beantwoord

Onduidelijk inchecken in Sittard

Gisteren - met een NS-keuzedag - naar Sittard gereisd. Met Arriva naar Spaubeek.
Daarvandaan prachtige wandeling gemaakt terug naar Sittard.
In Sittard rechts van de stationshal weer ingecheckt. Bij controle vlak voor Geldermalsen bleek ik bij Arriva te zijn ingecheckt!
Ik zal niet de eerste zijn, denk ik, want het ziet er ter plaatse in Sittard gewoon uit als een NS-poortje.
In Geldermalsen uitgestapt en op aanraden van de conducteur niet uitgecheckt.
Bij Arriva ben ik voor de zekerheid maar een actie gestart om afgeboekt saldo te laten terugstorten.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 11 mei 2017, 17:16

Hele terechte feedback ajgorlee, we proberen onze stations altijd zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor de reizigers. Dan is dit soort feedback alleen maar goed om mee te krijgen. Ik zal dit doorspelen voor je, helaas krijg ik hier geen terugkoppeling op, maar deze feedback zal worden bekeken om te zien of dit beter en makkelijker kan. Nu zijn de hypothetische situaties makkelijk te verzinnen waar het fout gaat bij het inchecken. Hier hebben de vervoersbedrijven ook gepaste afhandeling voor. Toch wil ik je adviseren, mocht je moeite hebben met het treinreizen en in- of uitchecken, altijd een 10 minuten van tevoren op het station aanwezig te zijn. Bedankt voor de tip, deze wordt intern opgepakt.
Bekijk origineel

11 reacties

Voor visueel gehandicapten moet het vrijwel onmogelijk zijn om in zo'n situatie bij de juiste vervoerder in te checken
Goedemorgen ajgorlee, welkom op het NS Serviceforum,

Voor onze reizigers met een visuele beperking hebben we gelukkig een oplossing. Dat neemt niet weg dat het erg vervelend is als je bij een verkeerde vervoerder incheckt. Zodra je met een keuzedag gaat reizen zal er geen saldo verloren gaan bij een in- of uitcheck mits deze handeling na 9.00 wordt uitgevoerd.

P.s. ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten omdat deze daar beter tot zijn recht komt
Ik ben gelukkig niet visueel gehandicapt, maar voor gesloten poortjes is de OV-plus m.i. geen oplossing.
Mij punt was dat je in Sittard behoorlijk goed op moet letten om (als je haast hebt b.v.) bij de goede vervoerder in te checken.
Hoe zou dit zijn afgelopen als ik geen vrije reisdag had gebruikt?
Een flinke boete van NS?
Dan zou ik heel erg boos zijn geworden omdat er beslist geen opzet in het spel was.
Ik zou graag een foto zien van de situatie ter plekke.
De foto van streetview is vaag en mogelijk niet recent.
Maar als er niets is veranderd maakt dat duidelijk dat er iets beters moet worden verzonnen.
Reputatie 7
Hele terechte feedback ajgorlee, we proberen onze stations altijd zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor de reizigers. Dan is dit soort feedback alleen maar goed om mee te krijgen. Ik zal dit doorspelen voor je, helaas krijg ik hier geen terugkoppeling op, maar deze feedback zal worden bekeken om te zien of dit beter en makkelijker kan. Nu zijn de hypothetische situaties makkelijk te verzinnen waar het fout gaat bij het inchecken. Hier hebben de vervoersbedrijven ook gepaste afhandeling voor. Toch wil ik je adviseren, mocht je moeite hebben met het treinreizen en in- of uitchecken, altijd een 10 minuten van tevoren op het station aanwezig te zijn. Bedankt voor de tip, deze wordt intern opgepakt.
Het is nog steeds een onoverzichtelijke situatie. Nee, het is nog erger, het LIJKT perfect overzichtelijk maar er zijn dus verschillende poortjes die niet van elkaar te onderscheiden zijn. Mij is vandaag exact hetzelfde overkomen bij een treinreis van Sittard naar Eindhoven. Ik was ruimschoots op tijd dus daar kan het niet aan hebben gelegen. Uw opmerking "hypothetische situaties makkelijk te verzinnen waar het fout gaat" slaat de plank mis omdat u daarmee impliceert dat het misschien niet gebeurd is.

Ik ben blijkbaar in Sittard ingecheckt bij Arriva en in Eindhoven uitgecheckt bij de NS. Daardoor hebben zowel Arriva en de NS het volle pond (€40,00) afgeschreven voor een rit van €14,00, en dat gaat me blijkbaar 3 weken duren voordat het geld teruggestort is op mijn OV kaart! "Omdat het systeem mijn transactie niet eerder verwerkt heeft". Heel toevallig merkte ik bij het uitchecken dat er een hoger bedrag afgeschreven werd dan de ritprijs van €14,00 dus ben ik dat gaan navragen bij de Informatie-balie in. Daar werd ik vervolgens door 1 van de informatie-medewerkers de NS in Eindhoven met een smoes weggestuurd, het was het een kwestie van even €6,00 terug vragen bij Arriva.
Goedemiddag Meneer Janssen en welkom bij de NS Community.

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat de situatie in Sittard nog steeds zo onduidelijk zou moeten zijn. Ik ben zelf niet bekend met dit station en kan er ook geen duidelijke (recente) foto van vinden dus hoe het er daar precies uit ziet durf ik niet te zeggen. In principe zou er onderscheidt gemaakt moeten worden tussen de poortjes van NS en Arriva zoals in deze foto is gedaan:

Ik begrijp dat het in Sittard dus niet zo wordt weergegeven?

Wat betreft het bedrag wat is afgeschreven van je OV-chipkaart klopt de €40 wel. Bij een losse incheck of uitcheck wordt het volledige instaptarief afgeschreven, €20. Dit kunnen we echter uiteraard corrigeren, waardoor je in totaal €34 zou moeten terugkrijgen. Ik moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat je voor de €6 bent doorverwezen naar Arriva. Een reis Sittard - Eindhoven zou je namelijk moeten maken met de NS, niet met Arriva. De ritprijs zou dus moeten verrekend worden met de €20 die je aan oNS hebt betaald, daarvan zou je van oNS €6 moeten terugkrijgen. Omdat je geheel niet hebt gereisd met Arriva zou je van hun de €20 in zijn volledigheid moeten terugkrijgen. Dit is niet zo in orde gemaakt begrijp ik?
In Sittard zijn de poortjes van Arriva niet rood, maar blauw. Ik kom ook nog dagelijks reizigers tegen die verkeerd inchecken, omdat men het niet verwacht. Het is absoluut duidelijk aangegeven, maar als men niet verwacht dat er meerdere vervoerders actief zijn, ga je zeer makkelijk de fout in helaas. Het gaat om een verwachtingspatroon en dat maakt het gewoon lastig. Zelfs op stations waar paaltjes staan, gaat het ook nog steeds verkeerd helaas.
Bedankt voor de toevoeging, Loes!
Reputatie 4
Apart dat de kleur in Sittard afwijkt. Arriva gebruikt toch landelijk de kleur rood.
Badge +3
Apart dat de kleur in Sittard afwijkt. Arriva gebruikt toch landelijk de kleur rood.
De automaten zijn inderdaad blauw en volgens mij heb ik (al tijdje niet in Limburg geweest) ook wel CiCo paaltjes gezien in die kleurstelling (alhoewel die rechts op deze foto gewoon rood lijkt). De treinen in Limburg zijn ook rood/lichtblauw.

Limburg is toch echt blauw voor Arriva. Kan er verders ook niets van maken. De paaltjes zijn ook echt blauw en uit me hoofd ook de verkoopautomaten.

Reageer