beantwoord

Oude trajectkaart + e-ticket + 2-1

Hoi,

Is het volgende 'legaal'? Ik heb een oude traject kaart welke geldig is op het traject Eindhoven - Utrecht maar wij willen naar Amsterdam. Kan ik dan een e-ticket kopen vanaf Utrecht naar Amsterdam en bij de kaart automaat een 2-1 bewijs voor Eindhoven - Amsterdam?

Of is er een betere manier zonder dat we in Utrecht moeten uitstappen? 🙂
icon

Beste antwoord door Inge NS 3 mei 2014, 15:57

Hoi Pascal,

Het was even zoeken, maar op deze pagina vind je onder het tabblad 'Van 2e naar 1e klas' het antwoord op je vraag. Tijdens de voordeeluren (op maandag t/m vrijdag vanaf 09:00 en in het weekend de hele dag) kopen houders van een Jaartrajectkaart een overgangsbewijs naar de 1e klas met 40% korting. In de ochtendspits heb je dus een Overgang 2-1 vol tarief nodig. Als ik het goed heb bekeken kan je dus een Overgang 2-1 met korting kopen voor het gedeelte Eindhoven - Utrecht, uiteraard met inachtneming van het bovenstaande. Voor het stukje Utrecht - Amsterdam Centraal kan je dan gewoon een 1e klas ticket aanschaffen. Uiteraard dient je Jaartrajectkaart nog wel gewoon geldig zijn.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar past je vraag het beste thuis.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 1
Je kan ook in de kaartautomaat het beginstation wijzigen. Nadat je het eindstation hebt gekozen, kan je op het beginstation tikken om deze te wijzigen. Dan hoeft het dus geen e-ticket te zijn: wel zo handig als je toch bij de kaartautomaat gaat staan.
Maar of het e-ticket of papieren kaartje is, volgens mij zou het moeten kunnen (de onzekerheid zit 'm in het 2-1 bewijs) want je hebt voor het hele traject dan een geldig plaatsbewijs
Als je in het weekend reist zou je voor dat overgangsbewijs 2-1 wellicht een 2-1 kaartje kunnen gebruiken uit de spoordeelweken actie.
Dat is dan geldig voor de hele reis van Eindhoven naar Amsterdam.
Die kaartjes zijn te gebruiken op zaterdag en zondag t/m 25 mei.

Helaas hebben wij die kaartjes niet gekregen.

Handige tip van de kaartautomaat trouwens dat wist ik niet.

Het wordt idd wel complexer met dat ik zowel het 2-1 kaartje als Utrechts Amsterdam met 40% korting wil kopen.

Overigens reist mijn vrouw mee die een dal voordeel kaart heeft.
Reputatie 2
Meerdere kaartjes kopen is niet persé complexer als je het allemaal bij de kaartautomaat doet. Na het maken van de keuzes voor het eerste kaartje kan je i.p.v. te gaan betalen ook op een knop drukken om nog een kaartje te kopen. Je betaald dan al je kaartjes (maximum is vier geloof ik) in één keer.

Ik kan me vergissen (allicht dat één van de NS-medewerkers dit kan verduidelijken) maar volgens mij heb je als je een overgangskaartje koopt er trouwens twee nodig. Tussen Utrecht en Amsterdam reis je immers met de 40% korting die je krijgt met je trajectkaart, maar het deel wat je op je abonnement reist reis je op vol tarief dus heb je ook een vol tarief overgang nodig!

Heb ooit, maar da's jaren geleden, weleens een opmerking van een HC te horen gekregen toen ik met een (nog papieren) Studenten OV + overgang met korting in de vrij reizen periode reisde. Ga er vanuit dat dit dan voor alle abonnementen geldt op die manier.
Reputatie 6
Badge +2
Als de jaartrajectkaart geen korting geeft op de overgang 2-1 op het traject zelf, is een andere vraag of samenreiskorting op basis van het Dal Voordeel van de vrouw op die overgang 2-1geldt.
Ik vermoed dat de jaartrajectkaart ook gewoon korting geeft. Ik koop namelijk omdat de treinen op het traject soms korter zijn dan het aantal reizigers wel eens een 2-1 kaartje met korting voor het eigen traject buiten de spits en daar heeft nog nooit een HC een opmerking over gemaakt. Dus of ik tref coulante HC's of het mag :-)

Daarentegen heb ik ook wel eens een bij een blokker kaart een 2-1 gekocht op basis van de dal voordeel kaart en dat schijnt niet te mogen maar beiden controlerende HC's lieten ook dat toe.

Ik bedoelde trouwens ook niet dat het kopen van kaartjes complex is hoor. Maar kan me voorstellen dat de situatie met trajectkaart + deel buiten traject + 2-1 + korting + dal voordeel het e.e.a. complex kan maken 😃
Hoi Pascal,

Ik heb even wat zitten nakijken in mijn railpocket over de jaartrajectkaart en ik kom niet direct tot een oplossing. Er staat inderdaad dat de jaartrajectkaart ook een Voordeelurenabonnement is en bij de overgang van 2-1 wordt ie nog onduidelijker: "Breng het verschil tussen 1e en 2e klas plus de wettelijke verhoging in rekening" Dat gaat dan als men verkeerd zit, maar nergens of het met korting mag of niet. Zeer summiere info in onze railpocket. Het abonnement wordt veranderd, dus zal wel niet meer voor ons worden aangepast vermoed ik.

Ik zou het zelf in de beschreven situatie ook hetzelfde hebben gedaan, gewoon goedgekeurd. Interessante case en ik ben ook erg benieuwd hoe dat nu zit.
Hoi Pascal,

Het was even zoeken, maar op deze pagina vind je onder het tabblad 'Van 2e naar 1e klas' het antwoord op je vraag. Tijdens de voordeeluren (op maandag t/m vrijdag vanaf 09:00 en in het weekend de hele dag) kopen houders van een Jaartrajectkaart een overgangsbewijs naar de 1e klas met 40% korting. In de ochtendspits heb je dus een Overgang 2-1 vol tarief nodig. Als ik het goed heb bekeken kan je dus een Overgang 2-1 met korting kopen voor het gedeelte Eindhoven - Utrecht, uiteraard met inachtneming van het bovenstaande. Voor het stukje Utrecht - Amsterdam Centraal kan je dan gewoon een 1e klas ticket aanschaffen. Uiteraard dient je Jaartrajectkaart nog wel gewoon geldig zijn.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar past je vraag het beste thuis.
Dank voor alle reacties

De HC had geen problemen met de constructie van trajectkaart + extra papieren kaart vanaf Utrecht + 2-1 voor het hele traject. Inclusief 40% korting dus.
Reputatie 6
Badge +2
extra [2e klas] papieren kaart vanaf Utrecht + 2-1 voor het hele traject. Inclusief 40% korting
Dit is ook iets goedkoper dan Overgang 2-1 met korting voor het gedeelte Eindhoven - Utrecht, en voor het stukje Utrecht - Amsterdam Centraal een 1e klas ticket met korting, dacht ik.
Reputatie 3
Badge
Ik heb een JTK 2e klas Haarlem-Den Haag Centraal en ga regelmatig 1e klas naar Tilburg om rustig te kunnen werken. Het goedkoopste is een aanvullende retour 2e klas voor het extra traject te kopen (in mijn geval Den Haag LNOI-Tilburg), en een overgang 2-1 voor het hele traject (Haarlem-Tilburg).
Volgens mij is dat goedkoper dan een retour 1e klas voor het extra traject en alleen een overgang 2-1 voor het traject van de JTK. De prijs voor de overgang wordt immers over een veel langere afstand wordt berekend, en dus telt ook de 'lange-afstandbonus' harder door. Maar eerlijk gezegd heb ik dat nooit precies uitgezocht.

In ieder geval ben ik nog nooit een HC tegengekomen die daar een probleem van maakt!
Reputatie 6
Badge +2
Bij Traject Vrij is er Toeslag 2-1 zoals bij Dal Vrij:

Dag € 25, Daluren € 15, Weekenddag € 10
Reputatie 2
@Dennis: Ook voor op het traject zelf? Duur grapje dan als je een kort abonnementstraject hebt: stel ik wil van Amersfoort naar Utrecht heen en weer 1e klas reizen in de spits dan is de toeslag 2-1 maarliefst 10 euro duurder dan een vol-tarief 1e klas retour voor het bewuste traject!
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb een topic geopend (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/toeslag-2-1-voor-traject-vrij-1741) met de vraag wat een en ander inhoudt, maar omdat het vaste bedragen zijn zijn deze inderdaad niet geschikt voor een korte reis. Daarvoor kan je volgens mij nog steeds een papieren overgang 2-1 kopen voor het traject.
Reputatie 6
Badge +2
Het lijkt erop dat met Traject Vrij geen overgang 2-1 met korting mogelijk is. Een papieren overgang 2-1 met korting is geloof ik niet geldig, en je kan niet iets op de OV-chipkaart kopen of instellen daarvoor. Wat overblijft zijn dan een papieren overgang 2-1 vol tarief, of voor veel reizen op een dag Toeslag 2-1.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb nog even gekeken op de kaartautomaat: een papieren overgang 2-1 met korting mag gebruikt worden door een VDU-houder, voor samenreiskorting, door een kind jonger dan 12, met een studentenreisproduct, en met een jaartrajectabonnement (dezelfde categorieën als bij een gewoon papieren kaartje met korting, plus de houder van een studentenreisproduct). Met Traject Vrij dus niet, al zou dat als dat inderdaad zo is er duidelijker moeten staan, omdat het bij een jaartrajectabonnement wel mag.

Reageer