beantwoord

Overgang 2e naar 1e klas

• 4 september 2014
  • 6 reacties
  • 821 Bekeken

Beste NS,

ik heb een jaarabonnement voor het ov en kocht tot de nieuwe dienstregeling in is gegaan eind juni wel eens een overgangskaartje op het traject van Amsterdam Zuid naar Ede. Tegenwoordig is dit afgeschaft. Kunt u mij vertellen waarom dit is gebeurd? Momenteel is het mogelijk om een dagkaart van 25 euro te kopen, maar dat is een exorbitante stijging ten opzichte van het bedrag dat ik eerst betaalde (€ 11 euro). Terwijl een enkeltje eerste klas € 22 kost.

Kunt u de mogelijkheid om een overgangskaartje van tweede naar eerste klas voor een bepaald traject weer beschikbaar maken?

Ik ben benieuwd waarom u dit heeft afgeschaft en wanneer het weer mogelijk zal zijn om een dergelijk kaartje te kopen. Als het niet terug komt kan ik volgens mij beter de auto nemen namelijk, veel goedkoper.

met vriendelijke groet,

Johannes
icon

Beste antwoord door Femke NS 4 september 2014, 12:07

Beste JohannesD, de 2-1 toeslag voor reizigers die een klein stukje willen reizen pakt inderdaad iets minder voordelig uit. Voor langere trajecten is het wel snel voordeliger, zeker in de daluren en in het weekend. In de spits is er weinig extra capaciteit in de 1ste klas, dus willen we het niet extra aantrekkelijk maken om daar gebruik van te maken. Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'overige producten'.
Bekijk origineel

6 reacties

Kunt u de mogelijkheid om een overgangskaartje van tweede naar eerste klas voor een bepaald traject weer beschikbaar maken?

Ik ben benieuwd waarom u dit heeft afgeschaft en wanneer het weer mogelijk zal zijn om een dergelijk kaartje te kopen.

Soms stuurt de NS een e-mail, waarin je de mogelijkheid wordt geboden om 2 overgangskaartjes te kopen. Af en toe kun je dan via Marktplaats een kortingscode voor dit soort "Toeslag 2-1"kaartjes aanschaffen.

Bestel vóór 15 september 2014 Toeslag 2-1 Dagkaart

Geachte heer, mevrouw,

Heeft u de pluspunten van het reizen in de 1e klas al ontdekt? U geniet onderweg van meer rust, privacy en comfort. Het begint al met uw stoel: die is ruimer en verstelbaar. Terwijl u ontspannen onderuitzakt, trekt het landschap aan u voorbij. Alle tijd om heerlijk te lezen onder het genot van een kopje thee of koffie. Of om lekker bij te kletsen met uw reisgenoot. Zo begint en eindigt uw uitje extra goed!

Speciaal voor u als vaste klant hebben we aan aanbieding: twee dagen 1e klas reizen voor slechts € 9 extra.

Hoe werkt het?

U koopt 2x Toeslag 2-1. Hiermee kunt u met een geldig 2e klas vervoerbewijs twee hele dagen* in de 1e klas met NS reizen.
Met uw unieke kortingscode hieronder koopt u vóór 15 september 2014 twee couponcodes.
Deze couponcodes kunt u t/m 31 oktober 2014 online inwisselen voor 2x Toeslag 2-1.
Uw Toeslag 2-1 zijn geldig t/m 31 oktober 2014.

2x Toeslag 2-1
Uw kortingscode: OBTS Nu slechts € 9
Normaal € 30

Bestel nu

Wij wensen u veel reisplezier!

Met vriendelijke groet,

Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt

* Geldig op werkdagen na 9.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen de hele dag.

Bron NS site
Beste JohannesD, de 2-1 toeslag voor reizigers die een klein stukje willen reizen pakt inderdaad iets minder voordelig uit. Voor langere trajecten is het wel snel voordeliger, zeker in de daluren en in het weekend. In de spits is er weinig extra capaciteit in de 1ste klas, dus willen we het niet extra aantrekkelijk maken om daar gebruik van te maken. Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'overige producten'.

Beste Femke NS,

ik reis voor mijn werk elke dag, in de daluren of buiten de spits is dus niet nodig of relevant. Ik reis verder vaak tussen 7 en 8.30. Er is dan altijd plek in de eerste klasse, dus de opmerking over weinig extra capaciteit klopt niet. Het is wel zo dat er in de tweede klasse vaak te weinig plek is, dus misschien is daar wel te weinig capaciteit!

Verder zeg je dat het voor langere trajecten voordeliger is. Wat is een langer traject? Want ik kan me niet echt voorstellen dat iemand voor zijn werk van Maastricht naar Groningen reist elke dag. Op deze manier jaagt de NS m.i. mensen alleen maar de auto in.

Ik kom ook meer klachten en opmerkingen tegen op de website, zijn jullie überhaupt van plan om te heroverwegen om dit terug te draaien?

Hierop aansluitend vind ik het wel heel vreemd dat er gestreefd wordt dat er per reis betaald wordt, maar er voor een overgangs kaartje het alleen mogelijk is om een kaartje voor een hele dag te kopen. Naast de abonnementen is dit dus een van de weinige producten die je per se voor de hele dag en niet voor 1 enkele reis kan aanschaffen.

Beste Femke NS,

ik reis voor mijn werk elke dag, in de daluren of buiten de spits is dus niet nodig of relevant. Ik reis verder vaak tussen 7 en 8.30. Er is dan altijd plek in de eerste klasse, dus de opmerking over weinig extra capaciteit klopt niet. Het is wel zo dat er in de tweede klasse vaak te weinig plek is, dus misschien is daar wel te weinig capaciteit!

Verder zeg je dat het voor langere trajecten voordeliger is. Wat is een langer traject? Want ik kan me niet echt voorstellen dat iemand voor zijn werk van Maastricht naar Groningen reist elke dag. Op deze manier jaagt de NS m.i. mensen alleen maar de auto in.

Ik kom ook meer klachten en opmerkingen tegen op de website, zijn jullie überhaupt van plan om te heroverwegen om dit terug te draaien?
Reputatie 3
Badge
We kunnen er lang en breed over praten; het is een ergernis waar heel veel over geklaagd wordt en die ook door de reizigersorganisaties keer op keer in het overleg met NS op de agenda gezet is.

Het is gewoon te hopen dat NS een keer zijn dwaling inziet en de toeslag voor een specifiek traject weer mogelijk maakt.
Beste JohannesD, de 2-1 toeslag voor reizigers die een klein stukje willen reizen pakt inderdaad iets minder voordelig uit.
Iets? Het verschil van €1,70 en €25 wordt gekarakteriseerd als "iets minder voordelig"?

In de spits is er weinig extra capaciteit in de 1ste klas, dus willen we het niet extra aantrekkelijk maken om daar gebruik van te maken. Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'overige producten'.
Nee, in de spits is er te weinig capaciteit in de 2e klas, dit is waarom mensen willen uitwijken naar de 1e klas. Als er geen zitplaats beschikbaar was in de 1e klas, dan zouden reizigers toch ook geen 1e klas zitplaats meer aanschaffen? Dit is een zelfregulerende situatie.

Waarom wordt er gezegd: "dus willen we het niet extra aantrekkelijk maken om daar gebruik van te maken"? De reiziger betaald een normaal tarief voor de toeslag 1e klas: hetzelfde wat alle andere 1e klas reizigers ook betalen. Wat wordt er bedoeld met extra aantrekkelijk?

Voor het geval dat de NS het niet door heeft: alle andere abonnementen/reizigers kunnen wel 1e klas reizen! De reden die gegeven wordt klopt van geen kanten. Waarom wordt de OV-jaarabonnement houder uitgesloten van het kopen van een 2-1 traject product?

Het wordt nu daar Femke NS neergezet als een ontmoedigingsbeleid: de NS wil niet dat OV-jaarabonnement houders 1e klas kunnen reizen, dus hebben ze het kaartje lekker duur gemaakt. Waarom?

Nu de echte reden graag, dit is een dwaling van de NS en de reizigers vragen of dit gecorrigeerd kan worden naar een redelijk product.

Reageer