Overgangsbewijs deel van het traject

• 17 januari 2015
  • 11 reacties
  • 334 Bekeken

Mijn dochter reist wekelijks van Amsterdam naar Venlo (altijd voordeel, 2e klas). Op vrijdag reizen we vanaf Eindhoven samen terug. Ik reis 1e klas met Trein Vrij. Ik wil haar dan graag mee laten reizen in de 1e klas (zij is dus al in Amsterdam ingecheckt en heeft in Eindhoven 2-3 minuten overstaptijd). In de automaat kan ik het overgangsbewijs niet meer vinden. De servicebalie kan het ook niet meer leveren en ook de conducteurs wisten geen oplossing te bedenken. De eerste conducteur die overigens veel moeite heeft gedaan om tot een goede oplossing te komen door ook met collega's te bellen gaf aan dat ik mijn vraag bij de klantenservice moest neerleggen. De hoofdconducteur gaf aan deze reis dan coulant te willen zijn, maar zei tevens dat we volgende keer maar 2e klas moeten reizen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Hoe kan ik dus voor het deel Eindhoven - Venlo een overgangsbewijs krijgen?

11 reacties

Badge +3
Per 9 juli 2014 zijn de papieren Overgangsbewijzen 2-1 afgeschaft en vervangen door Toeslag 2-1 (voor abonnementhouders) en een klassewissel (voor reizen op saldo). Uw dochter moet in Eindhoven uitstappen, uitchecken, bij de kaartautomaat haar klasse wijzigen en daarna weer inchecken. En vervolgens de volgende trein nemen, want dit lukt vast niet binnen de beschikbare overstaptijd. Dat is natuurlijk ontzettend onpraktisch, naast dat hiermee haar lange-afstandskorting vervalt.

Een schrale troost is het dat het nog erger kan. Voorgenoemde Toeslag 2-1 voor abonnementhouders is alleen voor een hele dag verkrijgbaar en kost dan 25 euro voor reizen in de spitsuren. Houders van een trajectabonnement die voorheen alleen het prijsverschil tussen tweede en eerste klas bijbetaalden zijn nu behoorlijk het haasje.

Zie bijvoorbeeld deze pagina voor meer informatie.
De hoofdconducteur gaf aan deze reis dan coulant te willen zijn, maar zei tevens dat we volgende keer maar 2e klas moeten reizen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Een alternatief is dat ze met een Klassewissel vanaf Amsterdam eerste klas reist. Doordat dan de lange-afstandskorting niet wordt doorbroken, is eerste klas asd-vl maar 2 euro (beide inchecks buiten de spits) of 2,70 (beide inchecks binnen de spits) duurder dan tweede klas asd-ehv en eerste klas ehv-vl. Als het eerste incheckmoment (Amsterdam) buiten de spits is en het tweede incheckmoment (Eindhoven) erbinnen, dan is het zelfs duurder om pas in Eindhoven naar de eerste klas te wisselen.

Daarnaast is er de mogelijkheid om een anonieme OV-chipkaart aan te schaffen. Die zet u dan standaard op eerste klas en daar laadt u dan elke keer in Eindhoven vast Samenreiskorting op. Ze hoeft dan in Eindhoven alleen uit te checken met haar eigen kaart en weer in te checken met de kaart waar u de Samenreiskorting alvast op hebt gezet. Daarmee reist ze zelfs ook in de avondspits met 40% korting voor dat trajectdeel.
Reputatie 3
Badge

Daarnaast is er de mogelijkheid om een anonieme OV-chipkaart aan te schaffen. Die zet u dan standaard op eerste klas en daar laadt u dan elke keer in Eindhoven vast Samenreiskorting op. Ze hoeft dan in Eindhoven alleen uit te checken met haar eigen kaart en weer in te checken met de kaart waar u de Samenreiskorting alvast op hebt gezet. Daarmee reist ze zelfs ook in de avondspits met 40% korting voor dat trajectdeel.

Volgens mij zijn er zelfs twee opties:

1. Dochter koopt een anonieme kaart, zet die op eerste klas en laadt daar in Amsterdam al samenreiskorting op. In Eindhoven uitchecken met de 2e-klaskaart en inchecken met de samenreiskaart.

2. Moeder koopt een anonieme kaart, zet die op eerste klas en laadt daar in Eindhoven samenreiskorting op en checkt zowel zichzelf als de samenreiskaart in. Dochter hoeft in Eindhoven alleen maar uit te checken met haar eigen (2e klas) kaart.

Mogelijkheid 2 werkt overigens alleen als de poortjes niet dicht zijn in Eindhoven.
Mogelijkheid 2 werkt overigens alleen als de poortjes niet dicht zijn in Eindhoven.

Kun je niet uitchecken bij het poortje zonder naar het station te verlaten en inchecken bij het poortje zonder het station te betreden?
Reputatie 4
Badge
Dat klopt Pe_pe. Ook al zou het poortje kunnen detecteren dat er niemand doorheen gelopen is kan er niets meer gewijzigd worden aan de status van de pas.
De pas kan op zich wel geblokkeerd worden als je het wekelijks doet en het inderdaad gedetecteerd zou worden. Daarvoor hoef je dan weer niet zelf eerst langs een ophaalautomaat.
Reputatie 3
Badge

Kun je niet uitchecken bij het poortje zonder naar het station te verlaten en inchecken bij het poortje zonder het station te betreden?

Ik geloof dat u gelijk heeft. Moeder checkt in met een van de kaarten en gaat niet door het poortje. Als het poortje weer dichtgaat checkt ze in met de andere kaart en gaat wel door het poortje. Dochter checkt uit met haar eigen kaart en gaat ook niet door het poortje maar gaat weer terug het station in. Daar had ik niet aan gedacht.
Volgens mij is dat de gemakkelijkste methode om te bereiken wat de vragenstelster wilde: haar dochter eerste klas laten meereizen (met korting, naar ik aanneem, want anders heeft die hele operatie sowieso weinig zin).

Het lijkt me niet dat dit gedetecteerd wordt, tenzij de poortjes zowel het nummer van de kaart registreren, als het feit of er iemand door het poortje is gegaan of niet. Dat lijkt me sterk.
Reputatie 1
Blijft toch jammer dat de NS haar klanten niet de mogelijkheid geeft om haar vaste klanten incidenteel tegen een eerlijke prijs 1e klas te laten reizen. Ik reis 3x per week Leiden-Enkhuizen vv, dit doe ik op een Altijd Vrij Maand 2e klas. Op de heenweg 's morgens is dit geen probleem, 's middags terug is Enkhuizen-Amsterdam Sloterdijk ook goed te doen, maar Sloterdijk-Leiden is soms echt te druk. Meestal accepteer ik de drukte en blijf tot Haarlem staan, daarna is weer meestal wel plek, maar soms na een zware dag wil ik dat laatste stukje best wel eens 1e klas reizen. Het prijsverschil 2e/1e klas voor dit traject enkele reis is (5.70/3.40(-40%))
Wat zou het toch fijn zijn als ik op Sloterdijk even langs de kaartautomaat kon gaan voor een 'reis 1e klas vervolgen' en dan voor een bedrag van ongeveer het verschil, dus ergens tussen de 4 en 6 eur, mijn reis kon vervolgen. Uiteindelijk is dit een win-win; NS verdient 4-6 eur extra, er staan minder mensen in de 2e klas, ik reis comfortabeler en op langere termijn ga ik misschien het voordeel van 1e klas reizen inzien en koop een abonnement 1e klas.
Reputatie 1
Badge
het verlies-verlies in deze situatie is enorme kosten (ergens in Bangalore denk ik) maar dan voor NS om de al zo vlijtig werkende programmeurs aar alweer en nieuwe variant te laten verzinnen.
Wat -dit terzijde- weer eens mijn eigen stelling bevestigt dat NS er niet is voor reizigersgemak, maar vooral om elke mogelijke sluipweg naar iets minder betalen door die MBA geldwolven in HGB te laten afsluiten.
Dank voor de reacties. Aangedragen oplossingen zijn op zich interessant, maar niet uitvoerbaar gebleken. Er staat geen in/uitcheck paaltje op perron en overstaptijd is maar 2-3 minuten. Het lukt niet om in die tijd uit te checken.
Ik reis dus nu maar 2e klas terug met mijn 1e klas jaarkaart (opvallend overigens dat een conducteur nooit de opmerking maakt dat je 2e klas reist met 1e klas kaartje, maar wel andersom).
Ik ben het eens met de laatste reactie: het overgangsbewijs 2 naar 1, met en zonder korting, moet weer gewoon terugkomen.
Moeder checkt in met een van de kaarten en gaat niet door het poortje.
Vreemd hoe mensen online vrijwel altijd als man worden aangesproken, maar als de persoon een dochter heeft is het opeens een vrouw :?

Dank voor de reacties. Aangedragen oplossingen zijn op zich interessant, maar niet uitvoerbaar gebleken. Er staat geen in/uitcheck paaltje op perron en overstaptijd is maar 2-3 minuten. Het lukt niet om in die tijd uit te checken.
Ik reis dus nu maar 2e klas terug met mijn 1e klas jaarkaart (opvallend overigens dat een conducteur nooit de opmerking maakt dat je 2e klas reist met 1e klas kaartje, maar wel andersom).
Ik ben het eens met de laatste reactie: het overgangsbewijs 2 naar 1, met en zonder korting, moet weer gewoon terugkomen.

Hetzelfde heeft mijn vriendin met 1e klas jaarkaart, die moet ook 2e klas reizen als we samen reizen: ik kan niet (voor een redelijke prijs) naar de 1e klas upgraden 😠

Reageer