Oplossing voor verkeerde datum etickets | NS Community

Oplossing voor verkeerde datum etickets


  • Anonymous
  • 0 reacties
Het aantal topics met gekochte e-tickets voor een verkeerde reisdatum op dit forum is zeer groot.
Is het misschien een idee om aan het eind van de bestelcyclus iets aan te geven in de trend van:

Beste Reiziger. U bestelt thans een e-ticket voor Maandag 7 januari 2019 van ......
naar ...... Is dit het gewenste ticket?

En dan boxje met ja/nee en vervolgens de rest van de bestelprocedure. Door de reiziger op Ja of Nee te laten klikken wordt hij/zij volgens mij meer bewust van wat hij/zij besteld.

180 reacties

Badge +3

Ik vermoed dat een eerste stap zal zijn dat je met een e-ticket daadwerkelijk moet gaan inchecken.

Dat zou betekenen dat incheckpaaltjes allemaal een optische scanner moeten krijgen. De bussen hier hebben die al, aan de onderkant van het CiCo apparaat. De volgende stap zal gewoon NFC op je telefoon zijn natuurlijk (ticket in een wallet).

Een beperkte blacklist voor e-tickets is er al (bij controle in de trein een backend-check doen) maar voor poortjes schijnt dat nogal lastig/traag te zijn, en die dingen hebben blijkbaar te weinig geheugen om alle geblokkeerde tickets en ov-chipkaarten lokaal op te slaan?

Je zit sowieso met een stukje administratie om in dat geval nieuwe couponcodes aan te moeten maken, of identieke e-tickets op naam opsturen maar dan voor een andere datum. Even snel een ticket dat je al hebt op een andere datum/bestemming zetten is er dus niet bij.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik de verhalen hier moet geloven, kan je met een daluren e-ticket geen poortje openen vóór 8.55 uur. Dan vindt er dus al een controle in de backend plaats, anders kan dat poortje het nooit weten. Hoe ze het met de CiCo-paaltjes willen doen, geen idee. Maar als NS zo stellig aankondigt dat ze met zo'n systeem gaan komen, mogen we ze daar ook aan herinneren toch? :slight_smile:

Nee, probleem is dat NS ruim een jaar geleden aankondigde dat dat dus snel zou gaan veranderen. Er zou wél een manier komen om e-tickets ongeldig te maken. Daarom konden er ook geen tekstuele wijzigingen op de site komen. Nu zijn we ruim een jaar verder, zijn er wél tekstuele wijzigingen gedaan, en horen we verder niks meer.
Dit was mijn sarcastische poging om naar de status van die ontwikkeling te vragen …

 

Nog even terugkomend op de suggestie van het vermelden van de reisdag + reisdatum tijdens het bestelproces heb ik vernomen dat ze dit niet gaan opnemen. De reden is dat ze momenteel mikken op een betere optie waar ik jammer genoeg nog niks over kan vertellen. We houden het dus nog even spannend maar er zit een goede verbetering aan te komen zover ik heb begrepen! 😉

  

Zoals Denice NS al heeft aangegeven komen we met ontwikkelingen waardoor dit veel minder een probleem wordt maar hoe dit precies gaat worden kan ik nog niet onthullen.

  

IDenice NS heeft al aangegeven dat een tekstuele aanpassing op de website geen optie is omdat we met een andere ontwikkeling bezig zijn. Die ontwikkeling sluit aan bij de reizigers op 1,2 en 3. Helaas kan ik nog niet onthullen wat die ontwikkeling precies zal zijn.

  

Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

  

Zoals ik al eerder heb aangegeven komen er ontwikkelingen aan waardoor veel van de frustraties over e-tickets zullen worden weggenomen.

  

Ik zie inderdaad dat ik heb aangegeven aan het einde van het eerste kwartaal een nieuwe optie voor jullie te hebben. Helaas is dat tot op heden nog niet het geval. We weten nog net zoveel als in januari, er wordt gewerkt aan een nieuwe optie maar die is nog niet klaar. Ik ga proberen uit te zoeken of we een duidelijke deadline kunnen krijgen maar ik kan niets beloven.

  

Ik kan je in elk geval vertellen dat ik zojuist een reactie heb gekregen dat er gewerkt wordt aan een manier om E-tickets ongeldig te maken. Hierdoor kunnen we dus het grootste struikelblok voor NS, het niet kunnen verifiëren dat je ticket niet gebruikt wordt, tackelen.

 

 

 

Lijkt mij dat Jouke wel erg vaak een loopje met de waarheid heeft genomen. Leuke opsomming @mrfreeze. Moest even reageren omdat hij naar een eerdere pagina was verdwenen. Nu nog een reactie vanuit NS-zijde. Elke reactie van het komt eraan is nu gelijk compleet ongeloofwaardig. 

Badge +3

Als ik de verhalen hier moet geloven, kan je met een daluren e-ticket geen poortje openen vóór 8.55 uur. Dan vindt er dus al een controle in de backend plaats, anders kan dat poortje het nooit weten. Hoe ze het met de CiCo-paaltjes willen doen, geen idee. Maar als NS zo stellig aankondigt dat ze met zo'n systeem gaan komen, mogen we ze daar ook aan herinneren toch? :slight_smile:

Jazeker, helemaal met je eens. Dat eerste (poortjes niet kunnen openen tot vlak voor de daluren) las ik ook, maar lijkt me redelijk onwaarschijnlijk.

poortjes gaan inderdaad alleen nog open op de tijdstippen dat de tickets geldig zijn, wel met een marge van 5 minuten . 

De poortjes begrijpen het verschil tussen daluren en voordeeluren ook goed. In tegenstelling tot de conducteur die mijn reisgenoot erop wees dat hij de trein uit moest zijn voor 16.00 uur, terwijl op zijn ticket duidelijk vermeld stond dat het na 9.00 uur de hele dag geldig was

Badge +3

Ah, oké maar dat is dan wel jammer als je eerst op bijv. Utrecht Centraal nog op je gemak wat wilt eten/drinken/kopen, of afgesproken hebt met andere reizigers bij de vekeerde Starbucks (die binnen de poortjes).

Maar goed, je kunt niet alles hebben en e-tickets met beperkingen zijn sowieso veelal actiekaartjes.

minder dan vijf minuten is op stations als Utrecht Centraal soms al vrij krap, helemaal als je minder goed te been bent

Deze nieuwe restrictie om stations niet meer in te kunnen had best gecommuniceerd kunnen worden i.p.v. deze wijziging gewoon door te voeren en denken jullie komen er bij het poortje wel achter

Badge +3

Bij de Kruidvat kaartjes toen het nog chipkaartjes waren was het trouwens ook zo. Incheck buiten daluren (+marge) gaf de melding Niet Mogelijk.

Dus als een poortje een e-ticket ziet (dal/voordeeluren staat gewoon in de code, geen backend-check voor nodig) kan dat natuurlijk ook gewoon. Op zich logisch dus, maar onhandig ook (als je toch sowieso 60 minuten zonder te reizen binnen poortjes mag zijn)?

Reputatie 7

Het aangeven van de dag is dan ook nog maar slechts bij de actietickets doorgevoerd.

Het lijkt erop dat er nog altijd sprake is van een verkokerde organisatie waarbij tegenstrijdige belangen een rol spelen. Het niet realiseren van verdere aanpassingen zou, zo bezien, weleens niet zo zeer een kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen zijn.

Het kan bijvoorbeeld technisch toch niet zo moeilijk zijn om duidelijk aan te geven dat etickets het beste zo kort mogelijk voor aanvang van de reis verzilverd/besteld kunnen worden. Dit vanwege het feit dat de validatie niet ongedaan kan worden gemaakt.

 

Het laatste is ook al vele malen aangegeven o.a. door IMark. Door bewust hier niets mee te doen, lijkt het bedrijf echt alleen maar aan de eigen kassa te denken. (Katjing) Het bestellen van e-tickets meer dan twee weken (en dat is al idioot lang) voor de daadwerkelijke reisdatum zou gewoon niet moeten kunnen. 

 

Met goed informeren zou het betuttelen niet nodig moeten zijn. Maar ja, als dat maar niet wil lukken dan blijft, mbt de huidige tickets, de betutteling over oftewel de bestelperiode zo kort mogelijk maken.

Overigens pleit imark voor afschaffing van het e-ticket tgv kaartjes uit de automaat.

 

Als ik de verhalen hier moet geloven, kan je met een daluren e-ticket geen poortje openen vóór 8.55 uur. Dan vindt er dus al een controle in de backend plaats, anders kan dat poortje het nooit weten. Hoe ze het met de CiCo-paaltjes willen doen, geen idee. Maar als NS zo stellig aankondigt dat ze met zo'n systeem gaan komen, mogen we ze daar ook aan herinneren toch? :slight_smile:


mrFreeze, inchecken met een E-ticket hoeft niet bij de CiCo paaltjes maar die wist je toch al :wink: en controleren op die kaartjes is dan toch weer voor de Hc op de trein.

En verder, er was inderdaad aangekondigd dat er een oplossing zou komen en StijnNS heeft dat ook aangegeven. Blijkbaar heeft het toch meer voeten in de aarde om het systeem voor elkaar te krijgen en er lopen naast dit nog heel veel meer IT projecten bij de NS waar aan gewerkt wordt.

Dat de poortjes nu selectief zijn zal vast onderdeel zijn van de aanpassingen in het systeem van E-tickets maar wanneer annuleren of wijzigen mogelijk wordt, tja, dat blijft nog even afwachten.

Afschaffen E-tickets zal het niet gaan worden.

Reputatie 7
Badge +3

mrFreeze, inchecken met een E-ticket hoeft niet bij de CiCo paaltjes maar die wist je toch al :wink: en controleren op die kaartjes is dan toch weer voor de Hc op de trein.

Ik reageerde op Robert B die aangaf dat de eerste stap waarschijnlijk zou zijn, dat je met een e-ticket daadwerkelijk moet inchecken.

En verder, er was inderdaad aangekondigd dat er een oplossing zou komen en StijnNS heeft dat ook aangegeven. Blijkbaar heeft het toch meer voeten in de aarde om het systeem voor elkaar te krijgen en er lopen naast dit nog heel veel meer IT projecten bij de NS waar aan gewerkt wordt.

Dat de poortjes nu selectief zijn zal vast onderdeel zijn van de aanpassingen in het systeem van E-tickets maar wanneer annuleren of wijzigen mogelijk wordt, tja, dat blijft nog even afwachten.

Afschaffen E-tickets zal het niet gaan worden.

Dat laatste denk ik ook niet. Hoeft van mij ook helemaal niet, liever niet zelfs. Ik was gewoon benieuwd naar de status van de ontwikkelingen. En dat dat niet 1, 2, 3 geregeld is, snap ik ook. Maar kondig het dan niet zo veelbelovend aan :wink:

Reputatie 7

Juist omdat dergelijke projecten doorgaans nogal wat voeten in de aarde hebben en er bovendien veel IT projecten onder handen zijn, was/is iets meer aandacht voor eenvoudige aanpassingen van het huidige productwel op zijn plaats.

Badge +3

Ik doe even een ‘ping’ naar @RailRunner15 dan, want die (ook al werkt hij in een ander team tegenwoordig?) vertelde dat er heel veel mensen aan het team dat het allemaal moest regelen toegevoegd waren.. toch?

Denk dat @TheoSu nu het beste aanspreekpunt is, maar goed waar bemoeien we ons eigenlijk mee? :joy:

De NS of TLS aan beloftes houden is wishful thinking, want binnen 5 dagen reageren op een e-mail met een doodsimpel issue is vaak al zo enorm lastig, en zo… :disappointed_relieved:

 

Reputatie 4

Ik doe even een ‘ping’ naar @RailRunner15 dan, want die (ook al werkt hij in een ander team tegenwoordig?) vertelde dat er heel veel mensen aan het team dat het allemaal moest regelen toegevoegd waren.. toch?

Denk dat @TheoSu nu het beste aanspreekpunt is, maar goed waar bemoeien we ons eigenlijk mee? :joy:

De NS of TLS aan beloftes houden is wishful thinking, want binnen 5 dagen reageren op een e-mail met een doodsimpel issue is vaak al zo enorm lastig, en zo… :disappointed_relieved:

 

 

Dacht al dat jij degene zou zijn die me zou taggen…

Tsja, IT projecten zijn altijd lastig als je te maken hebt met interoperabiliteit, mededingingsrecht, spoorwegwet en privacy. Voor wat betreft het blacklisten, da’s ergens gestrand op een systeem dat men liever ziet verdwijnen en dus al helemaal niet wil aanpassen. Ik zit niet meer bij dat team, dus ik kan niet zeggen wat de toekomst brengt, maar ik gok dat de toekomst van de barcodes heel erg gelinkt is aan OV-betalen. 

Ik lees net weer op het forum iemand die een verkeerd dagretour heeft aangeschaft. Het antwoord wat nu weer door de forumleden wordt aangegeven dat meneer heeft pech gehad. Ooit ca 1½ jaar geleden heeft NS een toezegging gedaan dat er een enorme verbetering zou komen op het product e-tickets.

 

Is hier nu het spreekwoord: veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven van toepassing of gaan jullie nu “eindelijk" eens de daad bij het woord voegen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees net weer op het forum iemand die een verkeerd dagretour heeft aangeschaft. Het antwoord wat nu weer door de forumleden wordt aangegeven dat meneer heeft pech gehad. Ooit ca 1½ jaar geleden heeft NS een toezegging gedaan dat er een enorme verbetering zou komen op het product e-tickets.

 

Is hier nu het spreekwoord: veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven van toepassing of gaan jullie nu “eindelijk" eens de daad bij het woord voegen.


Er zijn verbeteringen. Zo wordt de datum met dagaanduiding aangegeven. Hoe wil je oplossen dat mensen denken dat je met een retour op 2 verschillende dagen kunt reizen? In de app staat retour, dat kan verwarrend zijn, maar op de website staat duidelijk dagretour. De laatste keer dat ik online een kaartje kocht (begin maart) werden de stappen duidelijk aangegeven.

En ja, vanwege mogelijke fraude wordt er geen geld terug gegeven en is wijzigen nog steeds niet mogelijk. Dat staat gewoon in de voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn verbeteringen. Zo wordt de datum met dagaanduiding aangegeven. Hoe wil je oplossen dat mensen denken dat je met een retour op 2 verschillende dagen kunt reizen?

Niet. Maar dat hoeft ook niet als ze gewijzigd/geannuleerd kunnen worden.

En ja, vanwege mogelijke fraude wordt er geen geld terug gegeven en is wijzigen nog steeds niet mogelijk. Dat staat gewoon in de voorwaarden.

Dat is het punt niet. NS heeft meerdere malen aangekondigd dat het mogelijk wordt om e-tickets ongeldig te maken. Zonder controle is fraude altijd mogelijk, met of zonder e-tickets, met of zonder de mogelijkheid ze ongeldig te maken.

Reputatie 7
Badge

Er is toch een waarschuwing? “Weet u zeker dat op u op die dag wil reizen? Eenmaal gekocht kan niet meer gewijzigd worden.” Of zoiets.

In de app is er geen waarschuwing. Die is lang geleden al wel beloofd door NS, maar die belofte zijn ze nog niet nagekomen.

Reputatie 7
Badge

Dat van de app wist ik niet. Ik doe het op de ouderwetse manier met printen op papier. 

Ik ben totaal vergeten dit aan jullie te schrijven maandag, maar ik ben hier inmiddels mee bezig. Bij het bestellen van e-tickets stond inderdaad een waarschuwing vermeld, naast dat je meermaals de gelegenheid hebt de datum te controleren. Deze heb ik afgelopen maandag niet meer kunnen vinden, dus ben ik het e.e.a. gaan uitvragen. Daar kom ik op terug.

Ik ben totaal vergeten dit aan jullie te schrijven maandag, maar ik ben hier inmiddels mee bezig. Bij het bestellen van e-tickets stond inderdaad een waarschuwing vermeld, naast dat je meermaals de gelegenheid hebt de datum te controleren. Deze heb ik afgelopen maandag niet meer kunnen vinden, dus ben ik het e.e.a. gaan uitvragen. Daar kom ik op terug.

Zal wel weer gesneuveld zijn bij een update. Gaat lekker zo. 

Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”

Reputatie 4

Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”

Mooi, maar dat is allemaal symptoombestrijding natuurlijk. Wanneer wordt het nou eens echt mogelijk dat tickets tot voor de reisdag kostenloos kunnen worden omgezet?

Reputatie 7
Badge +3

Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”

Mooi, maar dat is allemaal symptoombestrijding natuurlijk. Wanneer wordt het nou eens echt mogelijk dat tickets tot voor de reisdag kostenloos kunnen worden omgezet?


Het omzetten voor de reisdag is niet nodig, als je gewoon het kaartje koopt wanneer je gaat reizen. en waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten? Een vliegticket, een concertkaartje, bioscoopkaartje, theaterkaartje of festivalkaartje kun je ook niet zomaar wijzigen.

Reageer