beantwoord

OV-kaart met studentenreisproduct kwijt

• 7 mei 2017
  • 2 reacties
  • 109 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Op dinsdag 2 Mei was ik onderweg van Roermond naar Rotterdam Centraal. Bij een controle bleek dat ik mijn OV-kaart met daarop mijn studentenreisproduct (dat doordeweeks geldig is) was kwijtgeraakt. Aan de desbetreffende conducteur heb ik uitgelegd dat ik wel ingecheckt had op het station (zonder OV-kaart zou ik ├╝berhaupt niet zijn ingestapt) en dat ik deze waarschijnlijk op het station verloren ben. De conducteur begreep dat wel maar was toch genoodzaakt om een uitstel van betaling uit te schrijven van 22,50 euro maar daar bovenop ook nog eens een wettelijke verhoging van 50 euro. Nou is het natuurlijk mijn eigen fout dat ik mijn OV kaart kwijt ben geraakt en is het niet meer dan redelijk dat ik de ritprijs betaal en de kosten om een nieuwe OV kaart aan te schaffen, maar in mijn ogen is het buiten proportioneel dat ik ook nog een boete van 50euro zou moeten betalen omdat ik mijn OV kaart kwijt geraakt ben terwijl ik in principe gratis kan reizen. Is het mogelijk om gezien de situatie, namelijk dat ik mijn kaart kwijtgeraakt ben, een vorm van coulance te krijgen waarbij ik wel de ritprijs (22,50) betaal maar niet de wettelijke verhoging van 50 euro?
icon

Beste antwoord door Thom 7 mei 2017, 18:28

U heeft een redelijke kans op teruggave als het uw eerste boete is en de conducteur vaststelde dat u niet onredelijk of grof werd. Van dat laatste ga ik overigens niet uit, voor alle duidelijkheid. U krijgt een acceptgiro met een boetekenmerk in de vorm van een hoofdletter met zes cijfers. Als u dat heeft, kunt u Klantenservice bellen, 030 7515155

NS heeft een coulancemogelijkheid voor teruggave van de ritprijs als een abonnement een keer vergeten is, maar het is me niet bekend of DUO die optie ook biedt.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U heeft een redelijke kans op teruggave als het uw eerste boete is en de conducteur vaststelde dat u niet onredelijk of grof werd. Van dat laatste ga ik overigens niet uit, voor alle duidelijkheid. U krijgt een acceptgiro met een boetekenmerk in de vorm van een hoofdletter met zes cijfers. Als u dat heeft, kunt u Klantenservice bellen, 030 7515155

NS heeft een coulancemogelijkheid voor teruggave van de ritprijs als een abonnement een keer vergeten is, maar het is me niet bekend of DUO die optie ook biedt.
Welkom op het NS Serviceforum Yannick25. Heb je inmiddels contact gehad met onze klantenservice? Dit kan 24/7 middels het door Thom genoemde telefoonnummer, maar ook via Twitter en Facebook Messenger. Het antwoord van Thom klopt verder helemaal. Voor eventuele coulance moet je bij NS zijn en niet bij DUO. Heb je inmiddels een vervangende kaart aangevraagd?

Reageer