Oplossing voor verkeerde datum etickets


  • Anonymous
  • 0 reacties
Het aantal topics met gekochte e-tickets voor een verkeerde reisdatum op dit forum is zeer groot.
Is het misschien een idee om aan het eind van de bestelcyclus iets aan te geven in de trend van:

Beste Reiziger. U bestelt thans een e-ticket voor Maandag 7 januari 2019 van ......
naar ...... Is dit het gewenste ticket?

En dan boxje met ja/nee en vervolgens de rest van de bestelprocedure. Door de reiziger op Ja of Nee te laten klikken wordt hij/zij volgens mij meer bewust van wat hij/zij besteld.

180 reacties

Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.
Reputatie 7
Badge +3
Dus het kan NS niks schelen dat het zo vaak mis gaat en klanten geld kwijt zijn, had je de voorwaarden maar moeten lezen.
Geen speld tussen te krijgen, maar klantvriendelijk? Nee. Reiziger op 1, 2 en 3? Zeker niet.
Reputatie 7
Badge +3

Nee, probleem is dat NS ruim een jaar geleden aankondigde dat dat dus snel zou gaan veranderen. Er zou wél een manier komen om e-tickets ongeldig te maken. Daarom konden er ook geen tekstuele wijzigingen op de site komen. Nu zijn we ruim een jaar verder, zijn er wél tekstuele wijzigingen gedaan, en horen we verder niks meer.
Dit was mijn sarcastische poging om naar de status van die ontwikkeling te vragen …

 

Nog even terugkomend op de suggestie van het vermelden van de reisdag + reisdatum tijdens het bestelproces heb ik vernomen dat ze dit niet gaan opnemen. De reden is dat ze momenteel mikken op een betere optie waar ik jammer genoeg nog niks over kan vertellen. We houden het dus nog even spannend maar er zit een goede verbetering aan te komen zover ik heb begrepen! 😉

  

Zoals Denice NS al heeft aangegeven komen we met ontwikkelingen waardoor dit veel minder een probleem wordt maar hoe dit precies gaat worden kan ik nog niet onthullen.

  

IDenice NS heeft al aangegeven dat een tekstuele aanpassing op de website geen optie is omdat we met een andere ontwikkeling bezig zijn. Die ontwikkeling sluit aan bij de reizigers op 1,2 en 3. Helaas kan ik nog niet onthullen wat die ontwikkeling precies zal zijn.

  

Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

  

Zoals ik al eerder heb aangegeven komen er ontwikkelingen aan waardoor veel van de frustraties over e-tickets zullen worden weggenomen.

  

Ik zie inderdaad dat ik heb aangegeven aan het einde van het eerste kwartaal een nieuwe optie voor jullie te hebben. Helaas is dat tot op heden nog niet het geval. We weten nog net zoveel als in januari, er wordt gewerkt aan een nieuwe optie maar die is nog niet klaar. Ik ga proberen uit te zoeken of we een duidelijke deadline kunnen krijgen maar ik kan niets beloven.

  

Ik kan je in elk geval vertellen dat ik zojuist een reactie heb gekregen dat er gewerkt wordt aan een manier om E-tickets ongeldig te maken. Hierdoor kunnen we dus het grootste struikelblok voor NS, het niet kunnen verifiëren dat je ticket niet gebruikt wordt, tackelen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3
Het gaat mij niet eens zozeer om meer coulance bij terugbetalingen. Het gaat mij om het systeem van de e-tickets zelf. Het is geen handige verkoopmethode voor tickets die tegen vol tarief verkocht worden. Dan verwacht je klantvriendelijker methodes om te wijzigen of te annuleren.

Persoonlijk zou ik mijn ergste vijand nog niet aanraden om tegen vol tarief een e-ticket te kopen voor een reis met de trein. Gewoon op saldo reizen of desnoods vlak voor vertrek op het station een kaartje bij de automaat kopen. Dan heb je nooit gezeur met wijzigen of annuleren.
Reputatie 4

Probleem is met name technisch. De reisdatum is verwerkt in de blokjescode van een e-ticket dus die wijzigen is niet mogelijk. Je zult dus sowieso een nieuw ticket moeten aanschaffen als je op een andere dag wilt reizen.

De enige optie is om het betreffende e-ticket te weigeren bij poortjes en bij controle (op basis van ticket/ordernummer in een blacklist zetten).

Voor bij controle in de trein is dat niet zo’n enorm probleem (die kan online plaatsvinden), maar de poortjes hebben maar een heel beperkte geheugenruimte voor geblackliste kaarten/tickets, en niet de mogelijkheid om in achterliggende systemen te kijken. Die zullen dus gewoon open gaan en “Goede reis” of “Passage OK” zeggen.

Voor de rest is een e-ticket eigenlijk een zichtbewijs, dus als je het uitprint en de blokjescode is niet goed leesbaar heb je nog steeds een geldig ticket voor de datum die er op staat.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de ontwikkelingen bij  NS of Translink op dit gebied al vele jaren lang stilstaan. Elk ander bedrijf zou het systeem zodanig hebben ingericht dat de blokjescode in plaats van de datum slechts het ordernummer bevat, ofwel de unieke sleutel.

Het probleem speelt al wat jaartjes. Het had dus al lang met wat software- en eventueel wat hardwarematige omzettingen opgelost kunnen zijn. Waar een wil is, is een weg. Maar dan moet er wel eerst een wil zijn, en die is er bij NS helaas niet, getuige de talloze langdurige problemen met o.a. de website.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom de afweging is gemaakt weet ik niet. Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

 

Ik had verwacht dat je eerste kwartaal 2019 bedoelde, maar dat was dus niet juist. Het is nu bijna eind Q1 2020. Kunnen we nu wel iets verwachten? Of kun je aangeven van welk jaar je het eerste kwartaal bedoelde?

Reputatie 5
Het zou al heel erg helpen als:
Geldig op: 04-01-2019

Vervangen zou worden door:
Geldig op: vrijdag 04-01-2019

Ik denk dat je een groot deel van de foute bestellingen er daarmee al uit haalt
De gang van zaken in de luchtvaartsector maakt duidelijk dat de bewering "alleen een monopolist komt weg met dit soort praktijken" feitelijk onjuist is.

Voor zover de voorwaarden voor een ieder duidelijk zijn (hetgeen thans niet het geval is), zie ik weinig bezwaar tegen het, via verschillende kanalen, aanbieden van tickets met eigen voorwaarden.
Zelfs bij Southern Railway worden online "non-refundable" tickets verkocht.
Reputatie 6

Het aangeven van de dag is dan ook nog maar slechts bij de actietickets doorgevoerd.

Het lijkt erop dat er nog altijd sprake is van een verkokerde organisatie waarbij tegenstrijdige belangen een rol spelen. Het niet realiseren van verdere aanpassingen zou, zo bezien, weleens niet zo zeer een kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen zijn.

Het kan bijvoorbeeld technisch toch niet zo moeilijk zijn om duidelijk aan te geven dat etickets het beste zo kort mogelijk voor aanvang van de reis verzilverd/besteld kunnen worden. Dit vanwege het feit dat de validatie niet ongedaan kan worden gemaakt.

Reputatie 4

De melding van het niet ver vantevoren kopen van een kaartje blijft dan natuurlijk wel symptoombestrijding. Feit blijft dat NS blijkbaar uit pure desinteresse geen zin heeft om het kaartsysteem zo aan te passen dat datums van gekochte kaartjes tot daags tevoren kunnen worden gewijzigd. En de techniek ervoor is er gewoon.Tot die tijd is het een ordinair verdienmodel.

En die desinteresse zie je ook terug bij de talloze storingen op de website, waar hier al een hele poos over wordt geklaagd. Een beetje bedrijf zet alles op alles om die storingen in no time te verhelpen, maar NS laat het allemaal rustig op zijn beloop.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik de verhalen hier moet geloven, kan je met een daluren e-ticket geen poortje openen vóór 8.55 uur. Dan vindt er dus al een controle in de backend plaats, anders kan dat poortje het nooit weten. Hoe ze het met de CiCo-paaltjes willen doen, geen idee. Maar als NS zo stellig aankondigt dat ze met zo'n systeem gaan komen, mogen we ze daar ook aan herinneren toch? :slight_smile:

Nee, probleem is dat NS ruim een jaar geleden aankondigde dat dat dus snel zou gaan veranderen. Er zou wél een manier komen om e-tickets ongeldig te maken. Daarom konden er ook geen tekstuele wijzigingen op de site komen. Nu zijn we ruim een jaar verder, zijn er wél tekstuele wijzigingen gedaan, en horen we verder niks meer.
Dit was mijn sarcastische poging om naar de status van die ontwikkeling te vragen …

 

Nog even terugkomend op de suggestie van het vermelden van de reisdag + reisdatum tijdens het bestelproces heb ik vernomen dat ze dit niet gaan opnemen. De reden is dat ze momenteel mikken op een betere optie waar ik jammer genoeg nog niks over kan vertellen. We houden het dus nog even spannend maar er zit een goede verbetering aan te komen zover ik heb begrepen! 😉

  

Zoals Denice NS al heeft aangegeven komen we met ontwikkelingen waardoor dit veel minder een probleem wordt maar hoe dit precies gaat worden kan ik nog niet onthullen.

  

IDenice NS heeft al aangegeven dat een tekstuele aanpassing op de website geen optie is omdat we met een andere ontwikkeling bezig zijn. Die ontwikkeling sluit aan bij de reizigers op 1,2 en 3. Helaas kan ik nog niet onthullen wat die ontwikkeling precies zal zijn.

  

Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

  

Zoals ik al eerder heb aangegeven komen er ontwikkelingen aan waardoor veel van de frustraties over e-tickets zullen worden weggenomen.

  

Ik zie inderdaad dat ik heb aangegeven aan het einde van het eerste kwartaal een nieuwe optie voor jullie te hebben. Helaas is dat tot op heden nog niet het geval. We weten nog net zoveel als in januari, er wordt gewerkt aan een nieuwe optie maar die is nog niet klaar. Ik ga proberen uit te zoeken of we een duidelijke deadline kunnen krijgen maar ik kan niets beloven.

  

Ik kan je in elk geval vertellen dat ik zojuist een reactie heb gekregen dat er gewerkt wordt aan een manier om E-tickets ongeldig te maken. Hierdoor kunnen we dus het grootste struikelblok voor NS, het niet kunnen verifiëren dat je ticket niet gebruikt wordt, tackelen.

 

 

 

Lijkt mij dat Jouke wel erg vaak een loopje met de waarheid heeft genomen. Leuke opsomming @mrfreeze. Moest even reageren omdat hij naar een eerdere pagina was verdwenen. Nu nog een reactie vanuit NS-zijde. Elke reactie van het komt eraan is nu gelijk compleet ongeloofwaardig. 

Badge

Als ik de verhalen hier moet geloven, kan je met een daluren e-ticket geen poortje openen vóór 8.55 uur. Dan vindt er dus al een controle in de backend plaats, anders kan dat poortje het nooit weten. Hoe ze het met de CiCo-paaltjes willen doen, geen idee. Maar als NS zo stellig aankondigt dat ze met zo'n systeem gaan komen, mogen we ze daar ook aan herinneren toch? :slight_smile:


mrFreeze, inchecken met een E-ticket hoeft niet bij de CiCo paaltjes maar die wist je toch al :wink: en controleren op die kaartjes is dan toch weer voor de Hc op de trein.

En verder, er was inderdaad aangekondigd dat er een oplossing zou komen en StijnNS heeft dat ook aangegeven. Blijkbaar heeft het toch meer voeten in de aarde om het systeem voor elkaar te krijgen en er lopen naast dit nog heel veel meer IT projecten bij de NS waar aan gewerkt wordt.

Dat de poortjes nu selectief zijn zal vast onderdeel zijn van de aanpassingen in het systeem van E-tickets maar wanneer annuleren of wijzigen mogelijk wordt, tja, dat blijft nog even afwachten.

Afschaffen E-tickets zal het niet gaan worden.

Reputatie 6

Juist omdat dergelijke projecten doorgaans nogal wat voeten in de aarde hebben en er bovendien veel IT projecten onder handen zijn, was/is iets meer aandacht voor eenvoudige aanpassingen van het huidige productwel op zijn plaats.

Reputatie 4

Ik doe even een ‘ping’ naar @RailRunner15 dan, want die (ook al werkt hij in een ander team tegenwoordig?) vertelde dat er heel veel mensen aan het team dat het allemaal moest regelen toegevoegd waren.. toch?

Denk dat @TheoSu nu het beste aanspreekpunt is, maar goed waar bemoeien we ons eigenlijk mee? :joy:

De NS of TLS aan beloftes houden is wishful thinking, want binnen 5 dagen reageren op een e-mail met een doodsimpel issue is vaak al zo enorm lastig, en zo… :disappointed_relieved:

 

 

Dacht al dat jij degene zou zijn die me zou taggen…

Tsja, IT projecten zijn altijd lastig als je te maken hebt met interoperabiliteit, mededingingsrecht, spoorwegwet en privacy. Voor wat betreft het blacklisten, da’s ergens gestrand op een systeem dat men liever ziet verdwijnen en dus al helemaal niet wil aanpassen. Ik zit niet meer bij dat team, dus ik kan niet zeggen wat de toekomst brengt, maar ik gok dat de toekomst van de barcodes heel erg gelinkt is aan OV-betalen. 

Reputatie 6
Ja, was me afgelopen weekend al opgevallen bij het verzilveren van een kaartje.
Reputatie 5
Badge
Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.

Mooi dat het is aangepast!



Als ik nog even een kritische noot mag plaatsen, als je vanuit de reisplanner een reis pland krijg je deze waarschuwing niet, niet eens de mogelijkheid om de datum aan te passen. Je moet daar wel akkoord gaan met de voorwaarden, waar het ongetwijfeld in staat, maar geen mogelijkheid om tijdens het proces de datum te wijzigen.
Reputatie 4

Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.Mooi dat het is aangepast!



Als ik nog even een kritische noot mag plaatsen, als je vanuit de reisplanner een reis pland krijg je deze waarschuwing niet, niet eens de mogelijkheid om de datum aan te passen. Je moet daar wel akkoord gaan met de voorwaarden, waar het ongetwijfeld in staat, maar geen mogelijkheid om tijdens het proces de datum te wijzigen.


Daar zie je echter geen actietickets en meer mensen die op dit moment (of uiterlijk morgen) willen reizen. Ik kan nog eens kijken of ik hem daar ook kan toevoegen, maar de waarde zit hem met name op deze pagina.
Reputatie 5
Badge


Daar zie je echter geen actietickets en meer mensen die op dit moment (of uiterlijk morgen) willen reizen. Ik kan nog eens kijken of ik hem daar ook kan toevoegen, maar de waarde zit hem met name op deze pagina.


Helemaal prima 🙂, sowieso fijn dat dit al gerealiseerd kon worden!
Reputatie 7
Badge +3
@mrfreeze
Het grootste probleem van dat controle-moment blijft mijns inziens het alleen vermelden van de datum en niet de dag.
Reputatie 7
Badge +3

Er zijn verbeteringen. Zo wordt de datum met dagaanduiding aangegeven. Hoe wil je oplossen dat mensen denken dat je met een retour op 2 verschillende dagen kunt reizen?

Niet. Maar dat hoeft ook niet als ze gewijzigd/geannuleerd kunnen worden.

En ja, vanwege mogelijke fraude wordt er geen geld terug gegeven en is wijzigen nog steeds niet mogelijk. Dat staat gewoon in de voorwaarden.

Dat is het punt niet. NS heeft meerdere malen aangekondigd dat het mogelijk wordt om e-tickets ongeldig te maken. Zonder controle is fraude altijd mogelijk, met of zonder e-tickets, met of zonder de mogelijkheid ze ongeldig te maken.

Zou het foutief invullen van gegevens bij de bestelling het grootste probleem zijn of is het meer dat men er na verloop van tijd achterkomt dat men de verkeerde gegevens heeft ingevuld omdat inmiddels de reisplannen zijn gewijzigd ?
Verder lijkt nogal wat fout te gaan bij het binnenhalen van de tickets en het printen daarvan.
Reputatie 6
Er zijn zat manieren om te zorgen dat je geen fout maakt. Ik verzilver alleen op de dag van vertrek en dubbelcheck mijn gegevens.
Dat kan bij de NS extra voordelige aanbiedingen en aantal uitjes via NS Spoordeelwinkel niet. Soms krijg ik een leuke ns extra aanbieding maar dan moet ik bij het bestellen al aangeven wanneer en welk traject terwijl de reisdatum maand later mag liggen.
Ik heb het idee om de reisdag + reisdatum bij de bestelling te vermelden opnieuw onder de aandacht gebracht, Zodra ik een terugkoppeling ontvang laat ik het weten!
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt al aardig veel coulance toegepast mbt dit soort tickets.

Reageer