Open bericht aan NS m.b.t. haar invloed op veiligheid fietsers
Dit is een openbaar kanaal, maar zonder een volledige naam te benoemen wil ik me wel even voorstellen: ik ben nu al 14 jaar fietsdocent. Dit is belangrijke context voor mijn betoog.
Onze missie is om kinderen veilig leren fietsen, maar wij voelen dat we aan de bel moeten trekken. Er gebeurt iets buiten onze macht.
De mens haakt af bij NS en dat is terug te zien op de wegen, waar auto's in steeds meerdere en grotere mate te zien zijn; elk jaar weer meer dan de vorige. Het droevige effect daarvan is dat wij binnen onze organisatie elk jaar meer ongelukken ervaren. Wij kunnen in dit huidige verkeersklimaat geen goede veiligheid meer garanderen voor beginnende fietsers, vooral kinderen, en dit heeft weer een vicieuze circel effect dat ouders liever niet zijn of haar kinderen met de fiets naar school laat gaan (oftwel: ze worden met de auto afgezet).
Er zijn 2 dingen die ik in het bijzonder wil aankaarten:
-NS richt zich op een te kleine doelgroep. De trein wordt vooral op de kaart gezet als 'vervoer zonder uitstoot'; echter mensen die zorgen maken om klimaat en milieu zullen al (met regelmaat) de trein pakken, of hebben geïnvesteerd in een elektrische auto.
-De bussen op NS-stations: voor zover ik weet altijd van andere bedrijven. Het is mij onduidelijk dat NS abbonementen niet gelden in bussen. Bij ons zijn de bussen vaak leeg, wat opvallend is voor druk verkeer, en dit kan een cruciale rol hebben.
Ik dank u zeer voor het lezen. Meer mensen naar het OV lokken om de wegen weer veilig maken is van uiterst belang, en ik hoop dat NS hier een grotere focus op gaat leggen.
Bladzijde 1 / 2
Ik zelf ben ook volledig afhankelijk van het openbaar vervoer en de fiets naar school of in mijn vrije tijd ging altijd op de fiets of met de trein nu nog steeds. Het zal handig zijn als er meer aansluitingen zijn zelf woon ik in Diemen waar vroeger om de half uur de trein ging en nu is dat om de 15 minuten.