beantwoord

OV-begeleiderskaart icm meereiskaart

• 13 augustus 2016
  • 6 reacties
  • 163 Bekeken

Hallo,

Mijn vriendin heeft een OV-begeleiderskaart waarmee zij iemand als begeleiding mee mag nemen in de trein, nu hebben wij ook een meereiskaartje in de bus ontvangen dus vroegen we ons af of zij naast een begeleider ook iemand met die meereiskaart mee zou laten kunnen reizen.
Oftewel: mijn vriendin betaalt haar eigen kaartje, een begeleider reist met de OV-begeleiderskaart en een vriend van haar met de meereiskaart, mag dit?
icon

Beste antwoord door Thom 13 augustus 2016, 12:12

Dat mag, geen enkel probleem, mits degene die u begeleidt geen actiekaartje gebruikt. U kunt zo met zijn drieën reizen.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat mag, geen enkel probleem, mits degene die u begeleidt geen actiekaartje gebruikt. U kunt zo met zijn drieën reizen.

Hoi ,

Mijn man heeft een ov-begleiderskaart . Nu is mijn vraag, mag hij reizen met een goedkoop kaartje enkele reis of een dagkaart. Ten tweede ik heb zelf een jaarkaart en mag hij reizen met 40% korting.

groetjes

Reputatie 7
Badge +4

Het eerste mag en het tweede ook. Wat het laatste betreft: Hij moet dan wel samenreiskorting op zijn ov-chipkaart zetten. Een e-ticket met samenreiskorting kan ook maar dan mag hij zich tijdens de spits niet in de trein bevinden. Met een goedkoop kaartje mag dat trouwens meestal ook niet, lees de voorwaarden. Let wel, dit gaat niet op voor een meereiskaartje. De vraag hierboven ging over een andere situatie.

Ik haak er toch even op in. Uw man heeft de OV begeleiderskaart, waarmee hij iemand gratis als begeleider mee kan nemen. Als ik het goed lees, vraagt u dus of hij met een goedkoop kaartje mag reizen en ik verwacht de andere vraag dat u dan meereist op de OV begeleiderskaart van uw man. Dit is, zoals Thom aangeeft, geen probleem.

De tweede optie is anders. Als u als begeleider meereist op de OV begeleiderskaart van uw man, mag hij helaas geen gebruik maken van samenreiskorting. Dit is alleen mogelijk als u gebruik maakt van uw abonnement. Als u dus zelf reist op uw abonnement, dus niet als begeleider op uw man's OV begeleiderskaart, is het weer wel toegestaan dat uw man met samenreiskorting mee mag. Het gaat in de 2e situatie er dus om, met welke kaarten wil u reizen? 

Verder heb ik op Thom weinig aan te vullen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik kreeg de indruk dat er dan in het tweede geval geen gebruik wordt gemaakt van de begeleiderskaart maar de begeleider dan met het eigen jaarabonnement, en de man dan met samenreiskorting reist, wat mag op basis van haar kaart. Het leek me een verkennende vraag van Ank, omdat dat de mogelijkheid biedt om in de spits te rijden, wat met het ‘goedkope kaartje’ niet mag. Wie weet dacht ik te ver door, het kan echte rgoed zo zijn.  Je hebt voor de situatie die jij noemt (uiteraard:grinning: ) helemaal gelijk. We wachten het af. Ank moet maar even aangeven wat ze bedoelt.

@Thom 

Zullen we het maar houden op ervaring 😉.

Reageer