beantwoord

P&R en reizen per uitgeprinte reisbiljetten

• 27 januari 2018
  • 18 reacties
  • 1556 Bekeken

In Woerden kan ik gratis gebruik maken van de P&R als ik tenminste met mijn OV Chipkaart kan aantonen dat ik terug kom van een treinreis. Bij het inklokken de Bankkaart gebruiken, bij het uitrijden eerst de OV Chipkaart voor de automaat houden, daarmee wordt het te betalen bedrag naar €0,00 gebracht en gaat bij het gebruiken van de bankkaart de slagboom omhoog. Er wordt dus géén bedrag afgeschreven.
Vandaag maakte ik gebruik van een NS aanbieding (dagretour voor een klein prijsje) en de weersverwachting leidde tot de keuze auto naar station. Gelukkig ging de slagboom vandaag zonder bankkaart open (vandaag dus gratis) maar als dat niet het geval is hoe kan ik dan de automaat "vertellen" dat ik een treinreis ga maken en heb gemaakt?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 1 februari 2018, 16:41

Ik heb zojuist bevestigd gekregen dat reizigers met een e-ticket ook tegen het dagtarief bij Q-park kunnen parkeren. Aangezien er geen chip in een e-ticket zit dien je de kosten wel voor te schieten. Zoals in de mail al staat aangegeven dien je het betaalbewijs en de e-ticket naar Q-park op te sturen. Na deze handeling kan je een restitutie van Q-park verwachten.
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
U krijgt alleen korting bij reizen met een chipkaart. Als u met een e-ticket of mobiel ticket reist, krijgt u geen korting.
Reputatie 7
Badge +4
Het systeem werkt met de chipkaart en anders niet. E-tickets zijn ook meer bedoeld voor incidentele reizigers in de meeste gevallen. Met een e-ticket voor een lezer houden, valt ook niet ondubbelzinnig af te leiden of u daadwerkelijk heeft gereisd. Een ov-chipkaart geeft helderheid.
Reputatie 7
Badge
Gebruikelijk is dat de slagboom bij inrijden opent met een bankpasje. Bij vertrek en uitrijden heb je hetzelfde bankpasje nodig, plus je gebruikte OV chipcard (om het parkeren gratis te maken). De automaat snapt jou(w treinreis) alleen als je een die dag bij treinreis gebruikte ov chip card in de gleuf steekt. Met een e-ticket zit er niks anders op dan op de "help" knop te drukken (waarmee de Qpark centrale wordt gebeld) en te wachten of/tot een medewerker zich meldt. Die kan je het nummer van je e-ticket doorgeven en als je boft gaat de slagboom open. Wordt er niet gereageerd, dan heb je pech. Bel dan het 24x7 servicenummer van NS klantenservice 030 7515155 zodat zij Qpark kunnen gaan opdragen de slagboom open te doen. Heb je haast, dan gaat de slagboom open nadat je bankpasje is gebruikt als betaling. Je kunt dan een dag later NS bellen voor geld terug. Of dat lukt..? Thom is skeptisch.
Het systeem werkt met de chipkaart en anders niet. E-tickets zijn ook meer bedoeld voor incidentele reizigers in de meeste gevallen. Met een e-ticket voor een lezer houden, valt ook niet ondubbelzinnig af te leiden of u daadwerkelijk heeft gereisd. Een ov-chipkaart geeft helderheid.
Reactie klopt niet helemaal: ik heb een OV Chipkaart, ben geabonneerd op mails met NS aanbiedingen (zoals goedkope dagkaarten bij NS, Hema of andere mogelijkheden) maar meestal moet ik de bijbehorende kaartjes uitprinten. En als ik dan met de auto kom ?????
Goedemorgen Andre Dierick, welkom op het NS Serviceforum!

Ik zie dat je het antwoord al hebt gekregen van de andere forumleden. Het klopt inderdaad dat deze mogelijkheid er alleen is als je met een kaart met chip reist. Hoe dit precies zit, kan je hier lezen.
goedemiddag,

vorig jaar heb ik de klantenservice gevraagd over hoe ik het moest met een papieren E Ticket en dan de korting te kunnen krijgen.

Quote Qpark

Allereerst willen wij u onze oprechte excuses aanbieden voor de late reactie op uw email. Wij begrijpen dat het als zeer hinderlijk wordt ervaren wanneer u lang dient te wachten op een antwoord op uw vragen.

Hartelijk dank voor uw vraag via email van 13 november jl. ivm parkeren met reizigerskorting bij Q-Park P+R Zutphen.

U komt in aanmerking voor reizigerskorting als u binnen Nederland een treinreis maakt die u in- en uitcheckt met een ov-chipkaart. Ook de papieren treintickets die u via de automaat op het perron koopt, bevatten een chip en geven recht op korting.

Sinds kort geldt ook de korting indien u met een papieren e-ticket reist: echter dit papieren ticket heeft geen chip en kan dus niet gelezen worden door de apparatuur bij de uitrit. Daarom moet u in dit geval eerst het reguliere dagtarief betalen en vervolgens via het online P+R restitutie formulier de niet verkregen korting terugvragen.

Mocht u naar aanleiding van deze mail nog vragen hebben, kunt u contact opnemen met onze medewerkers van Q-Park Customer Desk, bereikbaar tijdens werkdagen van 08.00 – 18.00 uur op telefoonnummer 0900-44 66 880 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten).

Met vriendelijke groet

Karin Feij 
Medewerker Customer Desk

Q-Park Nederland

dus volgens Qpark kun je wel je reizigerskorting krijgen.

echter nu dient zich het volgende probleem aan. QPark betaalt de korting niet...... vertraging met de restituties,
bedankt voor het delen van dit bericht. Ik heb gelijk om opheldering gevraagd.
Reputatie 7
Badge +4
Het is natuurljk wel sympathiek dat ze de optie bieden, maar werkbaar is het niet. Met de chipkaart is natuurlijk oneindig beter.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat dan ook in tegen het antwoord dat ik ooit gekregen heb van Q-Park op een vergelijkbare vraag. Hier een gedeelte uit een e-mail d.d. 7 maart 2016. Met een papieren e-ticket werd door Q-Park geen korting verleend:

Ik vind het op zich wel sympathiek van Q-Park dat ze blijkbaar ruimhartiger omgaan met klanten die een e-ticket hebben. Maar uiterst omslachtig is het wel.

NS zou dit hele circus een stuk eenvoudiger kunnen maken door klanten met een e-ticket de mogelijkheid te bieden hun kaartje af te drukken bij een verkoopautomaat zodat het kaartje op een eenmalige ov-chipkaart zit.
Het is natuurljk wel sympathiek dat ze de optie bieden, maar werkbaar is het niet. Met de chipkaart is natuurlijk oneindig beter.
\ben ik helemaal met je eens. Maar gelukkig heeft NS nog wel eens een actie, in dit geval een Seizoenretour, waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb.
wellicht een optie dat de ouderwetse betaalautomaten weer terug komen, en dat je dmv je E ticket nummer , je reizigerskorting direct verrekent wordt.
Of geef de keuze om zo'n e-ticket in ieder geval ook op de OV Chip te laten zetten, waarbij die als "bewijs"van de reis kan dienen
Reputatie 7
Badge +4
Eigenlijk geen gek idee en in veel gevallen kan dat al. Ik vraag me wel af of de lezers van P en R dit herkennen.
Reputatie 7
Badge
Hoe gaan ze dan om met een app ticket op de telefoon of tablet?
Update,

na 1,5 maand moeten wachten heb ik mijn teveel betaalde parkeergeld, vandaag terug gekregen.
dus op basis van een E Ticket kan je ook in een Q Park voor het maximale reizigerstarief parkeren.

Maar omslachtig blijft het wel. om eerst te parkeren. het volle dagtarief te betalen, kwitantie uit laten printen. Dit samen met je E ticket in te scannen. Daarna via de site van Q Park een restitutie formulier in te vullen en daarna te uploaden.

Dus NS, probeer het idee van Andre Dierick te verwezenlijken.
Reputatie 7
Badge
omslachtig blijft het wel. om eerst te parkeren. het volle dagtarief te betalen, kwitantie uit laten printen. Dit samen met je E ticket in te scannen. Daarna via de site van Q Park een restitutie formulier in te vullen en daarna te uploaden.
Slechts een deel van de parkerende reizigers zal zich drukmaken als ze toch meer afrekenen dan verwacht. Slechts weinigen daarvan hebben de kwitantie meegenomen en bewaard. Een paar kritische opletters zal klagen bij NS en/of Qpark, en slechts een enkeling zoekt, vindt en stuurt het "geld terug" formulier naar Qpark. Na 6 weken wachten op een paar euro doen ze de volgende keer ook geen moeite meer. Moe van het gedoe.
Tel uit de winst voor Qpark, waarmee ze de NS betalen voor gebruik van ongebruikte grond, die vroeger staatseigendom was.
Reputatie 7
Badge +3
Een nette maar weliswaar zeer omslachtige regeling van Q-Park die ook nog eens alle teksten op de websites van NS en Q-Park zelf tegenspreekt. Ik ben daar persoonlijk geen liefhebber van. Wanneer je op websites hele procedures beschrijft hoe de parkeerkorting werkt met chipkaarten moet je niet via de achterdeur andere (en niet beschreven) procedures doorvoeren. Wat een merkwaardige bedrijfsvoering van de firma Q-Park.

@klant_Jac
Het gaat niet om een "paar euro". Afgelopen zaterdag heb ik de auto geparkeerd bij Rotterdam Alexander P+R. Weliswaar niet bij Q-Park, maar verder vergelijkbaar. De regel is dat je daar tot 72 uur gratis kunt parkeren wanneer je een OV-chipkaart binnen een uur na de reis naar Rotterdam Alexander aanbiedt.
Toen ik op zondag de parkeerkaart in de automaat deed, verscheen het luttele bedrag van €22 op het scherm. Vervolgens mijn OV-chipkaart voor de kaartlezer gehouden, de kaart werd verwerkt en ik hoefde niets te betalen.
Reputatie 7
Badge
Wanneer je op websites hele procedures beschrijft hoe de dienstregeling en reisplanner werkt met vertrektijden moet je niet via de achterdeur andere (en niet beschreven) procedures doorvoeren. Wat een merkwaardige bedrijfsvoering van de firma NS 😉
Ik heb zojuist bevestigd gekregen dat reizigers met een e-ticket ook tegen het dagtarief bij Q-park kunnen parkeren. Aangezien er geen chip in een e-ticket zit dien je de kosten wel voor te schieten. Zoals in de mail al staat aangegeven dien je het betaalbewijs en de e-ticket naar Q-park op te sturen. Na deze handeling kan je een restitutie van Q-park verwachten.

Reageer