beantwoord

On Line bestelde Papieren kaartjes wijzigen

• 13 augustus 2019
  • 24 reacties
  • 363 Bekeken

Hallo, ik heb 3 papieren kaartjes naar Schiphol gekocht.

Er is iets gewijzigd en dus vroeg ik me af of ik die kaartjes kan wijzigen en/of ik mijn geld terug kan krijgen.

Grz,
Bart
icon

Beste antwoord door Tochjo 13 augustus 2019, 10:26

Alleen als u de e-tickets nog niet gedownload hebt en niet in de app hebt geladen, kunt u hiervoor contact opnemen met de klantenservice. Hebt u ze al gedownload of in de app geladen, dan is er niets meer aan te doen, omdat NS niet kan controleren of er niet toch mee gereisd gaat worden. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen. Zou u de datum kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één.

U zou als u de tickets al gedownload hebt of in de app hebt geladen, hoogstens nog direct contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen, maar ik zou daar niet te veel van verwachten.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Bekijk origineel

24 reacties

Badge +3
Alleen als u de e-tickets nog niet gedownload hebt en niet in de app hebt geladen, kunt u hiervoor contact opnemen met de klantenservice. Hebt u ze al gedownload of in de app geladen, dan is er niets meer aan te doen, omdat NS niet kan controleren of er niet toch mee gereisd gaat worden. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen. Zou u de datum kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één.

U zou als u de tickets al gedownload hebt of in de app hebt geladen, hoogstens nog direct contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen, maar ik zou daar niet te veel van verwachten.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Het zou toch zo moeten zijn dat ze de QR code ongeldig kunnen maken, ook als ik al gedwonload heb?

De tickets zijn immers pas morgen geldig

Ik ga bellen
Badge +3
Het probleem is nu juist dat NS geen mogelijkheden heeft om QR-codes (eigenlijk Aztec-codes) te annuleren. Daarom kunnen gedownloade tickets niet geannuleerd worden.
Reputatie 7
Badge
Eenmaal geopende E-tickets kunnen niet meer gewijzigd worden. Zie de voorwaarden bij aankoop.
Ala er bij mondige reizigers soms wel coulance wordt toegepast is dit rechtsongelijkheid en onwenselijk @Tochjo @b-a-r-t
Reputatie 7
Badge +3
Eenmaal geopende E-tickets kunnen niet meer gewijzigd worden. Zie de voorwaarden bij aankoop.
Ala er bij mondige reizigers soms wel coulance wordt toegepast is dit rechtsongelijkheid en onwenselijk @Tochjo @b-a-r-t

Als je bij de Klantenservice maar een grote mond op zet krijg je wel coulance.
Reputatie 5
Badge
Klopt@Tamzin Een brutaal mens heeft de halve wereld, het is (helaas) wat het is. NS zit ook vaak op die helft.
Badge +3
Het is treurig gesteld. NS biedt producten die niet gewijzigd of geannuleerd kunnen worden. Vervolgens worden die gekocht door mensen die de voorwaarden niet begrijpen of simpelweg negeren. Mensen gaan dan klagen en krijgen vervolgens toch hun geld terug. Maar blijkbaar alleen wanneer je zanikt en mekkert. Reizigers die wel de voorwaarden gelezen hebben en begrijpen accepteren dat er in het leven wel eens iets anders loopt dan gepland en accepteren dat ze hun geld kwijt zijn.

Ik begrijp helemaal niets van het beleid van NS inzake de coulance met e-tickets. Met daarbij de kanttekening dat e-tickets een treurigstemmend product zijn. Het is natuurlijk belachelijk dat NS tickets verkoopt die niet gewijzigd of geannuleerd kunnen worden. Daar ligt de oorzaak van het probleem.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Er staan op ieder station automaten die tickets kunnen verkopen maar die weigert NS te gebruiken. Reizigers moeten met alle geweld een eticket kopen van NS.
Badge +3
Ik begrijp best dat NS zo min mogelijk gebruik van verkoopautomaten wil maken. Dat is allemaal peperdure infrastructuur. Maar hadden we daar de OV-chipkaart niet voor uitgevonden?

De e-tickets zijn een heilloze weg in de huidige vorm. Voor de gemiddelde Nederlander en toerist zonder OV-chipkaart kan NS veel beter inzetten op in- en uitchecken met de pinpas of creditcard. Dan ben je in de meeste gevallen van het geklungel met kaartjes af.
Reputatie 7
Badge
Snap ook niet waarom @Tochjo dit advies geeft, NS klanten gaan dan toch vol goede moet de klantenservice bellen, en die houden zich begrijpelijk aan de voorwaarden van het ticket.
Tenminste dat neem ik aan.
Badge +3
De ervaring leert dat de klantenservice in sommige gevallen toch tot restitutie overgaat, ook als de klant er volgens de regels geen recht op heeft. Het is niet aan mij te beoordelen in welke gevallen dat aan de orde is; dat doet de klantenservice. Daarbij geef ik al aan dat de kans op succes niet groot is. Maar hij is er wel, dus noem ik de optie.
Reputatie 7
Badge +3
De ervaring leert dat de klantenservice in sommige gevallen toch tot restitutie overgaat, ook als de klant er volgens de regels geen recht op heeft. Het is niet aan mij te beoordelen in welke gevallen dat aan de orde is; dat doet de klantenservice. Daarbij geef ik al aan dat de kans op succes niet groot is. Maar hij is er wel, dus noem ik de optie.
Het blijft een kwalijke zaak.
Dank allemaal

Het is blijkbaar zo dat ik mijn tickets kan gebruken vanaf de aankoopdatum tot en met de dag op het ticket, niet daarna. En NS houdt niet bij of het ticket al gebruikt is. Bizar amateuristisch vind ik.

Dus pech, 21 euro weg...

Grz Bart
Badge +3
Het is niet amateuristisch. Het is goedkoop. Er hoeft geen duur systeem in de lucht gehouden te worden om wijzigen en annuleren mogelijk te maken.

Voor e-tickets geldt: niet goed, geld weg. Dat zou NS veel duidelijker moeten maken voordat je tot koop overgaat.
Reputatie 7
Badge
Nogmaals, het staat in de voorwaarden, dat klanten deze niet lezen is niet de schuld van NS.

Een E-ticket kan je alleen gebruiken zoals en door diegene welke op het ticket staat.
Badge +3
Maar het kan geen kwaad dat NS dat nog veel duidelijker gaat communiceren voordat mensen e-tickets kopen. Welk bedrijf wil producten verkopen die zoveel problemen geven omdat de voorwaarden niet gelezen worden?
Reputatie 3
Aha, de regelknechten zijn weer actief.

Regels vormen echter een middel en zijn geen doel op zich.

De betreffende regel bestaat om fraude met e-tickets tegen te gaan. Op het moment dat blijkt dat in een bepaalde situatie fraude niet mogelijk is of zeer onwaarschijnlijk is kan zonder probleem een uitzondering worden gemaakt.

De beslissingsbevoegdheid ligt bij de Klantenservice en niet bij de medereiziger op dit forum.
Reputatie 3
Maar het kan geen kwaad dat NS dat nog veel duidelijker gaat communiceren voordat mensen e-tickets kopen. Welk bedrijf wil producten verkopen die zoveel problemen geven omdat de voorwaarden niet gelezen worden?

Sinds kort wordt bij het inwisselen van couponcodes door NS heel duidelijk aangegeven dat e-tickets niet kunnen worden gewijzigd of geannuleerd.
Dit is echter nog niet het geval bij de reguliere e-tickets.
Reputatie 2
Heb dit persoonlijk zelf ook helaas gehad, en het is inderdaad niet mogelijk om verzilverde coupons voor tickets te laten veranderen!
Reputatie 7
Badge
Aha, de regelknechten zijn weer actief.
De beslissingsbevoegdheid ligt bij de Klantenservice en niet bij de medereiziger op dit forum.

Welkom op de Community @BrunoEst
Dit is een klant-helpt-klant forum. De personen welke alhier aanwezig zijn geven zo veel als mogelijk het juiste advies, verwijzen naar de NS voorwaarden is dus het beste advies wat er is, en altijd juist, immers het verwijst naar de regels welke NS hanteert in dit soort situaties.
Badge +3
Dank allemaal

Het is blijkbaar zo dat ik mijn tickets kan gebruken vanaf de aankoopdatum tot en met de dag op het ticket, niet daarna. En NS houdt niet bij of het ticket al gebruikt is. Bizar amateuristisch vind ik.

Nee, een ticket werkt alleen (poortjes) op de gekozen reisdatum zelf. Maar de meeste stations hebben niet eens poortjes, dus je kunt er niet mee 'inchecken' om het geldig te maken. Bovendien, als je het uitprint en de code zou verminken dan heb je nog steeds een geldig ticket want er zitten nog een heleboel andere echtheidskenmerken (zichtkenmerken) in het geprinte ticket. Net als bij bankbiljetten eigenlijk, een geoefende caissière pikt een vals biljet er zo uit (ook al hebben ze tegenwoodig van die scannertjes).

Het e-ticket is dus per definitie geldig voor degene wiens naam er op staat en op de reisdatum die gekozen is. Bij controle in de trein is er wel wat meer te zien, en zou eventueel een blokjescode ongeldig gemaakt kunnen worden (op basis van ordernummer o.i.d. want die staat er ook in) maar dat gebeurt dus nog niet. Daar wordt wel aan gewerkt trouwens, en als de code dan niet goed leesbaar is (rotte printer bijvoorbeeld, een barst in het scherm van je telefoon, of het regent en je ticket wordt nat) dan heb je pech.

Het is dus allemaal wat ingewikkelder dan de meesten denken. Ja, bij concertkaartjes en vliegtickets kan het allemaal wel (omboeken, vaak tegen aanzienlijke kosten) maar dat zijn kleinere groepen en 'reserveringen' voor een bepaald tijdstip. De toekomst zal leren wat er mogelijk is, geduld dus.
Reputatie 3
Welkom op de community @AbbeyRoad

Jij bent blijkbaar niet op de hoogte van het door NS gevoerde beleid of bent het er niet mee eens en wil op de stoel van de Klantenservice gaan zitten alwaar een reiziger toch echt niet thuishoort..

zie o.a. //community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/verkeerde-datum-op-e-ticket-59447#

Dit is een klant HELPT klant forum !!!!
Reputatie 7
Badge +3
Snap ook niet waarom @Tochjo dit advies geeft, NS klanten gaan dan toch vol goede moet de klantenservice bellen, en die houden zich begrijpelijk aan de voorwaarden van het ticket.
Tenminste dat neem ik aan.

Ook moderators geven regelmatig dit advies.
Reputatie 2
Neem anders gewoon even contact op met de klantenservice, misschien is er een oplossing misschien niet!

Hier wat contact mogelijkheden!
Bellen; 030-7515155
Twitter; https://twitter.com/ns_online
Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Alle andere manieren!: http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Fijne dag verder!

Reageer