beantwoord

Onduidelijkheid over reizen met "vrije keuze dag" bij voordeel abonnement

• 1 februari 2021
  • 13 reacties
  • 205 Bekeken

Wanneer mag ik met een keuzedag reizen?

Misschien een aparte vraag, maar hoor de laatste tijd verhalen dat mensen met keuzedag of voordeelurenabonnement  alleen maar buiten de spits in de trein mogen zitten. Als ze dus tijdens de spits in de trein zitten moeten ze uitstappen.

In de beschrijving op de website Wanneer kan ik reizen met mijn Keuzedagen? | Klantenservice | NS lees ik dat het gaat over het moment van inchecken. Dus check ik in voor half zeven of na 9 uur of voor 16:00 uur mag ik reizen op die keuzedag.

Ik moest naar Haarlem vanuit Valkenburg aan de Geul. Voor half zeven vertrekken was noodzakelijk om vanuit Valkenburg aan de Geul om half elf in Haarlem te zijn. 

Maar geldt dat ik tijdens de spits niet in de trein mag zitten kan dat dus niet. Na 9:00 uur vertrekken! En dan moet ik op rond half een terug (dan kom ik voor 16:00 in Valkenburg aan). De eerste rit na de middagspits mag niet, want dan kom ik na de avondklok thuis….

Waar ik dus echt naar op zoek ben is duidelijkheid. Mag ik als ik op de correcte tijd heb ingeklokt reizen in de spits: Als ik dus om 15:00 uur in Haarlem vertrek mag ik dan blijven zitten?

Om discussies bij de controle te vermijden zou ik graag het antwoord op deze vraag (liefst door iemand van NS) kunnen uitprinten zodat ik dat kan laten zien.

icon

Beste antwoord door Slidestops 1 februari 2021, 15:14

Als er wordt gereisd met een ov-chipkaart wordt het moment van incheck bekeken of er recht is op korting of vrij reizen. Dit wordt met een klassiek (dus een niet NS-flex) abonnent per vervoerder bekeken.

Als u om 15.00 in Haarlem incheckt en de trein van 15.10 pakt, kunt u zonder problemen doorreizen tot Maastricht. 
U komt daar om 18.00 aan. U kunt dan niet inchecken bij Arriva met uw keuzedag.
Als u dan uitcheckt bij NS en een halfuur wacht, is het weer na de spits en kunt u doorreizen.

Beter is voor u de trein erna te pakken: 

15.40 Haarlem is voor de spits, geen probleem.
Tijdens de spits bent u al ingecheckt en kunt u gewoon doorreizen.
Om 18.30 is in Maastricht de spits voorbij en kunt u direct inchecken en doorreizen bij Arriva.

Het moment van inchecken is bepalend voor de gehele reis bij dezelfde vervoerder.
U dient 30 minuten na inchecken uw reis te beginnen.
Bij het overstappen naar een andere vervoerder zonder flex abonnement wordt opnieuw gekeken naar het tijdstip van inchecken. Er zit dus een knip in.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7

Als er wordt gereisd met een ov-chipkaart wordt het moment van incheck bekeken of er recht is op korting of vrij reizen. Dit wordt met een klassiek (dus een niet NS-flex) abonnent per vervoerder bekeken.

Als u om 15.00 in Haarlem incheckt en de trein van 15.10 pakt, kunt u zonder problemen doorreizen tot Maastricht. 
U komt daar om 18.00 aan. U kunt dan niet inchecken bij Arriva met uw keuzedag.
Als u dan uitcheckt bij NS en een halfuur wacht, is het weer na de spits en kunt u doorreizen.

Beter is voor u de trein erna te pakken: 

15.40 Haarlem is voor de spits, geen probleem.
Tijdens de spits bent u al ingecheckt en kunt u gewoon doorreizen.
Om 18.30 is in Maastricht de spits voorbij en kunt u direct inchecken en doorreizen bij Arriva.

Het moment van inchecken is bepalend voor de gehele reis bij dezelfde vervoerder.
U dient 30 minuten na inchecken uw reis te beginnen.
Bij het overstappen naar een andere vervoerder zonder flex abonnement wordt opnieuw gekeken naar het tijdstip van inchecken. Er zit dus een knip in.

Wat hier staat is duidelijk: het moment van inklokken geldt!

Reputatie 7
Badge +3

Wat hier staat is duidelijk: het moment van inklokken geldt!

Klopt, maar als u overstapt naar een andere vervoerder, geldt een nieuwe incheck en is die inchecktijd bepalend of u met keuzedag of met vol tarief reist.

Als het echt niet anders kan check ik in Maastricht gewoon in, Maastricht-Valkenburg is niet zo duur!

Als het echt niet anders kan check ik in Maastricht gewoon in, Maastricht-Valkenburg is niet zo duur!

Misschien even handig heeft u een klassiek abonnement of heeft u Flex. Dat maakt in deze case nogal uit.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om een Keuzedag en die zijn er alleen bij een klassiek abonnement.

Het gaat om een Keuzedag en die zijn er alleen bij een klassiek abonnement.

Weer wat geleerd. Maar zou best kunnen dat ik het weer snel vergeet. Blijf het toch een vreemde discriminatie vinden in Nederland om tijdig in te kunnen checken in Maastricht moet je dus de trein van 06.10 uur nemen vanuit Valkenburg. Dan reis je gratis met NS. Als je in bepaalde uithoeken van Nederland woont, hang je dus als je met zo'n keuzedag wil reizen. Vanuit Delfzijl komt de eerste trein

‘s-ochtends pas om 06.38 aan in Groningen. Betekent dus dat als je met een keuzedag vanuit Delfzijl bijvoorbeeld een dagje Amsterdam wil doen je pas na 09.00 uur kan vertrekken Dan kom je dus pas om 11.52 uur in Amsterdam aan als alles meezit. Denk niet dat veel mensen dit een aantrekkelijke optie vinden.

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong met een keuzedag mag je als in de daluren ingecheckt bent tijdens de spits in de trein blijven zitten. Alleen als je tijdens de spits van vervoerder verandert heb je een probleem, want dan geldt de keuzedag niet meer en reis je tegen vol tarief. Tot 1-1-21 was een keuzedag ook tijdens de middagspits geldig. Dat is nu niet meer, waardoor het voor iemand die in de uithoeken van het land woont een stuk minder aantrekkelijk is geworden om met een keuzedag te reizen.

Badge +3

De voorwaarden van een Keuzedag zijn gelijk aan die van je abonnement (korting of geen korting afhankelijk van incheck- of overstap-andere-vervoerder) dus daar valt toch wel omheen te werken?

Zie het voorbeeld van @Slidestops, van Haarlem naar Valkenburg dwars door de middagspits is prima te doen, en Maastricht - Valkenburg in de spits kost je € 3,66 dus dat is ook nog wel te overzien.

Bij reizen in het weekend is het natuurlijk sowieso geen probleem, dus kan je een Keuzedag ook gewoon daarvoor gebruiken (als het allemaal weer veilig is om te gaan treinen).

@Pingpongmet een keuzedag mag je als in de daluren ingecheckt bent tijdens de spits in de trein blijven zitten. Alleen als je tijdens de spits van vervoerder verandert heb je een probleem, want dan geldt de keuzedag niet meer en reis je tegen vol tarief. Tot 1-1-21 was een keuzedag ook tijdens de middagspits geldig. Dat is nu niet meer, waardoor het voor iemand die in de uithoeken van het land woont een stuk minder aantrekkelijk is geworden om met een keuzedag te reizen.

@MoDe : Delfzijl Groningen is Arriva. Ergo als je uit Delfzijl komt kan je pas vanaf 9 uur 's-ochtends vertrekken. Dat is dus de discriminatie waar ik het over heb..

Badge +3

Je kunt natuurlijk vertrekken wanneer je wilt, met een bijbehorend prijskaartje.

Het goede nieuws is dat bij een overstap (uitcheck met daarna een incheck) na 8:55 automatisch de Keuzedag wordt aangesproken, óók al zou die overstap NS-NS zijn.

Je kunt natuurlijk vertrekken wanneer je wilt, met een bijbehorend prijskaartje.

Het goede nieuws is dat bij een overstap (uitcheck met daarna een incheck) na 8:55 automatisch de Keuzedag wordt aangesproken, óók al zou die overstap NS-NS zijn.

Natuurlijk staat dat je vrij, maar als een reiziger uit Delfzijl om 10 uur in Amsterdam wil zijn kost hem dat dus vanaf Groningen € 27,40 voor een enkele reis en dat dus alleen omdat hij niet voor 06.30 uur met de trein op station Groningen kan zijn en zodoende geen gebruik kan maken van zijn keuzedag op dit gedeelte van het traject. Geldt dus ook voor de stations Delfzijl West, Appingedam Loppersum etc.

Ik vind het toch behoorlijk krom overkomen.  

Badge +3

Tot een paar jaar geleden was een Keuzedag sowieso niet geldig vóór 9:00 maar daar is later (ik meen 2019) de mogelijkheid tot inchecken vóór 6:30 bij gekomen. Handig voor (lange) reizen zonder spits-overstap tussen vervoerders inderdaad. Daar is per 2021 de middagspits dus bij gekomen.

Maar vanuit Delfzijl om 10:00 in Amsterdam zijn met een Keuzedag is dus nooit mogelijk geweest. Dat wordt dan op zijn vroegst aankomst 11:22 (IC vanuit Groningen om 9:18).

Met Flex keuzedagen zou het misschien wel kunnen, maar die zijn er (nog) niet.

Reageer