beantwoord

OV fiets service

• 19 mei 2021
  • 20 reacties
  • 344 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Vorig jaar 2 OV fietsen gehuurd. Onderweg bleek bij een steeds de trapper los te gaan, en later bij de andere een lekke band.

Ophalen fietsen kost 50€ per stuk, terwijl de mankementen door slecht onderhoud zijn ontstaan.

De fietsband zelf geplakt bij familie. Binnenband was compleet versleten.

Zou fijn zijn service te bieden voor dit soort zaken. Raar dat fiets ophalen 50€ per fiets kost terwijl het door slecht onderhoud komt.

Biedt evt voor paar euro een verzekering aan. Ik twijfel nu nog weer es een OV fiets te huren. 

icon

Beste antwoord door Robert B 19 mei 2021, 20:54

Welkom bij de NS Community!

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528877719289/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-ov-fiets.pdf artikel 13.

Volgens mij kan je wel bezwaar maken tegen die kosten, en er staat ook:

Ook indien er tijdens de huurperiode schade ontstaat aan de OV-fiets dient de Contracthouder de (beschadigde) OV-fiets terug te brengen naar de verhuurlocatie, tenzij daarover nadat de schade is gemeld andere afspraken zijn gemaakt.

Dus als je de schade gemeld hebt zou daar eventueel de afspraak gemaakt kunnen worden om de ophaalkosten niet te hoeven betalen, of bijv. een kleiner bedrag omdat het om twee fietsen vanaf dezelfde locatie ophalen gaat.

Zo niet, dan zou ik zeker bezwaar maken, maar als het om vorig jaar gaat geef ik je weinig kans.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Pragmatisch: het is verstandig de fietsen altijd even kort na te kijken en er kort mee te rijden. Is het mis, dan mag u ze binnen een kwartier omruilen. Het kan er wat toe bijdragen ellende onderweg te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Ov-fietsen worden niet altijd gebruikt volgens de regels. Zo mag er maar 1 persoon op de fiets, maar zie ik regelmatig 2 personen op 1 fiets. Spaart voor diegenen kosten uit, maar de volgende huurder zit mogelijk met de ellende. Mankementen horen gemeld te worden, maar dat doen ook maar weinigen. Menigmaal fietsen met kapot licht meegekregen. Het licht wat bij schemer automatisch aangaat, kun je ter plekke niet controleren, dus nam ik standaard lampjes mee.

Reputatie 7
Badge +3

Dat een binnenband compleet versleten is kun je niet aan de buitenkant zien en is gewone slijtage die ook bij normaal gebruik gebeurt. Zoiets zie je alleen maar als een band lek en je die wilt plakken, of bij regelmatig onderhoud. Een buitenband slijt ook en dat kun je wel zo zien adv het profiel van de band. Dus bij vervangen van de buitenband ook de binnenband checken of vervangen.

Het gaat TS er om dat er kosten in rekening worden gebracht om een van NS gehuurde fiets op te halen die duidelijk niet aan de verwachtingen voldeed.

Dan is € 50,00 per fiets heel veel geld.

Reputatie 3

Pragmatisch: het is verstandig de fietsen altijd even kort na te kijken en er kort mee te rijden. Is het mis, dan mag u ze binnen een kwartier omruilen. Het kan er wat toe bijdragen ellende onderweg te voorkomen.

Hoe werkt dat eigenlijk als je er een uit een (automatische) fietskluis huurt? Volgens mij kun je die niet omruilen, want je krijgt er altijd een toegewezen (uit de kluis die opengaat). Dat kun je niet zelf bepalen.

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_mon Je bent als huurder afhankelijk van het feit of de vorige huurder een mankement gemeld heeft:

Merkwaardig dat er geen procedure is om de fiets eerst te inspecteren en daarna eventueel de huur binnen bijvoorbeeld 15 minuten te weigeren vanwege een defect aan de fiets.

https://www.ns.nl/klantenservice/ov-fiets/huren-bij-een-ov-fietskluis.html

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528877719289/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-ov-fiets.pdf artikel 13.

Volgens mij kan je wel bezwaar maken tegen die kosten, en er staat ook:

Ook indien er tijdens de huurperiode schade ontstaat aan de OV-fiets dient de Contracthouder de (beschadigde) OV-fiets terug te brengen naar de verhuurlocatie, tenzij daarover nadat de schade is gemeld andere afspraken zijn gemaakt.

Dus als je de schade gemeld hebt zou daar eventueel de afspraak gemaakt kunnen worden om de ophaalkosten niet te hoeven betalen, of bijv. een kleiner bedrag omdat het om twee fietsen vanaf dezelfde locatie ophalen gaat.

Zo niet, dan zou ik zeker bezwaar maken, maar als het om vorig jaar gaat geef ik je weinig kans.

Reputatie 7
Badge +1

Merkwaardig dat er geen procedure is om de fiets eerst te inspecteren en daarna eventueel de huur binnen bijvoorbeeld 15 minuten te weigeren vanwege een defect aan de fiets.

Die is er gelukkig wel. Zie: https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/veelgestelde-vragen.html

• Wat moet ik doen als ik pech krijg onderweg?

Pech onderweg, zoals bijvoorbeeld een lekke band? Breng de OV-fiets dan terug naar de stalling. De band wordt daar kosteloos geplakt of vervangen. Als je de OV-fiets ergens anders laat repareren, vergoeden wij deze kosten niet. 

Check altijd je OV-fiets als je hem ophaalt bij de stalling of het verhuurpunt. Mocht je direct na het ophalen merken dat er iets mis is met je OV-fiets, dan mag je deze binnen 10 minuten gratis omruilen voor een andere OV-fiets. 

Badge +3

Oh, ik dacht dat het 15 minuten was, maar goed 10 is ook prima om terug te kunnen lopen (of fietsen met een lekke band) naar de stalling.

Maar breekt een trapper na een half uur af dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Hoe ga je de fiets terug krijgen naar de stalling?

Ophalen zou dan gewoon (in overleg met de Klantenservice) geregeld moeten worden, en zeker geen 50 euro moeten kosten.

Badge +3

Artikel 9.2 Productvoorwaarden OV-fiets:

Het is de Contracthouder toegestaan de OV-fiets en/of Accessoires binnen een kwartier na in ontvangstneming terug te brengen naar de verhuurlocatie en/of terug te plaatsen in de automatische verhuurlocatie alwaar de OV-fiets zich bevond, indien de OV-fiets defect is, danwel de Accessoires een gebrek vertonen. Indien de Contracthouder hier gebruik van maakt wordt de Huurovereenkomst op dat moment kosteloos ontbonden.

Dus toch een kwartier, raar dat er in de FAQ dan 10 minuten staat… :thinking:

Hoe dan ook, breekt na 8 minuten een trapper af, dan moet je alsnog blijkbaar binnen 7 minuten terug zien te komen naar de stalling om extra kosten te voorkomen :rolling_eyes:

Enige coulance voor @JDSN (en zeker als het om twee fietsen gaat!) is dus wel op zijn plaats, ook al gaat het blijkbaar om iets van vorig jaar?

Het is inderdaad 15 minuten. Ik heb een aanpassingsverzoek doorgezet naar team website.

JDSN stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres? Dan bekijk ik of ik iets met de kosten kan.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk allemaal, maar er staat nergens op de website uitgelegd wat je concreet moet doen wanneer je een fiets uit de kluis haalt en de fiets een defect heeft.

Kun je die binnen een kwartier kosteloos terugzetten in de kluis? Kun je dan zonder extra kosten een fiets uit een andere kluis halen?

Op andere huurlocaties is daar in voorzien. Bij de fietskluizen zou ik niet weten wat ik moest doen.

Graag concrete uitleg op de website. Een gemiddelde klant heeft de productvoorwaarden niet bij zich.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk allemaal, maar er staat nergens op de website uitgelegd wat je concreet moet doen wanneer je een fiets uit de kluis haalt en de fiets een defect heeft.

Kun je die binnen een kwartier kosteloos terugzetten in de kluis? Kun je dan zonder extra kosten een fiets uit een andere kluis halen?

Op andere huurlocaties is daar in voorzien. Bij de fietskluizen zou ik niet weten wat ik moest doen.

Graag concrete uitleg op de website. Een gemiddelde klant heeft de productvoorwaarden niet bij zich.

Het is voor mij alweer jaren geleden dat ik een fiets uit een kluis huurde, naar mij staat bij dat je hem terug kon zetten en een andere kon huren. Trof ook wel een een lege kluis. Geen problemen met huurkosten. Dat ging altijd goed. Maar dat was toen er nog een €10 abonnement was.

Wij hebben vorig jaar geen kosten gemaakt, want bij familie band kunnen plakken en trapper kunnen repareren. 

Binnen 15 minuten fiets terugbrengen lijkt handig, maar als je al 10 km verderop zit zou je dus die 10 km moeten lopen met de fiets aan de hand. Mij zou het veiliger lijken een extra verzekering van bv 2,50 af te kunnen sluiten, zodat de fiets opgehaald kan worden in geval van mankementen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf een abonnement op de Wegenwacht Fiets. Die komen helpen, ongeacht op welke fiets je rijdt.

https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets

Reputatie 3

Het is voor mij alweer jaren geleden dat ik een fiets uit een kluis huurde, naar mij staat bij dat je hem terug kon zetten en een andere kon huren. Trof ook wel een een lege kluis. Geen problemen met huurkosten. Dat ging altijd goed. Maar dat was toen er nog een €10 abonnement was.

Ik heb het ooit eens gehad dat ik een hele slechte fiets uit een kluis gehuurd had. Toen heb ik hem direct weer ingeleverd en nog eens opnieuw geprobeerd. Maar toen ging precies dezelfde kluis open, dus daar had ik niets aan. Maar misschien dat dat toeval is, wellicht als ik nog eens geprobeerd had, zou ik een andere fiets toebedeeld gekregen hebben. 

Ik probeer sowieso OV-fietsen uit fietskluizen zoveel mogelijk te mijden. Vaak zijn ze in een vrij slechte conditie (scheef zadel, slappe banden, stuur los, etc.).

Ik heb nog geen privébericht mogen ontvangen.

Idem. Ik haal dit topic van mijn naam en zal niet meer wekelijks de status hiervan bekijken. Om eventuele restitutiemogelijkheden te bespreken kan je terecht bij de Klantenservice op Facebook, Twitter, Chat of telefonisch via 030-7515155.

Reputatie 2

Ik heb het ooit eens gehad dat ik een hele slechte fiets uit een kluis gehuurd had. Toen heb ik hem direct weer ingeleverd en nog eens opnieuw geprobeerd. Maar toen ging precies dezelfde kluis open, dus daar had ik niets aan. Maar misschien dat dat toeval is, wellicht als ik nog eens geprobeerd had, zou ik een andere fiets toebedeeld gekregen hebben. 

Ik probeer sowieso OV-fietsen uit fietskluizen zoveel mogelijk te mijden. Vaak zijn ze in een vrij slechte conditie (scheef zadel, slappe banden, stuur los, etc.).

als je een slechte fiets uit een kluis haalt. kun je de fiets direct inleveren en melden dat deze een mankement heeft. Zo voorkom je dat je dezelfde fiets nogmaals krijgt als je 2 minuten later weer een fiets huurt.

Je kan het hier precies teruglezen. 

OV-fiets terugbrengen

Bij het terugbrengen van een OV-fiets steekt u de OV-chipkaart in de metalen sleuf van het blauwe bedieningspaneel. U wordt gevraagd of de fiets nog in goede staat is. Is dat niet het geval, dan kunt u aangeven wat er aan de hand is. De OV-fiets wordt niet verhuurd tot het mankement is verholpen. Hierna verschijnt het nummer van de kluis die u kunt openen. Zet de OV-fiets terug in de kluis, sluit de deur zorgvuldig en wacht tot de melding op het scherm verschijnt dat de deur vergrendeld is.

Reageer