beantwoord

Overgangsbewijs 2-1 voor 9 uur 's ochtends

• 26 februari 2014
  • 8 reacties
  • 995 Bekeken

Mag ik met een (2e klas) jaartrajectabonnement voor 9 uur 's ochtends wel reizen met een overgangsbewijs (2e naar 1e klas) zonder korting in de 1e klas?
icon

Beste antwoord door Anonymous 27 februari 2014, 03:35

Mag ik met een (2e klas) jaartrajectabonnement voor 9 uur 's ochtends wel reizen met een overgangsbewijs (2e naar 1e klas) zonder korting in de 1e klas?

Ik denk het niet.
Jouw "basis" vervoersbewijs - het jaartrajectabonnement - is pas geldig vanaf 09:00 uur.
Met een overgangsbewijs van 2e naar 1e klas wijzig je alleen maar de coupé waar je plaats mag nemen en niet de tijd waarop jouw jaartrajectabonnement geldig is.

Als je op de website van NS de opdracht geeft te zoeken naar "overgangsbewijs" zul je telkens zien dat er bij abonnementen geschreven wordt dat een overgangsbewijs alleen maar geldig is in de daluren (dus vanaf 09:00).

Uiteraard geldt dat alleen voor doordeweekse dagen, omdat er in het weekend geen sprake is van daluren.

Bekijk origineel

8 reacties

Ik denk het niet.
Jouw "basis" vervoersbewijs - het jaartrajectabonnement - is pas geldig vanaf 09:00 uur.
Met een overgangsbewijs van 2e naar 1e klas wijzig je alleen maar de coupé waar je plaats mag nemen en niet de tijd waarop jouw jaartrajectabonnement geldig is.

Als je op de website van NS de opdracht geeft te zoeken naar "overgangsbewijs" zul je telkens zien dat er bij abonnementen geschreven wordt dat een overgangsbewijs alleen maar geldig is in de daluren (dus vanaf 09:00).

Uiteraard geldt dat alleen voor doordeweekse dagen, omdat er in het weekend geen sprake is van daluren.

Beste FnSnC,

Ik heb je vraag verplaatst naar 'Overige producten', omdat je vraag het beste bij dit topic past. Hans heeft het juiste antwoord gegeven op jou vraag.

Vriendelijke groet,
Marjan
Reputatie 1
Ik denk het niet.

Hans,

Ik neem aan dat je hier nu doelt op reizen buiten het traject, maar de vraagsteller doelde daar zo te zien niet persé op. Je zult voor een reis op je abonnementstraject voor 9 uur toch wel een voltarief overgangsbewijs kunnen kopen?
Ik denk het niet.

Hans,

Ik neem aan dat je hier nu doelt op reizen buiten het traject, maar de vraagsteller doelde daar zo te zien niet persé op. Je zult voor een reis op je abonnementstraject voor 9 uur toch wel een voltarief overgangsbewijs kunnen kopen?

Hoi Daniel,

Ik denk dat je daar misschien wel een punt hebt, Ik ben door die korting en het tijdstip van 09:00 op het verkeerde been gezet; heb me daar teveel op gefocust.
Hij wilde inderdaad voor 09:00 uur, dus nog voor het ingaan van de kortingsperiode reizen; dan moet inderdaad 2->1 tegen vol tarief mogelijk zijn,
Gelukkig sta ik niet alleen in mijn dwaling.
Ook Marjan was het met mij eens.

Dank voor je opmerkzaamheid
Jij een bonuspunt en ik een strafpunt :)

Gr. Hans
Klopt helemaal. Ik wil graag voor 9 uur op hetzelfde traject als mijn jaartrajectabonnement zonder korting van klasse wisselen. Excuses als dit niet duidelijk was. Begrijp ik goed dat dit wel mogelijk is?
Beste FnSnC,

Ik heb het allemaal nog eens nagelezen, maar ik wil het toch nog graag nog even ophelderen. Met het jaartrajectabonnement mag je altijd vrij reizen op het vaste traject.

Wanneer je buiten je vaste traject wil reizen, krijg je 40% korting van ma t/m vr na 09.00 uur, in het weekend en op feestdagen de hele dag. Je mag te allen tijde een vol tarief overgangsbewijs 2-1 aanschaffen, je mag dus in de ochtend voor 09.00 uur met dit overgangsbewijs reizen.

Vriendelijke groet,
Susan
Reputatie 1
Om nog even hierop verder te gaan: welk overgangsbewijs heb je nu precies wanneer nodig. Ik heb in de tijd dat ik nog een studentenkaart had weleens een verschil van mening hierover gehad met een HC. Nu zijn beide kaartsoorten tot op zekere hoogte vergelijkbaar: ze geven soms recht op vrij reizen en soms op korting.

Als je in de daluren op je abonnementstraject reist heb je daar in feite een voltarief vervoerbewijs, maar moet je dan ook een voltarief overgang erbij kopen? Volgens een HC die ik destijds (nog met SOV wel) trof zou dat dan wel moeten.
Buiten de geldigheid van het abonnement is het wel duidelijk: dan heb je in feite een kortingskaart en reis je op een 2e klas vervoerbewijs met korting, dus zou je daar ook een overgang 2-1 met korting bij moeten kunnen kopen.
Reputatie 1
volgens mij is er momenteel alleen maar een dag overgangsbewijs te koop. dus die de hele dag geldig is.
Vroeger kon je met korting een traject overgangsbewijs kopen na 9:00 uur. deze zijn niet meer te koop.

Reageer