Oplossing voor verkeerde datum etickets | NS Community

Oplossing voor verkeerde datum etickets


  • Anonymous
  • 0 reacties
Het aantal topics met gekochte e-tickets voor een verkeerde reisdatum op dit forum is zeer groot.
Is het misschien een idee om aan het eind van de bestelcyclus iets aan te geven in de trend van:

Beste Reiziger. U bestelt thans een e-ticket voor Maandag 7 januari 2019 van ......
naar ...... Is dit het gewenste ticket?

En dan boxje met ja/nee en vervolgens de rest van de bestelprocedure. Door de reiziger op Ja of Nee te laten klikken wordt hij/zij volgens mij meer bewust van wat hij/zij besteld.

180 reacties

Op zich is er weinig mis met e-tickets.
Naast de bovenstaande suggestie om een aanduiding van de dag aan het bestelproces toe te voegen zou ik, om de zorgvuldigheid rond het bestellen te vergroten en gedoe achteraf te beperken, willen adviseren om bijzonder duidelijk aan te geven dat e-tickets weliswaar iets goedkoper zijn dan automaat-tickets, maar daarentegen niet gerestitueerd kunnen worden. Daar komt men nu meestal pas achteraf (hier) achter.
Badge +3
Precies, die restitutie is het probleem want je kunt een eenmaal gekocht e-ticket niet simpelweg 'terug sturen' aan de verkoper omdat je je vergist of bedacht hebt. Dat zoiets bij kleding/schoenen e.d. wél (gratis) mag is eigenlijk al bizar genoeg.

En bij vliegtickets betaal je vaak ook de hoofdprijs voor omboeken, maar dan kom je met het ongeldig gemaakte ticket ook niet meer het vliegtuig in. Bij een trein is dat een stuk lastiger... want de meeste stations hebben helemaal geen poortjes die je tegen kunnen houden.

Hooguit zou je dan bij controle in de trein door de mand vallen, maar dat risico durft NS terecht (nog) niet aan...

Maar het vergissen (met name in vandaag en morgen) moet beter voorkomen worden.. U gaat nu betalen/verzilveren.. een ticket voor WOENSDAG 9 JANUARI 2019 (geldig tot donderdag 10 januari 04:00) en dit kunt u na betaling of ontvangst niet meer wijzigen!
Bizar is niet dat het e-ticket niet gerestitueerd kan worden, bizar is dat dat bij het bestellen niet wordt aangegeven (ik heb het tenminste niet zien staan).
Badge +3
Bizar is niet dat het e-ticket niet gerestitueerd kan worden, bizar is dat dat bij het bestellen niet wordt aangegeven (ik heb het tenminste niet zien staan).
Jawel, je krijgt vaak bij het kiezen van de datum (kalendertje of vandaag of morgen) al een pop-up dat een eenmaal gekozen datum of bestemming niet meer gewijzigd kan worden, toch?

Oké, dat is anders dan restitutie (ik ga toch maar niet reizen dus hier heb je het ticket terug) of een paar schoenen retour zenden omdat ze niet lekker zitten...
Krijg geen pop-up te zien. Op de beginpagina staat vet gedrukt dat een e-ticket 1 € goedkoper is en verder ook niets. Blijft merkwaardig !
Ook al heeft men wettelijk bij dit soort aankopen geen ontbindingsrecht, hetgeen ik aanneem, zou het tenminste wenselijk zijn om dit ook (duidelijk) aan te geven.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat mij niet eens zozeer om meer coulance bij terugbetalingen. Het gaat mij om het systeem van de e-tickets zelf. Het is geen handige verkoopmethode voor tickets die tegen vol tarief verkocht worden. Dan verwacht je klantvriendelijker methodes om te wijzigen of te annuleren.

Persoonlijk zou ik mijn ergste vijand nog niet aanraden om tegen vol tarief een e-ticket te kopen voor een reis met de trein. Gewoon op saldo reizen of desnoods vlak voor vertrek op het station een kaartje bij de automaat kopen. Dan heb je nooit gezeur met wijzigen of annuleren.
Krijg hier niet de indruk dat het gaat om e-tickets die tegen vol tarief zijn gekocht, vraag mij sowieso (off topic) af hoeveel tickets nog tegen vol tarief verkocht worden.
Reputatie 7
Badge +3
In juli van vorig jaar is NS nota bene betalingen met creditcard gaan accepteren voor e-tickets vol tarief, met name gericht op buitenlandse toeristen. De hopeloos klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden voor deze e-tickets zijn echter niet gewijzigd.

NS heeft niets gedaan met de fundamentele kritiek op dit verkoopkanaal en heeft de problematiek nog vele malen erger gemaakt door betalingen met credit card mogelijk te maken. Wijziging van de reisplannen? Wijzigen of annuleren van het duurbetaalde e-ticket is niet mogelijk en bent als klant je geld kwijt. Alleen een monopolist komt weg met dit soort praktijken.
Reputatie 4
Het zou in elk geval gewoon mogelijk moeten zijn dat je een kaartje kostenloos tot 24 uur vantevoren online moet kunnen omzetten.

Het systeem annuleert het oude ordernummer, genereert een nieuw nummer en pas de nacht vóór de reisdag wordt het nieuwe ordernummer naar alle lezers verzonden.

In het buitenland is dat al lang gemeengoed maar niet voor NS. Die beschouwt het huidige eticket-systeem, waarbij eenmaal aangeschafte kaartjes niet meer kunnen worden gewijzigd, als een buitengewoon lucratief verdienmodel en ja waarom zou je die lucratieve geldbron gaan optimaliseren met inkomstenderving voor de vervoerder tot gevolg.

In elk geval maakt NS helaas geen enkele aanstalten om het ticketsysteem aan te passen naar de eisen van deze moderne tijden waardoor nog talloze reizigers nodeloos gedupeerd zullen worden.
@iMark

Geen betalingen door buitenlanders met creditcard mogelijk = klantonvriendelijk
Wel betalingen door buitenlanders met creditcard mogelijk = nog klantonvriendelijker

Reputatie 7
Is there no love for e-tickets ?

Als ik in het buitenland met de trein ga, koop ik altijd een e-ticket. Ik heb hun lokale pasjes, OV-chipkaarten of andere hobbies niet. En ik snap er de ballen van.

Natuurlijk kan je een kaartje bij het loket kopen. Of zelfs bij een automaat. Maar daar staan meestal rijen toeristen de aap uit te hangen. En tegen dan heb je je trein wel gemist.

Dus ik stippel mijn traject uit, op hun website, in een taal die ik begrijp. En vervolgens koop ik met de company credit card - dus zonder dat ik dat met mijn eigen geld moet voorschieten en/of buitenlandse centjes moet gaan halen - het best gewenste kaartje.

Dus de NS heeft het eindelijk begrepen door betaling met CC mogelijk te maken.
Reputatie 7
Badge +3
In juli van vorig jaar is NS nota bene betalingen met creditcard gaan accepteren voor e-tickets vol tarief, met name gericht op buitenlandse toeristen. De hopeloos klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden voor deze e-tickets zijn echter niet gewijzigd.

NS heeft niets gedaan met de fundamentele kritiek op dit verkoopkanaal en heeft de problematiek nog vele malen erger gemaakt door betalingen met credit card mogelijk te maken. Wijziging van de reisplannen? Wijzigen of annuleren van het duurbetaalde e-ticket is niet mogelijk en bent als klant je geld kwijt. Alleen een monopolist komt weg met dit soort praktijken.


Als ik een vliegticket koop kan ik deze als ik hem al zou kunnen wijzigen alleen maar tegen extra betaling wijzigen.
Ga ik onverhoopt geen gebruik maken van mijn vliegticket dan ben ik mijn geld kwijt.
En dat terwijl vliegtickets itt NS e-tickets wel uit het systeem gehaald kunnen worden
Het zou in elk geval gewoon mogelijk moeten zijn dat je een kaartje kostenloos tot 24 uur vantevoren online moet kunnen omzetten.


Hier ben ik het helemaal mee eens, zou mooi zijn ! Maar wat gaat het kosten ?

In het buitenland is dat al lang gemeengoed maar niet voor NS. Die beschouwt het huidige eticket-systeem, waarbij eenmaal aangeschafte kaartjes niet meer kunnen worden gewijzigd, als een buitengewoon lucratief verdienmodel en ja waarom zou je die lucratieve geldbron gaan optimaliseren met inkomstenderving voor de vervoerder tot gevolg


Hier geloof ik niets van. De directe en indirecte kosten van een dergelijk systeem dat niet goed gebruikt wordt en veel klachten oplevert, zijn dusdanig hoog dat het nooit (buitengewoon) lucratief kan zijn.

Wijzigen of annuleren van het duurbetaalde e-ticket is niet mogelijk en bent als klant je geld kwijt. Alleen een monopolist komt weg met dit soort praktijken.Als ik een vliegticket koop kan ik deze als ik hem al zou kunnen wijzigen alleen maar tegen extra betaling wijzigen.
Ga ik onverhoopt geen gebruik maken van mijn vliegticket dan ben ik mijn geld kwijt.
En dat terwijl vliegtickets itt NS e-tickets wel uit het systeem gehaald kunnen worden


En dat terwijl er in de luchtvaartsector toch sprake is van een felle concurrentiestrijd en er in de verste verte geen monopolisten te bespeuren zijn !
Reputatie 6

Het zou in elk geval gewoon mogelijk moeten zijn dat je een kaartje kostenloos tot 24 uur vantevoren online moet kunnen omzetten.

Hier ben ik het helemaal mee eens, zou mooi zijn ! Maar wat gaat het kosten ?



Afgelopen september in Polen met de trein gereisd. Online kaartjes gekocht, je moet ook je naam invullen en een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen als je gecontroleerd wordt. Mocht je je reis niet willen maken dan kun je tot vertrek annuleren tegen een bepaalde fee. Dat is een percentage van het gekochte ticket. Ik meen dat dit 10 of 15% was van het betaalde bedrag. Als je je reis op een ander dag en tijdstip wilde maken (je koopt in Polen een kaartje voor een route en een specifieke tijd) dan kon het kosteloos geruild worden online.
@Lies87 Ziet er goed uit, maar de Poolse spoorvervoerder is volgens mij wel een verlieslijdend staatsbedrijf. Bedankt voor de info.
Reputatie 6
@Lies87 Ziet er goed uit, maar de Poolse spoorvervoerder is volgens mij wel een verlieslijdend staatsbedrijf. Bedankt voor de info.

Haal dat staats er maar vanaf. Dat mag niet meer van de EU 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De vergelijking met luchtvaartmaatschappijen en hun zeer klantonvriendelijke regels gaat in deze discussie mank. Luchtvaartmaatschappijen hebben vaak geen alternatieve betaalmethodes als de OV-chipkaart en de kaartautomaat. Bovendien koop je bij een luchtvaatmaatschappij een ticket voor een bepaalde vlucht, inclusief stoelreservering. Dat vindt bij een eenvoudig ritje bij NS natuurlijk allemaal niet plaats.

Het e-ticket dat tegen vol tarief door NS wordt verkocht zou dezelfde gebruiksvoorwaarden moeten hebben een kaartje uit de automaat. Door de krakkemikkige implementatie van het e-ticket door NS is dat niet het geval.

Hier een voorbeeld van de Southern Railway in Engeland. Je koopt een ticket online. Dat haal je op bij een kaartautomaat waar het wordt uitgeprint. Wanneer je het ticket niet ophaalt, kun je je geld terugkrijgen.
https://www.southernrailway.com/tickets/buy-tickets/refunds-and-changing-your-ticket
De gang van zaken in de luchtvaartsector maakt duidelijk dat de bewering "alleen een monopolist komt weg met dit soort praktijken" feitelijk onjuist is.

Voor zover de voorwaarden voor een ieder duidelijk zijn (hetgeen thans niet het geval is), zie ik weinig bezwaar tegen het, via verschillende kanalen, aanbieden van tickets met eigen voorwaarden.
Zelfs bij Southern Railway worden online "non-refundable" tickets verkocht.
Precies, die restitutie is het probleem want je kunt een eenmaal gekocht e-ticket niet simpelweg 'terug sturen' aan de verkoper omdat je je vergist of bedacht hebt. Dat zoiets bij kleding/schoenen e.d. wél (gratis) mag is eigenlijk al bizar genoeg.

En bij vliegtickets betaal je vaak ook de hoofdprijs voor omboeken, maar dan kom je met het ongeldig gemaakte ticket ook niet meer het vliegtuig in. Bij een trein is dat een stuk lastiger... want de meeste stations hebben helemaal geen poortjes die je tegen kunnen houden.

Hooguit zou je dan bij controle in de trein door de mand vallen, maar dat risico durft NS terecht (nog) niet aan...

Maar het vergissen (met name in vandaag en morgen) moet beter voorkomen worden.. U gaat nu betalen/verzilveren.. een ticket voor WOENSDAG 9 JANUARI 2019 (geldig tot donderdag 10 januari 04:00) en dit kunt u na betaling en ontvangst niet meer wijzigen!


De laatste alinea is precies wat ik ook bedoelde. Lijkt mij niet zo moeilijk om in te voeren. Er is al een onderzoeksbelofte vanuit NS. Ik ben benieuwd.
Lijkt mij een goede verbetering maar zou, behalve het niet kunnen wijzigen, ook duidelijk willen toevoegen dat restitutie niet mogelijk is. Dus niet alleen vermelden dat een e-ticket 1 euro goedkoper is dan een kaartje uit het automaat maar ook dat itt het kaartje uit het automaat restitutie bij een e-ticket (vanwege fraudegevoeligheid) niet mogelijk is. Lijkt mij heel eenvoudig om toe te voegen.
Maar ja, zou heel goed zo kunnen zijn dat dit in het verleden al (vaker) is voorgesteld.
Tja, volgens mij kunnen we er wel vanalles bij vermelden op de site maar dat E-tickets niet gerestitueerd worden staat bijvoorbeeld ook in de voorwaarden. Daar ga je mee akkoord anders kan je de aankoop ook niet voltooien. Kortom, je bent er zelf verantwoordelijk voor om van de voorwaarden op de hoogte te zijn. Je kan de bestelling dus nog afbreken op dat moment als je geen risico wilt lopen.

Wat betreft de suggestie van de reisdag + reisdatum heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen. Hopelijk kan ik daar later deze week meer nieuws over melden.
@Denice NS Je geeft aan dat er bijvoorbeeld ook in de voorwaarden staat dat E-tickets niet gerestitueerd worden, hetgeen suggereert dat het niet enkel in de voorwaarden staat.

Zou je kunnen aangeven waar je dit bij het bestellen verder tegenkomt ? Tot mijn verbazing heb ik dat zelf niet kunnen vinden.
Als mijn reactie suggereert dat het tijdens het bestellen ook nog ergens anders zou staan dan is dat mijn fout geweest.

Tijdens het bestellen kom je deze voorwaarde verder niet tegen behalve dus in de productvoorwaarden. Aangezien men akkoord dient te gaan met de voorwaarden voor het afronden van de bestelling kan je dus prima op de hoogte zijn van het feit dat je je ticket niet kan inleveren en je geld terug kan krijgen. Omdat het al in de voorwaarden staat is het mijns inziens overbodig om dit nog een keer te vermelden bij het bestellen. Als je besluit akkoord te gaan met de voorwaarden maar deze vervolgens niet hebt gelezen, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik zal, zodra ik een reactie heb gehad op hetgeen dat ik al uit heb staan, dit ook eens onder de aandacht brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Dus het kan NS niks schelen dat het zo vaak mis gaat en klanten geld kwijt zijn, had je de voorwaarden maar moeten lezen.
Geen speld tussen te krijgen, maar klantvriendelijk? Nee. Reiziger op 1, 2 en 3? Zeker niet.

Reageer