Ik ben recent m'n persoonlijke ov-chipkaart met NS Flex kwijtgeraakt en heb daarom besloten om met OVPay te reizen. Aangezien ik tegenwoordig alleen incidenteel met de trein reis en geen NS Flex abbonnement meer heb (het €0/maand flex product) leek het vervangen van de ov-chipkaart me niet nodig omdat ik dan hetzelfde betaal als met OVPay.
Vanmiddag reisde ik van Breda naar Alkmaar. Daarbij pakte ik de IC direct vanuit Brussel naar Amsterdam Centraal. Ik had ingecheckt met Google Pay op m’n telefoon. Vervolgens heb ik opgezocht of het mogelijk is om met OVPay voor de IC direct toeslag te betalen en volgens deze pagina bleek dat mogelijk:
“Houd op het vertrekperron je OV-chipkaart, betaalpas of NS-Business Card voor de lezer van de Toeslagzuil. Je hebt nu Intercity direct Toeslag voor een enkele reis gekocht.”
Dus ook weer met Google Pay op m'n telefoon bij de toeslagzuil betaald. Dat werkte, top!
Net voor schiphol kwam de conducteur langs om de vervoersbewijzen te controleren. Die kon vervolgens alleen de IC Direct toeslag zien en niet dat ik ingecheckt had in Breda. Desondanks mijn uitleg dat ik zowel de incheck als IC direct toeslag met dezelfde telefoon gedaan heb heeft hij een UVB uitgeschreven van €50 + €25,60 voor Breda - Alkmaar, met het advies om voortaan de IC direct toeslag op een andere pas te zetten.
Het lijkt mij dat dit toch niet de bedoeling kan zijn, dat een ander betaalmiddel gebruikt moet worden voor de IC direct toeslag? Met de OV-Chipkaart kon dit gewoon op dezelfde pas.