beantwoord

onbegrijpelijke facturen

• 17 januari 2021
  • 3 reacties
  • 187 Bekeken

miv 2021 ontvang ik mails van de ns waarin verwezen wordt naar facturen. Het bijzondere is dat het mij een raadsel is waart de facturen (met bijbehorende mails) betrekking op hebben. Oorzaak: de facturen verwijzen naar een bepaalde periode gevolgd door een bedrag. De facturen gaan niet over de de doorrij gedane treinreizen. Deze staan elders en de bedragen komen niet overeen. 

Een keer heb ik het kunnen achterhalen: het bleek de huur van een ov-fiets. Toen heb ik geconcludeerd dat het blijkbaar om zaken gaan die niet van de ov-chip betaald kunnen worden. 

Nu krijg ik een bedrag van €0,59 terug. Reden blijkt dat ik mijn kaart niet gebruikt heb in de periode 01 t/m 31 jan 2021. Wat overigens niet klopt: januari is niet voorbij en ik een keer gereisd.

Heeft iemand een idee wat het doel is van deze onduidelijke facturen en mails?

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 januari 2021, 13:07

Met ingang van 1 januari zijn de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement gewijzigd. Het abonnement geeft nu geen korting meer in de middagspits, en niet meer in de ochtendspits in de maanden juli, augustus en in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw. Het is daarmee gelijkwaardig geworden aan het Dal Voordeel-abonnement.

Om die reden is per 1 januari de prijs van het Voordeelurenabonnement gewijzigd van 67 euro naar 60 euro per jaar. U hebt vorig jaar 67 euro abonnementskosten betaald voor de periode van 1 februari 2020 tot en met 31 januari 2021. U krijgt nu 1/12 deel van 7 euro terug; dat is het verschil tussen de 67 euro die u betaalde en de 60 euro die het abonnement sinds 1 januari kost.

U hoort in Mijn NS bij Facturen voor elke afschrijving (of bijschrijving) een gespecificeerde factuur te kunnen vinden waarop vermeld staat waarop het bedrag betrekking heeft. Nu begrijp ik dat dat voor deze specifieke factuur niet erg helder omschreven is, maar bij de incasso’s van bijvoorbeeld OV-fiets zou dat wel duidelijk omschreven moeten zijn.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Met ingang van 1 januari zijn de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement gewijzigd. Het abonnement geeft nu geen korting meer in de middagspits, en niet meer in de ochtendspits in de maanden juli, augustus en in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw. Het is daarmee gelijkwaardig geworden aan het Dal Voordeel-abonnement.

Om die reden is per 1 januari de prijs van het Voordeelurenabonnement gewijzigd van 67 euro naar 60 euro per jaar. U hebt vorig jaar 67 euro abonnementskosten betaald voor de periode van 1 februari 2020 tot en met 31 januari 2021. U krijgt nu 1/12 deel van 7 euro terug; dat is het verschil tussen de 67 euro die u betaalde en de 60 euro die het abonnement sinds 1 januari kost.

U hoort in Mijn NS bij Facturen voor elke afschrijving (of bijschrijving) een gespecificeerde factuur te kunnen vinden waarop vermeld staat waarop het bedrag betrekking heeft. Nu begrijp ik dat dat voor deze specifieke factuur niet erg helder omschreven is, maar bij de incasso’s van bijvoorbeeld OV-fiets zou dat wel duidelijk omschreven moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn al meerdere topics over deze teruggave geopend, wat wel aangeeft dat de tekst van de mail (of brief) hierover niet duidelijk is en voor een verkeerde uiteg vatbaar is. Waaron kan NS niet een zelfde duidelijke uitleg in de mail zetten als Tochjo hierboven heeft gedaan?

Badge +3

De incasso’s voor OV-fiets (los abonnement of gekoppeld aan een klassiek abonnement) blinken ook niet uit door duidelijkheid.

Eer staat iets in de betalingsomschrijving over een ‘bestelling’ en niets wat ook maar lijkt op ‘fiets’, en bovendien krijg je daar géén e-mails over. Dat is dan dus zoeken in je facturen naar iets met hetzelfde bedrag.

Bij NS Flex facturen is het wel duidelijk, dan staat OV-fiets als deur tot deur diensten en de specificatie op pagina 2 van de factuur.

Dat je via Mijn NS ook een omweg moet volgen om bij Reishistorie deur tot deur te komen werkt ook niet mee.

De teruggaaf is een restitutie, géén correctie. Dus op pagina 2 van die factuur staat ‘netjes’ dat er met de kaart niet gereisd is (geen reiskosten) en er geen correcties (zoals 1e klas reizen met een 2e klas incheck) te verrekenen zijn.

Lekker onduidelijk, maar op zich wel logisch want je reizen met een saldo-abonnement zoals het VDU kunnen natuurlijk nooit op een factuur terecht komen :rolling_eyes:

Reageer