beantwoord

Omreizen via Den Haag Centraal naar Zwijndrecht vanuit Hoofddorp, mag dat?

• 11 september 2014
  • 9 reacties
  • 322 Bekeken

Ik ben zo'n paria die nog een jaartrajectkaart heeft, ik kan dus alleen buiten mij traject reizen als ik een kaartje laad op mij kaart of via internet een kaartje print.
Nu wil ik zaterdag van Hoofddorp naar Zwijndrecht, als ik een "kaartje" laad mag ik dan via Den Haag Centraal reizen?
(via Den Haag Centraal omdat de ic trein via Leiden helemaal uit Lelystad komt en daardoor veel drukker is....).
icon

Beste antwoord door Robby NS 11 september 2014, 14:33

beste Bob,

Als dat station in de reisplanner aangegeven staat mag je via dat station reizen. Den Haag CS is geen tussenstation op dat traject, dus daar kan je niet instappen. Vriendelijke groet, Robby
Bekijk origineel

9 reacties

Badge
beste Bob,
Als dat station in de reisplanner aangegeven staat mag je via dat station reizen. Den Haag CS is geen tussenstation op dat traject, dus daar kan je niet instappen. Vriendelijke groet, Robby
Hmm, is dan ook wel een gigantische omweg.... Met een ovchipkaart had het wel gekund aangezien je pas uitcheckt in Zwijndrecht?
Reputatie 4
Badge
Beste Bob,

Als je naar de Algemene Voorwaarden voor Reizigers van 4 augustus 2014 kijkt, zie je bij reisroute staan:
Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station).

Vervolgens komt er een lijst met 4 mogelijkheden waaraan deze route(s) kunnen voldoen, waarbij de vierde is:
Met de minste tariefeenheden wordt bereikt

De route via Den Haag Centraal voldoet daaraan, want deze namelijk 0 tariefeenheden extra ten opzichte van de directe route lang Den Haag NOI en Den Haag HS. Er zijn ook wel reizen in de reisplanner die wel Den Haag CS (b.v. 12 september 2014 om 7:38 uit Hoofddorp) gaan.

Deze voorwaarden zijn in ieder geval geldig bij reizen op saldo met de ov-chipkaart. Ik denk ook voor reizen die je op je jaartrajectkaart laad.

Het antwoord van Robby klopt dus op zich wel, maar je kunt je wel afvragen waarom de treinen waarmee jij wilt reizen dan niet de reisplanner staan.
Reputatie 3
Badge
Hmm, is dan ook wel een gigantische omweg.... Met een ovchipkaart had het wel gekund aangezien je pas uitcheckt in Zwijndrecht?

ALS het al niet zou mogen (wat ik waag te betwijfelen), dan zou u alleen maar 'gepakt' kunnen worden als u tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS gecontroleerd wordt.

Ik waag evenwel te betwijfelen of het niet mag, aangezien door verschillende NS-medewerkers hier beweerd wordt dat niet moeilijk gedaan wordt over omreisroutes die niet meer dan 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route. (Zie bijvoorbeeld het als beste gemarkeerde antwoord van Ramon NS in https://forum.ns.nl/abonnementen-2/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561). Weliswaar werd die vuistregel gegeven voor omreisroutes voor Trajectabonnementen, maar de afstand van die route is natuurlijk niet afhankelijk van de kaartsoort waarmee je reist. . .

Overigens zou het een alternatief zijn dat u met de sprinter naar Den Haag Holland Spoor reist, en daar overstapt op de trein die uit Den Haag Centraal komt.
De tariefeenheid van Den Haag HS en Den Haag Centraal is 0, zoals kamcon aangeeft en ik ben nog geen collega tegengekomen die dat afkeurt. Het is natuurlijk zo dat het te maken heeft met je reis, waardoor dit geen probleem oplevert. Ik sta acher kamcon en IskOV met hun redenatie in deze.
13 september zijn er werkzaamheden waardoor de situatie ontstaat dat je vanaf de middag met de ic naar Zwijndrecht kan rijden (normaal leg je dat hele traject af met een stoptrein...).
Vandaar dat je normaal wel ken reizen via Den Haag centraal.
Punt is wel dat je met een OV chipkaart wel mag omreizen (zolang je niet uitcheckt!)
De NS is echter bang dat je aan het frauderen bent met een vast kaartje (je kan immers niet in of uitchecken).
Maar een route via Den Haag Centraal is dusdanig logisch dat dat nauwelijks fraude genoemd kan worden.
Omdat ik geen zin in een discussie heb met rijdend personeel koop ik voor de route Leiden-Den Haag Centraal maar een apart digitaal kaartje.

Ik reis graag met de trein, maar sinds ik als jaartrajectkaarthouder zoveel moet doen om (samen met mijn vrouw) te reizen met de trein buiten mijn traject (of in combinatie) beperk ik dat zoveel mogelijk.
Zo reis ik dagelijks van Hoofddorp naar Leiden, wat wij vaak deden is vanaf Leiden 1ste klas reizen (dus voor mijn vrouw een retourtje met samenreiskorting 2de klas, en het vervolg een eersteklas kaartje).
Dat is nu veel te omslachtig geworden i.v.m. de overstaptijd (van klasse veranderen).
Het kan maar het is veel te omslachtig geworden.

Zaterdag dus op pad (uitje naar Zwijndrecht...het kan 😉 ) maar daarna weer als het niet anders kan.
Reis gedaan, kan mijn vrouw niet inchecken bij de poortjes (er stond dat inchecken niet mogelijk was op het schermpje.) Meerdere reizigers zochten naar een incheck mogelijkheid, blijkt die buiten het station te staan, zo'n paal: Wat is dit voor waanzin!! Het lijkt wel of jullie het expres doen....
Waarom is het inchecken niet overal gelijk? De automaat staat voorbij die ene incheck paal?
Ik denk dat dat eerder om een storing ging bij het ene poortje. In principe zijn alle poortjes gelijk. Het is niet mogelijk om bij de uitgangzijde van een poortje in te checken, maar verder zou je bij alle incheckzijdes kunnen inchecken.
Alle drie op een rij stonden op rood. Ik heb geen idee of je aan de binnenzijde wel kon uitchecken en of dat aan de hoofdingang (voorzijde) van het station ook zo was.

Reageer