluren. Staat in de voorwaarden.
En dat is precies de reden waarom het mogelijk verwarrend zou kunnen zijn.
Ten tweede: hoe kan men aantonen dat er alleen in de voordeeluren 1e klas is gereisd? Dit is zover ik weet niet mogelijk.
Wanneer je een Toeslag 2-1 laadt, kunnen we dit terugzien in de transactiehistorie van je OV-chipkaart. Omdat je niet incheckt is het exacte tijdstip van reizen niet vast te stellen, maar wanneer het ook maar enigszins plausibel is dat je tijdens de Daluren hebt gereisd, zullen we daar gedurende deze paar weken natuurlijk niet moeilijk over doen.
Er zijn geen papieren kaartjes meer die ik op kan sturen.

Zie antwoord bij twee. Veel reisplezier!
En dat is precies de reden waarom het mogelijk verwarrend zou kunnen zijn.

Dus? Noem het dan Toeslag 2-1 voordeeluren.

Wanneer je een Toeslag 2-1 laadt, kunnen we dit terugzien in de transactiehistorie van je OV-chipkaart. Omdat je niet incheckt is het exacte tijdstip van reizen niet vast te stellen, maar wanneer het ook maar enigszins plausibel is dat je tijdens de Daluren hebt gereisd, zullen we daar gedurende deze paar weken natuurlijk niet moeilijk over doen.
Er zijn geen papieren kaartjes meer die ik op kan sturen.

Zie antwoord bij twee. Veel reisplezier!

Voordeeluren! En aangezien het juli is mag ik de hele dag met korting reizen.
Een bericht die ik aan Stephan NS heb gestuurd, die iedereen mag lezen:

Stephan, ik heb een abonnement met de NS afgesloten en ik heb de voorwaarden geaccepteerd. Hierin staat dat ik na 9:00 en in de maanden juli en augustus de hele dag voordeelurenkorting heb.

Gaat de NS mij nieuwe voorwaarden opsturen waarin staat dat de voordeeluren afgeschaft zijn en dat alleen nog in de daluren met korting gereisd gaat worden?

Nee, dat doet de NS niet.

Als ik Toeslag 2-1 met 40% korting aanschaf zal ik dus in de voordeeluren in de 1e klas plaats nemen.

Als een conducteur mij daar een boete voor wil geven dan mag deze van mij de spoorweg politie erbij gaan halen. Ik heb de voorwaarden van mijn abonnement uitgeprint, de politie mag dan uit gaan maken wie er gelijk heeft.

Ben je trots op hoe de NS de klant behandeld? Dat de politie erbij gehaald moet worden?
Reputatie 3
Badge
Als een conducteur mij daar een boete voor wil geven dan mag deze van mij de spoorweg politie erbij gaan halen. Ik heb de voorwaarden van mijn abonnement uitgeprint, de politie mag dan uit gaan maken wie er gelijk heeft.

Ik denk niet dat de politie gaat uitmaken wie er gelijk heeft. Of liever gezegd: op dat moment heeft de HC per definitie gelijk, want u heeft de instructies van het NS-personeel op te volgen. Dus het is niet NS die zorgt dat de politie erbij gehaald moet worden, maar de reiziger die niet doet wat NS'ers zeggen. Nu ben ik zelf ook niet zo'n braaf en volgzaam type als ik iets niet rechtvaardig vind, maar dat is toch echt mijn eigen verantwoordelijkheid . . .

Uiteindelijk kunt u de rechter laten uitmaken wie er gelijk had. Maar wij leven in een land waarin de politie en de rechter twee verschillende instanties zijn, gelukkig.

Maar ik denk niet dat de HC u ook maar één strobreed in de weg zal leggen, want die weet dat u recht heeft op reizen met korting in de VOORDEEELuren. Die gaat echt niet moeilijk doen. Heb ik gisteren mogen ervaren toen ik in de middagspits eerste klas met korting reisde op mijn Jaartrajectkaart buiten mijn traject.
Het verbaasd mij ten zeerste dat de NS de voordeeluren van jaarabonnementen zomaar in daluren om kan zetten, hoe is het mogelijk dat abonnement voorwaarden zomaar veranderd worden?

Volgens Stephan NS heb ik volgens de voorwaarden geen recht op korting, ook niet in daluren, dus de verwarring is nu compleet.

Als ik de voorwaarden correct lees dat mogen Jaartrajectabonnement houders met 40% korting vervoersbewijzen gebruiken, ongeacht het tijdstip van de dag (dus ook voor 9:00).

Met een geldig NS Jaartrajectabonnement
krijgt u 40% korting op bij NS aan te schaffen
vervoerbewijzen voor zover vermeld in het
overzicht ‘Acceptatie NS-vervoerbewijzen’
op www.ns.nl/voorwaarden, waarbij is
aangegeven dat Jaartrajectabonnementen
op die vervoerbewijzen korting geven.
Het overzicht kan per tweede zondag
van december of op een ander moment
gewijzigd worden.

Het is duidelijk dat iemand die voor 9:00 met korting reist een boete krijgt. Het is onmogelijk om de voorwaarden te interpreteren: ze zijn te onduidelijk en na een maand is mijn vraag nog niet beantwoord.
Reputatie 6
Badge +2
Maar ik denk niet dat de HC u ook maar één strobreed in de weg zal leggen, want die weet dat u recht heeft op reizen met korting in de VOORDEEELuren. Die gaat echt niet moeilijk doen. Heb ik gisteren mogen ervaren toen ik in de middagspits eerste klas met korting reisde op mijn Jaartrajectkaart buiten mijn traject.
Dat zegt niet alles. We hebben het hier over het product Toeslag 2-1 Daluren. Het is de vraag of de HC rekening houdt met het probleem dat er geen Toeslag 2-1 Voordeeluren bestaat.
Overigens heeft de grote baas van de klantenservice op 11 juni gezegd dat een OV-jaarabonnement wel recht op korting geeft op Toeslag 2-1. Dat dit alleen in daluren en niet in voordeeluren geldt voor de oude portfolio abonnementen lijkt mij niet te kloppen.
Reputatie 3
Badge
Dat zegt niet alles. We hebben het hier over het product Toeslag 2-1 Daluren. Het is de vraag of de HC rekening houdt met het probleem dat er geen Toeslag 2-1 Voordeeluren bestaat.

Ik heb niet begrepen dat er een Toeslag 2-1 Voordeeluren komt. Volgens mij is toegezegd dat Toeslag 2-1 Daluren bij de volgende software-upgrade beschikbaar wordt gesteld voor OV-Jaar, zoals het nu ook al is voor Jaartraject.

In uren die wel onder Voordeeluren vallen, maar niet onder Daluren (de periode van 4.00 tot 6.30, de periode van 16.00 tot 18.30 en 's morgens voor 9 uur in juli en augustus) heb je dan als houder van Jaartraject en OV-Jaar de keus:
- Toeslag 2-1 Dag (immers: dat zijn geen Daluren) of
- een nieuw eersteklaskaartje voor het hele traject met korting

Tenzij NS de HC's instrueert dat bij houders van JTK en OV-Jaar 'Daluren' geïnterpreteerd moet worden als 'Voordeeluren'. Arme HC's die dat dan allemaal moeten onthouden ....
Dat is het hele probleem van het niet in kunnen checken. Dan had we gewoon bij de automaat een klasse wissel kunnen doen, in- en uitchecken en dan toeslag betalen over het gereisde traject al dan niet met korting. De NS heeft dit geblokkeerd.

Doet mij denken aan: http://www.z24.nl/ondernemen/belastingdienst-verstookte-200-miljoen-met-mislukt-ict-project-471985
Voor wie nog een klassiek Voordeelurenabonnement heeft (niet meer verkrijgbaar): dan gelden de voordeeluren: korting vanaf 9 uur 's ochtends ( je kunt inchecken vanaf 8:55 uur) en op zaterdag, zondag, de hele maand juli, en de hele maand augustus.
Voor het wisselen naar de 1e klas kun je als je geen vrijreizenabonnement hebt (dalvoordeel, altijdvoordeelurenabonnement, altijd voordeel, dan kun je bij de automaat voor één dag je klasse wijzigen; je checkt in en uit, en je betaalt de prijs van de 1e klas, in de dal of voordeeluren met 40 % korting.
Als je een 'vrij' abonnement hebt, dan ben je slecht af als je voor een relatief korte reis wilt wisselen van 2e naar 1e klas: afhankelijk van de tijd waarop je dit gebruikt kost je dat 10, 15 of 25 euro.
Vooral deze laatste wijziging vind ik een heel slechte zaak: tot 9 juli kon je bij de automaat een overgangskaartje kopen waarmee je alleen het verschil in prijs betaalde tussen 2e en 1e klas voor het traject dat je wilde reizen.

Reageer