beantwoord

onduidelijkheid over toeslagvrij intercity Direct

• 1 september 2016
  • 20 reacties
  • 724 Bekeken

Reputatie 2
Ik reis dagelijks tussen Deventer en Rotterdam CS. Vanochtend was er een grote storing rond Gouda. Daarom ben ik via Amsterdam CS gereisd. Daar heb ik met een toeslag de Intercity Direct naar Rotterdams CS genomen. Op mijn werk zei mijn collega die elke dag tussen Almere en Rotterdam CS reist en die een half uur eerder op Amsterdam CS was, dat er op Amsterdam CS omgeroepen was de Intercity Direct vanwege genoemde storing vanochtend toeslagvrij was. Dat vind ik vreemd. Mij is dat niet verteld, Op zo'n dag zou je toch gemakkelijk de rode incheckpalen uit kunnen schakelen. Nu heb ik vanochtend 2,40 euro te veel betaald.
icon

Beste antwoord door Denice NS 12 september 2016, 08:38

Ik heb via een privébericht contact gehad met jellek en de kosten aan hem vergoed.

Als je van mening bent onterecht de IC Direct toeslag te hebben betaald of als deze achteraf toeslagvrij bleek kan je het beste even contact met ons opnemen via Live Chat, Facebook, Twitter of telefonisch via 030-7515155. Deze kanalen zijn namelijk sneller dan het forum 😉
Bekijk origineel

20 reacties

Hi Jellek!

Spijtig om te vernemen dat er geen duidelijke communicatie was met betrekking tot het wel of niet toeslagvrij zijn van de Intercity Direct. Ik wil je graag de kosten van de toeslag vergoeden. Wil je mij daarvoor een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en IBAN rekeningnummer? Je kunt een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'.
Reputatie 6
Badge
Dag Denice,

Ik heb deze week 4 keer 's ochtends van Rotterdam naar Hilversum gereisd. Maar liefst drie keer gingen er geen treinen tussen Rotterdam en Utrecht, namelijk op maandag, donderdag en vrijdag in de vroege ochtend. Ik heb drie keer via Amsterdam moeten reizen. Op maandag heb ik de ICD genomen, omdat de snelste route was volgens de reisplanner. Vergoedt je ook aan mij die 2,40? En verder: Als dus deze week blijkt, dat jullie niet in staat zijn om in de ochtenduren treinen te laten rijden om genoemd traject, gaan jullie daar iets aan doen? Drie keer wisselstoring lijkt mij wat veel.
Reputatie 3
Ik heb ook 3 keer via Schiphol om moeten reizen voor dezelfde problemen. In alle gevallen heb ik géén toeslag betaald, want ik vind het onterecht om meer te betalen als je al langer onderweg bent. In één geval gaf de conducteur aan dat hij liever had gehad dat ik bij het instappen al had aangegeven dat ik om aan het reizen was, maar maakte er verder geen probleem van.

Bij omreizen wegens een verstoring is de toeslag naar mijn idee niet te rechtvaardigen. Als jij aangeeft dat je aan het omreizen bent zijn er weinig tot geen conducteurs die er een probleem van maken, je bent immers lánger onderweg terwijl je toeslag betaald voor een kortere reistijd! Het volledig toeslagvrij maken van de ICD bij een verstoring hoeft van mij niet.
Ik heb via een privébericht contact gehad met jellek en de kosten aan hem vergoed.

Als je van mening bent onterecht de IC Direct toeslag te hebben betaald of als deze achteraf toeslagvrij bleek kan je het beste even contact met ons opnemen via Live Chat, Facebook, Twitter of telefonisch via 030-7515155. Deze kanalen zijn namelijk sneller dan het forum 😉
Reputatie 2
Gister reed de trein van Rotterdam CS naar Rotterdam Alexeander niet op last van de politie. Ik ben omgereden via Schiphol met de Intercity Direct. Zo was ik toch op tijd thuis. Ik heb daar wel 2,40 euro voor betaald. Kom ik in aanmwerking voor compensatie?
jellek
Reputatie 6
Badge
Als je gisteren vanuit Gouda naar Rotterdam Noord moest, maar je bent vanaf Alexander gaan lopen naar Noord, heb je dan ook recht op vergoeding? Ik vraag dit voor een vriend.
@Jelle Je hebt zelf gekozen voor de ICD. Zelfs als dit een officieel omreisadvies was is de toeslag verplicht. We kunnen hier dus geen compensatie voor aanbieden.
@landrsthrn Goed voor de gezondheid! Ps; Ook dit is alternatief vervoer. De benenwagen.
Reputatie 7
Badge +4
@Jelle Je hebt zelf gekozen voor de ICD. Zelfs als dit een officieel omreisadvies was is de toeslag verplicht. We kunnen hier dus geen compensatie voor aanbieden.
@landrsthrn Goed voor de gezondheid!

😉
Reputatie 6
Badge
Zeker goed voor de gezondheid, zeker aangezien de metro vanuit Alexander helemaal vol zat met jullie reizigers 😉
Reputatie 2
@klaas-jan NS: dit is een merkwaardige redenering. Ik had ook in Rotterdam kunnen blijven wachten, totdat de politie het spoor weer vrijgegeven had. Dan had ik oo weg naar Deventer recht gehad op een compensatie van 13 euro of misschien wel 26 euro. Dan was de NS in ieder geval veel duurder uit geweest.
Bovendien bij een omreisadvies is de ICD altijd toeslag vrij, zoals bij de recente werkweken op Utrecht CS. Dat deel van je verhaal klopt dus niet.
De ICD is soms toeslagvrij, zoals bij grootschalige werkzaamheden. Die zijn er relatief veel geweest de afgelopen maanden. Maar bij een verstoring is de ICD zelden toeslagvrij. Ik volg je redenering helemaal en je hebt qua compensatie helemaal gelijk, maar het is niet conform de regeling en voorwaarden.
Er zijn werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag. De reis naar Amsterdam duurt daardoor langer dan normaal. Waarom is de ICD dan niet toeslagvrij? Dat is toch standaard bij werkzaamheden, zeker als die van tevoren bekend en gepland zijn?
De ICD is soms toeslagvrij, zoals bij grootschalige werkzaamheden. Die zijn er relatief veel geweest de afgelopen maanden. Maar bij een verstoring is de ICD zelden toeslagvrij. Ik volg je redenering helemaal en je hebt qua compensatie helemaal gelijk, maar het is niet conform de regeling en voorwaarden.Wat bedoel je met 'soms'? Vandaag dus niet, ondanks grootschalige werkzaamheden. Ik heb op de website gekeken en gebeld met de klantenservice en daar was niets bekend over een toeslagvrije ICD.
Alvast bedankt
Wanneer de ICD toeslagvrij is dan melden we dat bij de informatie over betreffende werkzaamheden. Per keer wordt een afweging gemaakt, maar meestal dien je, ook bij werkzaamheden, gewoon een toeslag te betalen voor de ICD.
Reputatie 2
@Klaas-Jan
Misschien beschrijf je hier de standaardregel, maar ik heb een aantal keren meegemaakt dat de informatie op de website niet overeenkomt met wat er bijvoorbeeld op Amsterdam CS omgeroepen wordt. Ik zou daarom voor willen stellen om voortaan expliciet aan te geven als er bij werkzaamheden GEEN sprake is van 'toeslagvrij'. Zo worden verwachtingen beter gemanaged.
Reputatie 7
Ik zou daarom voor willen stellen om voortaan expliciet aan te geven als er bij werkzaamheden GEEN sprake is van 'toeslagvrij'.
Dan krijg je helemaal een informatie overkill en zie je door de bomen het bos niet meer.. Je moet gewoon altijd toeslag in de ICD betalen, tenzij anders aangegeven/omgeroepen.
Reputatie 2
Ik vind dit een hele rare reactie. Als klant moet je nu zelf erachter aan vangen omdat de informatie over de toepassing van de regels per definitie niet consistent en duidelijk is. Dat is juist zeer onklantvriendelijk. De beleidsregel is misschien wel duidelijk, maar de toepassing ervan leidt tot zeer veel onvrede, omdat de diverse informatiebronnen niet altijd dezelfde taal spreken. Vandaar dat simpele, klantvriendelijke, duidelijke, eenduidige voorstel van mij. Kost verder niets, is klantvriendelijk maar bespaart veel onnodige telefoontjes!
Ik krijg toch het gevoel dat de spelregels wat verschuiven. Tot - ik meen - een jaar geleden was er geen discussie: bij werkzaamheden was de Fyra (nu ICD) toeslagvrij. Toen kwamen de discussies over soms niet en soms wel. Een keer megemaakt dat ze zeiden 'alleen na 9.00 uur, dus buiten de spits'.

Als ik nu lees dat er per keer een afweging gemaakt wordt, is dat een impliciete prijsverhoging van de NS.
Is dat meegenomen in de politieke afspraken?

Zo ja, dan leg ik me er bij neer. Zo nee, dan moet er wel iets gebeuren, want elke verandering in het prijsbeleid is aan goedkeuring onderhevig, of heb ik dat mis?

Los van de inhoud (mijn mening is ook maar een mening) vind ik het cruciaal dat de NS hier DUIDELIJKHEID over geeft. Alvast bedankt.
Reputatie 2
Hierbij een recente aanvulling op deze topic: Woensdag 13/09 grote storing bij Gouda. Ik wil omreizen via Amsterdam CS, voor de ICD naar Rotterdam CS. Ik vraag via een prive-bericht @NS_online en krijg bijgevoegd antwoord.. Gelukkig vraag ik nog even om 8.03 uur op spoor 15a van Amsterdam CS. En.. 'ICD niet toeslagvrij', wordt gezegd. Zo voorkom ik toch mooi een boete, en betaal 2 euro. Maar de infoverstrekking via @ns_online was in ieder geval incorrect. Wie of waar gaat het hier fout?
Reputatie 6
Badge
In zulke gevallen (ook deze week door storing Gouda ) neem ik de icd zonder toeslag te betalen. Er wordt weinig gecontroleerd en de discussie ga ik anders graag aan. Het grappige is, dat als ik de icd niet zou nemen, automatisch 30 tot 60 minuten vertraging oploop. Dat kost ns meer geld. Maar vooral ga ik niet 2,40 betalen voor een storing. Dat klopt principieel gewoon niet. Tip aan ns: biedt klanten de mogelijkheid om in dergelijke gevallen de toeslag achteraf terug te vragen... het huidige beleid is star.

Reageer