beantwoord

Op 20 mei van Den Helder - Den Haag (+ terug) met NS Groepsretour met 10 volwassenen en kinderen.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het nou precies werkt, en of wij hier wel gebruik van zullen kunnen maken op woensdag 20 mei 2015.

De bedoeling is dat een groep bestaande uit 10 volwassenen en 30 kinderen op 20 mei 2015 met de trein vervoerd zullen moeten gaan worden van station Den Helder naar station Den Haag Centraal (of station Voorburg). Aldaar aangekomen zullen deze mensen een feest gaan bezoeken. En na het feest moet iedereen weer terug met de trein naar Den Helder. Het feest begint om 18:00 uur. Iedereen moet er ruim van te voren aanwezig zijn. Het feest zal tussen 22:00 uur en 22:30 uur eindigen. De locatie van het feest ligt tussen station Den Haag Centraal en station Voorburg. Iedereen zal de afstand van het station naar de feestlocatie (en andersom ook) lopend afleggen.

Mijn vraag is of wij gebruik kunnen gaan maken van NS Groepsretour?

Zou iemand ons hierbij kunnen helpen met advies en informatie?

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 3 mei 2015, 14:49

De kinderen die een eigen OV-chipkaart hebben of die de komende 5 jaar vaker met de trein gaan reizen, kunnen het beste een Kids Vrij abonnement afsluiten voor 1 cent plus indien van toepassing €7.50 voor een OV-chipkaart. De andere kinderen kunnen met een Railrunner voor €2.50 reizen. Hou er wel rekening mee dat er per drie kinderen die met Kids Vrij reizen minimaal één volwassene moet meereizen. Voor Railrunners geld zo'n beperking niet.
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 4
Badge
Ik neem aan dat alle kinderen 12 jaar of ouder zijn (zo niet kunnen zij een kids vrij abonnement of een rail runner kopen)

Er zijn dus in totaal 40 reizigers en zult je dus 4 groupsretouren moeten kopen voor 10 personen.
Edit: aangezien het wel om kinderen onder de 12 gaat, hoeft er dus maar 1 groepsretour te worden gekocht.

Bij een groupsretour krijgt iedere deelnemer een eigen e-ticket. Deze e-tickets moeten op een A4 worden afgedrukt. Let daarbij goed op naam en geboortedatum deze moeten gelijk zijn aan het id-bewijs. Bij het reizen zal iedereen een id-bewijs moeten meenemen.

Verder kun je informatie vinden op: https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen/p/ns-groepsretour

Volgens de site kan de hoofdboeker zelf alle gegevens invullen of een e-mail naar een deelnemer opsturen die dan zelf het e-ticket kunnen aanmaken.

Edit: het groepsretour is op woensdag na 9:00 geldig, dus ik neem aan dat dit geen probleem is als jullie om 16:00 in Den Haag moeten zijn.

Verder lijkt het me handiger om naar Den Haag CS te lopen (of eventueel Den Haag Laan v NOI) dan naar Voorburg. Als je in Voorburg ineens een trein mist, wordt het een stuk lastiger nog op tijd thuis te komen.
Bedankt voor je reactie.

Alle kinderen zijn jonger dan 12 jaar.
De kinderen die een eigen OV-chipkaart hebben of die de komende 5 jaar vaker met de trein gaan reizen, kunnen het beste een Kids Vrij abonnement afsluiten voor 1 cent plus indien van toepassing €7.50 voor een OV-chipkaart. De andere kinderen kunnen met een Railrunner voor €2.50 reizen. Hou er wel rekening mee dat er per drie kinderen die met Kids Vrij reizen minimaal één volwassene moet meereizen. Voor Railrunners geld zo'n beperking niet.
In dat geval heeft u alleen voor de volwassenen een groepsretour nodig. U kunt voor de kinderen opvragen hoeveel ervan al beschikken over een kidsvrij abonnement (via de ouders/grootouders aangeschaft).

Een kind met een kids vrij abonnement kan met iedere volwassen mee reizen. Per volwassen kunnen er 3 kinderen mee reizen. U kunt dus maximaal 30 kinderen mee laten reizen met kidsvrij. Voor de resterende 10 (of meer als er minder dan 30 kinderen een kidsvrij abonnement hebben) kunt u railrunners kopen, deze kosten 2,50 en zijn een hele dag geldig.
Geen van deze 40 mensen reist vaak met de trein. En niemand heeft op dit moment een NS abonnement of een OV chipkaart. Iedereen wordt vrijwel altijd met de auto vervoerd. Ik wil dus gaan kijken of we deze ene keer met een vrij grote groep van 40 personen met de trein kunnen gaan.
@ kamcon

"Volgens de site kan de hoofdboeker zelf alle gegevens invullen of een e-mail naar een deelnemer opsturen die dan zelf het e-ticket kunnen aanmaken."

Ja, het is de bedoeling dat ik (de hoofdboeker) zelf alle gegevens zal invullen (ik krijg namelijk van iedereen een kopie van hun legitimatie) en voor iedereen het e-ticket zal aanmaken en uitprinten.
@ kamcon

"Verder lijkt het me handiger om naar Den Haag CS te lopen (of eventueel Den Haag Laan v NOI) dan naar Voorburg. Als je in Voorburg ineens een trein mist, wordt het een stuk lastiger nog op tijd thuis te komen."

Dat is inderdaad een goed idee. We zullen station Den Haag Centraal aanhouden als aankomst- en vertrekpunt.
U kunt misschien beter onderzoeken wat het huren van een touringcar met chauffeur kost.
@ Dwarsligger

De voorkeur gaat zeker niet uit naar het huren van een touringcar met chauffeur. Met name vanwege de veel hogere kosten.
Stel dat we na het feest pas na 23:00 uur op het station Den Haag Centraal aankomen. En we nemen de trein om 23:14 uur van Den Haag Centraal naar station Sloterdijk. En op station Sloterdijk de trein om 00:23 uur van station Sloterdijk naar station Den Helder, dan komen wij pas om 01:39 uur aan op station Den Helder.

Is het een probleem dat je na middarnacht nog reist met een vervoersbewijs dat geldig is op 20 mei 2015 (namelijk het betreffende NS Groepsretour voor de 10 volwassenen en de RailRunners voor de 30 kinderen)?

Is het misschien zo dat je vanaf middernacht een nieuw vervoersbewijs moet gaan kopen omdat de datum dan verandert is (het is dan inmiddels wel al 21 mei geworden)?

Graag enige opheldering hierover alstublieft.
Reputatie 4
Badge
@ kamcon

"Verder lijkt het me handiger om naar Den Haag CS te lopen (of eventueel Den Haag Laan v NOI) dan naar Voorburg. Als je in Voorburg ineens een trein mist, wordt het een stuk lastiger nog op tijd thuis te komen."

Dat is inderdaad een goed idee. We zullen station Den Haag Centraal aanhouden als aankomst- en vertrekpunt.

Bij het groepsretour zou ik wel Den Helder - Voorburg invullen. Je mag dan altijd nog in Den Haag Centraal je reis beginnen of eindigen omdat Den Haag Centraal op de route ligt. Omgekeerd mag niet. Voor de prijs van het groupsretour maakt dat niets uit.

Voor de railrunners geldt dat je deze via een e-ticket kan kopen of op het station in de kaartautomaat. In de kaartautomaat kun je een aantal in één keer kopen (volgens mij maximaal 5 per pin transactie). Het voordeel van e-tickets is dat je niet hoeft in en uit te checken. Dat moet met een railrunner kaartje uit de automaat officieel wel. Daarom zou ik de voorkeur geven aan e-tickets. In Den Haag Centraal en Voorburg zijn er geen gesloten poortjes, dan kunnen jullie met e-tickets zo de trein in en uit.

In Den Helder zijn de poortjes wel gesloten. Als het goed is zal in ieder geval het brede poortje een scanner hebben om met een e-ticket het poortje te openen. Ik neem aan dat je kinderen onder de 12 niet allemaal hun eigen kaartje laat meenemen (zeker bij een grote groep). Ik zou dus eerst b.v.5 volwassenen met hun eigen kaart door de poortjes laten gaan daarna de kinderen, tenslotte de overige volwassenen. Zover ik weet werken e-tickets onbeperkt als sleutel voor poortjes, dus als 1 volwassene met 1 e-ticket bij het poortje gaat staan, kan hij/zij iedereen erdoor laten. (Klinkt wat vreemd, maar met zo'n grote groep is dat logistiek wel handig. Houd natuurlijk wel alle andere e-tickets bij de hand als dat toch niet lukt).
Reputatie 7
Badge +4
Als u op 20 mei een vervoersbewijs voor die dag bezit dan is die geldig tot de dag erop Tot 04.00 uur in de ochtend. tot 21 mei om 4.00 in uw geval. Het is formeel geen probleem als u om half twee in de nacht in Den Helder aankomt. Dat mag gewoon en zal u echt geen moeilijkheden opleveren.
@ Thom

"Als u op 20 mei een vervoersbewijs voor die dag bezit dan is die geldig tot 21 mei om 4.00."

Dat is zeer geruststellend.

Bedankt voor deze info.
@ kamcon

"Bij het groepsretour zou ik wel Den Helder - Voorburg invullen."

Dat zal ik doen. Dat is goed advies. Bedankt voor het meedenken.
Inzake het bestellen van de e-tickets van het NS Groepsretour.

Zou ik voor iedereen een en dezelfde email-adres kunnen/mogen vermelden (namelijk mijn eigen email-adres)?

Aangezien ik (de hoofdboeker) zelf alle gegevens zal invullen (ik krijg namelijk van iedereen een kopie van hun legitimatie) en voor iedereen het e-ticket zal aanmaken en uitprinten. Alle anderen hebben namelijk geen internet en/of geen printer thuis. En het is gewoon veel praktischer als dit centraal door 1 persoon geregeld wordt.
U hebt geen kopie van hun legitimatiebewijs nodig. Ze moeten alleen zelf hun legitimatiebewijs bij zich hebben tijdens de reis. Als het niet mogelijk is om meermaals hetzelfde e-mailadres op te geven, merkt u dat vanzelf tijdens het bestellen, neem ik aan. Let er wel goed op dat alle namen en geboortedata precies kloppen, want als dat niet klopt, is het ticket voor de bedoelde persoon formeel ongeldig.
@ Pe_pe

De kopie legitimatiebewijs heb ik nodig tijdens het aanmaken van eenieder zijn/haar e-ticket.

Het spreekt voor zich dat iedereen zelf zijn/haar originele legitimatiebewijs bij zich heeft tijdens de reis.
Via het informatie-nummer 030-7515155 heb ik begrepen dat je voor het aanmaken van de afzonderlijke e-tickets dezelfde email-adres kan en mag gebruiken. Je krijgt na betaling 1 coupon-code waarmee je diverse e-tickets kan aanmaken.
@ kamcon

Ik denk dat ik voor de kinderen er de voorkeur aan geef om geen e-ticket maar een Rail Runner kaartje uit de automaat te kopen. We zullen wel elk kaartje moeten in- en uitchecken, maar dat geeft niet. Ik hoef dan namelijk niet voor elk kind een e-ticket aan te maken en uit te printen.
Op de site van de NS Groepsretour staat bij "bestelwijze" vermeldt:
-------------------
U kunt bij de bestelling aangeven hoe u uw NS Groepsretour wilt ontvangen:
•Uitprinten in PDF formaat
•Later bepalen hoe u de bestelling ophaalt. Nadat u online een e-ticket heeft besteld, ontvangt u een e-mail. Hierna staan de mogelijkheden uitgelegd hoe u het ticket kunt ophalen
---------------------

Mijn vraag is: waar zou ik de e-tickets dan op kunnen halen?

Bij de ticket-balie van een NS station bijvoorbeeld?
Dat zou dan nieuw zijn. Bij mijn weten komt het er bij een e-ticket altijd op neer dat u zelf een PDF-bestand moet uitprinten. Direct downloaden is dan veiliger dan afwachten of die e-mail aankomt.
@ Pe_pe

Er staat toch echt "ophalen".

Kijk zelf maar op de betreffende webpagina.
Dat geloof ik direct. "Ophalen" wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor producten bij de kaartautomaat op een OV-chipkaart zetten, maar ik denk dat er hier gewoon downloaden mee bedoeld wordt.
@ Pe_pe

Dat zou inderdaad kunnen.
Zijn de reizigers verplicht om de kortste route te nemen?

Reageer