beantwoord

OV fiets en mijndeurtotdeur

• 24 november 2014
  • 10 reacties
  • 396 Bekeken

Ik wil mijn OV-fietsabo op een nieuwe ov-chipkaart zetten, wat een ellende is dat. Een onmogelijk wachtwoord wordt geeist en al mijn abonnementen staan er ineens dubbel op. Moet ik nu een van de twee weghalen? Ze staan ieder op een andere jaarkaart (een huidige en een oude)
icon

Beste antwoord door Leny NS 25 november 2014, 09:27

He Frans, dat is inderdaad vervelend. Ik durf nu niet te zeggen wat je het beste kunt doen. Heb je OV- fiets al gemaild? Zij gaan hierover. Zo niet, neem dan eerst via e-mail contact op met OV- fiets. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'. Groet, Leny
Bekijk origineel

10 reacties

Badge
He Frans, dat is inderdaad vervelend. Ik durf nu niet te zeggen wat je het beste kunt doen. Heb je OV- fiets al gemaild? Zij gaan hierover. Zo niet, neem dan eerst via e-mail contact op met OV- fiets. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'. Groet, Leny
Ik word ook knettergek van die nieuwe chipkaart. Eerst krijg ik een melding dat ik mijn oude saldo terug moet vragen, via 9292. Daar ben ik dan een uur mee bezig via een wirwar van oude accounts en lang vergeten wachtwoorden en dan blijkt dat de ns het zelf al automatisch heeft gedaan. Vervolgens wil ik mijn ov fiets abonnement overzetten, kan ik daar geen informatie over vinden (behalve dan weer dat je de weg kwijtraakt in het wilde woud van de accounts) en vervolgens krijg ik via klantenservice a 1 euro per minuut te horen dat het ook al automatisch is gebeurd. Nu heb ik het gevoel alsof ik me de hele ochtend met helemaal niets heb bezig gehouden en me alleen maar heb ge-ergerd.
oh en nog wat: ik kan nergens zien of mijn ov fiets abonnement inderdaad is overgezet. sta ik zometeen in een fietsenstalling en blijkt het dan niet te werken?
Reputatie 5
Wat bedoel je precies met nieuwe chipkaart, Tralala? Als je een kaart met NS Flex hebt aangevraagd, wordt inderdaad het saldo automatisch teruggestort. Tevens staat OV-fiets dan automatisch op de kaart!
Wat bedoel je precies met NS Flex, Ben NS? Ik heb een NS abonnement, dus heb ik een chipkart. Die kart verliep, dus kreeg ik een nieuwe toegestuurd.
Badge +3
Een klantenservice van 1 euro per minuut? Dat is dan 9292 (€ 0,90/min, max € 18,-) waarschijnlijk, maar die doen echt helemaal niets met chipkaarten en saldo en ov-fiets e.d.!

TLS/OV-chipkaart is bereikaar tegen normale belkosten op 0900 0980, dus als je een bundel hebt kost het je alleen de minuten. Voor NS/OV-fiets is het 030 751 5155 (optie 2 en dan 3 meen ik).

Pas erg op met servicenummers zoeken via Google e.d. want dan krijg je vaak hele dure doorschakeldiensten te zien! Kijk liever op de website van het bedrijf dat je wilt bereiken, onderaan of in het meu staat altijd wel een optie Contact/klantenservice.

Saldo terugvragen (indien van toepassing) kan via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm Vaak gewoon online, maar bij grote bedragen of een lang verlopen kaart moet het via een formulier, en moet je de oude kaart opsturen. Dat kan ook gratis naar hun antwoordnummer.

Bij een overstap naar Flex geldt inderdaad bovenstaande reactie van Ben (OV-fiets is inbegrepen bij reizen op rekening). Het heeft trouwens zeer weinig zin om een OV-fietsabonnement over te zetten op een andere kaart want je kunt het ook gewoon los bestellen voor 1 cent, mocht je geen Flex hebben.
Dat zijn niet de nummers die je als eerste te zien krijgt als je zoekt via google (en op de diverse websites zijn ze zelfs compleet onvindbar, daarom zoek ik via google). Dus kwam ik terecht bij een doorverbind-site, blijkt nu. Handige jongens die een centje meeverdienen aan de chaos van de NS.
En hoe weet ik nu of ik zo'n Flex-ding heb? Staat niet op mijn kaart. Ik heb een OV chipkaart, op naam.
Ik lees op 9292 dat ik mijn saldo moet terugvragen. Dat probeer ik te doen en ik raak de weg kwijt. Vervolgens blijkt het al automatisch te zijn gebeurd. Waarom wordt dit niet duidelijker gecommuniceerd?
Badge +3
Dat zijn niet de nummers die je als eerste te zien krijgt als je zoekt via google (en op de diverse websites zijn ze zelfs compleet onvindbar, daarom zoek ik via google). Dus kwam ik terecht bij een doorverbind-site, blijkt nu. Handige jongens die een centje meeverdienen aan de chaos van de NS.
Dat van die doorverbindsites klopt. Maar als je op www.ov-chipkaart.nl gewoon helemaal onderaan de pagina kijkt zie je Contact en service. Je kunt ook gewoon in het zoekveldje contact of klantenservice intikken natuurlijk.

En hoe weet ik nu of ik zo'n Flex-ding heb? Staat niet op mijn kaart. Ik heb een OV chipkaart, op naam.
Ik lees op 9292 dat ik mijn saldo moet terugvragen. Dat probeer ik te doen en ik raak de weg kwijt. Vervolgens blijkt het al automatisch te zijn gebeurd. Waarom wordt dit niet duidelijker gecommuniceerd?

Als je een kaart vernieuwd hebt omdat de jouwe (bijna) verlopen was, krijg je je saldo terug. Zoek op vernieuwen en dan het eerste zoekresultaat:

Wat te doen met een (bijna) verlopen kaart

Vernieuw je persoonlijke kaart. De producten worden overgezet naar je nieuwe kaart. Of koop een nieuwe anonieme. Je saldo ontvang je terug op je bankrekening.

Hoeveel duidelijker wil je het hebben 🤔

Om te kijken of je NS Flex hebt, kijk je in een Mijn NS of Mijn OV-chip account bij Producten. Staat daar Reizen op Rekening dan is dat NS Flex. Of je kijkt op een automaat op het station welke producten er op je kaart staan. OV-fiets komt daar overigens nooit op te staan (alleen in Mijn NS) want dat is een ander systeem. Je hoeft voor een OV-fiets ook niet in te checken e.d.

Blijft de verwarring die ontstaat door het bericht op 9292: Je oude kaart is geld waard! Wanneer je OV-chipkaart verloopt, kun je het geld dat nog op de kaart staat terugvragen. Veel mensen weten dit niet of vergeten dit te doen. Zonde, want het is jouw geld! Kijk snel online hoeveel geld jij kan terugvragen!

Badge +3

Blijft de verwarring die ontstaat door het bericht op 9292: Je oude kaart is geld waard! Wanneer je OV-chipkaart verloopt, kun je het geld dat nog op de kaart staat terugvragen. Veel mensen weten dit niet of vergeten dit te doen. Zonde, want het is jouw geld! Kijk snel online hoeveel geld jij kan terugvragen!

Dat is inderdaad verwarrend, maar is met name bedoeld voor mensen die hun kaart niet vernieuwen of gewoon een nieuwe (anonieme) kaart kopen. Dan moet je inderdaad zelf je saldo terugvragen.

Er stond nog miljoenen aan saldo op oude kaarten, dus daarom is die actie in het leven geroepen. Maar als je rekeningnummer bekend is bij ov-chipkaart krijg je het bij het vernieuwen dus automatisch terug.

Reageer