beantwoord

NS Smartwatch apps

• 5 mei 2019
  • 7 reacties
  • 438 Bekeken

Reputatie 1
Nu jullie conducteurs een smartwatch krijgen... Zou het wellicht ook niet handig zijn als jullie ook een app voor reizigers maken?

Dan moet ik denken aan alle praktische zaken zoals een countdown et cetra... dingen die op een smartwatch net wat handiger zijn dan op de app.

Zou helemaal handig zijn als je met je smartwatch straks kunt in en uit checken, maar dat is denk ik iets voor Translink.
icon

Beste antwoord door Thom 5 mei 2019, 12:06

De AppleWatch en de NS-app werken inmiddels wel goed samen om u tijdens de reis van de geplande reis op de hoogte te houden. Binnenkort kun je bij ING er wel contactloos mee betalen, maar zoals Stijn aangaf, is het experiment bij in- en uitchecken in het OV feitelijk mislukt. Het zou handig kunnen zijn in te kunnen checken met de Watch, geen halszaak, maar het is nog lang niet zo ver. Het is wat luxe, maar het geeft veel gemak ejn. een en dit zou prachtig zijn.

Een ov-chipkaart of een iPhone uit je zak halen is ongeveer dezelfde handeling, maar de Watch heb je toch om en je kunt dus helemaal in één keer doorlopen.

De informatievoorziening zou natuurlijk veel beter kunnen als NS GPS ging uitlezen en dat zou combneren met de route, met daarbij mededelingen van verstoringen die op dat traject van belang kunnen zijn. De groep smartwatchbezitters is denk ik nog te klein, maar vooruitdenken kan nooit kwaad.
Bekijk origineel

7 reacties

Goedemorgen Bandabi. Uiteindelijk is het de bedoeling van de smartwatch om ervoor te zorgen dat het treinpersoneel beter in staat is om een trein volgens de geplande vertrektijd ook werkelijk te laten vertrekken. Een vergelijkbaar iets voor reizigers heeft dus in wezen geen meerwaarde, gezien voor hen de vertrektijd nog steeds de te hanteren tijd blijft.

Los daarvan is het invoeren van de smartwatch natuurlijk ook net iets nieuws. Ook al is het wel getest in beperkte aantallen, zullen we nu moeten merken hoe het bevalt in grotere getallen. Als het goed bevalt, kan er mogelijk ook gekeken worden naar iets vergelijkbaars voor reizigers, maar daar is het nu nog veel te vroeg voor.

Wat betreft inchecken met een smartwatch, is dat inderdaad iets voor de OV-Chipkaart. Er is een jaar geleden wel een experiment geweest om dit te doen via de NFC chip in smartphones, maar die is niet goed bevallen.
Reputatie 7
Badge +4
De AppleWatch en de NS-app werken inmiddels wel goed samen om u tijdens de reis van de geplande reis op de hoogte te houden. Binnenkort kun je bij ING er wel contactloos mee betalen, maar zoals Stijn aangaf, is het experiment bij in- en uitchecken in het OV feitelijk mislukt. Het zou handig kunnen zijn in te kunnen checken met de Watch, geen halszaak, maar het is nog lang niet zo ver. Het is wat luxe, maar het geeft veel gemak ejn. een en dit zou prachtig zijn.

Een ov-chipkaart of een iPhone uit je zak halen is ongeveer dezelfde handeling, maar de Watch heb je toch om en je kunt dus helemaal in één keer doorlopen.

De informatievoorziening zou natuurlijk veel beter kunnen als NS GPS ging uitlezen en dat zou combneren met de route, met daarbij mededelingen van verstoringen die op dat traject van belang kunnen zijn. De groep smartwatchbezitters is denk ik nog te klein, maar vooruitdenken kan nooit kwaad.
Goedemorgen Bandabi. Uiteindelijk is het de bedoeling van de smartwatch om ervoor te zorgen dat het treinpersoneel beter in staat is om een trein volgens de geplande vertrektijd ook werkelijk te laten vertrekken. Een vergelijkbaar iets voor reizigers heeft dus in wezen geen meerwaarde, gezien voor hen de vertrektijd nog steeds de te hanteren tijd blijft.

Daar gaat het in de ideeën van de NS dus mis. Voor de reiziger is de enige tijd die van belang is de uiterste instaptijd. Zolang de NS de vertrektijd blijft publiceren (en een andere tijd voor het NS personeel hanteert voor het sluiten van de deuren) is het voor klanten juist van grote meerwaarde om over dezelfde informatie als de HC te beschikken.
Reputatie 1
Veel mensen gebruiken ook de Samsung Watch. Waarom doet de NS niets met Tizen?
Veel mensen gebruiken ook de Samsung Watch. Waarom doet de NS niets met Tizen?

Welke feature zou je graag willen voor je Samsung Watch? Dan kan ik dit aangeven, Bandabi.
Ik heb helaas geen inhoudelijke reactie meer gekregen. Mochten er alsnog vragen zijn dan kunnen die hier aangegeven worden, we gaan dan alsnog ons best doen om die te beantwoorden.
Reputatie 3
Ik heb helaas geen inhoudelijke reactie meer gekregen. Mochten er alsnog vragen zijn dan kunnen die hier aangegeven worden, we gaan dan alsnog ons best doen om die te beantwoorden.

Ik zou het heel fijn vinden als ik een app kan downloaden op mijn smartwatch ( ik heb zelf ook een Samsung watch) waarin ik het volgende kan:

- Zien hoelaat mijn trein vertrekt (Misschien met counter zoals schermen op spoor 18 te Utrecht Centraal)
- Push notificaties op horloge als er een melding komt m.b.t. mijn reis (bijvoorbeeld spoorwijziging overstap, vertraging etc)
- Het traject bekijken van mijn trein. Hoever we zijn, hoelaat we op volgende station aankomen. Een soort weergave op de schermen in de trein, maar dan op het horloge.

Het zou geweldig zijn als dat er komt 🙂

Reageer