NS stalling Amsterdam West gesloten | NS Community
beantwoord

NS stalling Amsterdam West gesloten

  • 27 January 2023
  • 18 reacties
  • 216 Bekeken

De NS stalling Amsterdam West is gisteren gesloten maar ik heb mijn fiets nog niet weggehaald. Wat gebeurt er met mijn fiets?

icon

Beste antwoord door Momo 27 January 2023, 19:30

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als deze definitief is gesloten en er geen bericht is geweest over ophaalmogelijkheid na het sluiten, dan is de kans groot dat de fiets naar het fietsendepot verhuisd. Daar zul je hem tegen betaling kunnen ophalen.

Badge +3

Zie 

Tot 24 februari kan je je fiets nog ophalen (althans als die in de ‘fietsflat’ stond)?

Hallo Annoesjka1970 en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het antwoord Robert. Kan je je hiermee redden, Annoesjka?

Reputatie 7
Badge +3

Die 24 februari is zo te lezen alleen voor de fietsflat, voor de stalling West is niet aangegeven dat je nog een bepaalde tijd hebt om je fiets op te halen. Vind ik redelijk bizar, normaal gesproken is er wel een periode waarin dat nog kan.

Ervaring is ook dat niet iedereen gelijk zijn of haar fiets weghaalt als een stalling sluit, als je daar in de buurt werkt kan het zijn dat je die dag dat de stalling sluit niet naar werk gaat of misschien wel vakantie hebt. Je moet iemand wel de tijd gunnen om de fiets nog weg te halen, de persoon uit het andere topic kreeg pas de 23e een mail over de sluiting, vind ik erg kort dag. Misschien geldt die 24 februari ook voor stalling West maar dat is dan niet aangegeven wat zorgt voor onzekerheid bij degenen die daar een fiets hebben staan. 

De enige zekerheid is als je er zelf naar toe gaat. Hou voor de zekerheid ook de site van het fietsdepot in de gaten of je fiets daarbij staat, of dat daar opeens veel fietsen staan die zijn weggehaald bij deze stalling. https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/fiets/fietsdepot/

Badge +3

Ja, en dat over het depot gaat over fietsen die verwijderd worden uit de openbare ruimte.

Een NS stalling valt daar natuurlijk niet onder, al zullen daar verwijderde fietsen uiteindelijk ook wel in het gemeentelijke depot belanden.

Badge +3

Misschien vergelijkbaar, herinner me dat in de coronaperiode stalling Eindhoven Noordzijde gesloten was, maar dat je enkele uren per dag via de beheerder van de stalling Zuidzijde toegang kon krijgen om een fiets op te halen.

Dat zou in dit geval dan de beheerder van de nieuwe stalling zijn (als die er is)?

Reputatie 7
Badge +3

Ja, en dat over het depot gaat over fietsen die verwijderd worden uit de openbare ruimte.

Een NS stalling valt daar natuurlijk niet onder, al zullen daar verwijderde fietsen uiteindelijk ook wel in het gemeentelijke depot belanden.

 

Valt een NS stalling daar niet onder?

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/fiets/parkeren/

 

Badge +3

I stand corrected… 😌

Hallo Annoesjka1970 en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het antwoord Robert. Kan je je hiermee redden, Annoesjka?

Nou, deels. Het gaat mij om de bewaakte NS stalling, waar ik een jaarabonnement voor heb. Oftewel ik heb een jaar vooruitbetaald. Dan is het toch vreemd dat als de stalling sluit en daar heel kort van tevoren een mail over wordt gestuurd, je waarschijnlijk je fiets tegen betaling bij het fietsdepot moet ophalen?

Reputatie 7
Badge +3

@Annoesjka1970 Het lijkt me dat hier iets helemaal is misgegaan in de communicatie met de abonnementhouders. Zeker als er dan ook nog kosten moeten worden gemaakt om de fiets uit het gemeentelijk depot op te halen.

Hoe denkt NS dit te gaan oplossen?

 

Op 27 januari ging de West-stalling dicht (alle abonnementhouders zullen hun abonnement op moeten zeggen). Mocht een klant zich op of na de sluitingsdatum 27 januari 2023 melden om zijn/haar fiets op te halen in de gesloten locatie, (binnen 28 dagen na sluitingsdatum) kan de klant zich melden bij de beheerder van de nieuwe stalling aan het stationsplein. 

Eeeh Laura, als de NS de fietsenstalling sluit is het erg vreemd dat de NS niet uit zichzelf alle abonnementhouders gaat compenseren maar dat de abonnementhouders nu zelf hun abonnement moeten opzeggen. 

Dat kan toch gewoon niet, de NS sluit de stalling en zal dan zelf alle abonnementen moeten cancelen en de abonnement houders moeten compenseren,

Reputatie 7
Badge +3

Eeeh Laura, als de NS de fietsenstalling sluit is het erg vreemd dat de NS niet uit zichzelf alle abonnementhouders gaat compenseren maar dat de abonnementhouders nu zelf hun abonnement moeten opzeggen. 

Dat kan toch gewoon niet, de NS sluit de stalling en zal dan zelf alle abonnementen moeten cancelen en de abonnement houders moeten compenseren,

Bij iedere NS stalling is bij sluiting geweest dat men zelf moet opzeggen. Wat NS wel zou moeten isnu de tafel hanteren, maar bedrag delen door het aantal maanden.

Reputatie 6

Eeeh Laura, als de NS de fietsenstalling sluit is het erg vreemd dat de NS niet uit zichzelf alle abonnementhouders gaat compenseren maar dat de abonnementhouders nu zelf hun abonnement moeten opzeggen. 

Dat kan toch gewoon niet, de NS sluit de stalling en zal dan zelf alle abonnementen moeten cancelen en de abonnement houders moeten compenseren,

Ik hoop dat de abonnementhouders worden gecompenseerd naar rato per maand die ze niet hebben kunnen benutten ipv het "afbouwtarief" welke genoemd staat in de voorwaarden. Immers, NS sluit de stalling. 

Badge +3

Ik hoop dat de abonnementhouders worden gecompenseerd naar rato per maand die ze niet hebben kunnen benutten ipv het "afbouwtarief" welke genoemd staat in de voorwaarden. Immers, NS sluit de stalling. 

Ik denk dat dat uiteindelijk wel goed komt, net als 2 jaar geleden in Haarlem in dit (inmiddels gearchiveerde) topic:

Moderator Sascha heeft het toen (in ieder geval voor jou) opgelost:

Update: Nadat ik de afdeling NS Fiets naar de zaak heb laten kijken is er geconcludeerd dat Lies87 € 87,50 terug dient te krijgen (10/12e deel van € 105,00). Dit wordt deze week nog overgeboekt.

Dus wie gaat opzeggen moet zich vooral niet laten afschepen met de afbouwtarieven van de duurdere stallingen uit onderstaande tabel:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf

Maar aangezien het abonnement blijkbaar 75 (tegenwoordig 80) euro per jaar kostte krijg je sowieso het bedrag naar rato terug, dat scheelt dan weer. Wel onhandig dat je daar zelf achteraan moet.

Ik plak voor de volledigheid jouw brief er nog even bij:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop dat de abonnementhouders worden gecompenseerd naar rato per maand die ze niet hebben kunnen benutten ipv het "afbouwtarief" welke genoemd staat in de voorwaarden. Immers, NS sluit de stalling. 

Door dat “afbouwtarief” kreeg ik niets terug van mijn jaarabonnement voor de bewaakte fietsenstalling in Delft toen deze door NS gesloten werd. In de nieuwe ondergrondse fietsenstalling was geen bewaakte stalling, dus kon het ook niet meenemen daarheen. En ook al had ik eigenlijk effectief maar zo'n 6,5 maand gebruik gemaakt van de bewaakte stalling, het werd gerekend als 8 maanden, want de anderhalve week in augustus aan het begin van mijn abonnementsjaar werd gerekend als een hele maand en de 1 of 2 dagen in maart dat mijn fiets er nog stond was ook een maand. Als ik dit plus de datum waarop de stalling zou gaan sluiten van tevoren had geweten, had ik geen jaarabonnement genomen maar iedere maand een maandabonnement, qua totaal bedrag zal het elkaar dan niet veel hebben ontlopen, maar zou ik niet het idee gehad dat ik genaaid was met mijn jaarabonnement. 

Maar toen in Delft was het wel zo dat er al enkele weken van tevoren werd aangegeven bij de stalling zelf wanneer deze zou gaan sluiten en ook was er een datum aangegeven tot wanneer je je fiets nog kon weghalen daar, ik meen dat dat iets van 3 of 4 weken was. 

Reputatie 6

Ik hoop dat de abonnementhouders worden gecompenseerd naar rato per maand die ze niet hebben kunnen benutten ipv het "afbouwtarief" welke genoemd staat in de voorwaarden. Immers, NS sluit de stalling. 

Door dat “afbouwtarief” kreeg ik niets terug van mijn jaarabonnement voor de bewaakte fietsenstalling in Delft toen deze door NS gesloten werd. In de nieuwe ondergrondse fietsenstalling was geen bewaakte stalling, dus kon het ook niet meenemen daarheen. En ook al had ik eigenlijk effectief maar zo'n 6,5 maand gebruik gemaakt van de bewaakte stalling, het werd gerekend als 8 maanden, want de anderhalve week in augustus aan het begin van mijn abonnementsjaar werd gerekend als een hele maand en de 1 of 2 dagen in maart dat mijn fiets er nog stond was ook een maand. Als ik dit plus de datum waarop de stalling zou gaan sluiten van tevoren had geweten, had ik geen jaarabonnement genomen maar iedere maand een maandabonnement, qua totaal bedrag zal het elkaar dan niet veel hebben ontlopen, maar zou ik niet het idee gehad dat ik genaaid was met mijn jaarabonnement. 

Maar toen in Delft was het wel zo dat er al enkele weken van tevoren werd aangegeven bij de stalling zelf wanneer deze zou gaan sluiten en ook was er een datum aangegeven tot wanneer je je fiets nog kon weghalen daar, ik meen dat dat iets van 3 of 4 weken was. 

Daarom hoop ik dus dat de NS zich tegenwoordig coulanter opstelt dan destijds. Dit is niet fair namelijk. Het is niet dat je vrijwillig je abonnement hebt opgezegd.

Reputatie 6

Ik hoop dat de abonnementhouders worden gecompenseerd naar rato per maand die ze niet hebben kunnen benutten ipv het "afbouwtarief" welke genoemd staat in de voorwaarden. Immers, NS sluit de stalling. 

Ik denk dat dat uiteindelijk wel goed komt, net als 2 jaar geleden in Haarlem in dit (inmiddels gearchiveerde) topic:

Moderator Sascha heeft het toen (in ieder geval voor jou) opgelost:

Update: Nadat ik de afdeling NS Fiets naar de zaak heb laten kijken is er geconcludeerd dat Lies87 € 87,50 terug dient te krijgen (10/12e deel van € 105,00). Dit wordt deze week nog overgeboekt.

Dus wie gaat opzeggen moet zich vooral niet laten afschepen met de afbouwtarieven van de duurdere stallingen uit onderstaande tabel:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf

Maar aangezien het abonnement blijkbaar 75 (tegenwoordig 80) euro per jaar kostte krijg je sowieso het bedrag naar rato terug, dat scheelt dan weer. Wel onhandig dat je daar zelf achteraan moet.

Ik plak voor de volledigheid jouw brief er nog even bij:

 

Er zat een verschil; hier veranderde het regime van de stalling en werd dus dit formulier actief uitgedeeld. 

Reageer