Open bericht aan NS m.b.t. haar invloed op veiligheid fietsers
Dit is een openbaar kanaal, maar zonder een volledige naam te benoemen wil ik me wel even voorstellen: ik ben nu al 14 jaar fietsdocent. Dit is belangrijke context voor mijn betoog.
Onze missie is om kinderen veilig leren fietsen, maar wij voelen dat we aan de bel moeten trekken. Er gebeurt iets buiten onze macht.
De mens haakt af bij NS en dat is terug te zien op de wegen, waar auto's in steeds meerdere en grotere mate te zien zijn; elk jaar weer meer dan de vorige. Het droevige effect daarvan is dat wij binnen onze organisatie elk jaar meer ongelukken ervaren. Wij kunnen in dit huidige verkeersklimaat geen goede veiligheid meer garanderen voor beginnende fietsers, vooral kinderen, en dit heeft weer een vicieuze circel effect dat ouders liever niet zijn of haar kinderen met de fiets naar school laat gaan (oftwel: ze worden met de auto afgezet).
Er zijn 2 dingen die ik in het bijzonder wil aankaarten:
-NS richt zich op een te kleine doelgroep. De trein wordt vooral op de kaart gezet als 'vervoer zonder uitstoot'; echter mensen die zorgen maken om klimaat en milieu zullen al (met regelmaat) de trein pakken, of hebben geïnvesteerd in een elektrische auto.
-De bussen op NS-stations: voor zover ik weet altijd van andere bedrijven. Het is mij onduidelijk dat NS abbonementen niet gelden in bussen. Bij ons zijn de bussen vaak leeg, wat opvallend is voor druk verkeer, en dit kan een cruciale rol hebben.
Ik dank u zeer voor het lezen. Meer mensen naar het OV lokken om de wegen weer veilig maken is van uiterst belang, en ik hoop dat NS hier een grotere focus op gaat leggen.
Bladzijde 1 / 2
Ik zelf ben ook volledig afhankelijk van het openbaar vervoer en de fiets naar school of in mijn vrije tijd ging altijd op de fiets of met de trein nu nog steeds. Het zal handig zijn als er meer aansluitingen zijn zelf woon ik in Diemen waar vroeger om de half uur de trein ging en nu is dat om de 15 minuten.
Ps ik ben een reiziger
Helaas volgen er nóg maar weer eens meer bezuinigingen op het gehele OV (trein én bus) waardoor het realiseren van uw wensen alsmaar lastiger wordt. Ik las laatst ergens dat er blijkbaar al sprake is van het volledig schrappen van busvervoer op zondagen in bepaalde regio's. Een zeer droevige ontwikkeling, en eentje waar we met auto-gezinde kabinetten ook niet gauw uit zullen komen...
@Docent Martijn ga jij zelf regelmatig met het OV? Gezien jouw gebrek aan kennis over bussen en over NS-abonnementen denk ik van niet.
Verkeersveiligheid valt en staat met gedrag van verkeersdeelnemers. En dat gedrag komt steeds vaker nieer op het niet houden aan verkeersregels. Als je kinder wilt leren om veilig te fietsen, dan zouden ouders het goede voorbeeld moeten geven en daar schort het steeds vaker aan. In mijn stad zijn momenteel voor de groep 8ers fietsverkeersexamen. Als ze na de zomervakantie naar de middelbare school gaan, zijn ze de meeste verkeersregels vergeten. Goed voorbeeld doet volgen, verkeerd voorbeeld ook.
Meer mensen in de trein zal de weg niet veiliger maken, zolang verkeersdeelnemers zich niet wensen te houden aan verkeersregels. Ik woon op een woonerf. Leuk voor kinderen omdat ze lekker op straat kunnen spelen. Mooi niet, e-bikes, fat-bikes, scooters, brommers, auto's vrijwel niemand houdt zich aan de maximale snelheid.
Nb. Ik heb geen auto en doe alles lopend, fietsend en met OV.
@MoDe Ik ben zelf geen frequente trein reiziger. Dat komt met name omdat mijn werk lokaal is en ook mijn vrienden en kenissen niet ver wonen.
Ik zou wel in willen gaan op uw punten:
Natuurlijk komen er ongelukken als verkeersregels niet worden nageleeft. De situatie is echter niet zo zwart-wit.
Veel ongelukken zijn niet het resultaat van het (bewust) overtreden van de verkeersregels, maar het niet opmerken van de fietser.
De grote boosdoener hierin zijn rotondes. Neem een rotonde met 2 rijbanen op- en af; en een fietspad (voor beide richtingen) met een zebra-pad dat er voor gaat. Als bestuurder moet je met een volle rotonde al met zo veel auto's bezighouden, de kans dat je opgemerkt wordt als fietser is kleiner.
Hetzelfde geld voor fietsers die hier oversteken; met 4 rijbanen moet je 4 keer opletten of een auto je wel ziet én tijdig afremt. Vooral voor een kind kan dit nog moeilijk zijn.
Verder wil ik toch gezegd hebben dat ik de toon in uw bericht onprettig vondt.
Mijn bericht was naar aanleiding van zorgwekkende gegevens die al jaren worden bijgehouden en wij zien dat druk verkeer degelijk invloed heeft op het aantal ongelukken.
Ik heb emoties weggelaten uit mijn origineel bericht. Maar u moet zich voorstellen dat een ongeluk voor je zien gebeuren waar je niks aan kan doen, en dat moeten uitleggen aan ouders, hartverscheurend is.
@Docent Martijn ga jij zelf regelmatig met het OV? Gezien jouw gebrek aan kennis over bussen en over NS-abonnementen denk ik van niet.
Waarop baseer jij dat er een gebrek aan kennis is? Want volgens mij klopt het geheel wat Docent Martijn schrijft. NS abonnementen zijn alleen in de trein geldig, en niet in bus tram of metro. Dat TS veel bussen leeg ziet rondrijden heeft niks met kennis te maken: Dat is gewoon een feitelijke constatering, eentje die ik deel. Ook hier rijden bussen veelal leeg rond.
Verkeersveiligheid valt en staat met gedrag van verkeersdeelnemers. En dat gedrag komt steeds vaker nieer op het niet houden aan verkeersregels. Als je kinder wilt leren om veilig te fietsen, dan zouden ouders het goede voorbeeld moeten geven en daar schort het steeds vaker aan. In mijn stad zijn momenteel voor de groep 8ers fietsverkeersexamen. Als ze na de zomervakantie naar de middelbare school gaan, zijn ze de meeste verkeersregels vergeten. Goed voorbeeld doet volgen, verkeerd voorbeeld ook.
Toets jij de verkeersregels bij brugklassers? Het is nogal een aanname dat iedereen de regels na de zomervakantie is vergeten. Mijn ervaring is ook wezenlijk anders: Ja er zijn jonge scholieren (vooral in groepen) die nogal onvoorzichtig kunnen fietsen, maar het is echt niet zo dat ze zich allemaal niets van verkeersregels aantrekken. Het is echt een combinatie van allerlei factoren die de veiligheid omlaag doen gaan. En we moeten niet vergeten: Jonge kinderen hebben nog niet zoveel ervaring op de fiets als dat wij dat hebben. Dus extra oplettendheid bij die groep is altijd vereist.
Ik fiets zelf ook veel: Mijn ervaring is dat de drukte wel degelijk de grootste invloed heeft op de verkeersveiligheid. Je moet als automobilist, fietser of voetganger op zo ontzettend veel dingen tegelijk letten, waardoor je snel iets over het hoofd ziet. En inderdaad, gedrag van de medeweggebruiker heeft ook een grote invloed. De snelheid en onvoorzichtigheid waarmee automobilisten rondrijden een bijzonder grote factor is hierin. Tegelijkertijd merk ik op de fiets merk ik dat het vooral de oudere medemens op de elektrische fiets is, die onvoorzichtig en onoplettend rondrijden.
En de laatste tijd ook de opkomst van de fatbike natuurlijk: De veelal flink opgevoerde fietsen zoeven je soms om de oren, waarbij snelheden tot 60km/u niet ongewoon zijn. Tegelijkertijd zie ik het aandeel scooters (die vaak toch ook wel opgevoerd waren) wel ontzettend dalen.
Er zijn 2 dingen die ik in het bijzonder wil aankaarten:
-NS richt zich op een te kleine doelgroep. De trein wordt vooral op de kaart gezet als 'vervoer zonder uitstoot'; echter mensen die zorgen maken om klimaat en milieu zullen al (met regelmaat) de trein pakken, of hebben geïnvesteerd in een elektrische auto.
Het klopt dat het OV zich sterk richt op een kleine groep reizigers. Bij de bus is er alleen maar aandacht scholieren en studenten, bij NS voornamelijk voor de niet-werkende vrijetijdsreiziger. Met name forensen die naar hun werk gaan worden door het OV als paria's behandeld.
-De bussen op NS-stations: voor zover ik weet altijd van andere bedrijven. Het is mij onduidelijk dat NS abbonementen niet gelden in bussen. Bij ons zijn de bussen vaak leeg, wat opvallend is voor druk verkeer, en dit kan een cruciale rol hebben.
NS-abonnementen geldig laten zijn in de bus kost een hoop geld aan gederfde inkomsten, iemand zal dat moeten betalen.
De laatste jaren zijn de loonkosten in ons land explosief gestegen en dat is rampzalig voor arbeidsintensieve sectoren als het OV. Bij de huidige loontrend is het dan ook onvermijdelijk dat het OV alleen maar verder zal worden ingekrompen.
Verder vindt u dat automobilisten met het OV moeten gaan zodat er op de weg ruimte komt voor uw fietsende achterban. Automobilisten zullen echter vinden dat als uw achterban zich op de weg onveilig voelt uw achterban maar zelf met het OV moet gaan in plaats van met de fiets.
Ik las laatst ergens dat er blijkbaar al sprake is van het volledig schrappen van busvervoer op zondagen in bepaalde regio's.
Er wordt door de OV-bedrijven weliswaar moord en brand geschreeuwd maar als die bedrijven echt zo begaan waren met hun klanten hadden ze hun kosten de laatste jaren niet zo gigantisch uit de hand laten lopen.
Het probleem is zoals bijna altijd dat we in Nederland dienstverlening willen zoals in Scandinavische landen maat dan tegen veel lagere belastingen. Daar zit het echte probleem.
Wanneer de rijksoverheid zich echt zou inspannen dan zou er door het (veel) goedkoper maken van het OV echt met de auto geconcurreerd kunnen worden. Maar dat doen we in NL op dit moment. Hierdoor is voor gezinnen die zich een auto kunnen veroorloven veel voordeliger om die auto te gebruiken.
Verder lijkt me dat @Docent Martijn beter contact kan opnemen met het ministerie van I&W om de problematiek van de verkeersveiligheid aan te kaarten. NS heeft hier nauwelijks tot geen rol in.
@MoDe Ik ben zelf geen frequente trein reiziger. Dat komt met name omdat mijn werk lokaal is en ook mijn vrienden en kenissen niet ver wonen.
Ik zou wel in willen gaan op uw punten:
Natuurlijk komen er ongelukken als verkeersregels niet worden nageleeft. De situatie is echter niet zo zwart-wit.
Veel ongelukken zijn niet het resultaat van het (bewust) overtreden van de verkeersregels, maar het niet opmerken van de fietser.
De grote boosdoener hierin zijn rotondes. Neem een rotonde met 2 rijbanen op- en af; en een fietspad (voor beide richtingen) met een zebra-pad dat er voor gaat. Als bestuurder moet je met een volle rotonde al met zo veel auto's bezighouden, de kans dat je opgemerkt wordt als fietser is kleiner.
Hetzelfde geld voor fietsers die hier oversteken; met 4 rijbanen moet je 4 keer opletten of een auto je wel ziet én tijdig afremt. Vooral voor een kind kan dit nog moeilijk zijn.
Verder wil ik toch gezegd hebben dat ik de toon in uw bericht onprettig vondt.
Mijn bericht was naar aanleiding van zorgwekkende gegevens die al jaren worden bijgehouden en wij zien dat druk verkeer degelijk invloed heeft op het aantal ongelukken.
Ik heb emoties weggelaten uit mijn origineel bericht. Maar u moet zich voorstellen dat een ongeluk voor je zien gebeuren waar je niks aan kan doen, en dat moeten uitleggen aan ouders, hartverscheurend is.
Ik met ben met u eens ik fietste al vanaf mijn 8e jaar al, maar ik vind het steeds onveiliger worden
Het probleem is zoals bijna altijd dat we in Nederland dienstverlening willen zoals in Scandinavische landen maar dan tegen veel lagere belastingen.
Je vergeet dat in bijna alle landen (ook in Scandinavië) de pensioenen niet worden betaald uit pensioenpremies maar uit de belastingen. Als je de pensioenpremies die wij nog apart betalen ook meetelt zit Nederland vrijwel aan de top qua heffing.
Wanneer de rijksoverheid zich echt zou inspannen dan zou er door het (veel) goedkoper maken van het OV echt met de auto geconcurreerd kunnen worden.
De overheid ziet er gezien de enorme loonstijgingen in ons land weinig heil meer in om een arbeidsintensieve sector als het OV overeind te houden.
In feite zijn de loonkosten in Nederland te hoog geworden om ons redelijkerwijs nog een grote OV-sector te kunnen permitteren.
@JurgenH ‘het is mij onduidelijk dat NS abonnementen niet gelden in bussen’ heb ik geïnterpreteerd als zijnde dat TS niet weet of NS abonnementen ook geldig zijn in bussen.
Ik woon in de Randstad en momenteel zijn er verkeersexamens op de fiets. Ik fiets een deel van die examenroute regelmatig en zie het verschil tussen hoe die leeftijdsgroep tijdens dat examen fietst en hoe er na de zomer gefietst wordt door jonge middelbare scholieren. Inderdaad in groepen het hele fietspad in beslag nemend met 3 naast elkaar. Nu kunnen stellen met of zonder e-bike dat ook goed. Ik zie ouders op de fiets met kinderen regelmatig de verkeersregels negeren, maar ik zie ook automobilisten dat doen. Geen richting aangeven, geen voorrang geven, te hard rijden, auto dubbel of op stoep parkeren. En nee het zijn niet alleen ouderen op een e-bike die onoplettend rondrijden, elke leeftijdsgroep doet dat. Of is lak aan de medeweggebruikers?
En @Docent Martijn ik begrijp heel goed dat het rijden op een rotonde een crime is. Mijn ervaring als fietser is dat ik regelmatig op de rem moet, omdat auto's driehoekjes negeren. Op een zebrapad of oversteekplaats voor fietsers wachten tot ze verder kunnen is ook dagelijkse praktijk.
Dat het verkeer steeds onveiliger wordt, heb ik aan de lijfe al 2x mogen ervaren de afgelopen jaren. 2x een ongeval door weggebruikers, die voorrang namen terwijl ze die mij hadden moeten geven. De 2e keer liep voor minder goed af. Blijvend letsel en financieel een behoorlijke aderlating. Veroorzaker bleek niet verzekerd en betaalt tot op heden niets.
Ik woon in de Randstad en momenteel zijn er verkeersexamens op de fiets. Ik fiets een deel van die examenroute regelmatig en zie het verschil tussen hoe die leeftijdsgroep tijdens dat examen fietst en hoe er na de zomer gefietst wordt door jonge middelbare scholieren. Inderdaad in groepen het hele fietspad in beslag nemend met 3 naast elkaar. Nu kunnen stellen met of zonder e-bike dat ook goed. Ik zie ouders op de fiets met kinderen regelmatig de verkeersregels negeren, maar ik zie ook automobilisten dat doen. Geen richting aangeven, geen voorrang geven, te hard rijden, auto dubbel of op stoep parkeren. En nee het zijn niet alleen ouderen op een e-bike die onoplettend rondrijden, elke leeftijdsgroep doet dat. Of is lak aan de medeweggebruikers?
Precies. Mensen zijn in het verkeer op alle fronten steeds minder oplettend, maar hebben inderdaad ook lak aan medeweggebruikers.
Vaak is het oprecht onoplettendheid, en schrikken mensen zich een ongeluk bij een bijna botsing maar vaak is het ook gewoon asociaal gedrag: Anderen gaan maar aan de kant.
Vooral op de fiets valt dat gedrag op. Automobilisten die net doen of je er niet bent en hun auto er gewoon voorzetten (soms kijken ze mij recht in de ogen aan of krijg ik er zelfs nog een middelvinger achteraan). En wat kan die automobilist gebeuren: Hooguit een krasje in de zijkant. De fietser ligt met een beetje pech behoorlijk in de kreukels, zoals jij dus al hebt ervaren…
Ik verbaas mij in ieder geval soms over de capriolen die sommigen uithalen.
@Tamzin
"Verder vindt u dat automobilisten met het OV moeten gaan zodat er op de weg ruimte komt voor uw fietsende achterban. Automobilisten zullen echter vinden dat als uw achterban zich op de weg onveilig voelt uw achterban maar zelf met het OV moet gaan in plaats van met de fiets."
Wat ik eerder had aangekaart was dat er meer interesse moet komen om ook OV voor automobilisten in te richten. Welk vervoer je pakt is ieders keuze, maar na mijn wetens biedt NS weinig interresants aan voor de automobilist. Dan kan ik automobilisten niet kwalijk nemen.
Tot slot ben ik hier niet met het doel om een wielrennersclub of andere 'achterban' te vertegenwoordigen. We zijn er om jonge kinderen leren zelfstandig naar school te laten fietsen, of zichzelf naar andere bestemmingen te kunnen verplaatsen. Die maatschappelijk rol staat onder druk, nota bene in Nederland fietsland. Daar mogen wel knopen voor worden doorgehakt. Veiligheid staat voor alles.
@Tamzin
"Verder vindt u dat automobilisten met het OV moeten gaan zodat er op de weg ruimte komt voor uw fietsende achterban. Automobilisten zullen echter vinden dat als uw achterban zich op de weg onveilig voelt uw achterban maar zelf met het OV moet gaan in plaats van met de fiets."
Wat ik eerder had aangekaart was dat er meer interesse moet komen om ook OV voor automobilisten in te richten. Welk vervoer je pakt is ieders keuze, maar na mijn wetens biedt NS weinig interresants aan voor de automobilist. Dan kan ik automobilisten niet kwalijk nemen.
Tot slot ben ik hier niet met het doel om een wielrennersclub of andere 'achterban' te vertegenwoordigen. We zijn er om jonge kinderen leren zelfstandig naar school te laten fietsen, of zichzelf naar andere bestemmingen te kunnen verplaatsen. Die maatschappelijk rol staat onder druk, nota bene in Nederland fietsland. Daar mogen wel knopen voor worden doorgehakt. Veiligheid staat voor alles.
Ik ging vanaf mijn 13e al alleen naar school dus ik was ook niks anders gewend
Het is een wereldwijd fenomeen dat de straat grosso modo alleen nog een transportfunctie heeft, en dat komt voor het grootste deel door de grote hoeveelheid ruimte die nodig is om bijna iedereen een eigen automobiel te laten rijden. Als cultuur hebben we de keuze gemaakt om al het andere ondergeschikt te maken, inclusief kinderen helaas.
Als het gaat om kinderen veilig naar school te laten fietsen, kun je beter aan de ouders vragen of ze de kinderen niet met de auto naar school brengen. De meeste onveiligheid bij de scholen in mijn buurt wordt veroorzaakt door die ouders.
Welk vervoer je pakt is ieders keuze, maar na mijn wetens biedt NS weinig interresants aan voor de automobilist. Dan kan ik automobilisten niet kwalijk nemen.
NS stelt zich inderdaad niet in op de automobilist. Deze grote groep is pas te verleiden met de trein te gaan als ze van stadscentrum naar stadscentrum moeten en de totale kosten lager zijn dan het aan benzine + parkeergeld zou zijn. Daarnaast telt snelheid en het hebben van een zitplaats mee ( gemak).
Het is een optelsom van kosten, gemak en snelheid..... (tijdsbesparing). Indirecte autokosten als verzekering worden niet meegeteld..... dat voel en zie je niet als je een ritje naar de stad maakt....
Ik ging laatst met 3 vrienden van Breda naar Dordrecht voor een dagje. Niemand woont direct bij het station. Ik ben de enige zonder auto. Ik ben gewend met bus of fiets of lopend naar het station te gaan want ik reis altijd per OV. Vrienden nooit, want ze hebben een auto. Wij zijn met z'n vieren in één auto naar Dordrecht centrum gereden. De totale kosten zijn vele malen lager dan wanneer deze 3 vrienden samenreiskorting via mij hadden gekregen voor een treinretour. Ook had iedereen eerst zelf naar het station moeten komen. Het groepsticket van NS was in dit geval ook veel duurder dan het autoritje met z'n vieren. Tja, parkeerkosten waren bijna 20 euro.... maar dat is nog niks met z'n vieren.
In je eentje met de trein van centrum naar centrum reizen gaat nog wel, maar samen met anderen lopen de totaalkosten rap op, terwijl samen met anderen in de auto de kosten juist doen dalen.
OV zit in een immer neergaande spiraal. En ook hier in West- Brabant zie je veel lege bussen. En de mensen die erin zitten zijn voornamelijk scholieren en studenten die goedkoop reizen. Het is ook totaal niet aantrekkelijk voor de gemiddelde werkende volwassene om de bus te nemen. En waarom zou je ook, als je je eigen wagen voor de deur hebt staan. Ik heb zelf wel een Arriva Dalkorting abonnement en reis soms met de streekbus. Maar ik voel me als vijftiger een outsider tussen de scholieren die de bus bevolken. En 's avonds zit ik er veelal alleen in, of met nog enkelen, maar meer dan 3 of 4 zijn het er nooit. Het gaat hier om grote streekbussen.... Arriva doet ook hélemaal niets om automobilisten te verleiden de bus te nemen.... totaal onzichtbaar, geen reclame, niks. Pak de bus naar de Efteling..... nee hoor. Altijd drukte en volle parkeerterreinen daar. Er was eerder in het weekend een directe bus van Breda naar de Efteling. Die is jaren terug alweer opgeheven. Het is hondsmoeilijk om mensen te motiveren.
Als het voorstel om hier na 21.00 uur nergens streekbussen meer te laten rijden en /of op zondag niets meer te laten rijden echt doorgaat, zal het betekenen dat nog meer mensen overdag wegblijven. Want je kan dan 's avonds niet meer naar huis en op zon/feestdagen moet je toch al zelf een alternatief zoeken. Als het zo doorgaat bestaat er over 10 jaar feitelijk geen busvervoer meer.
Ik vond het trouwens schrikbarend hoe druk het op de wegen is en hoe snel het verkeer dreigt op te stropen. Zo vaak zit ik niet in een auto, dus eraan gewend ben ik niet. Het lijkt wel alsof gans het land zich voortbeweegt in dat blik, een eindeloze niet aflatende stroom van auto's en veel vrachtwagens.
Daarnaast is de parkeerdruk gigantisch. Er zijn niet genoeg parkeerplekken in de straten. Mensen zetten hun auto op een groenstrook omdat ze niet 2 straten verderop willen parkeren. 's Avonds moet elders parkeren hier wel want echt alles staat vol blik. Meerdere huishoudens met 2 auto's, enkele hebben er 3.... daar zijn dorpen en steden niet op berekend.
Als we minder auto afhankelijkheid willen, begint dat met woningen en bestemmingen centraler te bouwen, zoals, dat in de hele wereldgeschiedenis tot aan de komst van de auto ging.
Als we minder auto afhankelijkheid willen, begint dat met woningen en bestemmingen centraler te bouwen, zoals, dat in de hele wereldgeschiedenis tot aan de komst van de auto ging.
Of bedrijven kiezen niet voor de grote steden ♂️, een kantoor of productiecentrum hoeft niet persé bij de Randstad te liggen.
De Randstad is een klein stukje Nederland...
Of bedrijven kiezen niet voor de grote steden ♂️, een kantoor of productiecentrum hoeft niet persé bij de Randstad te liggen.
Die liggen ook niet alleen in de Randstad. Maar de bereikbaarheid is meestal alleen met de auto goed. Naar welk kantorenpark of bedrijvencentrum buiten de Randstad kom je handig en snel per trein en bus?
De overheid ziet er gezien de enorme loonstijgingen in ons land weinig heil meer in om een arbeidsintensieve sector als het OV overeind te houden.
Kortom, over 10 jaar dus nog véél meer auto's dan nu op de Nederlandse wegen. Iedereen die 18 wordt gelijk rijbewijs en auto. Hoe gaan we dat in goede banen leiden en wat kost dat op termijn onder de streep?
En dan nog honderdduizenden woningen erbij, een nog voller gebouwd Nederland.
Voor de fietser wordt het er niet veiliger op.
Kortom, over 10 jaar dus nog véél meer auto's dan nu op de Nederlandse wegen. Iedereen die 18 wordt gelijk rijbewijs en auto. Hoe gaan we dat in goede banen leiden en wat kost dat op termijn onder de streep?
Je kunt daarover klagen maar niemand heeft tot nu toe een oplossing om de kosten in het OV enigszins beheersbaar te houden. Wellicht kunnen zelfrijdende bussen en treinen met eenmansbediening een (gedeeltelijke) oplossing bieden maar dat zijn zaken die in de oer-conservatieve OV-sector vooralsnog taboe zijn.
Kosten zijn zeker een deel, maar het is natuurlijk ook wel de cultuur van "eerst alles aanleggen en dan nadenken over OV" die de afhankelijkheid van de auto versterkt. Ontwikkeling zou zo als in dit plaatje moeten gaan,als je andere uitkomsten wilt tenminste. Dit gaat natuurlijk wel tegen het "vrije" marktdenken in.
Die liggen ook niet alleen in de Randstad. Maar de bereikbaarheid is meestal alleen met de auto goed. Naar welk kantorenpark of bedrijvencentrum buiten de Randstad kom je handig en snel per trein en bus?
Veel kantoorpanden en productiecentra liggen in de buurt van stations en bushaltes of hooguit een kwartiertje fietsen.
Men is lui en zit liever in de auto dan dat ze moeite moeten doen om hun reis te plannen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.