Opvallend: Kaartje Amsterdam-Groningen bij NS International soms goedkoper dan bij de NS zelf!

• 12 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 667 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Een kaartje zonder korting tussen Amsterdam en Groningen kost bij de NS €24,70.

Koop je echter bij NS International online een ticket van Amsterdam via Groningen
naar Oldenburg (Duitsland), dan kun je al een kaartje kopen voor €24

6 reacties

Een nadeel van een internationaal ticket gebruiken is wel dat je dan buiten de regeling Geld Terug Bij Vertraging valt en daarvoor in de plaats onder de soberdere internationale compensatie bij vertraging.
Ik vraag me af of dat ticket ook geldig is als je ten onrechte invult dat je een Bahncard 100 hebt, maar hem alleen in Nederland gebruikt. Dan zou het namelijk nog goedkoper worden. (Vreemd genoeg verandert 40% korting in Nederland niets aan die prijs van 24 euro.)
Reputatie 6
Badge +2
Ik vraag me af of dat ticket ook geldig is als je ten onrechte invult dat je een Bahncard 100 hebt, maar hem alleen in Nederland gebruikt. Dan zou het namelijk nog goedkoper worden.
Nee, want dat omvat RailPlus, en daarmee 25% korting, ook op het Nederlandse traject (overigens wordt het met Bahncard 100 € 18,60 in plaats van € 18, misschien omdat de € 24 een speciaal tarief is).
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie overigens dat het met (alleen) RailPlus nog steeds € 24 is, waarschijnlijk omdat de RailPluskorting alleen berekend wordt over het volle tarief, terwijl de € 24 een speciaal tarief is, dus het is nog wat ingewikkelder dan het leek.

Het SCIC-NRT-tarief voor het Nederlandse traject is € 24,80 (het maximum behoudens opsplitsen), vandaar € 18,60 met Bahncard 100.
Reputatie 7
Badge +4
Als je Bahncard100 invult en op basis daarvan met korting reist in Nederland dan is je kaartje ongeldig als je geen Bahncard hebt. Het is fraude want je hebt geen recht op die korting. Ik vraag me zelfs af of het wel verstandig is te veronderstellen dat een conducteur er niet naar zal vragen, hij moet controleren of je een geldig vervoersbewijs hebt en mag je er naar vragen. Op de Nederlandse trajecten naar Berlijn en naar het Ruhrgebied gebeurt het en mag het ook op Nederlandse bodem.

Ik reis regelmatig naar Duitsland en heb echt een Bahncard 25 waardoor ik met korting in Duitsland reis. Ik heb in Nederland onderweg naar Berlijn of het Ruhrgebied regelmatig dus mijn weekendvrij, e-ticket en Bahncard25 moeten laten zien. Dat zal onderweg naar Groningen mogelijk minder snel het geval zijn maar de conducteur mag om te controleren of je vervoersbewijs geldig is er wel om vragen en dan blijkt toch dat je zwart of grijs reist. Bedenk ook dat het opvalt als je met een e-ticket in Nederland, gedekt door de Bahncard100 reist. Er zijn er maar weinigen die zich die kunnen permitteren. Deze Bahncard100 is ook in Duitsland niet zo algemeen en als je ziet wat hij kost, snap je dat ook wel. Je kunt er wel onbeperkt mee reizen in Duitsland, dat wel. Ik ga er echter van uit dat je geen Bahncard100 hebt.

Is een e-ticket naar Weener met 40 procent korting geen alternatief? 24 euro voor Amsterdam-Oldenburg kom me goedkoop voor. Was het ten dele een Sparpreis?

Verder is de opmerking van Dennis zeer verhelderend, dank.
Reputatie 7
Badge +4
[ Dubbel.
De prijsstelling van NS International is anders dan die ban binnenland, namelijk met vanaf-prijzen, net zoals in de luchtvaart. Om bepaalde treinen op impopulaire data/tijdstippen toch voller te krijgen, worden de tickets daardoor wel eens voor lagere prijzen de deur uit gedaan.

Reageer