beantwoord

papieren ov chipkaart “dag voordeeluren” voor 06:30 geldig?

• 10 november 2020
  • 88 reacties
  • 1275 Bekeken

Reputatie 1

Beste mensen,

ik ben in het bezit van een papieren ov chipkaart “dag voordeeluren” maar ik heb een vraag waarop ik verschillende antwoorden heb gekregen.

voor 6:30 wil ik vertrekken vanaf Haarlem naar Vlissingen. Echter valt een deel van de reis tussen 06:30 en 09:00. Mag ik wel reizen met deze kaart? Aangezien ik voor 06:30 vanaf Haarlem incheck en vertrek? Of moet ik na 06:30 de trein verlaten en wachten tot 09:00? Via de webcare krijg ik tegenstrijdige berichten.

icon

Beste antwoord door stefanschulte 10 november 2020, 20:15

Helemaal goed, het is verder gewoon geldig in principe (zolang het niet via Marktplaats o.i.d. komt, want dat gaat soms mis). NS kan eenvoudig controleren of het al gebruikt is (12 cijferig nummer aan de zijkant).

@Thom de verplichting voor het kunnen tonen van een VDU is in praktijk komen te vervallen, want dat kan inmiddels best omgezet zijn in NS Flex. Je ov-chipkaart mag je gewoon thuis laten dus, daar zal ook niet naar gevraagd worden (ook niet als je nog geen 60 bent).

Ik heb ook ns flex weekend vrij, maar wilde een dag onbeperkt reizen doordeweeks. Vandaar dat ik dit kaartje wilde gebruiken.

Bekijk origineel

88 reacties

Badge +3

De tijd van inchecken telt. Als je vóór 6:35 incheckt mag je gewoon de spits in reizen en onderweg overstappen zoveel je wilt, met maximaal 35 minuten tussen uitchecken en opnieuw inchecken.

Probeer je doordeweeks tussen 6:35 en 8:55 in te checken (eerste incheck) dan krijg je de melding “Niet mogelijk”.

Aanvullende vraag (uit nieuwsgierigheid), heb je dit kaartje van een 60+’ser gekregen of op een andere manier? Je kunt er gewoon mee op pad maar er is hier soms wat onduidelijkheid of het per definitie om een Keuzedag gaat of bijv. een cadeautje van NS of verkregen via een AZC (COA/asielzoekerscentrum) of een andere instantie die ze (bulk) in kan kopen.

Reputatie 1

De tijd van inchecken telt. Als je vóór 6:35 incheckt mag je gewoon de spits in reizen en onderweg overstappen zoveel je wilt, met maximaal 35 minuten tussen uitchecken en opnieuw inchecken.

Probeer je doordeweeks tussen 6:35 en 8:55 in te checken (eerste incheck) dan krijg je de melding “Niet mogelijk”.

Ja dat dacht ik dus ook. Ns webcare vertelt dat het absoluut niet mag....

Badge +3

Het staat zelfs geprint op het kaartje, dus dat mag gewoon. E-tickets dal/voordeeluren (uitgeprint of in de app geladen) zijn in de regel niet geldig bij controle in de spits.

Dat is omdat je er niet mee *kunt* inchecken en dus niet na te gaan is of je reis buiten de spits begonnen is.

Reputatie 7
Badge +3

Maar je kunt dan niet in de spits overstappen naar een andere vervoerder want dan moet je opnieuw inchecken en dat kan niet in de spits. Maar zolang je gewoon met dezelfde vervoerder blijft reizen kun je voor 6:35 inchecken en door blijven reizen in de spits. Dat is het voordeel van een eenmalige chipkaart tov een e-ticket, want met een e-ticket kun je niet inchecken.

Goedenavond stefanschulte

Robert B heeft het bij het rechte eind. D̶i̶t̶ ̶s̶t̶a̶a̶t̶ ̶w̶e̶l̶ ̶t̶e̶ ̶v̶e̶r̶a̶n̶d̶e̶r̶e̶n̶ ̶p̶e̶r̶ ̶0̶1̶.̶0̶1̶.̶2̶0̶2̶1̶, maar voor jouw kaartje (geldig tot 31.12.2020) geldt dat je in de spits in de trein mag zitten mits je in de daluren hebt ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +4

Van Haarlem naar Vlissingen is allemaal NS. Het is zelfs rechtstreeks.

Badge +3

Maar je kunt dan niet in de spits overstappen naar een andere vervoerder want dan moet je opnieuw inchecken en dat kan niet in de spits.

Klopt, dank voor de toevoeging maar ‘rechtstreeks’ Haarlem - Vlissingen moet lukken (NS only). Als je via Amersfoort en Ede-Wageningen of zo zou willen gaan dan lukt dat niet in de spits.

Reputatie 1

Aanvullende vraag (uit nieuwsgierigheid), heb je dit kaartje van een 60+’ser gekregen of op een andere manier? Je kunt er gewoon mee op pad maar er is hier soms wat onduidelijkheid of het per definitie om een Keuzedag gaat of bijv. een cadeautje van NS of gekregen via een AZC (COA/asielzoekerscentrum).

Ik heb het kaartje van een kennis verkregen die hem van een stapeltje afscheurde. Hij komt niet van iemand met een keuzedag zoals mijn oma heeft. 

Reputatie 7
Badge +4

Het stapeltje is vrijwel zeker van een groepje keuzedagen van een zestigplusser met VDU.. Welk nummer staat er op? Beginnend met 60 en dan nog twaalf cijfers? In dat geval kan om het abonnement gevraagd worden waar ze bij horen.

Badge +3

Helemaal goed, het is verder gewoon geldig in principe (zolang het niet via Marktplaats o.i.d. komt, want dat gaat soms mis). NS kan eenvoudig controleren of het al gebruikt is (12 cijferig nummer aan de zijkant).

@Thom de verplichting voor het kunnen tonen van een VDU is in praktijk komen te vervallen, want dat kan inmiddels best omgezet zijn in NS Flex.

Je ov-chipkaart mag je gewoon thuis laten dus, daar zal ook niet naar gevraagd worden (ook niet als je nog geen 60 bent). Zie ook een reactie elders van @Loes.

Reputatie 1

Toch raar dat de NS dit zegt: 

Badge +3

Het spijt me, maar ^IN en de collega mogen dan op herinstructie over inchecken buiten de spits met een eenmalig chipkaartje.

@Sascha NS tik jij ze even op de vingers? Oh nee wacht, jullie werken vanuit thuis :rofl:

Reputatie 1

@Thom de verplichting voor het kunnen tonen van een VDU is in praktijk komen te vervallen, want dat kan inmiddels best omgezet zijn in NS Flex. Je ov-chipkaart mag je gewoon thuis laten dus, daar zal ook niet naar gevraagd worden (ook niet als je nog geen 60 bent).

Ik heb ook ns flex weekend vrij, maar wilde een dag onbeperkt reizen doordeweeks. Vandaar dat ik dit kaartje wilde gebruiken.

Ik heb de betreffende collega's hierover geinformeerd. 

Badge +3

Dit staat wel te veranderen per 01.01.2021, maar voor jouw kaartje (geldig tot 31.12.2020) geldt dat je in de spits in de trein mag zitten mits je in de daluren hebt ingecheckt.

Wat bedoel je hiermee? Ook vanaf 1 januari blijft het tijdstip van inchecken bepalend voor de geldigheid, lijkt me?

Badge +3

Wat bedoel je hiermee? Ook vanaf 1 januari blijft het tijdstip van inchecken bepalend voor de geldigheid, lijkt me?

Tuurlijk, maar vanaf dan krijg je bij een (eerste) inchceck doordeweeks ook tussen 16:05 en 18:25 de melding Niet mogelijk. That’s all.

Reputatie 7
Badge +4

Robert, papieren keuzedagen zijn altijd geldig tot het einde van het jaar. In de praktijk kan het VDU verlopen zijn, dat kwam vroeger niet voor maar nu wel bij de overgang. Het blijft als het van een 60 nummer is voorzien een keuzedag en dan is het een stuk geloofwaardiger als je zestig bent of ouder. Dat kan zeer aannemelijk zijn met het VDU-abonnement en is zuiver vast te stellen met het verplichte ID in de trein. Conducteurs weten dit. Hoe ze er mee omgaan is altijd een tweede. Ik ben met mijn laatste zeven keuzedagen twee keer gecontroleerd. 

Ik lijk toch echt wat ouder dan 60, lol.

Verder onderschrijf ik de opmerking van @Tochjo 

Reputatie 1

Nou ik check, zoals altijd, in om 06:20 en zal het wel horen van de conducteur mocht ik controle krijgen.🙈 v

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur heeft 2 uur en 49 minuten de tijd.:innocent:

Ik neem aan dat u het nummer 60 heeft gecontroleerd en wens u een ontspannen reis..:grinning:

Reputatie 1

De conducteur heeft 2 uur en 49 minuten de tijd.:innocent:

Ik neem aan dat u het nummer 60 heeft gecontroleerd en wens u een ontspannen reis..:grinning:

Waar kan ik het nummer controleren?

Reputatie 7
Badge +4

Rechts op de voorkant van het kaartje. 

Badge +3

In een ander topic werd gezegd dat een Dagkaart Voordeeluren altijd met 60.0000 begon, ook als het geen 60+ Keuzedag was.

Doet het nummer natuurlijk wel vermoeden, maar is dus niet het geval. Meen dat die info kwam van iemand van COA/AZC die met identieke (bulk) kaartjes werkte, of een moderator zelfs.

Topic even zoeken maar geen zorgen voor @stefanschulte dus.

Reputatie 1

Rechts op de voorkant van het kaartje. 

Ja daar staat bij mij inderdaad een nummer dat begint met 60

Badge +3

Topic (leesvoer) gevonden https://community.ns.nl/overige-producten-6/dag-voordeelurenkaart-te-gebruiken-als-18-jarige-65934

Uiteindelijk is het gewoon een geldig ticket, voor zover nog niet eerder gebruikt.

Dit staat wel te veranderen per 01.01.2021, maar voor jouw kaartje (geldig tot 31.12.2020) geldt dat je in de spits in de trein mag zitten mits je in de daluren hebt ingecheckt.

Ik nam inderdaad iets te gemakkelijk aan wat collega 1 van de backoffice zei. Na second and third opinion bij collega 2 en 3 is dit ontkracht. Excuses.

Reageer