beantwoord

ns jongeren dagkaart

• 6 May 2021
  • 3 reacties
  • 1189 Bekeken

Mijn zoon van 13 reist vandaag van Leeuwarden naar Utrecht. Vertrek is om 14.47 

bij zwolle wordt hij gecontroleerd door een conducteur en wordt hij verlicht een kaartje te kopen voor het restant Zwolle-Utrecht 

dit omdat hij in de spits reist?

hij reist in daluren, komt alleen na 16.00 aan in Utrecht 

hoe zit dit, het is vakantie en zo betaalt mijn zoon wel heel veel extra 

icon

Beste antwoord door Momo 6 May 2021, 16:12

Als hij na 16:00 aankomt in Utrecht dan reist hij dus een deel in de spits. Met een jongerendagkaart mag niet in de spits gereist worden, ook niet als de reis is begonnen in de daluren en eindigt in de spits. Je mag tijdens de spits niet in de trein zijn met een jongerendagkaart.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als hij na 16:00 aankomt in Utrecht dan reist hij dus een deel in de spits. Met een jongerendagkaart mag niet in de spits gereist worden, ook niet als de reis is begonnen in de daluren en eindigt in de spits. Je mag tijdens de spits niet in de trein zijn met een jongerendagkaart.

Reputatie 7
Badge +4

Uw zoon kwam aan om 16.47, dat is meer dan drie kwartier te laat en echt niet in de daluren. Hij mag zich na vieren niet meer in de trein bevinden. Zoonlief had dan ook de trein van 13.47 moeten nemen, het is toch vakantie, dan was hij wel op tijd geweest en had hij niets hoeven te betalen. De voorwaarden zijn duidelijk vermeld.   Hij was om 15. 42 in Zwolle en de volgende stop is al na vieren in Amersfoort, dus hij had in Zwolle uit moeten stappen. Zo is het spel en zo wordt het gespeeld, jongeren snappen dit echt wel als ze even lezen. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor een geldig kaartje.

De jongerenkaart is heel goedkoop, maar heeft uiteraard beperkende voorwaarden. U kunt niet een goedkoop kaartje kopen, daarmee voor bijna niks reizen en zich vervolgens niet aan de voorwaarden houden. Zo werken de dingen natuurlijk niet. Spitsreizigers komen niet zo ver met zeven euro. Zoonlief had ook een boete kunnen krijgen van 50 euro (plus de normale treinkosten)als hij zich na vier uur in de trein had bevonden, dus met alleen een kaartje kopen, wordt hij uiterst netjes behandeld. Strikt genomen kun je  het zelfs als onrechtvaardig zien zonder de verhoging van vijftig euro.

Een bloemetje voor de conducteur kan er dan wel af. Het is me niet helder waarom u aanhaalt dat het vakantie is, dat verandert echt niets aan het tijdstip van vier uur. 

Gewoon ervoor zorgen dat hij voor 16.00 op de bestemming is. Het scheelt veel geld dat zoonlief vast wel beter kan besteden dan aan de normale prijs voor een kaartje. Het had € 66,80 kunnen kosten.

Persoonlijk vind ik het slimmer de trein van 13.47 te nemen. Ik stap zelf vaak in in de haadstêd en doe dat ook na de spits om 18.47  met korting. Treinreizen is rekenen, en slim gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.:innocent:

Reputatie 7
Badge +3

Het is vakantie. Dat betekent niet dat er de hele dag vakantiereisjes van €7,50 gemaakt kunnen worden. NS kent geen vakantietarieven/tijden. Het is een gewone werkweek, waarin de gewone daluren/spitstijden gelden. De conducteur heeft terecht een aanvullend kaartje laten kopen. 

Reageer