Oplossing voor verkeerde datum etickets | NS Community

Oplossing voor verkeerde datum etickets


  • Anonymous
  • 0 reacties
Het aantal topics met gekochte e-tickets voor een verkeerde reisdatum op dit forum is zeer groot.
Is het misschien een idee om aan het eind van de bestelcyclus iets aan te geven in de trend van:

Beste Reiziger. U bestelt thans een e-ticket voor Maandag 7 januari 2019 van ......
naar ...... Is dit het gewenste ticket?

En dan boxje met ja/nee en vervolgens de rest van de bestelprocedure. Door de reiziger op Ja of Nee te laten klikken wordt hij/zij volgens mij meer bewust van wat hij/zij besteld.

180 reacties

Wat ik me afvraag.

Ik heb een tijd in Duitsland gewoond en toen veel de app van Deutsche Bahn gebruikt om tickets te kopen. Ik kreeg dan na aankoop een ticket in de app en automatisch ook een e-mail met een ticket om te printen.

Je kunt de tickets dan voor de eerste dag van geldigheid gewoon annuleren/omruilen. Het hangt dan wel af van het soort ticket of dat is toegestaan en of hier nog kosten aan verbonden zijn, maar in principe is het (technisch) mogelijk.

Ik heb ook meerdere jaren in Zwitserland gewoond en met tickets gekocht via de app van de SBB kon dit ook gewoon. Ben met tickets kopen via deze app wel geregeld de mist in gegaan, maar ik heb hier altijd de volledige ticketprijs voor vergoed gekregen.

Wat is eigenlijk de reden dat dit bij NS niet (nog?) mogelijk is? Ik ben zelf bij NS nog nooit de fout in gegaan met een e-ticket, maar ik kan me voorstellen dat het erg zuur kan zijn als dit wel gebeurt.
Reputatie 7
Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?

De technische reden van waarom een ticket niet kan worden geannuleerd staat in dit draadje. Men kan het ticket (bijna) niet 'blacklisten', dus niets houdt de Nederlander tegen om zijn geld terug te vragen en dan alsnog met de papieren afdruk op reis te gaan.

Dat is in veel landen zo. In Wenen is het metrosysteem to-taal 'onveilig'. Wil je gratis reizen, dan reis je gratis. Toen mijn Engelse collega's vroegen hoe dat kon, zei mijn Oostenrijkse collega: wij zijn Oostenrijkers. Oostenrijkers frauderen niet.

Idem Zwitsers.
Idem Duitsers.

Uiteindelijk is het niet alleen de techniek. Ook cultuur speelt mee.
Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?


Bij DB kreeg ik automatisch ook een printbaar ticket via e-mail. Dus dat had ik nog kunnen printen, ja. Of ze bij controle konden zien of het ticket ongeldig was weet ik niet. Heb nooit geprobeerd te reizen met een gestorneerd ticket.

De tickets blijven WEL zichtbaar in de app en je kon ze ook gewoon openen. Dit was wel verwarrend, want je moest soms dus goed kijken of je wel het juiste ticket liet zien. Of er ergens op het ticket te zien was of het ticket niet meer geldig was weet ik niet meer, misschien onderaan op het ticket, maar zelfs als dat zo was dan wordt daar nooit naar gekeken. Ze scannen gewoon de qr code bovenaan het ticket en die was onveranderd, maar ze scrollen bij controle nooit naar beneden om de tekst te lezen.

Bij SBB kreeg ik dat ticket niet automatisch via e-mail, maar ik kon het wel downloaden door in te loggen bij mijn SBB. Dus ja, ook deze was nog steeds te printen
Er zijn in dit topic op dit moment geen nieuwe ontwikkelingen. Ik ga voorlopig geen wekelijkse update geven maar zal wel jullie voorzien van nieuwe informatie wanneer die er is.
Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.
Reputatie 7

Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?
Bij DB kreeg ik automatisch ook een printbaar ticket via e-mail. Dus dat had ik nog kunnen printen, ja. Of ze bij controle konden zien of het ticket ongeldig was weet ik niet. Heb nooit geprobeerd te reizen met een gestorneerd ticket.

De tickets blijven WEL zichtbaar in de app en je kon ze ook gewoon openen. Dit was wel verwarrend, want je moest soms dus goed kijken of je wel het juiste ticket liet zien. Of er ergens op het ticket te zien was of het ticket niet meer geldig was weet ik niet meer, misschien onderaan op het ticket, maar zelfs als dat zo was dan wordt daar nooit naar gekeken. Ze scannen gewoon de qr code bovenaan het ticket en die was onveranderd, maar ze scrollen bij controle nooit naar beneden om de tekst te lezen.

Bij SBB kreeg ik dat ticket niet automatisch via e-mail, maar ik kon het wel downloaden door in te loggen bij mijn SBB. Dus ja, ook deze was nog steeds te printen


Merci voor de uitleg. Dit alles lijkt sterk op de werking van de e-tickets in de appli van de SNCB.
Ik zal de controleur de volgende keer eens een oud ticket laten scannen.

Er zit overigens wel een handig knopje bij die oude e-tickets: "Nog zo een kopen". Dat gaat sneller. Het werkt natuurlijk het beste als je dat doet op de dag van vertrek, anders kan je een foutje maken met de datum (het nieuwe ticket krijgt de datum van vandaag, d.i. de dag dat je op dat knopje drukt).
Reputatie 7
Badge +3
Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.
Meen je dit nou?! Begin dit jaar werd deze verbetering al aangekondigd. Het zou eind 1e kwartaal gereed moeten zijn. Inmiddels zitten we in het 3e kwartaal en hebben we er nooit meer iets over gehoord. En nu heb jij "via-via" begrepen dat ze aan een verbetering werken?
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.

Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.Meen je dit nou?! Begin dit jaar werd deze verbetering al aangekondigd. Het zou eind 1e kwartaal gereed moeten zijn. Inmiddels zitten we in het 3e kwartaal en hebben we er nooit meer iets over gehoord. En nu heb jij "via-via" begrepen dat ze aan een verbetering werken?
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.


Ik snap je bericht helemaal mrfreeze. Ik had graag ook meer willen vertellen maar helaas reageert de betreffende afdeling niet meer op mijn berichten. Via-via heb ik nu dit te horen gekregen maar ik snap dat dit al veel eerder had verwerkt moeten worden. Waarom het zo lang duurt en waarom de eerdere aanpassing is komen te vervallen weet ik helaas niet.
Reputatie 4


Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.Meen je dit nou?! Begin dit jaar werd deze verbetering al aangekondigd. Het zou eind 1e kwartaal gereed moeten zijn. Inmiddels zitten we in het 3e kwartaal en hebben we er nooit meer iets over gehoord. En nu heb jij "via-via" begrepen dat ze aan een verbetering werken?
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.
Ik snap je bericht helemaal mrfreeze. Ik had graag ook meer willen vertellen maar helaas reageert de betreffende afdeling niet meer op mijn berichten. Via-via heb ik nu dit te horen gekregen maar ik snap dat dit al veel eerder had verwerkt moeten worden. Waarom het zo lang duurt en waarom de eerdere aanpassing is komen te vervallen weet ik helaas niet.


Kan ik je wel vertellen hoor. Allereerst is dat nog steeds dezelfde aanpassing. Er moeten alleen in diverse systemen aanpassingen worden gedaan. Het is lastig om die goed op elkaar te laten afstemmen, gezien de verschillende wensen en belangen die spelen binnen de NS. Daarnaast moeten al deze zaken worden afgestemd met de andere vervoerders in Nederland.
Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.
Reputatie 7
Badge
Ja, was me afgelopen weekend al opgevallen bij het verzilveren van een kaartje.
Reputatie 5
Badge
Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.

Mooi dat het is aangepast!



Als ik nog even een kritische noot mag plaatsen, als je vanuit de reisplanner een reis pland krijg je deze waarschuwing niet, niet eens de mogelijkheid om de datum aan te passen. Je moet daar wel akkoord gaan met de voorwaarden, waar het ongetwijfeld in staat, maar geen mogelijkheid om tijdens het proces de datum te wijzigen.
Reputatie 4

Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.Mooi dat het is aangepast!



Als ik nog even een kritische noot mag plaatsen, als je vanuit de reisplanner een reis pland krijg je deze waarschuwing niet, niet eens de mogelijkheid om de datum aan te passen. Je moet daar wel akkoord gaan met de voorwaarden, waar het ongetwijfeld in staat, maar geen mogelijkheid om tijdens het proces de datum te wijzigen.


Daar zie je echter geen actietickets en meer mensen die op dit moment (of uiterlijk morgen) willen reizen. Ik kan nog eens kijken of ik hem daar ook kan toevoegen, maar de waarde zit hem met name op deze pagina.
Reputatie 5
Badge


Daar zie je echter geen actietickets en meer mensen die op dit moment (of uiterlijk morgen) willen reizen. Ik kan nog eens kijken of ik hem daar ook kan toevoegen, maar de waarde zit hem met name op deze pagina.


Helemaal prima 🙂, sowieso fijn dat dit al gerealiseerd kon worden!
Reputatie 4
Een goede ontwikkeling dit natuurlijk, maar wanneer komen er de beloofde structurele wijzigingen bij de eticket-verkoop?
Durf ik je niet te zeggen, Pluckie!
TS had dit idee al in januari gelanceerd. NS heeft toen gereageerd dat ze bezig waren met iets veel beters.
Dat nu toch het idee van TS is geïmplementeerd zegt veel over de slagvaardigheid van NS.

Dit antwoord van Jouke zegt natuurlijk ook veel over het bedrijf NS:

Ik snap je bericht helemaal mrfreeze. Ik had graag ook meer willen vertellen maar helaas reageert de betreffende afdeling niet meer op mijn berichten. Via-via heb ik nu dit te horen gekregen maar ik snap dat dit al veel eerder had verwerkt moeten worden. Waarom het zo lang duurt en waarom de eerdere aanpassing is komen te vervallen weet ik helaas niet.

Lijkt mij hoog tijd dat er iemand bij NS aan het roer komt die meer dan lintjes doorknipt.
Reputatie 7
Mijn complimenten voor de thans aangebrachte aanpassingen. Het heeft even geduurd maar de aanzet is goed.

@Jouke NS verwoordt het juist: er wordt deels tegemoet gekomen aan de gewenste aanpassingen. De aanpassingen zijn nog niet bij alle ingangen van het bestelproces aangebracht en sommigen zullen wellicht gedacht hebben dat de aangekondigde veranderingen zouden inhouden dat er een e-ticket zou worden geintroduceerd dat gewijzigd of geannuleerd zou kunnen worden.

@RailRunner15 Railrunner 15. Alhoewel elke (extra) vermelding van de belangrijkste voorwaarde valt toe te juichen, zit het grootste probleem m.b.t. de communicatie niet bij de actietickets. De externe verkopers van deze tickets zijn doorgaans redelijk tot goed in staat de voorwaarden duidelijk te presenteren.
Dit is niet het geval bij de e-tickets die via ingangen zoals Koop je treinkaartjes online, de reisplanner en de app bij NS worden aangeschaft en die doorgaans (veel) duurder zijn.
Nog altijd verkiest NS hierbij slechts duidelijk aan te geven dat een e-ticket 1 € goedkoper is dan een kaartje uit de automaat. Het wrange hierbij is dat het kaartje uit de automaat wel zonder problemen gewijzigd of geannuleerd kan worden.

Er vanuit gaande dat ook NS haar klanten duidelijk wenst te informeren zou een integrale aanpassing van het bestelproces zeer welkom zijn.
Reputatie 7
Badge +3

Waarom de afweging is gemaakt weet ik niet. Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

 

Ik had verwacht dat je eerste kwartaal 2019 bedoelde, maar dat was dus niet juist. Het is nu bijna eind Q1 2020. Kunnen we nu wel iets verwachten? Of kun je aangeven van welk jaar je het eerste kwartaal bedoelde?

Waarom de afweging is gemaakt weet ik niet. Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

 

Ik had verwacht dat je eerste kwartaal 2019 bedoelde, maar dat was dus niet juist. Het is nu bijna eind Q1 2020. Kunnen we nu wel iets verwachten? Of kun je aangeven van welk jaar je het eerste kwartaal bedoelde?

 

Die plannen zijn inmiddels al lang weer van de baan. NS kan dit nu eenmaal niet. Uiteindelijk hebben ze in ieder geval het aangeven van de dag nu doorgevoerd. Dat is al heel wat voor NS. Totdat OV chipkaart 2 er is denk ik niet dat we veel innovatie bij NS kunnen verwachten. 

Reputatie 7

Het aangeven van de dag is dan ook nog maar slechts bij de actietickets doorgevoerd.

Het lijkt erop dat er nog altijd sprake is van een verkokerde organisatie waarbij tegenstrijdige belangen een rol spelen. Het niet realiseren van verdere aanpassingen zou, zo bezien, weleens niet zo zeer een kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen zijn.

Het kan bijvoorbeeld technisch toch niet zo moeilijk zijn om duidelijk aan te geven dat etickets het beste zo kort mogelijk voor aanvang van de reis verzilverd/besteld kunnen worden. Dit vanwege het feit dat de validatie niet ongedaan kan worden gemaakt.

Het aangeven van de dag is dan ook nog maar slechts bij de actietickets doorgevoerd.

Het lijkt erop dat er nog altijd sprake is van een verkokerde organisatie waarbij tegenstrijdige belangen een rol spelen. Het niet realiseren van verdere aanpassingen zou, zo bezien, weleens niet zo zeer een kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen zijn.

Het kan bijvoorbeeld technisch toch niet zo moeilijk zijn om duidelijk aan te geven dat etickets het beste zo kort mogelijk voor aanvang van de reis verzilverd/besteld kunnen worden. Dit vanwege het feit dat de validatie niet ongedaan kan worden gemaakt.

 

Het laatste is ook al vele malen aangegeven o.a. door IMark. Door bewust hier niets mee te doen, lijkt het bedrijf echt alleen maar aan de eigen kassa te denken. (Katjing) Het bestellen van e-tickets meer dan twee weken (en dat is al idioot lang) voor de daadwerkelijke reisdatum zou gewoon niet moeten kunnen. 

Reputatie 4

De melding van het niet ver vantevoren kopen van een kaartje blijft dan natuurlijk wel symptoombestrijding. Feit blijft dat NS blijkbaar uit pure desinteresse geen zin heeft om het kaartsysteem zo aan te passen dat datums van gekochte kaartjes tot daags tevoren kunnen worden gewijzigd. En de techniek ervoor is er gewoon.Tot die tijd is het een ordinair verdienmodel.

En die desinteresse zie je ook terug bij de talloze storingen op de website, waar hier al een hele poos over wordt geklaagd. Een beetje bedrijf zet alles op alles om die storingen in no time te verhelpen, maar NS laat het allemaal rustig op zijn beloop.

Badge +3

Probleem is dat de datum voor gekochte/verzilverde kaartjes keihard in de code op je e-ticket staat, en dus geldig is.

De datum wijzigen is dus niet mogelijk, en gratis een nieuw e-ticket voor een andere datum gaat niet snel gebeuren, hooguit bij grote aantoonbare overmacht zoals een e-ticket van/naar Schiphol i.c.m. met het bewijs dat een vlucht gewijzigd/geannuleerd is.

Met de huidige CoVid2019 situatie mag je nog gewoon reizen, maar mochten bepaalde evenementen niet doorgaan dan wordt er zo te lezen al redelijk coulant gehandeld… Ik neem aan dat bijv. e-tickets voor de Efteling e.d. gewoon ongeldig gemaakt kunnen worden, en je dan een nieuwe couponcode krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, probleem is dat NS ruim een jaar geleden aankondigde dat dat dus snel zou gaan veranderen. Er zou wél een manier komen om e-tickets ongeldig te maken. Daarom konden er ook geen tekstuele wijzigingen op de site komen. Nu zijn we ruim een jaar verder, zijn er wél tekstuele wijzigingen gedaan, en horen we verder niks meer.
Dit was mijn sarcastische poging om naar de status van die ontwikkeling te vragen …

 

Nog even terugkomend op de suggestie van het vermelden van de reisdag + reisdatum tijdens het bestelproces heb ik vernomen dat ze dit niet gaan opnemen. De reden is dat ze momenteel mikken op een betere optie waar ik jammer genoeg nog niks over kan vertellen. We houden het dus nog even spannend maar er zit een goede verbetering aan te komen zover ik heb begrepen! 😉

  

Zoals Denice NS al heeft aangegeven komen we met ontwikkelingen waardoor dit veel minder een probleem wordt maar hoe dit precies gaat worden kan ik nog niet onthullen.

  

IDenice NS heeft al aangegeven dat een tekstuele aanpassing op de website geen optie is omdat we met een andere ontwikkeling bezig zijn. Die ontwikkeling sluit aan bij de reizigers op 1,2 en 3. Helaas kan ik nog niet onthullen wat die ontwikkeling precies zal zijn.

  

Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

  

Zoals ik al eerder heb aangegeven komen er ontwikkelingen aan waardoor veel van de frustraties over e-tickets zullen worden weggenomen.

  

Ik zie inderdaad dat ik heb aangegeven aan het einde van het eerste kwartaal een nieuwe optie voor jullie te hebben. Helaas is dat tot op heden nog niet het geval. We weten nog net zoveel als in januari, er wordt gewerkt aan een nieuwe optie maar die is nog niet klaar. Ik ga proberen uit te zoeken of we een duidelijke deadline kunnen krijgen maar ik kan niets beloven.

  

Ik kan je in elk geval vertellen dat ik zojuist een reactie heb gekregen dat er gewerkt wordt aan een manier om E-tickets ongeldig te maken. Hierdoor kunnen we dus het grootste struikelblok voor NS, het niet kunnen verifiëren dat je ticket niet gebruikt wordt, tackelen.

 

 

 

Reageer