Oplossing voor verkeerde datum etickets



Toon eerste bericht

180 reacties

Ter info

Hartelijk dank voor het indienen van uw klacht/vraag bij het OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer. Uw klacht of vraag luidt als volgt:

In januari heb ik een topic geplaatst op het NS forum inzake de vele problemen met betrekking tot de datum van e-tickets. NS vermeld op haar site alleen de datum van het eticket en niet de dag. Het komt zeer regelmatig voor dat reizigers om bijvoorbeeld 23.00 uur een eticket bestellen maar dan vergeten dat het voor de volgende dag is, hetzelfde geldt voor reizigers die om 0.01 etickets bestellen. Door NS is uiteindelijk na lang aandringen toegezegd dat einde 1e kwartaal 2019 een oplossing gepresenteerd zou gaan worden. Naar nu blijkt is deze oplossing voor onbepaalde tijd uitgesteld. Met de door forumleden aangedraagde oplossingen is helemaal niets gedaan. Ik heb niet het gevoel dat de reiziger hier op 1,2 en 3 staat eerder op 101, 102 en 103. zie dit topic https://community.ns.nl/overige-producten-6/oplossing-voor-verkeerde-datum-etickets-54787

Wij streven ernaar u binnen 3 weken te informeren over de afhandeling van uw klacht. Wij adviseren u om uw klacht ook in te dienen bij de vervoerder c.q. Klantenservice OV-chipkaart, voorzover u dat nog niet heeft gedaan. Op onze website vindt u adressen en andere informatie.
Als u nog informatie toe wilt voegen of een vraag heeft, kan dat telefonisch op werkdagen tussen 9:00 en 16:00 uur via 033 – 422 04 55.

Deze bevestiging heeft een uniek nummer:191000007. Als u contact met ons opneemt, houd dan dit nummer bij de hand, zodat wij u sneller kunnen helpen.
Wat ik me afvraag.

Ik heb een tijd in Duitsland gewoond en toen veel de app van Deutsche Bahn gebruikt om tickets te kopen. Ik kreeg dan na aankoop een ticket in de app en automatisch ook een e-mail met een ticket om te printen.

Je kunt de tickets dan voor de eerste dag van geldigheid gewoon annuleren/omruilen. Het hangt dan wel af van het soort ticket of dat is toegestaan en of hier nog kosten aan verbonden zijn, maar in principe is het (technisch) mogelijk.

Ik heb ook meerdere jaren in Zwitserland gewoond en met tickets gekocht via de app van de SBB kon dit ook gewoon. Ben met tickets kopen via deze app wel geregeld de mist in gegaan, maar ik heb hier altijd de volledige ticketprijs voor vergoed gekregen.

Wat is eigenlijk de reden dat dit bij NS niet (nog?) mogelijk is? Ik ben zelf bij NS nog nooit de fout in gegaan met een e-ticket, maar ik kan me voorstellen dat het erg zuur kan zijn als dit wel gebeurt.
Reputatie 7
Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?

De technische reden van waarom een ticket niet kan worden geannuleerd staat in dit draadje. Men kan het ticket (bijna) niet 'blacklisten', dus niets houdt de Nederlander tegen om zijn geld terug te vragen en dan alsnog met de papieren afdruk op reis te gaan.

Dat is in veel landen zo. In Wenen is het metrosysteem to-taal 'onveilig'. Wil je gratis reizen, dan reis je gratis. Toen mijn Engelse collega's vroegen hoe dat kon, zei mijn Oostenrijkse collega: wij zijn Oostenrijkers. Oostenrijkers frauderen niet.

Idem Zwitsers.
Idem Duitsers.

Uiteindelijk is het niet alleen de techniek. Ook cultuur speelt mee.
Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?


Bij DB kreeg ik automatisch ook een printbaar ticket via e-mail. Dus dat had ik nog kunnen printen, ja. Of ze bij controle konden zien of het ticket ongeldig was weet ik niet. Heb nooit geprobeerd te reizen met een gestorneerd ticket.

De tickets blijven WEL zichtbaar in de app en je kon ze ook gewoon openen. Dit was wel verwarrend, want je moest soms dus goed kijken of je wel het juiste ticket liet zien. Of er ergens op het ticket te zien was of het ticket niet meer geldig was weet ik niet meer, misschien onderaan op het ticket, maar zelfs als dat zo was dan wordt daar nooit naar gekeken. Ze scannen gewoon de qr code bovenaan het ticket en die was onveranderd, maar ze scrollen bij controle nooit naar beneden om de tekst te lezen.

Bij SBB kreeg ik dat ticket niet automatisch via e-mail, maar ik kon het wel downloaden door in te loggen bij mijn SBB. Dus ja, ook deze was nog steeds te printen
Er zijn in dit topic op dit moment geen nieuwe ontwikkelingen. Ik ga voorlopig geen wekelijkse update geven maar zal wel jullie voorzien van nieuwe informatie wanneer die er is.

Reageer