beantwoord

overgangskaartje 2e naar 1e klas

• 16 april 2014
  • 18 reacties
  • 2935 Bekeken

Weet iemand of de actiekaartjes van Blokker, kruidvat etc. (of de actiekaartjes 2 kaartjes voor EUR 25) kunnen worden opgewaardeerd naar een 1e klas kaartje (misschien d.m.v. een overgangskaartje uit de automaat). Is dat toegestaan? Bedankt alvast voor uw reactie!
icon

Beste antwoord door Brian NS 17 april 2014, 09:21

Hallo reiziger036,

Welkom op ons forum. Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'overige producten'. Het is niet meer mogelijk om een overgangsbewijs dagkaart te kopen bij de kaartautomaat. Je kunt dus ook niet met een actiedagkaart 1e klasse rijden, deze kaart geldt echt specifiek voor de 2e klasse.
Bekijk origineel

18 reacties

Hoi reiziger036,

Ik heb het nog nergens kunnen vinden of het wel of niet kan. Het is in ieder geval niet geldig met de actie vanuit de spoordeelweken, waar gratis meereiskaartjes en 2-1 overgangen worden uitgegeven. Ik denk zelf als je een overgang zou kopen van 2 naar 1 dat ik in een controle niet moeilijk doe, maar ik weet niet of het nu wel of niet mag, het staat niet duidelijk in de beschrijving. Ik hoop dat iemand anders wel op de hoogte is van deze info.
Reputatie 6
Badge +2
Op de kaartautomaat zie ik 2-1 overgang voor een bepaald traject. Ik heb de indruk dat ze voor iedereen met een geldig vervoerbewijs 2e klas te gebruiken zijn. Ze zijn er ook met korting, voor bijv. VDU-houders. Voor een lange reis is zo'n overgangsbewijs relatief duur vergeleken met het voordelige actiekaartje, zeker bij vol tarief.

Zie ook http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html.
Hallo reiziger036,

Welkom op ons forum. Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'overige producten'. Het is niet meer mogelijk om een overgangsbewijs dagkaart te kopen bij de kaartautomaat. Je kunt dus ook niet met een actiedagkaart 1e klasse rijden, deze kaart geldt echt specifiek voor de 2e klasse.
Reputatie 6
Badge +2
Hallo Brian,

Klopt het dat een papieren 2-1 overgang voor een bepaald traject met ieder geldig vervoerbewijs 2e klas (papier of op een OV-chipkaart) te gebruiken is? Ook Loes vraagt hier naar.
Hallo Dennis,

Als je een 2e klasse vervoerbewijs voor een traject hebt is dat mogelijk, je kan dan een overgangsbewijs 2-1 kopen. Bij een dagkaart is dat niet mogelijk, vroeger was er nog een 2-1 dagkaart te koop, maar die is inmiddels niet meer te verkrijgen.
Reputatie 6
Badge +2
Maar je kan, lijkt mij, ook bij een dagkaart 2e klas een overgangsbewijs 2-1 voor een traject kopen, zodat je op dat traject 1e klas mag reizen en voor de rest alleen 2e klas.
Bij een dagkaart is dat niet mogelijk, vroeger was er nog een 2-1 dagkaart te koop, maar die is inmiddels niet meer te verkrijgen.

Op deze pagina staat (onderaan) toch :
"Papieren overgangsbewijzen zijn ook nog verkrijgbaar voor een Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+. "

Welke stelling is nu juist? Die van jou (NIET meer te koop) of die op website (WEL te koop).
Reputatie 6
Badge +2
Bij een dagkaart is dat niet mogelijk, vroeger was er nog een 2-1 dagkaart te koop, maar die is inmiddels niet meer te verkrijgen.Welke stelling is nu juist? Die van jou (NIET meer te koop) of die op website (WEL te koop).

"Jou" is dus Brian. Ik heb het in het midden gelaten omdat ik twijfelde, ik zal nog eens kijken op de kaartautomaat. De webpagina zal wel niet meer kloppen.
Reputatie 1
Als je een abonnement hebt bij NS (ik weet niet of het bij alle abonnementen geldt), kun je wel een overgangsdagkaart op je OV-chipkaart laden. In het weekend kost dit dan € 10. Dit heb ik een tijdje terug ook gedaan in combinatie met een dagkaart van Blokker en dit was gewoon toegestaan.
Reputatie 6
Badge +2
Als je een abonnement hebt bij NS (ik weet niet of het bij alle abonnementen geldt), kun je wel een overgangsdagkaart op je OV-chipkaart laden. In het weekend kost dit dan € 10. Dit heb ik een tijdje terug ook gedaan in combinatie met een dagkaart van Blokker en dit was gewoon toegestaan.

Op http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html staat dat dat is met een Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij abonnement en Studentenreisproduct, maar dan heb je in het weekend geen Blokker kaart nodig, behalve bij het weekvrij Studentenreisproduct, was dat het?
De webpagina zal wel niet meer kloppen.

Zo lang - waar dan ook - wordt aangegeven dat iets geleverd is of mogelijk is, zal het bedrijf - in dit geval NS - dat moeten nakomen.
Dus als op de officiële website staat dat een overgangsbewijs 2-1 voor een dagkaart verkrijgbaar is, zal dat daadwerkelijk geleverd moeten worden.
En de dagkaarten van al die winkeliers zijn in feite gewone NS dagkaarten, dus geldt hetgeen op de website staat: overgangsbewijs 2-1 gewoon verkrijgbaar en geldig.
Daar helpt geen enkele afwijkende opmerking van welke moderator of wie dan ook.
Reputatie 6
Badge +2
Bij een dagkaart is dat niet mogelijk, vroeger was er nog een 2-1 dagkaart te koop, maar die is inmiddels niet meer te verkrijgen.

Op deze pagina staat (onderaan) toch :
"Papieren overgangsbewijzen zijn ook nog verkrijgbaar voor een Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+. "

Welke stelling is nu juist? Die van jou (NIET meer te koop) of die op website (WEL te koop).

Ik heb nog eens gekeken op de kaartautomaat. Papieren overgangsbewijzen zijn verkrijgbaar voor een enkele reis en een retour (beide ook met korting) en voor een Keuzedag 60+, niet voor een dagkaart. De webpagina is dus verkeerd.

Toeslag 2-1 als bij de kaartautomaat betaald product op de OV-chipkaart voor een dag bij een abonnement met die dag vrij reizen is (zoals op de webpagina vermeld) verkrijgbaar bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en het Studentenreisproduct.
Reputatie 6
Badge +2
Dus als op de officiële website staat dat een overgangsbewijs 2-1 voor een dagkaart verkrijgbaar is, zal dat daadwerkelijk geleverd moeten worden.

Er staat geen prijs bij, dus als iemand naar de rechter stapt kan NS verwijzen naar de dagkaart 1e klas op OV-chipkaart, dat omvat het gevraagde. Maar slordig is het wel natuurlijk.
Reputatie 6
Badge +2
Klopt het dat een papieren 2-1 overgang voor een bepaald traject met ieder geldig vervoerbewijs 2e klas (papier of op een OV-chipkaart) te gebruiken is?

Er staat wel op de genoemde webpagina:

Heeft u een OV-/NS-Jaar(traject)abonnement dan kunt u nog steeds gebruikmaken van de papieren overgangsbewijzen.

Het bij een vrij reizen abonnement kunnen kopen van een overgangsbewijs 2-1 voor een traject, zodat je op dat traject 1e klas mag reizen en voor de rest alleen 2e klas, wordt dus bevestigd, maar het noemen van abonnementen waarbij je niet incheckt doet de vraag rijzen of bijvoorbeeld Dal Vrij 2e klas met een papieren overgangsbewijs 2-1 voor een traject wel of niet mag.
Reputatie 6
Badge +2
Bij enkele abonnementen, waaronder Dal Vrij, staat "Reizen in combinatie met papieren kaartjes kan nog wel bij een overgangsbewijs 2-1, een railrunnerkaartje of voor Samenreiskorting."
Reputatie 6
Badge +2
Op https://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen/posts/707940392569463 zegt NS tegen iemand met Weekend Vrij:

"Als je een enkele reis wilt maken in de eerste klas is die toeslag voor de hele dag duur inderdaad. Omdat je geen ritprijs betaalt werkt de klassewissel inderdaad ook niet. Wat je kunt doen is via papieren kaartjes bij overige kaartjes een overgangsbewijs kopen. Hier kan je gewoon je traject selecteren en betaal je het verschil in tarief tussen de tweede en de eerste klasse."
Reputatie 6
Badge +2
Op https://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen/posts/707940392569463 zegt NS tegen iemand met Weekend Vrij:

"Als je een enkele reis wilt maken in de eerste klas is die toeslag voor de hele dag duur inderdaad. Omdat je geen ritprijs betaalt werkt de klassewissel inderdaad ook niet. Wat je kunt doen is via papieren kaartjes bij overige kaartjes een overgangsbewijs kopen. Hier kan je gewoon je traject selecteren en betaal je het verschil in tarief tussen de tweede en de eerste klasse."

Er staat ook "Het overgangsbewijs koop je voor het volle tarief" (bedoeld wordt: zelfs in daluren). Dit komt overeen met de regel dat je met de nieuwe abonnementen geen recht hebt op korting op een papieren kaartje, maar doet wel onlogisch en onredelijk aan omdat een papieren kaartje de enige mogelijkheid is, de techniek laat niet toe dat je dit van je saldo betaalt.
Weet iemand of de actiekaartjes van Blokker, kruidvat etc. (of de actiekaartjes 2 kaartjes voor EUR 25) kunnen worden opgewaardeerd naar een 1e klas kaartje (misschien d.m.v. een overgangskaartje uit de automaat). Is dat toegestaan? Bedankt alvast voor uw reactie!
Een NS dagkaart 2e klas die je van bvb. Stenaline krijgt voor de reis naar Hoek van Holland noem ik geen actiekaartje. Ik merkte dat het inderdaad niet mogelijk is een overgang naar 1e klas te kopen!! De Klantenservice meldde me dat (hou je vast) ik dan voor een 2e klas OVChipkaart tijdelijke klassewissel moest activeren, ZONDER in te checken. Dat dat wel zou werken. Ik heb dat gedaan, en bij controle werd mij terecht medegedeeld dat dat natuurlijk niet werkt. Ik zal de naam van de brave klantenservice-dame maar niet doorgeven, anders wordt ze misschien ontslagen. Maar belachelijk is het wel dat dat niet meer kan, dat is toch een kwestie van software instellen?

Reageer